Welk boek ben jij nu aan het lezen?

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Herkenbaar! Ik stoor mij ook aan hun houding en weiger daarom ook hun documentaire te bekijken op Netflix

Om on topic te blijven. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel jullie lezen. Het lukt mij al maanden niet om een boek te lezen/pakken.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Hendrien »

J.C. Philpot schreef: 19 mar 2024, 08:17 Ik heb het boek twee jaar geleden gelezen. Er staan waardevolle zaken in, en prachtige citaten van Puriteinen. Ik zou het boekje vooral aanbevelen aan mensen die een wettisch Godsbeeld hebben, maar niet zozeer aan mensen voor wie "geloven" redelijk vanzelfsprekend is.

Ondanks de positieve zaken, had ik het gevoel dat als ik de Puriteinen zelf lees (in plaats van enkel de citaten van Puriteinen in het boek), die toch over het geheel andere nadrukken leggen. Ik kan het niet goed uitdrukken, en het is al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, maar dat gevoel is mij toch bijgebleven. Voor wat het waard is.
Kun je dit verder uitleggen? Waarom dit boek meer geschikt is voor mensen met een wettisch Godsbeeld? En niet voor mensen waar geloven meer vanzelfsprekend is?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Hendrien »

Ik vind het juist een boekje wat ik steeds weer nodig heb. Bij een boekje als Rondom de enge poort kan ik me dat veel meer voorstellen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Edelweiss »

J.C. Philpot schreef: 21 mar 2024, 11:43 Bedankt voor het delen van je ervaringen met het lezen van dit boek, en je analyse van de inhoud.

En het bevestigd dat ik er goed aan doe om me hier verre van te houden, omdat het me veel extra ergernis op zou leveren als ik me er in zou verdiepen :) Ik kan bijzonder slecht tegen "zielig doen" voor het oog van de hele wereld, en anderen voor de bus gooien. En dat hele volksstammen daar dan nog in mee gaan ook.
Graag gedaan.
En inderdaad. Vergeet niet dat ondanks het boek (waarin hij overigens ook zijn ontmaagding bespreekt, en de staat van zijn geslachtsdeel), de infameuze Netflix-serie en eindeloze reeks tv-optredens en interviews, hij vooral graag privacy wil. Dus bedankt dat je dat respecteert door er verre van te blijven.
(Voor de zekerheid: die laatste zin bedoel ik natuurlijk ironisch :) )
merel schreef: 21 mar 2024, 11:47 Herkenbaar! Ik stoor mij ook aan hun houding en weiger daarom ook hun documentaire te bekijken op Netflix
Ik heb kleine snippertjes gezien, meer trok ik niet. Of het eerlijk is om dan een oordeel te hebben weet ik niet.
Wat ik echter zag vond ik bedroevend respectloos. Ik noem twee voorbeelden: de curtsey voor de Queen, of het idee daarvan, van zijn vrouw, waarbij Harry zelf hoogst ongemakkelijk keek, en terecht. De Queen verdiende dit zeer zeker niet, en het toonde niet alleen een grenzeloos gebrek aan respect, maar ook aan kennis van historie, tradities, normen, waarden en omgangsvormen.
Het doorslaand en vermoeiend geratel over ras. In haar tijd als actrice heeft die vrouw zich immer geprofileerd als 'Caucasian', maar toen het convenient werd, werd zij ineens 'a woman of colour' en werden er claims gemaakt die ze later zelf ontkende. Enorm geloofwaardig allemaal...
merel schreef: 21 mar 2024, 11:47 Om on topic te blijven. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel jullie lezen. Het lukt mij al maanden niet om een boek te lezen/pakken.
Mijn leesseizoen is bijna ten einde, aangezien ik vooral en voornamelijk in de winter lees. Ik werk 100% in home office, en als je ingesneeuwd zit, is lezen toch wat makkelijker. De zomer is het buitenseizoen, dan kom ik er weinig aan toe of heb er de energie niet voor. Na een dag berghiken ben ik fysiek te moe om me nog te kunnen concenteren op een boek. Tenzij het een flutboek is, zoals Spare :haha
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Ik lees voornamelijk tijdens vakanties. De rest van het jaar schiet het vanwege werk, sport en thuis erbij in.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

merel schreef: 21 mar 2024, 13:50 Ik lees voornamelijk tijdens vakanties. De rest van het jaar schiet het vanwege werk, sport en thuis erbij in.
Ik lees meer in de zomer dan in de winter. Die lange winteravonden zijn helaas behoorlijk bezet. De zomeravonden en middagen lees ik elk moment dat het kan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marijn_M »

Ik lees hap snap. Pas als een boek raakt ga ik echt lezen. Hoe verander je dat. Lezen jullie elke bladzij?
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Marijn_M schreef: 23 mar 2024, 13:11 Ik lees hap snap. Pas als een boek raakt ga ik echt lezen. Hoe verander je dat. Lezen jullie elke bladzij?
Elk boek lees ik van voor naar achteren. Zelfs een saai boek lees ik helemaal, sla niets over en lees ik in principe altijd uit.
Ik weet niet hoe je dat kunt veranderen. Misschien een boek, genre en schrijver respecteren in plaats van je eigen voorkeuren in een boek terug willen zien?

Ooit kreeg ik een tentamen waarbij een tentamenvraag was wie de schrijver van het boek was dat we moesten lezen. Dat leerde mij om me af en toe te verdiepen in de schrijver van het boek, in ieder geval de naam bij het boek te onthouden. Dat lukt me niet altijd, maar het geeft me een besef dat iemand uren heeft nagedacht om bepaalde inhoud, concepten of een verhaal te structureren. Dan kun je niet hap/snap een boek lezen of je doet per definitie geen recht aan de auteur lijkt mij.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb weleens de neiging om eerst het laatste hoofdstuk te lezen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef: 23 mar 2024, 18:48
Marijn_M schreef: 23 mar 2024, 13:11 Ik lees hap snap. Pas als een boek raakt ga ik echt lezen. Hoe verander je dat. Lezen jullie elke bladzij?
Elk boek lees ik van voor naar achteren. Zelfs een saai boek lees ik helemaal, sla niets over en lees ik in principe altijd uit.
Ik weet niet hoe je dat kunt veranderen. Misschien een boek, genre en schrijver respecteren in plaats van je eigen voorkeuren in een boek terug willen zien?

Ooit kreeg ik een tentamen waarbij een tentamenvraag was wie de schrijver van het boek was dat we moesten lezen. Dat leerde mij om me af en toe te verdiepen in de schrijver van het boek, in ieder geval de naam bij het boek te onthouden. Dat lukt me niet altijd, maar het geeft me een besef dat iemand uren heeft nagedacht om bepaalde inhoud, concepten of een verhaal te structureren. Dan kun je niet hap/snap een boek lezen of je doet per definitie geen recht aan de auteur lijkt mij.
Of je de boek koopt en verder weinig mee doet of koopt en hem helemaal leest zou niet veel verschil moeten uitmaken voor de auteur toch?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Nou dat lijkt me wel. Ik zou liever hebben dat iemand een boek leent maar het helemaal uitleest dan dat iemand een boek koopt maar het niet leest.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 23 mar 2024, 18:48
Marijn_M schreef: 23 mar 2024, 13:11 Ik lees hap snap. Pas als een boek raakt ga ik echt lezen. Hoe verander je dat. Lezen jullie elke bladzij?
Elk boek lees ik van voor naar achteren. Zelfs een saai boek lees ik helemaal, sla niets over en lees ik in principe altijd uit.
Ik weet niet hoe je dat kunt veranderen. Misschien een boek, genre en schrijver respecteren in plaats van je eigen voorkeuren in een boek terug willen zien?

Ooit kreeg ik een tentamen waarbij een tentamenvraag was wie de schrijver van het boek was dat we moesten lezen. Dat leerde mij om me af en toe te verdiepen in de schrijver van het boek, in ieder geval de naam bij het boek te onthouden. Dat lukt me niet altijd, maar het geeft me een besef dat iemand uren heeft nagedacht om bepaalde inhoud, concepten of een verhaal te structureren. Dan kun je niet hap/snap een boek lezen of je doet per definitie geen recht aan de auteur lijkt mij.
Dat vind ik een bewonderenswaardig standpunt. Ik lees zeer zeker niet altijd elke bladzijde en bij diverse boeken ben ik afgehaakt.
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marijn_M »

Anselmus schreef: 23 mar 2024, 18:48
Marijn_M schreef: 23 mar 2024, 13:11 Ik lees hap snap. Pas als een boek raakt ga ik echt lezen. Hoe verander je dat. Lezen jullie elke bladzij?
Elk boek lees ik van voor naar achteren. Zelfs een saai boek lees ik helemaal, sla niets over en lees ik in principe altijd uit.
Ik weet niet hoe je dat kunt veranderen. Misschien een boek, genre en schrijver respecteren in plaats van je eigen voorkeuren in een boek terug willen zien?

Ooit kreeg ik een tentamen waarbij een tentamenvraag was wie de schrijver van het boek was dat we moesten lezen. Dat leerde mij om me af en toe te verdiepen in de schrijver van het boek, in ieder geval de naam bij het boek te onthouden. Dat lukt me niet altijd, maar het geeft me een besef dat iemand uren heeft nagedacht om bepaalde inhoud, concepten of een verhaal te structureren. Dan kun je niet hap/snap een boek lezen of je doet per definitie geen recht aan de auteur lijkt mij.
Me verdiepen in de schrijver vind ik een mooie tip, nooit eerder gehoord. :super
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Boekje van John Bunyan over het gebed.

Elke dag een stukje. Is wel mooi maar maakt ook dat ik bijna denk: laat ik maar niet bidden vanavond want ik zie niks goeds in mijn gebed; ik be niet oprect genoeg, niet gevoelig genoeg, etc. Ik ga heel erg voorwaardes stellen aan mezelf, vooral als ik moe ben.

Maar ik lees wel door.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Philip Droge - De Tawl

Naar aanleiding van dit artikel: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr20136208
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 apr 2024, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie