Dopen niet op zondag ?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:21 Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.

Zo hoort het, Deze zomer hopen wij opnieuw te kerken in GG Rijssen Noord en Zuid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Adagio »

Geytenbeekje schreef: 11 apr 2024, 22:22 Even bij stil staan lijkt me wel goed, aan de andere kant heb je juist weer ook in veel (grotere) HHG-gemeenten dat er dan 6x dopen wordt gehouden maar dat dan elke keer de diensten over de doop gaan en niet/nauwelijks over wat anders of het geheel van de tekst.
Dan de bediening van de H.D. op Goede Vrijdag "En als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden."
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Ararat »

Wat mij betreft mag dit sacrament evenveel aandacht krijgen in de prediking als het andere sacrament.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Bertiel »

het gevaar van dooponderschatting is grotere in de reformatorische hoek dan van de overschatting.
Precies de reden waarom dat kerken met volwassendoop de aanwas met name uit de reformatorische hoek krijgen.

Leer een volk zijn doop verstaan...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door refo »

Is het veel moeite om Heilige Doop en Heilig Avondmaal voluit te schrijven?
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Nee, maar waarom zou je dat doen? Gods Naam wordt toch ook heel vaak afgekort?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Adagio »

refo schreef: 12 apr 2024, 10:27 Is het veel moeite om Heilige Doop en Heilig Avondmaal voluit te schrijven?
D l a m f.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef: 12 apr 2024, 11:25
refo schreef: 12 apr 2024, 10:27 Is het veel moeite om Heilige Doop en Heilig Avondmaal voluit te schrijven?
D l a m f.
D. d. i. o.
Jannah
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Jannah »

Arja schreef: 11 apr 2024, 15:46
Inwoner schreef: 11 apr 2024, 15:24
Arja schreef: 11 apr 2024, 14:44
Henk J schreef: 11 apr 2024, 12:21
In mijn omgeving (Barneveld, Ede) is het inderdaad zo dat verschillende gemeenten niet op zondag dopen. Komt voor bij de GG, GGiN en OGG. Overigens geldt het weer niet voor al die gemeenten die in deze omgeving zitten.
En wat is niet mogen? De kerkenraad kiest ervoor om het doordeweeks te doen, de kerkenraad ter plaatse kan ook kiezen om het wel op zondag te gaan doen.
Dank je wel! Dat doen ze dus nog steeds niet, kiezen voor de zondag.
Voor zover mij bekend heeft dit onder meer te maken met het feit dat sommige gemeenten en/of kerkgangers liever niet op zondag (willen) rijden. Dopen op zondag kan familie etc. verplichten om zo'n dienst (elders) bij te wonen en daarvoor te rijden. Bovendien verzuim je dan de dienst in je eigen gemeente. Het is niet mijn mening, maar het wordt wel als mening geventileerd. Een doopdienst in een door-de-weekse dienst heeft als nadeel dat (kleine) kinderen er geen getuige van kunnen zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat het dat is. Voor ons als import was dat apart. In Zeeland werd er wel op zondag gedoopt ('s-Gravenpolder). Toen dacht ik dat het gewoon kwam omdat de Veluwe "zwaarder" was dan Zeeland.
Ik heb dat hier ook al eens gepost. Onze jonge kinderen maken 2x per jaar de Heilige Doop mee, met bid- en dankdag. De weekdienst is laat afgelopen, wij vinden dat te laat om de volgende dag weer uitgerust naar school te gaan.
Het niet willen rijden op zondag vind ik best apart als je ziet dat het grote parkeerterrein op zondag helemaal vol staat met auto's. Bevestigen van ambtsdragers wordt wel op zondag gedaan en zijn er ook 'gasten van elders'.
Plaats reactie