Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

ZWP schreef: 10 apr 2024, 13:57 „Nou Piet, zo ruim doe je het in Nederland niet.”

Ds. C.G. Vreugdenhil tegen ds. P. Blok die op het zendingsveld, op een grote steen een preek hield over „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt”.
:haha
Wim Anker
Berichten: 3905
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 10 apr 2024, 13:58
ZWP schreef: 10 apr 2024, 13:57 „Nou Piet, zo ruim doe je het in Nederland niet.”

Ds. C.G. Vreugdenhil tegen ds. P. Blok die op het zendingsveld, op een grote steen een preek hield over „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt”.
:haha
Grinnikdegrinnik zeg. Grijns. Echt leuk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef: 10 apr 2024, 14:53
merel schreef: 10 apr 2024, 13:58
ZWP schreef: 10 apr 2024, 13:57 „Nou Piet, zo ruim doe je het in Nederland niet.”

Ds. C.G. Vreugdenhil tegen ds. P. Blok die op het zendingsveld, op een grote steen een preek hield over „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt”.
:haha
Grinnikdegrinnik zeg. Grijns. Echt leuk.
Het rijmt nog ook.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Geytenbeekje »

Wim Anker schreef: 10 apr 2024, 14:53
merel schreef: 10 apr 2024, 13:58
ZWP schreef: 10 apr 2024, 13:57 „Nou Piet, zo ruim doe je het in Nederland niet.”

Ds. C.G. Vreugdenhil tegen ds. P. Blok die op het zendingsveld, op een grote steen een preek hield over „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt”.
:haha
Grinnikdegrinnik zeg. Grijns. Echt leuk.
Waarom zou je het op de zendingsvelden zo wel kunnen doen maar in Nederland niet?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef: 09 apr 2024, 09:36
huisman schreef: 09 apr 2024, 08:49 Dankbaar dat de RKK zo duidelijk en Bijbels zich uitspreekt over ethische thema’s. Zou de PKN zich zo durven uitspreken? Denk het niet. Beschamend toch dat de RKK ons voorgaat.

https://www.rd.nl/artikel/1059334
Ik heb vaker aangegeven dat ook het bezoeken van RK diensten waardevol kunnen zijn ;)
Allicht wel ten opzichte van midden-orthodoxe kerkdiensten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5411
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 10 apr 2024, 17:32
Wim Anker schreef: 10 apr 2024, 14:53
merel schreef: 10 apr 2024, 13:58
ZWP schreef: 10 apr 2024, 13:57 „Nou Piet, zo ruim doe je het in Nederland niet.”

Ds. C.G. Vreugdenhil tegen ds. P. Blok die op het zendingsveld, op een grote steen een preek hield over „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt”.
:haha
v

Grinnikdegrinnik zeg. Grijns. Echt leuk.
Waarom zou je het op de zendingsvelden zo wel kunnen doen maar in Nederland niet?
Het kan in Nederland ook hoor maar hier zijn we voornamelijk rijk van onszelf.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

Vanuit onze kerkelijke gemeente een dringende oproep om gebed voor Israël. Buiten dat het heel ernstig is, wel blij met dit standpunt. Wat een dreiging.... en niet alleen voor Israël, maar voor de hele wereld...alsof alles de adem inhoudt.
Kyrie eleison
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 310
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

Terri schreef: 13 apr 2024, 10:07 Vanuit onze kerkelijke gemeente een dringende oproep om gebed voor Israël. Buiten dat het heel ernstig is, wel blij met dit standpunt. Wat een dreiging.... en niet alleen voor Israël, maar voor de hele wereld...alsof alles de adem inhoudt.
Kyrie eleison
Wat een mooie oproep, en hoe nodig ook.

De veerkracht en moed van de mensen die in Israel wonen is zo bewonderenswaardig. Een paar uur nadat het IDF zich had teruggetrokken uit Zuid-Gaza kwamen de eerste raketten uit Gaza alweer richting Israel. Toch bleef men vrij kalm. Ik heb de Iron Dome eerder in werking gezien, maar het blijft fascinerend.

De sfeer was zo anders dan je dat bemerkt in bijvoorbeeld Nederland. Er zijn extremisten (extreme moslims en kolonisten), maar in het algemeen leeft men nog steeds als broeders naast elkaar. Er zijn zoveel Arabieren die een uitstekend leven hebben in Israel en uitspraken er niet over te peinzen naar een islamitisch land te willen verhuizen. Het lijkt haast wel of de fanatiekste maatschappelijke steun voor Palestina enkel uit het Westen komt, werd er gezegd. Er werd met afgrijzen en ongeloof geluisterd naar de pro-Palestijnse bewegingen in bijvoorbeeld Nederland die spreken van apartheid. De onvermijdelijke vraag kwam hoe men in het Westen Hamas kan steunen, en waarom daar niet snoeihard tegen wordt opgetreden. Hoe kan het, dat hoogopgeleide, intelligente mensen zo willens en wetens willen dat Israel te zwaar wordt bevonden? Tja. Wij hebben veel geluisterd, maar weinig kunnen antwoorden.
We hebben Egyptenaren ontmoet die opgelucht waren dat hun regering een extra muur heeft gebouwd bij de grens. 'Wij willen ze niet', werd er gezegd. Transportondernemers die hun trucks beschikbaar stelden voor het brengen van hulpgoederen, kregen hun wagens ernstig beschadigd terug. Wat zij zeiden, ga ik maar niet herhalen.
Ikzelf heb ook Gazanen ontmoet maar daar kom ik wellicht later op terug.
Tot slot hebben we o.a. ook Joodse Nederlanders ontmoet, die zich aan het voorbereiden zijn om zich in Israel te vestigen. 'Wij voelen ons hier veiliger dan in Nederland', werd er gezegd. Er werd verteld wat ze hebben moeten verduren na 7 oktober. We begrijpen hun keuze, maar wat een dieptrieste conclusie is het, dat mensen liever gaan wonen in een land in oorlog dan in een land in vrede.

Gebed is hard nodig.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

Edelweiss schreef: 13 apr 2024, 12:02
Terri schreef: 13 apr 2024, 10:07 Vanuit onze kerkelijke gemeente een dringende oproep om gebed voor Israël. Buiten dat het heel ernstig is, wel blij met dit standpunt. Wat een dreiging.... en niet alleen voor Israël, maar voor de hele wereld...alsof alles de adem inhoudt.
Kyrie eleison
Wat een mooie oproep, en hoe nodig ook.

De veerkracht en moed van de mensen die in Israel wonen is zo bewonderenswaardig. Een paar uur nadat het IDF zich had teruggetrokken uit Zuid-Gaza kwamen de eerste raketten uit Gaza alweer richting Israel. Toch bleef men vrij kalm. Ik heb de Iron Dome eerder in werking gezien, maar het blijft fascinerend.

De sfeer was zo anders dan je dat bemerkt in bijvoorbeeld Nederland. Er zijn extremisten (extreme moslims en kolonisten), maar in het algemeen leeft men nog steeds als broeders naast elkaar. Er zijn zoveel Arabieren die een uitstekend leven hebben in Israel en uitspraken er niet over te peinzen naar een islamitisch land te willen verhuizen. Het lijkt haast wel of de fanatiekste maatschappelijke steun voor Palestina enkel uit het Westen komt, werd er gezegd. Er werd met afgrijzen en ongeloof geluisterd naar de pro-Palestijnse bewegingen in bijvoorbeeld Nederland die spreken van apartheid. De onvermijdelijke vraag kwam hoe men in het Westen Hamas kan steunen, en waarom daar niet snoeihard tegen wordt opgetreden. Hoe kan het, dat hoogopgeleide, intelligente mensen zo willens en wetens willen dat Israel te zwaar wordt bevonden? Tja. Wij hebben veel geluisterd, maar weinig kunnen antwoorden.
We hebben Egyptenaren ontmoet die opgelucht waren dat hun regering een extra muur heeft gebouwd bij de grens. 'Wij willen ze niet', werd er gezegd. Transportondernemers die hun trucks beschikbaar stelden voor het brengen van hulpgoederen, kregen hun wagens ernstig beschadigd terug. Wat zij zeiden, ga ik maar niet herhalen.
Ikzelf heb ook Gazanen ontmoet maar daar kom ik wellicht later op terug.
Tot slot hebben we o.a. ook Joodse Nederlanders ontmoet, die zich aan het voorbereiden zijn om zich in Israel te vestigen. 'Wij voelen ons hier veiliger dan in Nederland', werd er gezegd. Er werd verteld wat ze hebben moeten verduren na 7 oktober. We begrijpen hun keuze, maar wat een dieptrieste conclusie is het, dat mensen liever gaan wonen in een land in oorlog dan in een land in vrede.

Gebed is hard nodig.
Dank je wel voor je posting, deze verbondenheid geeft steun. W.b. de vetgedrukte zin; een ongekende blindheid heeft toegeslagen en de leugen regeert.
Ik schaam me soms dat ik Nederlandse ben, voor wat er hier gebeurt, ook in mijn naaste omgeving. Mensen zijn inmiddels al bang....
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Philip »

De Palestijnse steun in het Midden-Oosten zijn vooral de sjiieten in Libanon en Iran, niet landen als Egypte en Saoedi-Arabië. En dan nog gaat het vooral om anti-Israël-gevoelens, niet per se bewogenheid met de Palestijnen. Egypte is bang voor miljoenen vluchtelingen en heeft dus een grenshek gebouwd. De Arabische wereld kan het lot van de Palestijnen over het algemeen vrij weinig schelen.

Eigenlijk zou je nu ook in de Gazastrook moeten kijken als dat niet veel te gevaarlijk was... In de Groene Amsterdammer stond een paar weken geleden een dagboek uit Gaza van iemand zonder grote haat. Dat vond ik verhelderend.

Ik blijf mij inderdaad verbazen over het aantal mensen dat de oorlogsmisdaden van beide zijden goedpraat. Daarmee wil ik Israël niet met het terroristische Hamas vergelijken trouwens.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 310
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Edelweiss »

Terri schreef: 13 apr 2024, 14:07 Dank je wel voor je posting, deze verbondenheid geeft steun. W.b. de vetgedrukte zin; een ongekende blindheid heeft toegeslagen en de leugen regeert.
Ik schaam me soms dat ik Nederlandse ben, voor wat er hier gebeurt, ook in mijn naaste omgeving. Mensen zijn inmiddels al bang....
Zo herkenbaar! Ik kan me ook indenken dat Mosab Hassan Yousef (zoon van Hamas-leider die zich onttrokken heeft) verbijsterd rondkijkt naar wat er gebeurt.
Ik herken mij helemaal in je laatste twee zinnen. Ik heb in het verwijderde Israeltopic al eens aangegeven dat mijn man niet meer naar Nederland wil en gaat na nare incidenten. Het is dan zo pijnlijk om mensen te horen zeggen 'nou, dat valt toch wel mee?'. Alsof we het verzinnen! Ik blijf me daar over verbazen.
Ik trek daarin nog wel eens de vergelijking dat een professor waar ik mee samenwerkte (blanke man, tikje overgewicht, eind 50) mij niet wilde geloven dat ik mij 's avonds op Utrecht Centraal niet veilig voelde omdat er opdringerige, respectloze types rondliepen. Als je niet tot de doelgroep behoort, is het blijkbaar moeilijk te geloven, en wordt het van tafel geveegd.
Philip schreef: 13 apr 2024, 18:38 Eigenlijk zou je nu ook in de Gazastrook moeten kijken als dat niet veel te gevaarlijk was... In de Groene Amsterdammer stond een paar weken geleden een dagboek uit Gaza van iemand zonder grote haat. Dat vond ik verhelderend.
Dit wilde ik heel graag, maar was echt te onverstandig. Ik heb wel Gazanen gesproken die in Israel zijn, en ook in die gesprekken voelde ik geen haat. Sterker nog, opluchting. Dat zijn de broodnodige sprankjes hoop.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1220420 ... -heere-hee
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bruna »

DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1220420 ... -heere-hee
Ik begrijp je niet helemaal. Het is onbelangrijk en wel een post.
Ik kan het artikel niet lezen. Maar staat in het artikel dat ze dit heeft bedongen? Het ND schrijft het anders altijd met een 'e' minder?
En waarom is dit een volstrekt onbelangrijke zaak?
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1220420 ... -heere-hee
Als je het echt onbelangrijk had gevonden zou je het waarschijnlijk niet op het forum vermelden.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door ZWP »

Hoopvol schreef: 17 apr 2024, 12:59
DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1220420 ... -heere-hee
Als je het echt onbelangrijk had gevonden zou je het waarschijnlijk niet op het forum vermelden.
Of DDD denkt dat mensen hier het óók belangrijk vinden, om zo te achterhalen waarom het zo belangrijk voor ze is.
Plaats reactie