Ontwikkelingen HHK

Evangelist
Berichten: 515
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

Herman schreef: 15 apr 2024, 09:12
Henk J schreef: 13 apr 2024, 20:16 Hoop dat het meevalt, wat vond jij in 2004 al zot aan het idee om een seminarie te vestigen aan de VU?
Omdat het toen niet lukte om bij de TUA aan te sluiten, hoewel dat naderhand heeft gelegen aan de CGK broeders. Maar voor iedereen is het glashelder dat de verbinding met de TUA verreweg de voorkeur heeft, en nu is het niet gebeurd. Daar kan je je toch blijvend over verbazen? En nu zit C.P. de Boer aan het HHS en G. van den Brink ergens op een instituut gelieerd aan de TUA.
Ik heb altijd begrepen dat de HHK de TUA zo’n beetje wilde annexeren, en dat men daarna het argument gebruikte dat men als ‘vaderlandse kerk’ natuurlijk niet aan een afgescheiden uni kon gaan zitten. (Maar wellicht heb ik dit weer van CG-zijde gehoord.)
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Was de argumentatie niet dat het seminarie op een min of meer algemene/seculiere universiteit moest zitten? Dan zou de TUA niet in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

DDD schreef: 15 apr 2024, 09:35 Was de argumentatie niet dat het seminarie op een min of meer algemene/seculiere universiteit moest zitten? Dan zou de TUA niet in aanmerking komen.
Dat is wel de argumentatie die wordt gegeven, maar doet geen recht aan alle aspecten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Evangelist schreef: 15 apr 2024, 09:16 Ik heb altijd begrepen dat de HHK de TUA zo’n beetje wilde annexeren, en dat men daarna het argument gebruikte dat men als ‘vaderlandse kerk’ natuurlijk niet aan een afgescheiden uni kon gaan zitten. (Maar wellicht heb ik dit weer van CG-zijde gehoord.)
Dat zou kunnen. Ik kan niet achter de schermen kijken en ik weet ook niet wie allemaal welke argumenten heeft ingezet. In 2004 was het voor de TUA nog niet gebruikelijk om externe hoogleraren te benoemen, iets wat tegenwoordig wel kan. Dus als je als HHK daartoe dan in 2004 al verzoekt (in wat voor constructie dan ook), dan begint vervolgens de belangenafweging van de CGK in hoeverre zij dat op dat moment als wenselijk hebben ervaren. Blijkbaar als een dreiging.
Wauwie
Berichten: 55
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wauwie »

Vandaag in het RD.

PROT. KERK IN NED. Beroepen: te ’s-Gravenpolder-Baarland (prot.), prop. G.T. Verschuure te Goes, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Dronten (prot.), B.M. van Meijl-Buitink wonend te Harderwijk; naar Leek- Oldebert (prot.), A.W. van de Griend te Musselkanaal (prot.), die bedankte voor Alblasserdam (prot., wijkgem. De Brug); naar Vollenhove-Sint Jansklooster (herv., wijk Sint Jansklooster), prop. W. Bos te Nijkerk. Beroepbaar: A. Kot te Soesterberg (momenteel predikant Vrije Herv. Gem. te Huizen).
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Philip »

Het zal mij benieuwen of hij een beroep gaat krijgen. Ds. Jongejan is ook nog steeds zonder gemeente.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Philip schreef: 15 apr 2024, 14:19 Het zal mij benieuwen of hij een beroep gaat krijgen. Ds. Jongejan is ook nog steeds zonder gemeente.
Stel dat hij altijd kandidaat zal blijven in de PKN, zal die weg dan eigen gekozen zijn?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Bijzonder. Gaat VHG Huizen zich dan bij de PKN aansluiten, of is de groep zo klein geworden dat opheffing in zicht is?

Edit: op CVandaag lees ik: "Kot liet verder weten dat de Vrije Hervormde Gemeente Huizen zich niet bij de PKN zal aansluiten en dat hij voornemens is om de gemeente te blijven dienen zolang zij nog bestaat of totdat hij een beroep ontvangt en deze aanneemt. De predikant wijst erop dat de gemeente kwetsbaar is en nabij opheffing."
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef: 15 apr 2024, 14:39
Philip schreef: 15 apr 2024, 14:19 Het zal mij benieuwen of hij een beroep gaat krijgen. Ds. Jongejan is ook nog steeds zonder gemeente.
Stel dat hij altijd kandidaat zal blijven in de PKN, zal die weg dan eigen gekozen zijn?
Daar kunnen we vanaf de zijlijn maar beter niets over zeggen. Er zijn meer dominees die om verschillende redenen overgestapt zijn van kerkverband, de één kreeg snel verschillende beroepen, een ander kreeg geen beroepen meer. Moeten we aan de hand daarvan gaan bepalen of ze eigen wegen hebben bewandeld?
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jo-Ann »

Philip schreef: 15 apr 2024, 14:19Ds. Jongejan is ook nog steeds zonder gemeente.
Ik heb ds Jongejan ooit één keer gehoord en dat vergeet ik nooit meer. Het was een passend woord op de juiste tijd (voor mij dan).
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Philip schreef: 15 apr 2024, 14:19 Het zal mij benieuwen of hij een beroep gaat krijgen. Ds. Jongejan is ook nog steeds zonder gemeente.
Ik hoor hem graag. Ik zou hem ook best een gemeente gunnen maar naar de mens gesproken zullen er niet veel gemeenten zijn die hem willen beroepen.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Door wie worden die dominees betaald als ze overstappen en geen beroep krijgen? Het kan zijn dat de VHG hem niet kan betalen, de HHK hem niet terugwil en dat hij uit arren moede dan om des broods wille PKN wordt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Refojongere schreef: 15 apr 2024, 20:03 Door wie worden die dominees betaald als ze overstappen en geen beroep krijgen? Het kan zijn dat de VHG hem niet kan betalen, de HHK hem niet terugwil en dat hij uit arren moede dan om des broods wille PKN wordt.
Door niemand he. Als jij je contract opzegt, betaald je werkgever je toch ook niet door.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

... en dan kun je altijd nog in 't onderwijs :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door aggieoudje »

Ds Jongejan is pastoraal werker in de Hervormde gemeente van Groot Ammers.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie