Positief topic over de GGIN

Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Konijntje »

MGG schreef: 18 apr 2024, 23:57
Job schreef: 18 apr 2024, 23:41
Tom schreef: 18 apr 2024, 18:56 De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zagen hun ledental in 2023 met 266 leden dalen. Dat is met 1,1 procent de grootste krimp in tien jaar tijd.

https://www.rd.nl/artikel/1060501-leden ... -tien-jaar
En hoe groot waren de "krimps" (krimpen?) tien jaar en langer geleden? Waren er toen oorzaken van krimp?

Als ik kijk naar de groei van zowel de gereformeerde gemeente te Opheusden als die van Kesteren, dan zal het me niet verbazen als het verlies grotendeels in die regio ligt.
Opheusden verloor tot en met 2021 veel leden. In 2022 en 2023 per saldo enkele tientallen. De verschillen per gemeente zijn op 22 maart gedeeld.

Het RD deelde een overzicht met de onderstaande mutaties.
2014 + 30
2015 +61
2016 +63
2017 -31
2018 +21
2019 -128
2020 -226
2021 -201
2022 -89
2023 -260
2024 -266 (-262 doopleden en -4 leden)

De GGiN heeft geen kerken rechts van zich en daardoor een lage instroom. Ook in de GGiN daalt het geboortecijfer. Ik weet niet of de uitstroom stijgt. Het zou zomaar kunnen dat de daling in het geboortecijfer en de situatie Opheusden de twee redenen zijn dat de GGiN in 10 jaar tijd ruim 1000 leden minder heeft.
Ik vraag mij ook af of de volgende punten oorzaak kunnen zijn van de ledendaling:
- Weinig predikanten;
- Een beperkt aanbod van genade / leer van de uitverkiezing;
- Lezingen en boeken van dr. G.A. van den Brink.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JanRap »

Konijntje schreef: 19 apr 2024, 18:58
MGG schreef: 18 apr 2024, 23:57
Job schreef: 18 apr 2024, 23:41
Tom schreef: 18 apr 2024, 18:56 De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zagen hun ledental in 2023 met 266 leden dalen. Dat is met 1,1 procent de grootste krimp in tien jaar tijd.

https://www.rd.nl/artikel/1060501-leden ... -tien-jaar
En hoe groot waren de "krimps" (krimpen?) tien jaar en langer geleden? Waren er toen oorzaken van krimp?

Als ik kijk naar de groei van zowel de gereformeerde gemeente te Opheusden als die van Kesteren, dan zal het me niet verbazen als het verlies grotendeels in die regio ligt.
Opheusden verloor tot en met 2021 veel leden. In 2022 en 2023 per saldo enkele tientallen. De verschillen per gemeente zijn op 22 maart gedeeld.

Het RD deelde een overzicht met de onderstaande mutaties.
2014 + 30
2015 +61
2016 +63
2017 -31
2018 +21
2019 -128
2020 -226
2021 -201
2022 -89
2023 -260
2024 -266 (-262 doopleden en -4 leden)

De GGiN heeft geen kerken rechts van zich en daardoor een lage instroom. Ook in de GGiN daalt het geboortecijfer. Ik weet niet of de uitstroom stijgt. Het zou zomaar kunnen dat de daling in het geboortecijfer en de situatie Opheusden de twee redenen zijn dat de GGiN in 10 jaar tijd ruim 1000 leden minder heeft.
Ik vraag mij ook af of de volgende punten oorzaak kunnen zijn van de ledendaling:
- Weinig predikanten;
- Een beperkt aanbod van genade / leer van de uitverkiezing;
- Lezingen en boeken van dr. G.A. van den Brink.
Het komt om mij zeer onaangenaam over dat het dalende ledental van de G.G. in Ned. zo breed uitgemeten wordt in het RD. Heeft men echt niets beters te melden? Het verloop over de div. jaren wordt ook nog eens breed uitgemeten. Alsof het een beurspagina betreft met koersen. Het getuigt allemaal van weinig respect. Dan wordt er hier nog gesuggereerd dat een beperkt aanbod van genade/ de leer van de uitverkiezing oorzaak zou kunnen zijn.
In de loop der jaren kun je opmerken dat over het geheel genomen de prediking ruimer is. De leer van de uitverkiezing overheerst ook niet in de preken. Dat is ook nooit het geval geweest. Officiëel onderschreef men wel de leeruitspraken van 31 dat de verkiezing heerste over het verbond. en een enkele predikant kon zich wel eens wat scherp en eenzijdig uitdrukken, maar zo snel als ze van de kansel af waren waren het over het algemeen royale mensen.
De lezingen en de boeken van dr. v.d. Brink hebben volgens mij geen enkele invloed op leden van de G.G. in Ned.
Men spreekt de eigen opiniemakers na, dat v.d Brink het stuk van de ellende zou loochenen, en een vijand zou zijn van de bevindelijke waarheid. Het punt dat v.d. Brink wil maken snapt men niet en wil men niet snappen omdat men over het algemeen volstrekt niet thuis is in de leer van de Reformatie. ( Inderdaad de leer van onze belijdenissen, inclusief de DL, en de leer van onze liturgische formulieren)
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Konijntje »

JanRap schreef: 19 apr 2024, 19:40
Konijntje schreef: 19 apr 2024, 18:58
MGG schreef: 18 apr 2024, 23:57
Job schreef: 18 apr 2024, 23:41

En hoe groot waren de "krimps" (krimpen?) tien jaar en langer geleden? Waren er toen oorzaken van krimp?

Als ik kijk naar de groei van zowel de gereformeerde gemeente te Opheusden als die van Kesteren, dan zal het me niet verbazen als het verlies grotendeels in die regio ligt.
Opheusden verloor tot en met 2021 veel leden. In 2022 en 2023 per saldo enkele tientallen. De verschillen per gemeente zijn op 22 maart gedeeld.

Het RD deelde een overzicht met de onderstaande mutaties.
2014 + 30
2015 +61
2016 +63
2017 -31
2018 +21
2019 -128
2020 -226
2021 -201
2022 -89
2023 -260
2024 -266 (-262 doopleden en -4 leden)

De GGiN heeft geen kerken rechts van zich en daardoor een lage instroom. Ook in de GGiN daalt het geboortecijfer. Ik weet niet of de uitstroom stijgt. Het zou zomaar kunnen dat de daling in het geboortecijfer en de situatie Opheusden de twee redenen zijn dat de GGiN in 10 jaar tijd ruim 1000 leden minder heeft.
Ik vraag mij ook af of de volgende punten oorzaak kunnen zijn van de ledendaling:
- Weinig predikanten;
- Een beperkt aanbod van genade / leer van de uitverkiezing;
- Lezingen en boeken van dr. G.A. van den Brink.
Het komt om mij zeer onaangenaam over dat het dalende ledental van de G.G. in Ned. zo breed uitgemeten wordt in het RD. Heeft men echt niets beters te melden? Het verloop over de div. jaren wordt ook nog eens breed uitgemeten. Alsof het een beurspagina betreft met koersen. Het getuigt allemaal van weinig respect. Dan wordt er hier nog gesuggereerd dat een beperkt aanbod van genade/ de leer van de uitverkiezing oorzaak zou kunnen zijn.
In de loop der jaren kun je opmerken dat over het geheel genomen de prediking ruimer is. De leer van de uitverkiezing overheerst ook niet in de preken. Dat is ook nooit het geval geweest. Officiëel onderschreef men wel de leeruitspraken van 31 dat de verkiezing heerste over het verbond. en een enkele predikant kon zich wel eens wat scherp en eenzijdig uitdrukken, maar zo snel als ze van de kansel af waren waren het over het algemeen royale mensen.
De lezingen en de boeken van dr. v.d. Brink hebben volgens mij geen enkele invloed op leden van de G.G. in Ned.
Men spreekt de eigen opiniemakers na, dat v.d Brink het stuk van de ellende zou loochenen, en een vijand zou zijn van de bevindelijke waarheid. Het punt dat v.d. Brink wil maken snapt men niet en wil men niet snappen omdat men over het algemeen volstrekt niet thuis is in de leer van de Reformatie. ( Inderdaad de leer van onze belijdenissen, inclusief de DL, en de leer van onze liturgische formulieren)
Ik ken de Ger. Gem. in Ned. niet goed. Ik ken ook geen mensen die hier lid zijn. De ontwikkelingen binnen dit kerkverband worden over het algemeen vrij summier gedeeld. Daarom vroeg ik mij af hoe (voormalige) leden uit dit kerkverband dit ervaren. Ik heb enkel preken beluisterd van predikanten uit de Ger. Gem. in Ned. Ik vond overigens in die preken wel degelijk dat de leer van de uitverkiezing terug kwam. Bevel van bekering en geloof voor alle hoorders ontbrak. Dat is niet om lelijk te doen over een kerkverband, maar het is wel een constatering.

Ik ken de Ger. Gem. wel vrij goed (ik ben er ook lid) en ik ken ook veel mensen die lid zijn van de Ger. Gem. De lezingen en de boeken van dr. G.A. van den Brink zijn binnen dit kerkverband uitvoerig gespreksonderwerp geweest.

Verder denk ik dat je niet te veel moet tillen aan een overzicht en grafiekje. In ons land houden ze er nu eenmaal van om alles vast te leggen.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Het punt dat v.d. Brink wil maken snapt men niet en wil men niet snappen omdat men over het algemeen volstrekt niet thuis is in de leer van de Reformatie. ( Inderdaad de leer van onze belijdenissen, inclusief de DL, en de leer van onze liturgische formulieren)

We lezen in Hosea 4 over een onkunde onder het volk. Zouden wij beter zijn en de kennis ter harte nemen?

6 Mijn volk 16is uitgeroeid, omdat het zonder 17kennis is; dewijl 18gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen 19vergeten.

16 Dat is, zal zekerlijk worden uitgeroeid. Hebr. Mijn volk zijn of worden uitgeroeid.

17 Als vers 1. Vgl. Jes. 5:13. verwijsteksten
vers 1 HOORT des HEEREN woord, gij kinderen Israëls; want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, noch weldadigheid, noch kennis Gods in het land is,
Jes. 5:13 Daarom zal mijn volk gevankelijk weggevoerd worden, omdat het geen wetenschap heeft; en deszelfs heerlijken zullen honger lijden en hun menigte zal verdorren van dorst.

18 Aanspraak aan de afgodische priesters en andere kerkelijke personen, die Gods Woord het volk behoorden rein en zuiver te leren. Zie Deut. 33:10. en Mal. 2:7.
Deut. 33:10 Zij zullen Jakob Uw rechten leren en Israël Uw wet; zij zullen reukwerk voor Uw neus leggen, en dat gans verteerd zal worden, op Uw altaar.
Mal. 2:7 Want de lippen des priesters zullen de wetenschap bewaren, en men zal uit zijn mond de wet zoeken; want hij is een engel des HEEREN der heirscharen.
19 Gelijk Gods gedenken ten goede Zijn gunst en zegen betekent, alzo beduidt hier Zijn vergeten Zijn ongenade en verlating, dat Hij den mens ongezegend laat heengaan en aan allerlei ellende overgeeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6128
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 19 apr 2024, 17:20
HersteldHervormd schreef: 19 apr 2024, 09:12
MGG schreef: 19 apr 2024, 09:05
HHR schreef: 19 apr 2024, 08:12 We kunnen redeneren wat we willen.
Er is een grote afval gaande.

Of het nu CGK, GG, GGiN is, overal leden verlies.
Weinig werving naar buiten.
De groei was de laatste decennia vooral door geboorte.

Het zou ons tot zelfreflectie en tot schuld moeten brengen.


(HHK en PKN weet ik niet, maar ik geloof nooit dat men het verlies in andere verbanden goed maakt)
De PKN krimpt jaarlijks 3%. De HHK groeit dankzij instroom uit andere kerken licht.
De PKN + CGK zijn zulke brede kerken dat je de cijfers niet kan betrekken op de reformatorische achtergronden. Kom dan op z'n minst met GB en BhP cijfers, al is dit complex aangezien het allemaal niet zo officieel is.

Dat de HHK licht groeit is eigenlijk helemaal geen groei. Kerkgangers vanuit andere gemeenten lopen over naar een HHK, dus als de HHK licht groeit is er dus daar ook veel uitstroom, ondanks de instroom. Als HHK'er ben ik niet happy met de instroom van andere kerkgangers. Het is kwestie van tijd of ze komen ook in kerkenraden enzovoort. Het is vragen om problemen. De kerkgangers zijn namelijk niet voor niks weggegaan uit de andere gemeente. Ik realiseer me dat dit generaliserend is, er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.
Waarom zouden de cijfers betrokken moeten worden op de reformatorische achtergronden? Waarom ik met die cijfers zou moeten komen is voor mij een raadsel. Om het nog zuiverder te houden, zou eigenlijk naar het aantal betrokken leden gekeken moeten worden. Genoeg afhakers blijven lid. Bij de PKN en bij sommige HHGs is het aantal doopleden hierdoor erg hoog.
Anders kijk je eerst even hoe deze website heet, dan denk je nog een keer na over wat je nu niet begrijpt, misschien valt het kwartje :).
Wat ik bedoel is dat de kerken PKN en CGK niet voor de volle breedte bij de gereformeerde gezindte horen. Niemand heeft het hier over uitstroom van evangelische gemeente a, en instroom naar pinkstergemeente b. We hebben het toch over de reformatorische kerken? Het heet niet voor niks REFOforum.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3578
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: 19 apr 2024, 18:58
MGG schreef: 18 apr 2024, 23:57
Job schreef: 18 apr 2024, 23:41
Tom schreef: 18 apr 2024, 18:56 De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zagen hun ledental in 2023 met 266 leden dalen. Dat is met 1,1 procent de grootste krimp in tien jaar tijd.

https://www.rd.nl/artikel/1060501-leden ... -tien-jaar
En hoe groot waren de "krimps" (krimpen?) tien jaar en langer geleden? Waren er toen oorzaken van krimp?

Als ik kijk naar de groei van zowel de gereformeerde gemeente te Opheusden als die van Kesteren, dan zal het me niet verbazen als het verlies grotendeels in die regio ligt.
Opheusden verloor tot en met 2021 veel leden. In 2022 en 2023 per saldo enkele tientallen. De verschillen per gemeente zijn op 22 maart gedeeld.

Het RD deelde een overzicht met de onderstaande mutaties.
2014 + 30
2015 +61
2016 +63
2017 -31
2018 +21
2019 -128
2020 -226
2021 -201
2022 -89
2023 -260
2024 -266 (-262 doopleden en -4 leden)

De GGiN heeft geen kerken rechts van zich en daardoor een lage instroom. Ook in de GGiN daalt het geboortecijfer. Ik weet niet of de uitstroom stijgt. Het zou zomaar kunnen dat de daling in het geboortecijfer en de situatie Opheusden de twee redenen zijn dat de GGiN in 10 jaar tijd ruim 1000 leden minder heeft.
Ik vraag mij ook af of de volgende punten oorzaak kunnen zijn van de ledendaling:
- Weinig predikanten;
- Een beperkt aanbod van genade / leer van de uitverkiezing;
- Lezingen en boeken van dr. G.A. van den Brink.
Zolang het niet onderzocht is, kan elke optie.
Punt een en twee spelen zijn sinds de oprichting nket wezenlijk veranderd. Ook punt 3 lijkt mij gezien de richting van de uitstroom niet logisch. De meeste gaan naar de GG en juist op dat kerkverband richt dr. Vd Brink zijn pijlen.
Plaats reactie