CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8995
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: CGK convent

Bericht door J.C. Philpot »

Het is niet om het even welke "interpretatie" de voorkeur krijgt.

En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging; Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende; En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.


1 Petrus 1:19-2:2
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

De grote vraag is: welke gemeenten zullen zich bij de Hersteld Christelijke Gereformeerde Kerken aansluiten.
En de vraag daarna is, kunnen de gemeenten die verder willen in een verband waar ieder doet wat goed is in eigen ogen het allemaal financieel dragen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HHR schreef: 20 apr 2024, 16:27 De grote vraag is: welke gemeenten zullen zich bij de Hersteld Christelijke Gereformeerde Kerken aansluiten.
En de vraag daarna is, kunnen de gemeenten die verder willen in een verband waar ieder doet wat goed is in eigen ogen het allemaal financieel dragen.
Ik verwacht zulke ontwikkelingen allemaal nog niet vandaag en evenmin in de komende weken. Jij wel?
merel
Berichten: 9900
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Nou inderdaad, jij lijkt de zeggen dat vandaag de boel al gescheurd is.
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Herman schreef: 20 apr 2024, 16:39
HHR schreef: 20 apr 2024, 16:27 De grote vraag is: welke gemeenten zullen zich bij de Hersteld Christelijke Gereformeerde Kerken aansluiten.
En de vraag daarna is, kunnen de gemeenten die verder willen in een verband waar ieder doet wat goed is in eigen ogen het allemaal financieel dragen.
Ik verwacht zulke ontwikkelingen allemaal nog niet vandaag en evenmin in de komende weken. Jij wel?
Ik ben ook maar een toeschouwer, maar als de berichten (cijfers, verhoudingen) en de teleurstelling en verslagenheid kloppen waarover ik gehoord heb, dan gaan er emoties meespelen lijkt me.
In Juni is het GS. Het is de juiste weg mi om daarop te wachten. Maar je weet niet hoe men handelt als er allerlei emoties zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 20 apr 2024, 16:27 De grote vraag is: welke gemeenten zullen zich bij de Hersteld Christelijke Gereformeerde Kerken aansluiten.
En de vraag daarna is, kunnen de gemeenten die verder willen in een verband waar ieder doet wat goed is in eigen ogen het allemaal financieel dragen.
Is de HCGK de behoudende vleugel of juist de vrolijke groep?
Ik dacht namelijk dat men voor de behoudende vleugel als naam Voortgezette CGK in gedachten had (volgens het ND) of CGG (volgens het RD).
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 20 apr 2024, 16:54
HHR schreef: 20 apr 2024, 16:27 De grote vraag is: welke gemeenten zullen zich bij de Hersteld Christelijke Gereformeerde Kerken aansluiten.
En de vraag daarna is, kunnen de gemeenten die verder willen in een verband waar ieder doet wat goed is in eigen ogen het allemaal financieel dragen.
Is de HCGK de behoudende vleugel of juist de vrolijke groep?
Ik dacht namelijk dat men voor de behoudende vleugel als naam Voortgezette CGK in gedachten had (volgens het ND) of CGG (volgens het RD).
Ik verzon maar een naam. De vrolijke groep lijkt in de meerderheid. ;)
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

HHR schreef: 20 apr 2024, 14:24 Schijnt voor hen die op Bijbelse wijze CGK willen blijven een zware dag te zijn op het convent.
Vind je het niet te makkelijk, en sowieso te zwart-wit, om het over Bijbels en dus on-Bijbels te hebben? Zit het niet een slag complexer in elkaar?
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: CGK convent

Bericht door Piet Puk »

Ik zie dit topic, is het vandaag het CGK Convent?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 20 apr 2024, 17:30 Ik zie dit topic, is het vandaag het CGK Convent?
Ja.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

Tweetje van een ND-journalist:
Eerste nieuws #convent CGK: 60 procent van de gemeenten is voor meer ruimte op plaatselijk niveau. 30 procent is voor een strikte handhaving van de landelijk afspraken. Bijna iedereen wil dat de CGK als kerkverband blijft bestaan. (meer volgt)
Goed zicht op het probleem. Geen zicht op een oplossing.
MichelT
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: CGK convent

Bericht door MichelT »

Naaar welk kerkverband gaat het dan over?
Online
Refojongere
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 20 apr 2024, 11:11
HHR schreef: 20 apr 2024, 11:05
DDD schreef: 20 apr 2024, 10:57 Maar dat is natuurlijk wel een heel trieste zaak. Als je je niet meer thuisvoelt in je eigen gemeente door import. En dat terwijl er in de GG nog plek genoeg is.
De uitloop is begonnen voordat er import kwam.
Tja. Dat zegt niet zoveel. Ik weet niet zoveel van deze specifieke situatie, maar in zijn algemeenheid zal het vaak zo gaan: Eerst constateren de leden dat de gemeente verandert en niet meer bij hen past. En dan constateren andere mensen dat dit eigenlijk wel een gemeente is naar hun zin.
Of de gemeente verandert niet, de kerkleden wel (bijv onder invloed van de evangelische beweging) en vertrekken naar PKN, evangelisch waar meer kan en de gemeente trekt verontruste GKv mensen als ook GG mensen die snakken naar een Christusprediking in hun woonplaats.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: CGK convent

Bericht door Chrisje72 »

merel schreef:Waar zien jullie al deze info?
Ik een paar foto's in de gemeente app
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17418
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

De bedoeling is dat de hele dag volgende week online komt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie