In memoriam

Bertiel
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bertiel »

ik zat de interviews net te lezen nav zijn 25 jarig en 40 jarig jubileum! Mooi hoe hij over zijn grootvader spreekt!
Ook mooi dat het over de belangrijkste vraag gaat, niet of je uitverkoren bent, maar (en dat hoorde ik gisteren ook"): "Heb gij Mij lief?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: In memoriam

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik herinner mij dat hij na de dienst nogal eens Psalm 68 vers 10 of Psalm 108 vers 1/2 als extra liet zingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 6132
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: In memoriam

Bericht door HersteldHervormd »

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: In memoriam

Bericht door HHR »

HersteldHervormd schreef: 22 apr 2024, 15:13 https://www.rd.nl/artikel/1060915-voorm ... -overleden

Evangelist Baan is overleden.
Goede herinneringen aan Ev. Baan.
Had oog voor de breedte van Gods Koninkrijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8995
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

aggieoudje schreef: 22 apr 2024, 06:31 Ds. J. Blom em. Predikant uit Ridderkerk is afgelopen vrijdag op 80 jarige leeftijd overleden.
De rouwdienst, waarin ds. J.C. de Groot en ds. W.A. Zondag voorgingen:

https://www.youtube.com/live/4_Y5XV21FU ... W8RL8KgORx
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
aggieoudje
Berichten: 904
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: In memoriam

Bericht door aggieoudje »

J.C. Philpot schreef: 26 apr 2024, 19:12
aggieoudje schreef: 22 apr 2024, 06:31 Ds. J. Blom em. Predikant uit Ridderkerk is afgelopen vrijdag op 80 jarige leeftijd overleden.
De rouwdienst, waarin ds. J.C. de Groot en ds. W.A. Zondag voorgingen:

https://www.youtube.com/live/4_Y5XV21FU ... W8RL8KgORx
Ja ik heb gisteravond live mee gekeken.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: In memoriam

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef: 26 apr 2024, 19:12
aggieoudje schreef: 22 apr 2024, 06:31 Ds. J. Blom em. Predikant uit Ridderkerk is afgelopen vrijdag op 80 jarige leeftijd overleden.
De rouwdienst, waarin ds. J.C. de Groot en ds. W.A. Zondag voorgingen:

https://www.youtube.com/live/4_Y5XV21FU ... W8RL8KgORx
Zojuist bekeken. Ik heb een goede herinnering aan deze predikant.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Wel schokkend hoor, dat zo'n (lid van het) curatorium durfde te zeggen: "u bedriegt zich met uw verkiezing en roeping." Ik wist eerlijk niet dat zulke dingen in die tijd in de GG gebeurden. Ik vind het dan weer moeilijk voorstelbaar dat een ware gelovige zoiets kan zeggen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4111
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: In memoriam

Bericht door Maanenschijn »

Mooi dat in deze dienst geen kerkmuren meer zijn ,maar alleen broeders in het ambt.

Ds. (Jozias) Blom was een kleinzoon van ds. Jozias Fraanje. Niet dat het belangrijk is, maar ik had die link niet eerder gelegd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In memoriam

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 27 apr 2024, 00:03 Wel schokkend hoor, dat zo'n (lid van het) curatorium durfde te zeggen: "u bedriegt zich met uw verkiezing en roeping." Ik wist eerlijk niet dat zulke dingen in die tijd in de GG gebeurden. Ik vind het dan weer moeilijk voorstelbaar dat een ware gelovige zoiets kan zeggen.
Waar lees je dat? In het verhaal van Moens? Ik kan het niet vinden in ieder geval, maar dat gebeurt nog steeds hoor; in ieder geval een jaar of 4 geleden nog.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: In memoriam

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef: 27 apr 2024, 09:35
DDD schreef: 27 apr 2024, 00:03 Wel schokkend hoor, dat zo'n (lid van het) curatorium durfde te zeggen: "u bedriegt zich met uw verkiezing en roeping." Ik wist eerlijk niet dat zulke dingen in die tijd in de GG gebeurden. Ik vind het dan weer moeilijk voorstelbaar dat een ware gelovige zoiets kan zeggen.
Waar lees je dat? In het verhaal van Moens? Ik kan het niet vinden in ieder geval, maar dat gebeurt nog steeds hoor; in ieder geval een jaar of 4 geleden nog.
Dat werd gezegd in het 'in memoriam' van een zoon van ds. Blom.

(Overigens is een discussie over een overlijden altijd wat gevoelig hier, zeg ik er gelijk maar bij)
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Het was ook niet bedoeld om de roeping en verkiezing van de dominee te bespreken. Maar dit leek me de meest logische plaats voor deze verzuchting.

Ik heb de rouwdienst inmiddels gezien. Fijn dat de familie zo'n -toch ook best persoonlijke- bijeenkomst met anderen deelt. Van alle (kerk)diensten kijk ik het liefst naar een rouwdienst, als althans daarin het persoonlijk spreken en het goddelijk spreken in balans zijn.

Het leek me een eerlijke bijeenkomst, waarin van mensverheerlijking geen sprake was. Ik vind het ontroerend dat er ook op het laatst van het leven nog een vriendschap kan opbloeien. Dat leert ons dat het nooit te laat is om jezelf te overtreffen.

Ik vind het ook mooi dat er gezongen is terwijl de deelnemers aan de rouwplechtigheid in afwachting waren. Sowieso vond ik de liturgie treffend gekozen.

Dank voor het delen!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4111
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: In memoriam

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Het was ook niet bedoeld om de roeping en verkiezing van de dominee te bespreken. Maar dit leek me de meest logische plaats voor deze verzuchting.

Ik heb de rouwdienst inmiddels gezien. Fijn dat de familie zo'n -toch ook best persoonlijke- bijeenkomst met anderen deelt. Van alle (kerk)diensten kijk ik het liefst naar een rouwdienst, als althans daarin het persoonlijk spreken en het goddelijk spreken in balans zijn.

Het leek me een eerlijke bijeenkomst, waarin van mensverheerlijking geen sprake was. Ik vind het ontroerend dat er ook op het laatst van het leven nog een vriendschap kan opbloeien. Dat leert ons dat het nooit te laat is om jezelf te overtreffen.

Ik vind het ook mooi dat er gezongen is terwijl de deelnemers aan de rouwplechtigheid in afwachting waren. Sowieso vond ik de liturgie treffend gekozen.

Dank voor het delen!
Inderdaad, helemaal mee eens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

En ook de rouwdienst voor ev. Gerrit Baan: https://www.youtube.com/watch?v=GMenPeMHtPc
Plaats reactie