Lea, de eerste vrou van Jacob, ick gelijcke
By d'oude Jootsche kerck, in kinderen wel rijcke
Doch cranck van ogen, niet verdragende de son,
Dus zij de liefde van haer bruygom noyt gewon
Maer Rachel de gemeent der heydenen voorbeeldde
Onvruchtbaer in het eerst terwyl de ander teelde,
Doch van een wackerder en suyverder gesicht
Aensiende van Gods soon het wonderlijcke licht,
Dus sy met haer geslacht is vieriger beminnet,
En in genaed' en geest haer suster overwinnet.
-------
Doe Moses had een wyf wt Moren-lant gecregen
Riep Miriam met nyt en grammicheyt daer tegen
En heeft den dienaer Gods geterget en bespot,
Dus sy met lazary geslagen wiert van God
Doe Christus sijne bruyt eerst wt de heydens troude
De Joden dat verdroot, de Joden daer voor groude,
En hebben soo veel smaets en wrevels aengericht
Dat God haer als een vloeck stiet van zijn aengesicht
Jacobus Revius werd geboren in november 1586 - en overleed op 15 november 1658. Hij was een kind van zijn tijd. Zijn antisemitische gedichten vind ik niet het ergste. Het is veel erger dat is dat niemand van de theologen hem op zijn vingers getikt heeft. Men vond het blijkbaar OK. Ook moet hij geweten hebben van "Over de Joden en hun leugens" de antisemitische verhandeling uit 1543 van Luther. Het is heel erg dat zij beiden geïnfecteerd waren door de Jodenhaat, die er heeste.
Dus vind het niet gek als er negatief gereageerd op het gedicht: Het zijn de Joden niet.
Geciteerd: https://www.pthu.nl/bijbelblog/2022/11/ ... oden-niet/Historisch gezien zou de dichter juist wel beweren dat de Joden Jezus hadden laten kruisigen, net zo goed als de Romeinen zijn kruis hebben opgericht. Het is alleen anders op het niveau van de theologische betekenis van Jezus’ dood: die was nodig vanwege de slechtheid van ieder mens, die daarmee als het ware Jezus dit alles zelf heeft aangedaan. Deze boodschap blijkt ook al uit het motto boven het gedicht: ‘Hij droeg onze smarten’, een verwijzing naar de gebruikelijke christelijke duiding van Jesaja 53.