Herman heeft gelijk. Jij begrijpt er niet veel van.Anselmus schreef: ↑24 apr 2024, 20:33Dat ben ik niet met je eens:Herman schreef: ↑24 apr 2024, 20:27De context en vorm paste niet bij het moment van conflict. Dáár ligt de vervreemding, niet in de inhoud op zichzelf. Je conclusie klopt dus niet.Anselmus schreef: ↑24 apr 2024, 20:19 https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... ent-de-sit
Dan voel je dus vervreemding bij het overgrote deel van de wereldkerk.
Let vooral op die laatste regel. Volgens mij klopt jouw analyse niet en mijn conclusie wel.Nederlands Dagblad schreef: Ruis, predikant in Katwijk aan Zee, voelde ook vervreemding door de liturgie tijdens het convent. Pas na vier uur ‘s middags zongen de aanwezigen voor het eerst een psalm uit de Oude Berijming, Ruis miste een bijbellezing en dankgebed na de lunch, en voelde zich niet thuis bij het gezamenlijk uitspreken van het Onze Vader en de Apostolische Geloofsbelijdenis. ‘Het zijn gewoonten waarbij ik me niet thuis voel en die voor mij zeer vervreemdend werken.’
CGK convent
Re: CGK convent
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Re: CGK convent
Ik heb nu al zoveel verschillende voorspellingen gehoord over de toekomst van de CGK, allen met veel gezag en overtuiging uitgesproken, dat ik het niet zou weten. Ik probeer in getrouwheid de gemeenten te dienen waarheen ik geroepen wordt en verder laat ik het aan de Koning van de kerk over.
Maar wat ik in bovenstaand bericht bedoel, is dat ds. Ruis zich beter tot dat ene belangrijke punt had kunnen beperken. Door er nu allerlei dingen bij te halen die niet de kern van het probleem raken maar wel bij de diversiteit van de CGK horen, zet hij de behoudende vleugel neer als een groep waar zelfs mensen die het met hem eens zijn zich vreemd bij voelen.
Re: CGK convent
Is dat niet juist het probleem van de CGK? Dat men vervreemding voelt bij elkaar. Dan is het toch beter om afscheid van elkaar te nemen? Beide uitersten liggen nogal ver uit elkaar.
Re: CGK convent
Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Ik begrijp ds Ruis heel goed.Tiberius schreef: ↑25 apr 2024, 07:48Ik heb nu al zoveel verschillende voorspellingen gehoord over de toekomst van de CGK, allen met veel gezag en overtuiging uitgesproken, dat ik het niet zou weten. Ik probeer in getrouwheid de gemeenten te dienen waarheen ik geroepen wordt en verder laat ik het aan de Koning van de kerk over.
Maar wat ik in bovenstaand bericht bedoel, is dat ds. Ruis zich beter tot dat ene belangrijke punt had kunnen beperken. Door er nu allerlei dingen bij te halen die niet de kern van het probleem raken maar wel bij de diversiteit van de CGK horen, zet hij de behoudende vleugel neer als een groep waar zelfs mensen die het met hem eens zijn zich vreemd bij voelen.
Juist met de opmerking die hij erbij plaatst dat hij weet van allerlei liturgische gebruiken. Maar als er dan een bijeenkomst is van het hele verband waar dingen gebeuren die je nooit zelf hebt meegemaakt, dan hoeft dat principieel nog niet 'een ding' te zijn, maar roept het alsnog vervreemding op. En die setting geeft ook een signaal af naar gemeenten die dit van oudsher nooit gewent zijn. Men kiest daar als organisatie blijkbaar bewust voor.
Re: CGK convent
Wie organiseerden het convent?
Re: CGK convent
Persoonlijk denk ik ook dat het best wat nuchterder bekeken mag worden en dat je hierin gelijk hebt.
De flanken zijn te ver uit elkaar gegroeid en dan kun je mi het beste op een nette manier afscheid van elkaar nemen.
En dan hoef je de ander niet direct in alles te veroordelen, maar meer als conclusie : het is beter voor de rust en vrede om gescheiden verder te gaan.
Scheelt heel veel negatieve energie.
Re: CGK convent
Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?
De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
Re: CGK convent
Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?huisman schreef: ↑25 apr 2024, 08:49Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
En begrijp me goed, ik begrijp Tiberius wel dat het daar nu helemaal niet over gaat.
Re: CGK convent
De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.MarJT schreef: ↑25 apr 2024, 09:13Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?
De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.
Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 5063
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: CGK convent
om met Tiberius te spreken, jij bent toch een zijinstromer Huisman?
Nu ken ik niet heel veel CGK-ers die 3de generatie CGK'er zijn trouwens
Nu ken ik niet heel veel CGK-ers die 3de generatie CGK'er zijn trouwens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: CGK convent
Ik kan me voorstellen dat als je in een gemeente en zelfs classis zit waarin de berijming van 1773 gezongen wordt er een hoop gevoel van vervreemding is ervaren. Maar als je bewust kiest om elke vernieuwing buiten je kerkdeur te houden terwijl de meerderheid van het kerkverband zich op andere liturgische wegen begeeft krijg je wel de vervreemding als rekening gepresenteerd. Maar dat doet niets af van het kerk van Christus zijn.HHR schreef: ↑25 apr 2024, 08:57Ik begrijp ds Ruis heel goed.Tiberius schreef: ↑25 apr 2024, 07:48Ik heb nu al zoveel verschillende voorspellingen gehoord over de toekomst van de CGK, allen met veel gezag en overtuiging uitgesproken, dat ik het niet zou weten. Ik probeer in getrouwheid de gemeenten te dienen waarheen ik geroepen wordt en verder laat ik het aan de Koning van de kerk over.
Maar wat ik in bovenstaand bericht bedoel, is dat ds. Ruis zich beter tot dat ene belangrijke punt had kunnen beperken. Door er nu allerlei dingen bij te halen die niet de kern van het probleem raken maar wel bij de diversiteit van de CGK horen, zet hij de behoudende vleugel neer als een groep waar zelfs mensen die het met hem eens zijn zich vreemd bij voelen.
Juist met de opmerking die hij erbij plaatst dat hij weet van allerlei liturgische gebruiken. Maar als er dan een bijeenkomst is van het hele verband waar dingen gebeuren die je nooit zelf hebt meegemaakt, dan hoeft dat principieel nog niet 'een ding' te zijn, maar roept het alsnog vervreemding op. En die setting geeft ook een signaal af naar gemeenten die dit van oudsher nooit gewent zijn. Men kiest daar als organisatie blijkbaar bewust voor.
Gister is er een samenvatting gegeven van hoe onze afgevaardigden het convent hebben ervaren. Samen zingen en het uitspreken van de belijdenis is als zeer positief ervaren. Tegelijk zijn de zorgen geenszins weg. Aan de GS dan maar om uit de impasse te komen, denk ik dan.
Re: CGK convent
Ben meer dan 55 jaar CGK.Gedoopt in de GKv maar heb geen herinnering aan die kerk. Denk dat mijn ouders vanaf mijn vijfde jaar wisselend in de CGK en GG kerkten.
Ken je wel 3de generatie HHK-ers?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.