Ook mijn oprechte medeleven, Huisman. Dat je ervaren hebt dat de meerderheid anders denkt over het Schriftgezag lijkt me een bittere pil. Ik blijf me wel verbazen hoe de kerken zich zo geïsoleerd van elkaar hebben ontwikkeld. Dit convent had wat dat betreft jaren geleden plaats moeten vinden.huisman schreef: ↑25 apr 2024, 09:47De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.MarJT schreef: ↑25 apr 2024, 09:13Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?
De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.
Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
CGK convent
Re: CGK convent
Re: CGK convent
Een veteraan zijinstromer dus.
Vanuit onze gemeente waren twee derde generatie CGK'ers afgevaardigd.
Vanuit onze gemeente waren twee derde generatie CGK'ers afgevaardigd.
-
- Berichten: 5221
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: CGK convent
nee, maar aan beide kanten van mijn ouders gaan tot 5 generaties terug naar de Hervormde kerk.
En hervormden zijn er in de PKN en in de HHK
En hervormden zijn er in de PKN en in de HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: CGK convent
Denk dat de bittere pil meer zit in gemeenten die onderling verdeeld zijn. Daar gaan mogelijk scheuren ontstaan die onherstelbaar zullen zijn. Gesprek gehad met twee ouderlingen uit een ‘linkerkant’ gemeente die niet meekunnen met de meerderheid van hun kerkenraad. Zulke mensen hebben onze steun nodig.MarJT schreef: ↑25 apr 2024, 10:00Ook mijn oprechte medeleven, Huisman. Dat je ervaren hebt dat de meerderheid anders denkt over het Schriftgezag lijkt me een bittere pil. Ik blijf me wel verbazen hoe de kerken zich zo geïsoleerd van elkaar hebben ontwikkeld. Dit convent had wat dat betreft jaren geleden plaats moeten vinden.huisman schreef: ↑25 apr 2024, 09:47De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.MarJT schreef: ↑25 apr 2024, 09:13Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?
De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.
Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Verder zou het goed zijn dat jij iets zou lezen van het ontstaan van de CGK. Als je de Schrift zo fundamenteel anders gaat lezen is er geen reden om nog een afgescheiden kerk te blijven. Dat deel van de CGK heeft samen met de NGK geen enkele reden om niet op te gaan in de PKN. Het ‘eigene’ van de CGK prediking is bij deze kant allang overboord gezet.
Verbaas mij dat jij totaal geen problemen schijnt te hebben dat de CGK zo’n 30% (20.000 leden, 55 gemeenten) van zich vervreemd heeft. Vrouwelijke ambtsdrager zijn belangrijker dan eenheid. Ongehoorzaamheid en onkerkordelijk handelen is blijkbaar geoorloofd. Het is pure anarchie in het kerkelijke leven. Daar kan geen zegen op rusten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
@Huisman, wat je schrijft speelt niet alleen in de CGK.
Ongehoorzaamheid en onkerkelijk handelen zie je ook in andere verbanden.
Ongehoorzaamheid en onkerkelijk handelen zie je ook in andere verbanden.
Laatst gewijzigd door CvdW op 25 apr 2024, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: CGK convent
Twintig jaar geleden waren de verschillen al onoverbrugbaar. Ik kom zelf uit een midden gemeente en heb tijdens mijn studie in Groningen gekerkt. Dat was al een wereld van verschil en wekte bij mij met regelmaat bevreemding op. Laat staan hoe deze gemeenten zich sindsdien hebben ontwikkeldMarJT schreef: ↑25 apr 2024, 10:00Ook mijn oprechte medeleven, Huisman. Dat je ervaren hebt dat de meerderheid anders denkt over het Schriftgezag lijkt me een bittere pil. Ik blijf me wel verbazen hoe de kerken zich zo geïsoleerd van elkaar hebben ontwikkeld. Dit convent had wat dat betreft jaren geleden plaats moeten vinden.huisman schreef: ↑25 apr 2024, 09:47De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.MarJT schreef: ↑25 apr 2024, 09:13Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?
De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.
Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Re: CGK convent
Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 09:40Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?huisman schreef: ↑25 apr 2024, 08:49Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Re: CGK convent
Ik weet teveel van achter de schermen. Ga dus even op mijn handen zitten.Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 10:49Ik vond dit wel een goeie vraag, eigenlijk. Ik ben benieuwd naar een antwoord.Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 09:40Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?huisman schreef: ↑25 apr 2024, 08:49Ad Anker schreef: ↑25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Dan weet ik genoeg Ik weet namelijk ook hoe de andere 2 predikanten zijn.huisman schreef: ↑25 apr 2024, 10:55Ik weet teveel van achter de schermen. Ga dus even op mijn handen zitten.
Re: CGK convent
Als het gaat over native CGKérs , hier een stukje ervaring van het convent vanuit de 'linker'flank.
Daar zegt Ds. Bram Hofland:
Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.
https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Daar zegt Ds. Bram Hofland:
Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.
https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Re: CGK convent
Ik hoorde inderdaad slechts 55% CGK gedoopt.HHR schreef: ↑25 apr 2024, 11:29 Als het gaat over native CGKérs , hier een stukje ervaring van het convent vanuit de 'linker'flank.
Daar zegt Ds. Bram Hofland:
Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.
https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Ik kan het artikel niet lezen, maar ik denk dat Hofland deze vraag naar voren haalt om aan te geven dat hij wel native CGK is.
Re: CGK convent
Enerzijds snap ik de gedachte over native en non-native CGK-ers. Maar toch is het ook heel vreemd. Je hebt iemand toegelaten als lid bij zijn overkomst, en nu wordt het toch ergens gebruikt om mensen een stapje terug te zetten.
Dat je als nieuweling jezelf bescheiden opstelt, dat begrijp ik. Maar als een nieuweling (of al een langdurige zij-instromer) wordt afgevaardigd naar wat dan ook voor vergadering of convent of wat dan ook, dan heeft hij het vertrouwen van hen die hem hebben afgevaardigd. Dan kun je iemand er nooit op aanspreken, mijns inziens, of je moet twee soorten lidmaatschap gaan invoeren.
Dat je als nieuweling jezelf bescheiden opstelt, dat begrijp ik. Maar als een nieuweling (of al een langdurige zij-instromer) wordt afgevaardigd naar wat dan ook voor vergadering of convent of wat dan ook, dan heeft hij het vertrouwen van hen die hem hebben afgevaardigd. Dan kun je iemand er nooit op aanspreken, mijns inziens, of je moet twee soorten lidmaatschap gaan invoeren.
-
Re: CGK convent
Mee eens. Ik weet ook van een afgevaardigde die oorspronkelijk synodaal gedoopt is, maar minimaal 45 jaar lid is van de CGK.
Re: CGK convent
Ik kan het stuk niet lezen, maar maak uit het beginstuk op dat hij ook niet onverdeeld positief is over het convent.HHR schreef: ↑25 apr 2024, 11:29 Als het gaat over native CGKérs , hier een stukje ervaring van het convent vanuit de 'linker'flank.
Daar zegt Ds. Bram Hofland:
Er was een oefenvraag om de digitale app te controleren. ‘Wie is er CGK gedoopt?’ De helft ongeveer bleek CGK gedoopt te zijn, de andere helft niet.
(..). Want we zijn een samen geraapte groep van kerken.
https://cvandaag.nl/100943-van-een-cht- ... een-sprake
Re: CGK convent
Op zich mee eens. Zoals eerder gezegd dient ieder dat voor zichzelf te weten.Mannetje schreef: ↑25 apr 2024, 11:39 Enerzijds snap ik de gedachte over native en non-native CGK-ers. Maar toch is het ook heel vreemd. Je hebt iemand toegelaten als lid bij zijn overkomst, en nu wordt het toch ergens gebruikt om mensen een stapje terug te zetten.
Dat je als nieuweling jezelf bescheiden opstelt, dat begrijp ik. Maar als een nieuweling (of al een langdurige zij-instromer) wordt afgevaardigd naar wat dan ook voor vergadering of convent of wat dan ook, dan heeft hij het vertrouwen van hen die hem hebben afgevaardigd. Dan kun je iemand er nooit op aanspreken, mijns inziens, of je moet twee soorten lidmaatschap gaan invoeren.
Tegelijkertijd is het wel zo, dat een zijinstromer minder gevoel zal hebben voor de emoties bij het voortbestaan van een kerkverband dan native CGK'ers. Ik verwacht dat een zijinstromer eerder geneigd is om een rationele overweging te maken, zoals HHR hierboven beschrijft:
Persoonlijk denk ik ook dat het best wat nuchterder bekeken mag worden en dat je hierin gelijk hebt.
De flanken zijn te ver uit elkaar gegroeid en dan kun je mi het beste op een nette manier afscheid van elkaar nemen.
Het is misschien wel tekenend dat het convent door zijinstromers georganiseerd is.