CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

huisman schreef: 25 apr 2024, 17:27
MarJT schreef: 25 apr 2024, 17:01
.. De korte bijdragen van verschillende kerkenraden gaven een breed palet aan opvattingen weer. Op deze wijze is enigszins in beeld gebracht hoe er wordt gedacht. Helaas bleef uit beeld hoe wij sinds 1834 en 1892 altijd kerk zijn geweest en behoren te zijn.
Daar zit het probleem! Ik denk ook dat je kerkhistorie belangrijk is, maar om 1834 en 1892 te blijven zitten heb je heden ten dage niet de antwoorden die nodig zijn over hoe het kerk-zijn wordt beleefd. Zaken als vrouw in het ambt of homoseksualiteit vragen hedendaagse antwoorden, niet van 200 jaar geleden.
Ze vragen Bijbelse antwoorden.
Uiteraard. Ik heb nu wel meer begrip voor de pijn en moeite in de CGK kerken gekregen, mocht dat als winst gezien worden. Ik zal voor je bidden, Huisman.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

DDD schreef: 25 apr 2024, 16:47 Maar zijn de betreffende kerken op enige manier belemmerd om dat punt naar voren te brengen? Ik ben nog lang niet halverwege, maar de bijdrage van Rotterdam Kralingen wekte geenszins de indruk van enige censuur. Als 70 procent van de aanwezigen aan de andere leden vooral wil meegeven dat eenheid in Christus belangrijker is dan opvattingen over concrete kwesties als de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente, en 30 procent van de aanwezigen wil benadrukken dat die kwesties wel heel belangrijk zijn, dan is het toch logisch dat de meerderheid van de bijdragen die eerste richting weerspiegelt? Ik begrijp niet wat er dan mis is aan organisatie en thematisering.
Waar kan je dit convent bekijken?
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Hierboven staat ergens een internetverwijzing. Maar dat zal gewoon op de website van de kerken zijn.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

DDD schreef: 25 apr 2024, 18:08 Hierboven staat ergens een internetverwijzing. Maar dat zal gewoon op de website van de kerken zijn.
Dankjewel. Ik ga zoeken. Mijn ouders willen het graag zien, maar wisten niet waar.
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 25 apr 2024, 16:22
HHR schreef: 25 apr 2024, 16:16 Wat vind je er heftig aan?
Vooral dit gedeelte:
In het panelgesprek over ‘Schrift en Schriftverstaan’ werd benoemd dat er binnen onze kerken manieren van Schriftuitleg zijn die buiten de lijnen van onze belijdenis gaan. Dát is inderdaad de kern van de problematiek rond thema’s als ‘vrouw en ambt’ en ‘homoseksualiteit’. En dat had dan ook veel meer nadruk moeten krijgen in de bespreking.

Volgens mij was dát ook HET doel om zo'n convent te organiseren.
En niet dit: De dag was organisatorisch goed verzorgd en is vlekkeloos verlopen.

Kijk, een gezellig daagje uit kan iedereen organiseren: goede lunch/catering, gezellige gesprekken, samenbindend zingen en declameren, enz.

Maar het echte doel is dus gewoon volledig niet gehaald.
Dat lijkt inderdaad wel een gemeenschappelijk gevoelen te zijn. Iig dit lees je van Hofland tot Ruis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 25 apr 2024, 18:18
DDD schreef: 25 apr 2024, 18:08 Hierboven staat ergens een internetverwijzing. Maar dat zal gewoon op de website van de kerken zijn.
Dankjewel. Ik ga zoeken. Mijn ouders willen het graag zien, maar wisten niet waar.
Hier: https://cgk.nl/deputaten-vertegenwoordi ... k-convent/
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HHR schreef: 25 apr 2024, 18:32
Tiberius schreef: 25 apr 2024, 16:22 Maar het echte doel is dus gewoon volledig niet gehaald.
Dat lijkt inderdaad wel een gemeenschappelijk gevoelen te zijn. Iig dit lees je van Hofland tot Ruis.
Maar het onuitgesproken ideële doel van links is dat rechts met ze meegaat en vice versa. Dan zit je te slapen, volgens mij. Alle signalen wijzen op een breuk, behalve bij de mensen die naar het convent gaan. Die denken dat ze één kunnen blijven met behoud van elkaar uitsluitende standpunten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Herman schreef: 25 apr 2024, 18:55
HHR schreef: 25 apr 2024, 18:32
Tiberius schreef: 25 apr 2024, 16:22 Maar het echte doel is dus gewoon volledig niet gehaald.
Dat lijkt inderdaad wel een gemeenschappelijk gevoelen te zijn. Iig dit lees je van Hofland tot Ruis.
Maar het onuitgesproken ideële doel van links is dat rechts met ze meegaat en vice versa. Dan zit je te slapen, volgens mij. Alle signalen wijzen op een breuk, behalve bij de mensen die naar het convent gaan. Die denken dat ze één kunnen blijven met behoud van elkaar uitsluitende standpunten.
Hoe kom je bij jouw conclusie ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

huisman schreef: 25 apr 2024, 19:13 Hoe kom je bij jouw conclusie ?
Dat is een optelsom van heel veel zaken. Wat is het probleem?
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: CGK convent

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: 25 apr 2024, 08:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Ik begrijp dat jij thuis bent binnen de CGK en dit kerkverband goed kent. Hoeveel bewaar het pand gemeentes zijn er? Hoe liggen de verhoudingen (liggingen) binnen de CGK?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: CGK convent

Bericht door Valcke »

HHR schreef: 25 apr 2024, 16:03Reactie CG Beraad:

(...) Diverse bijdragen en peilingen stelden het beeld van een klassieke christelijke gereformeerde kerk bij naar een verband van kerken dat andere wegen wenst en daarvoor ruimte zoekt en zich daarmee weinig of niet meer onderscheidt van de NGK of de PKN. Wij zijn daarmee als kerkverband hard op weg om in kerkregering en Schriftbeschouwing afscheid te nemen van het beginsel van onze kerken. (...)

https://www.cgberaad.nl/een-ontluisterend-convent/
Dit is m.i. wel de kern. Geen wonder dit gevoel van vervreemding dat ter rechterzijde leeft.

Wanneer ik hier sommige bijdragen lees (ik hoef de namen niet te noemen), bekruipt mij precies hetzelfde gevoel: gepleit wordt voor eenheid en liefde, maar dan wel een eenheid en liefde waarin niet gebogen wordt onder de tucht van Gods Woord. Vanzelfsprekend: dat is de ware eenheid en liefde niet.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: CGK convent

Bericht door Emma de Jong »

Konijntje schreef: 25 apr 2024, 20:15
huisman schreef: 25 apr 2024, 08:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Ik begrijp dat jij thuis bent binnen de CGK en dit kerkverband goed kent. Hoeveel bewaar het pand gemeentes zijn er? Hoe liggen de verhoudingen (liggingen) binnen de CGK?
Die vraag heb ik ook. Die 30% die optie A strikt wil handhaven, hoeveel gemeenten buiten BhP zitten daar nog bij?
HHKtE
Berichten: 1449
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: CGK convent

Bericht door HHKtE »

Denk goede 30 BWP gemeenten
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

HHKtE schreef: 25 apr 2024, 21:06 Denk goede 30 BWP gemeenten
Dus dat is zo'n 17%, 13% niet BhP dan.
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 25 apr 2024, 21:12
HHKtE schreef: 25 apr 2024, 21:06 Denk goede 30 BWP gemeenten
Dus dat is zo'n 17%, 13% niet BhP dan.
30% zou dan om 55-60 gemeenten gaan.
Ook wel benieuwd hoeveel leden dat zouden zijn. Ik vermoed dat dat percentage hoger is dan 30%.
Plaats reactie