Erdee

deschpin
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Erdee

Bericht door deschpin »

Ik gun de kinderen de situatie uit mijn eigen basisschool tijd.

Als je hoge cijfers had dan had je tijd over om wat voor jezelf te doen.
Kon je niet goed meekomen dan kreeg je extra hulp.

Klaar, gecompliceerder was het niet. En zo hoeft het ook nu niet te zijn.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6533
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

deschpin schreef: 30 apr 2024, 14:46 Ik gun de kinderen de situatie uit mijn eigen basisschool tijd.

Als je hoge cijfers had dan had je tijd over om wat voor jezelf te doen.
Kon je niet goed meekomen dan kreeg je extra hulp.

Klaar, gecompliceerder was het niet. En zo hoeft het ook nu niet te zijn.
Precies. Ik kan hoogbegaafdheid ook maar niet als 'probleem' zien. En speciale verenigingen lijken me erg overdreven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6533
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 30 apr 2024, 11:59 Om taalgebruik te koppelen aan intelligentie is behoorlijk ouderwets. Mensen met een zorgvuldig taalgebruik en een verbeterwoede naar anderen verdenk ik vaak van een afwijking in het autistisch spectrum. Mijn schriftelijke taalgebruik is altijd uitermate slordig geweest. Komt door mijn opvoeding vermoed ik. Had een lieve vader die uiterst zorgvuldig was in gesproken en geschreven Nederlands. En verbeterde mij dus constant. Ik werd daar recalcitrant slordig van….
Wat is er tegen ouderwets? Als iemand hier een keurig geschreven verhaal weet te plaatsen, dan zegt dat wel degelijk iets over iemands intelligentie. Ik zeg niet dat het andersom ook per se zo is, dat iemand níét intelligent is, die dat niet doet. Maar het komt op mij altijd wat knullig over als iemand geleerde volzinnen gebruikt of wil gebruiken, maar zijn taal en spelling niet beheerst. Je kunt dan natuurlijk altijd zeggen dat je het niet belangrijk vindt...
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 30 apr 2024, 14:37
Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 14:05
merel schreef: 30 apr 2024, 13:09 Ik wil niet alles over mijn kinderen hier delen. Er zijn gezinnen die namelijk wel echt met hoogbegaafdheid te maken hebben en hierdoor heel goed weten waar het spaak loopt met deze kinderen en scholen.
Zo'n discussie is juist bedoeld om het juist niet a.d.h.v. individuele casussen te doen.

Maar laten we het eens bekijken vanuit de leerkracht. De leerling vertoont geen gedrag wat buiten de grenzen valt (qua verveling etc.) en er zijn ook geen andere signalen (uit toetsen) dat het hier een hoogbegaafde betreft. (of de issues die er zijn, zijn verklaarbaar. Thuissituatie, karakter, persoonlijkheid). Toch komen de ouders vertellen dat hier hoogbegaafdheidsproblematiek speelt. De leerkracht herkent het niet vanuit de eigen vakmanschap. En nu?

Want wat ik tot nu toe lees het vooral: CITO toetsen zitten ernaast en leerkrachten snappen het niet.

En nu?
(...)

....
1. Tot nu toe lijkt de school er naast te hebben gezeten........ Dat is (nog) heel wat anders.
2. Wat als er niets was gebeurd Als k1 gewoon naar HAVO brugklas was gegaan, daar 10'en had gehaald was het toch ook gewoon VWO geworden vanaf groep 2? Dan is er nu hetzelfde resultaat? Zonder al die heisa. Idem kind 2 en 3. (veel) dingen komen vanzelf goed.

Met dergelijk ingrijpen leren kinderen dat als het niet "lekker" gaat ze kunnen gaan klagen en ouders wel dan de school wel tot orde roepen. Of ze klagen niet en het gaat wel lekker en toch wordt de school tot de orde geroepen. Als ze beter kunnen dan advies dan lost het zich vanzelf wel op, het komt er echt wel uit! En last but not least, Deal ermee. Ouders en kinderen. Het hele leven zit elke dag vol met dit soort teleurstelling(en). Don't prepare the path for the boy/girl, but prepare the boy/girl for the path.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 apr 2024, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 15:06
merel schreef: 30 apr 2024, 14:37
Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 14:05
merel schreef: 30 apr 2024, 13:09 Ik wil niet alles over mijn kinderen hier delen. Er zijn gezinnen die namelijk wel echt met hoogbegaafdheid te maken hebben en hierdoor heel goed weten waar het spaak loopt met deze kinderen en scholen.
Zo'n discussie is juist bedoeld om het juist niet a.d.h.v. individuele casussen te doen.

Maar laten we het eens bekijken vanuit de leerkracht. De leerling vertoont geen gedrag wat buiten de grenzen valt (qua verveling etc.) en er zijn ook geen andere signalen (uit toetsen) dat het hier een hoogbegaafde betreft. (of de issues die er zijn, zijn verklaarbaar. Thuissituatie, karakter, persoonlijkheid). Toch komen de ouders vertellen dat hier hoogbegaafdheidsproblematiek speelt. De leerkracht herkent het niet vanuit de eigen vakmanschap. En nu?

Want wat ik tot nu toe lees het vooral: CITO toetsen zitten ernaast en leerkrachten snappen het niet.

En nu?
Nee, zo ging het zeker niet. Ik heb het zeker niet alleen over HB, maar herken veel van de problemen bij onze kinderen.

....
1. Tot nu toe lijkt de school er naast te hebben gezeten........ Dat is (nog) heel wat anders.
2. Wat als er niets was gebeurd Als k1 gewoon naar HAVO brugklas was gegaan, daar 10'en had gehaald was het toch ook gewoon VWO geworden? Dan is er nu hetzelfde resultaat? Zonder al die heisa. Idem kind 2 en 3. (veel) dingen komen vanzelf goed.

Nu heb je wel voor elkaar dat de kinderen als het niet "lekker" gaat ze kunnen gaan klagen en ouders wel dan de school wel tot orde roepen. Of ze klagen niet en het gaat wel lekker en toch wordt de school tot de orde geroepen. Als ze beter kunnen dan lost het zich ook vanzelf wel op, het komt er echt wel uit! Deal ermee. Het hele leven zit elke dag vol met dit soort teleurstelling(en). Don't prepare the path for the boy/girl, but prepare the boy/girl for the path.
Beetje jammer dat je het (opnieuw) in het negatieve trekt. Wij hebben dit namelijk helemaal niet besproken met de kinderen.

N.B. dit maakt trouwens wel dat ik moeite heb om inhoudelijk op jou te reageren. Jij gaat geen gesprek aan, maar zoekt altijd punten waarop je iemand kan neersabelen.
Laatst gewijzigd door merel op 30 apr 2024, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 30 apr 2024, 15:09
Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 15:06
merel schreef: 30 apr 2024, 14:37
Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 14:05

Zo'n discussie is juist bedoeld om het juist niet a.d.h.v. individuele casussen te doen.

Maar laten we het eens bekijken vanuit de leerkracht. De leerling vertoont geen gedrag wat buiten de grenzen valt (qua verveling etc.) en er zijn ook geen andere signalen (uit toetsen) dat het hier een hoogbegaafde betreft. (of de issues die er zijn, zijn verklaarbaar. Thuissituatie, karakter, persoonlijkheid). Toch komen de ouders vertellen dat hier hoogbegaafdheidsproblematiek speelt. De leerkracht herkent het niet vanuit de eigen vakmanschap. En nu?

Want wat ik tot nu toe lees het vooral: CITO toetsen zitten ernaast en leerkrachten snappen het niet.

En nu?
Nee, zo ging het zeker niet. Ik heb het zeker niet alleen over HB, maar herken veel van de problemen.

....
1. Tot nu toe lijkt de school er naast te hebben gezeten........ Dat is (nog) heel wat anders.
2. Wat als er niets was gebeurd Als k1 gewoon naar HAVO brugklas was gegaan, daar 10'en had gehaald was het toch ook gewoon VWO geworden? Dan is er nu hetzelfde resultaat? Zonder al die heisa. Idem kind 2 en 3. (veel) dingen komen vanzelf goed.

Nu heb je wel voor elkaar dat de kinderen als het niet "lekker" gaat ze kunnen gaan klagen en ouders wel dan de school wel tot orde roepen. Of ze klagen niet en het gaat wel lekker en toch wordt de school tot de orde geroepen. Als ze beter kunnen dan lost het zich ook vanzelf wel op, het komt er echt wel uit! Deal ermee. Het hele leven zit elke dag vol met dit soort teleurstelling(en). Don't prepare the path for the boy/girl, but prepare the boy/girl for the path.
Beetje jammer dat je het (opnieuw) in het negatieve trekt. Wij hebben dit namelijk helemaal niet besproken met de kinderen.
Die hebben het wel gezien!
En nogmaals de vraag, wat zou er gebeurd zijn als je gewoon niet bij de school aan de bel had getrokken en het gewoon had laten gebeuren? Waar hadden jouw kinderen dan nu gezeten?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 apr 2024, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Nee, hoe kom jij erbij dat zij dat gezien hebben. Elke ouder spreekt toch een paar keer per jaar met school/docenten? Daar zitten kinderen niet bij.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 30 apr 2024, 15:14 Nee, hoe kom jij erbij dat zij dat gezien hebben. Elke ouder spreekt toch een paar keer per jaar met school/docenten? Daar zitten kinderen niet bij.
Tja, uiteraard weten kinderen wat er gebeurd. Ieder kind weet wat het advies was, wat het geworden is en hoe dat gekomen is.

Maar de vraag @Merel... de vraag.... Wat als je vertrouwen had gehad in het "systeem" en de ingebouwde correctiemogelijkheden van het "systeem" en niet had ingegrepen?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 apr 2024, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 14:14
Mannetje schreef: 30 apr 2024, 13:28
Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 12:22 Zou het niet zo zijn dat ELK kind soortgelijke ervaringen heeft als deze voorbeelden / verhalen / ervaringen?
Wat gruw ik van deze "Ik en mijn huis" zijn special uitingen.
En Wim zijn huis weet precies hoe het zit. :D

grappig, beginnen met heel duidelijk maken dat de argumenten op zijn en dan uitleggen dat je zelf wel 10 talenten hebt meegekregen.
Ik reageerde hier slechts op een oneliner van je, dat mag wel met een oneliner toch? Valt me van je tegen dat je dit onderscheid niet zag.
Mannetje schreef:Als je probeert te vertellen dat hoogbegaafdheid her en der gruwelijk gehypt is, helemaal eens.
Zelfs zo dat degenen die er werkelijk mee worstelen, hier ook onder lijden.
Jouw allergie is zo groot dat je de echte problemen niet meer wilt zien.
Ik vraag me idd af of er wel echte problemen zijn en - als die er zijn - dat WIJ die veroorzaken door onze omgang ermee i.p.v. dat het intrinsiek problemen geeft. Maar leg eens uit wat de echte problemen zijn en waarom altijd een ander het op moet lossen?
Probeer je eens voor te stellen dat jij bepaalde interesses hebt, en dat je dag in dag uit tussen mensen zit dit die werkelijk niet eens begrijpen waar jij het over hebt. Dat je dag in dat uit werk moet doen waarin je nauwelijks ook maar iets van je talenten nodig hebt. Zoals een sporter, die zijn lichaam niet traint, heel snel minder gaat presteren, zo werkt het ook met je brein. Onderzoek toont aan dat langdurig onderpresteren zelfs kan leiden tot hersenbeschadiging, die op den duur onomkeerbaar wordt.
Dan gaat het niet over het feit dat jij in 8 minuten klaar bent over een rijtje sommen waar een ander 10 minuten over doet. Van die twee minuten krijgt niemand wat. Maar wel van het feit dat je rijtjes sommen over de tafel van 2 moet maken, terwijl de tafel van 12 geen enkele uitdaging meer biedt. Wat zou jij dan willen dat een school deed in zo'n situatie?
Mannetje schreef:Toch nog een keer over dit o zo speciale mannetje: ik ben gezegend dat ik naast een wat bovengemiddelde intelligentie ook bovengemiddeld scoor op het interpersoonlijke vlak. (Diverse officiële tests wijzen dit uit, en ik hoor het regelmatig terug.)
Ook grappig. @Merel hekelt de testen omdat ze hoogbegaafdheid niet detecteren en jij prijst de testen omdat ze aantonen dat jij hoogbegaafd bent. T'is geloof ik maar net wat men eruit wil hebben.......
Hier gaat het weer mis. Gewone testen, zoals de cito-test, gaan uit van kinderen die denken zoals een andere kinderen. Voor jou dan een voorbeeld, niet over mij, noch over mijn kinderen. Maar een meisje moest een cito-test maken, in groep 2. Welk plaatje hoort er niet bij. Je kon kiezen uit vier plaatjes. Een foto van een bus, een tekening van een vrachtwagen, een foto van een personenauto en een foto van een vliegtuig.
Goede antwoord volgens de test: het vliegtuig, de rest is een wegvoertuig.
Goede antwoord volgens meisje: de tekening van de vrachtwagen, want de rest zijn foto's.
Gemiddeld zijn kinderen van die leeftijd nog niet op een punt dat zij onderscheid maken tussen tekeningen en foto's. Meisje is verder ontwikkeld en doet dit wel, en maakt het fout volgens de testmakers. Want... kinderen uit groep 2 vraag je nog niet bij ieder antwoord om een verantwoording, dit is gemiddeld te moeilijk voor ze.

Testen die ik maakte waren toegespitst op volwassenen, op minstens HBO-niveau. Overigens maak je een vergissing, ik heb slechts gezegd dat ik wat bovengemiddeld intelligent ben. Anderen noemen mij wel hoogbegaafd, maar ik heb geen diagnose en ook geen behoefte aan een diagnose.
Mannetje schreef:Dat maakt dat ik met mijn wat eigenaardige manier van denken gelukkig vrijwel overal kan functioneren. (Zelfs hier ;) ).
Maar ik benijd degenen niet die wel hoogintelligent zijn, maar die brug naar de omgeving missen.
Ik benijd niemand die een essentieel onderdeel mist waardoor bepaalde interactie moeizaam gaat.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
-
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:
Wim Anker schreef: Ik vraag me idd af of er wel echte problemen zijn en - als die er zijn - dat WIJ die veroorzaken door onze omgang ermee i.p.v. dat het intrinsiek problemen geeft. Maar leg eens uit wat de echte problemen zijn en waarom altijd een ander het op moet lossen?
Probeer je eens voor te stellen dat jij bepaalde interesses hebt, en dat je dag in dag uit tussen mensen zit dit die werkelijk niet eens begrijpen waar jij het over hebt. Dat je dag in dat uit werk moet doen waarin je nauwelijks ook maar iets van je talenten nodig hebt. Zoals een sporter, die zijn lichaam niet traint, heel snel minder gaat presteren, zo werkt het ook met je brein. Onderzoek toont aan dat langdurig onderpresteren zelfs kan leiden tot hersenbeschadiging, die op den duur onomkeerbaar wordt.
Dan gaat het niet over het feit dat jij in 8 minuten klaar bent over een rijtje sommen waar een ander 10 minuten over doet. Van die twee minuten krijgt niemand wat. Maar wel van het feit dat je rijtjes sommen over de tafel van 2 moet maken, terwijl de tafel van 12 geen enkele uitdaging meer biedt. Wat zou jij dan willen dat een school deed in zo'n situatie?
Mijn externe monitor staat op hoogte omdat het boek "De Gefnuikte Arend" eronder is geschoven. Laat ik hier een stukje uit citeren.
"Ik was anderhalf jaar, en zeker niet ouder, toen mijn Vader een ouden folio Cats kocht, die my overgelaten wierd. Nog gevoel ik de gretigheid, waarmee ik hem doorzag, doorsnuffelde, en nu hier, dan daar, begon te lezen, doch meest in de Emblematea hangen bleef, die my zoo oneindig veel te denken gaven". De gedichten van Cats vormden een grote steun in Bilderdijks vroege bestaan:

Mijn oudse, en mijn beste vriend, die van mijn vroegste dagen
Mijn zoetste troost in 't leed, mijn tederst welbehagen
In kalmte en blijdschap waart! aan wien ik alles dank,
Wat in mijn ouderdom, mistroostig, lijdend, krank,
My 't leven draaglijk maakt, met Godsdienst, eer en zeden!
Die de eerste ontwikkeling van mijn kinderlijke reden
Bestierde, 't argloos hart gevormd hebt tot de deugd;
Mijn voetstap steeds bewaard op 't glibberig pad der jeugd.

Op dezelfde leeftijd zou hij ook al bekend geweest zijn met de Bijbelse geschiedenis en de klassieke mythologie. De belangrijkste feiten uit de algemene geschiedenis mochten, naar eigen zeggen, eveneens tot de geestelijke bagage van de anderhalf jarige worden gerekend. "Het heugt my, dat ik op myn Grootmoeders schoot zittende haar die verklaarde".


Wat mij betreft hoeft de school dus niets te doen. Zo'n iemand kan mag naar de bieb als de sommen af zijn. Of neemt een eigen boek mee om te bestuderen na het invullen van de tafel van 2. En als t'ie begint met te lezen over andere mensen met dezelfde problematiek als hijzelf (meent te hebben), zoals Hugo de Groot, Goethe, Mozart, Pascal etc. etc. dan vind hij talloze suggesties hoe zijn brein te trainen en uit te dagen. Kortom, als er een advies moet komen: Leg wat goede boeken in de klas voor de leerlingen die klaar zijn. Met vadertje Cats bovenop die "My 't leven draaglijk maakt, met Godsdienst, eer en zeden!"
Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:Toch nog een keer over dit o zo speciale mannetje: ik ben gezegend dat ik naast een wat bovengemiddelde intelligentie ook bovengemiddeld scoor op het interpersoonlijke vlak. (Diverse officiële tests wijzen dit uit, en ik hoor het regelmatig terug.)
Ook grappig. @Merel hekelt de testen omdat ze hoogbegaafdheid niet detecteren en jij prijst de testen omdat ze aantonen dat jij hoogbegaafd bent. T'is geloof ik maar net wat men eruit wil hebben.......
Hier gaat het weer mis. Gewone testen, zoals de cito-test, gaan uit van kinderen die denken zoals een andere kinderen. Voor jou dan een voorbeeld, niet over mij, noch over mijn kinderen. Maar een meisje moest een cito-test maken, in groep 2. Welk plaatje hoort er niet bij. Je kon kiezen uit vier plaatjes. Een foto van een bus, een tekening van een vrachtwagen, een foto van een personenauto en een foto van een vliegtuig.
Goede antwoord volgens de test: het vliegtuig, de rest is een wegvoertuig.
Goede antwoord volgens meisje: de tekening van de vrachtwagen, want de rest zijn foto's.
Gemiddeld zijn kinderen van die leeftijd nog niet op een punt dat zij onderscheid maken tussen tekeningen en foto's. Meisje is verder ontwikkeld en doet dit wel, en maakt het fout volgens de testmakers. Want... kinderen uit groep 2 vraag je nog niet bij ieder antwoord om een verantwoording, dit is gemiddeld te moeilijk voor ze.
Ik haat ook het eindeloze toetsen, laat dat helder zijn. Ik haat echter ook de telkens terugkerende suggestie dat makers van toetsen achterlijk zijn en de "simpelste" dingen missen zoals in dit voorbeeld. Ik kan over dit voorbeeld niet oordelen. Maar ik geloof niet op voorhand dit soort stemming makende voorbeelden.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 17:43 Wat mij betreft hoeft de school dus niets te doen. Zo'n iemand kan mag naar de bieb als de sommen af zijn. Of neemt een eigen boek mee om te bestuderen na het invullen van de tafel van 2. En als t'ie begint met te lezen over andere mensen met dezelfde problematiek als hijzelf (meent te hebben), zoals Hugo de Groot, Goethe, Mozart, Pascal etc. etc. dan vind hij talloze suggesties hoe zijn brein te trainen en uit te dagen. Kortom, als er een advies moet komen: Leg wat goede boeken in de klas voor de leerlingen die klaar zijn. Met vadertje Cats bovenop die "My 't leven draaglijk maakt, met Godsdienst, eer en zeden!"
Ik heb even een stukje geknipt, maar dank voor het prachtige citaat!
Ik ben blij dat je jezelf tegenspreekt. Je eerste zin wordt gelukkig tenietgedaan door het daaropvolgende. Je biedt het kind op deze manier verbreding en verdieping aan (twee van de drie succesvolle manieren om meerbegaafde kinderen een voor hen passend lesprogramma te bieden, de derde mogelijkheid is versnellen).
Wim Anker schreef: Ik haat ook het eindeloze toetsen, laat dat helder zijn. Ik haat echter ook de telkens terugkerende suggestie dat makers van toetsen achterlijk zijn en de "simpelste" dingen missen zoals in dit voorbeeld. Ik kan over dit voorbeeld niet oordelen. Maar ik geloof niet op voorhand dit soort stemming makende voorbeelden.
Er is niet gezegd dat toetsmakers achterlijk zijn. Voor het overgrote deel van de kinderen functioneren deze toetsen ruim voldoende of beter. Maar die 1 a 2 procent aan de bovenkant het intelligentiespectrum, die ook nog eens een alternatieve denkstrategie hebben, hebben gewoon een mismatch met deze toetsen.

Overigens wil ik je bedanken voor je heerlijke, prikkelende opmerkingen. Geven weer stof tot nadenken en scherpen van de geest :super
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10615
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Als je maar vasthoudt aan de 1 of 2 procent, Mannetje. Dat is op een school van 300 leerlingen rond de 5 kinderen. Nu lijkt het of 10 tot 15 procent meer- of hoogbegaafd lijkt te zijn. Veel kenmerken komen overeen met ASS.

De sleutel ligt bij betrokkenheid. Bij een leerkracht die het voor elkaar krijgt dat alle kinderen betrokken zijn (jaja, een grote uitdaging), verdampt het HB vraagstuk. Wim heeft dus helemaal gelijk. En ja, het komt vanzelf goed. Het schoolsysteem van Nederland heeft bedacht dat het niveau bepaald kan worden in groep 8. Dat gaat nog wel eens mis, met watervalleerlingen en stijgers tot gevolg. Geen nood, uiteindelijk komen ze op het eigen niveau terecht. En onderpresteerders heten vroeger luiwammessen. De goeie ouwe tijd...

De hele HBhype is een vruchtgevolg van de maakbaarheidssamenleving en het prinsen en prinsessengedrag.

Sinds de 'je kunt een schop onder je hol krijgen mentaliteit' als achterlijk is beschouwd is het drama geworden.

Apart verhaal vind ik de ASS problematiek. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1536
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Erdee

Bericht door Bourdon16 »

Wat is ASS?
-DIA-
Berichten: 32789
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:25 Wat is ASS?
Autisme Spectrum Stoornis... dacht ik.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 apr 2024, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17474
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:25 Wat is ASS?
In het Engels? :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie