Anselmus schreef: ↑02 mei 2024, 11:09
Veel mensen hebben een IPhone. Denk en jullie na over de filosofie van een bedrijf als je spullen koopt?
De filosofie van Apple:
Mieke Bouwma schreef:Het logo is een symbool, een teken en het vertelt iets. De hap uit de appel staat voor de drang je als mens te ontwikkelen, kennis te vergaren en bewustzijn te vergroten, ook al zorgt die realisatie ervoor dat je het paradijselijke – onbewuste – stadium moet verlaten. Met het logo vertelt Apple ons impliciet een verhaal. Namelijk: ontwikkel je, ‘stay hungry, stay foolish’, ‘think different’.
Hoe kijken jullie daartegenaan?
Ik vind de filosofie van een bedrijf zeker belangrijk. Als iets haaks staat op mijn normen en waarden, en ik niet achter de filosofie kan staan, zal ik niet voor het product kiezen. Dat strekt zich ook uit naar het vraagstuk waar e.e.a. geproduceerd is en op welke wijze, bijvoorbeeld. Ik zie dat zelf als een onderdeel van het rentmeesterschap, maar dit kan voor een ander natuurlijk heel anders liggen.
Apple zelf zit een beetje in mijn allergie. Deels onderbuikgevoel, deels omdat Steve Jobs een onmogelijk individu was maar zichzelf presenteerde en werd gepresenteerd als een Messias, en deels vanwege de hype: hysterische gadget-lovers die uitzinnig joelen omdat er een totaal nutteloze accessoire voor 1300 dollar wordt gepresenteerd. Wat dat betreft is de 'stay foolish' in mijn opinie uitstekend gekozen.
Misschien wordt het merk Apple ook wel anders bekeken in Europa dan het in sommige kringen in Amerika gedaan wordt. Heb je daar Apple, dan ben je rijk; Android is voor losers. De 'think different' is natuurlijk komisch als je de typische Apple-kudde bij de Starbucks in San Fransisco ziet zitten, in dezelfde merkkleding, met dezelfde Doc Martins schoenen en allemaal met dezelfde sticker op dezelfde Apple laptop met daarop een verwensing naar het kapitalisme. Ik vind dat een beetje sneu, maar ieder zijn hobby, voorkeuren en budget natuurlijk.