merel schreef: ↑03 mei 2024, 16:22
TSD schreef: ↑03 mei 2024, 09:24
Juist producten kiezen die lang meegaan (en repareren ipv vervangen) is met afstand het beste wat je nu kan doen om consumptie te verminderen.
Ik snap niet hoe het voorbeeld van DDD nu zo door @huisman de discussie over consumptiegedrag ingeframed wordt. Dat is in mijn ogen ook echt onterecht.
Het maken van een bewuste keuze daarin zou hier niet zo afgekraakt moeten worden als zou het allemaal niet uitmaken. Het maakt zeker wel uit, consumptievermindering is denk ik zelfs de best haalbare weg naar een minder vervuilende samenleving.
Mee eens. Het is ook mij volkomen onduidelijk waarom @DDD weggezet wordt als hypocriet en hedonistisch. Hij probeert juist op allerlei manieren zijn ecologische voetafdruk te minimaliseren.
Ik heb @DDD niet weggezet. Ik spreek steeds over ‘wij’ . Als je al gelooft in het bestaan van een ecologische voetafdruk dan is die van ons gigantisch in vergelijk met heel veel wereldburgers. Daar valt weinig aan te doen. Als dan iemand een promieltje afsnoept van zijn gigantisch grote voetafdruk krijgt hij of zij van mij geen applaus. Meestal applaudisseren deze mensen toch al voor zichzelf.
Wees nuchter. Je woont in een schatrijk land, je consumeert, bent mobiel, gebruikt alle moderne middelen die stuk voor stuk vervuilend zijn. Dataopslag in de cloud is zo’n stiekeme grote vervuiler waar niet veel mensen aan denken. Datacentra koelen zich suf om jouw en mijn mailtjes te bewaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.