Wat doen we vandaag?

Inwoner
Berichten: 411
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 15:06
Zita schreef: 03 mei 2024, 14:36
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 10:33
Zita schreef: 03 mei 2024, 10:15

Haha, dat doet me denken aan die sollicitant die vroeg: 'Hoe moet ik mijn overuren bijhouden?'. Directeur en ik rolden zowat van onze stoelen van verbazing, en de secretaresse zag ik wegduiken achter haar beeldscherm. 'Hoezo, overuren?', vroegen we. 'Nou', zei sollicitant, 'ik snap wel dat je een SO gewoon moet nakijken in een tussenuur ofzo, of terwijl je leerlingen in de les bezig zijn met opgaven maken. Maar een repetitie nakijken, of een project voorbereiden, dat kost allemaal extra tijd. Wordt dat 100% uitbetaald of meer, en hoe moet ik dat bijhouden?'
We hebben hem voorzichtig verteld dat je op die manier je vakanties verdient.
En? Wat was zijn reactie?
Hij vond het nogal raar, 'maar als dat bij jullie zo gedaan wordt, zal het wel kloppen'.
Vreemd. Leeft hij onder een steen?
Zo vreemd is dat niet. Er zijn zeer veel mensen die denken dat alle extra uren die je maakt worden uitbetaald. Er zijn echter diverse beroepen, waaronder in het onderwijs, maar ook binnen de kerk, waar geen werkuren geteld worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door parsifal »

Ergens is het ook wel vreemd dat je geacht wordt onbetaald over te werken. Daar zou in het salaris gewoon rekening mee moeten worden gehouden.

Toen ik AiO was had ik een aardige begeleider die me vertelde: Als je je beste ideeen onder de douche krijgt, dan kun je al je douche-tijd als werktijd zien. Maar uiteindelijk schrijf je je overuren toch niet op.

In sommige psychisch zware beroepen (hulpverlening, onderdelen van politie etc) hoor je soms wel dat het voor veel mensen niet te doen is om 40 uur per week te werken. Je wordt met zoveel ellende of slechtheid geconfronteerd dat dat niet altijd uit te houden is. Ik denk dat het mooi zou zijn als voor dat soort beroepen de "part-time" baan als voltijd wordt gezien en betaald.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Wim Anker »

Nou... als je structuureel teveel uren maakt om het werk af te krijgen beheers je mi.i.het vak niet (goed) genoeg.Of er teveel last van perfectionisme.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 03 mei 2024, 15:49 Nou... als je structuureel teveel uren maakt om het werk af te krijgen beheers je mi.i.het vak niet (goed) genoeg.Of er teveel last van perfectionisme.
Het zou natuurlijk ook aan de werkgever kunnen liggen, of de aard van het beroep.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9988
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 03 mei 2024, 15:31
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 15:06
Zita schreef: 03 mei 2024, 14:36
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 10:33 En? Wat was zijn reactie?
Hij vond het nogal raar, 'maar als dat bij jullie zo gedaan wordt, zal het wel kloppen'.
Vreemd. Leeft hij onder een steen?
Zo vreemd is dat niet. Er zijn zeer veel mensen die denken dat alle extra uren die je maakt worden uitbetaald. Er zijn echter diverse beroepen, waaronder in het onderwijs, maar ook binnen de kerk, waar geen werkuren geteld worden.
In mijn werk worden extra uren ook niet betaald. Bij mijn man idem dito. Ik ken heel veel mensen die dat niet krijgen.

Voor iemand die eerder een bijbaan had, vind ik het trouwens geen rare vraag. Een bijbaan krijg je per uur betaald.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4150
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Maanenschijn »

Sja, ik ben werkzaam in een ambtelijke sector waar de burger wacht op antwoord van de overheid. Graag snel. En met een enorm personeelstekort. Ben wel blij dat ik extra uren mag noteren. Meestal zijn dat compensatie uren. Of ze worden uitbetaald.

Ik heb relatief weinig vakantie uren, zodat ik wat kan sparen. En doe naast mij reguliere baan nog vanalles erbij.

Ik heb me al vaker afgevraagd of in het onderwijs de nakijkuren en voorbereiding in de arbeidstijd zitten of in de 'vrije tijd'. Ik begrijp nu dat die tijd met vakantie gecompenseerd wordt. Net als bij mij .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
newton
Berichten: 688
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door newton »

Ik heb bij een werkweek van 40 uur 224 vakantieuren. Als ik door een uitgelopen onderhoud of grote storing vanaf 's morgen 09.00u tot 's nachts 02.00u heb gewerkt worden die uren wel genoteerd en op een later tijdstip gecompenseerd. De 2 vrije dagen van deze week en 2 vrije dagen komende week zijn dus compensatieuren.

365 (dagen)−104 (weekenddagen)−10 (feestdagen)−28 (vakantiedagen)=223 werkdagen * 8 uur = 1784 uur op jaarbasis voor mij. Dat zit wel ruim boven de onderwijsnorm van 1660 uur.
Qua werkdruk verwacht ik dat die niet hoger zal liggen dan in mijn huidige baan in het bedrijfsleven. Er zijn in elk geval meer oplaadmomenten. Mijn grootste zorg is misschien wel het doen van een opleiding. Op dit moment ga ik diplomaloos door het leven, dus zelfs een 21+ toets voor toegang tot het HBO is voor mij al spannend.
Maar zover ben ik nog niet. Goed advies van Zita, ik ga eerst eens een aantal dagdelen meelopen in het VO om te ervaren hoe het werk daar is voor ik (in gebed, voor de juiste weg) besluit om te solliciteren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10486
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

Maanenschijn schreef: 03 mei 2024, 17:28 Sja, ik ben werkzaam in een ambtelijke sector waar de burger wacht op antwoord van de overheid. Graag snel. En met een enorm personeelstekort. Ben wel blij dat ik extra uren mag noteren. Meestal zijn dat compensatie uren. Of ze worden uitbetaald.

Ik heb relatief weinig vakantie uren, zodat ik wat kan sparen. En doe naast mij reguliere baan nog vanalles erbij.

Ik heb me al vaker afgevraagd of in het onderwijs de nakijkuren en voorbereiding in de arbeidstijd zitten of in de 'vrije tijd'. Ik begrijp nu dat die tijd met vakantie gecompenseerd wordt. Net als bij mij Afbeelding.
Beide.
Een fulltimebaan in het VO is 25 lesuren van 50 minuten. Plus wat taakuren.
Voor diverse taken in het onderwijs worden uren gegeven. Bijvoorbeeld voor de pauzesurveillance (dat is dus zo'n werkdrukverhogend ding: je geeft de hele dag les, wilt in de pauze je boterham wegknagen en een printje plegen en oh ja, ook nog even bijkomen, en hoera! je mag gangen leegvegen, toezicht houden, nee je mag nog niet naar boven, ja je moet nu wel naar beneden, nee meneer Flipse heeft nu ook pauze dus je kunt hem nu niet spreken, oh ben je de zoon van meneer Flipse en moet je je vader spreken), werkgroepen, medezeggenschapsraden, sectievoorzitterschap, mentoraat enzovoorts. Soms zijn die uren aardig ingeschat, soms wat minder.
Het verschilt van persoon tot persoon hoe druk het onderwijs wordt ervaren. Als je een klas hebt waarmee het niet zo botert en die energie vreet (zoals ik dit jaar voor het eerst in vele jaren heb), is je werkdruk al heel anders dan wanneer je bij iedere klas weer happy bent als ze binnenkomen. Laat staan als het bij heel wat klassen niet zo zou lopen. Als je starter bent, moet je het wiel nog uitvinden, terwijl je als ervaren docent ook weleens een lesje onvoorbereid zou kunnen geven. Er zijn mentoren die hun leerlingen elke maand allemaal individueel op gesprek hebben, er zijn mentoren die ze in de loop van het jaar allemaal één keer spreken. In mijn allereerste mentorklas overleed van een mentorleerling een broertje en van een andere leerling een ouder. Dan kost mentoraat veel tijd en energie. Als je de onderwijsontwikkelingen wilt bijhouden, vakliteratuur wilt lezen, studiedagen bijwonen, dat allemaal wilt verwerken in je lessen, is het veel meer werk dan wanneer je de powerpoint van de methode afdraait. Als je diverse werkvormen wilt inzetten kost het je meer voorbereidingstijd dan wanneer je uitleg geeft, opgaven laat maken en opgaven bespreekt.

En ja, er komen altijd extra's bij. De open avond. Rapportenvergadering op je niet-werkdag (dan moet je dus wel komen). Op werkweek met een klas (deeltijders moeten dan echt wel van hun leerlingen houden: je krijgt evenveel betaald als de collega's die op dat moment 3 uur per dag toetsen surveilleren. Zij gaan met een lege tas hun vakantie in. Jij komt met een tas vol vieze was een beetje versleten weer aan op school om daar van al je andere klassen de gemaakte toetsen te vinden.) Diploma-uitreikingen. Overlegje hier. Organisatietje daar. Collega die problemen heeft en vraagt of je wilt meedenken (bij een kantoorbaan gaat dat in je werktijd, in het onderwijs zeg je: 'hoe laat ben jij vandaag uit? Dan spreken we daarna even af.')
De één zal het onderwijs dus ultra-relaxed vinden, en de ander gaat er kopje-onder.
merel
Berichten: 9988
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

25 lesuren van 50 minuten zijn 21,8 gewone uren per week. Dus iets meer dan 4 uren per dag lesgeven. Als vervolgens een collega om overleg vraagt, is dat toch gewoon tijdens werkuren en niet na werktijd? Of zie ik het verkeerd? En lessen voorbereiden, nakijken, ouderavonden en mentorgesprekken vallen toch in die overige 4 niet ingeroosterde uren?

In andere vakgebieden 'moet' ook genoeg buiten werktijd gedaan worden. Artsen hebben bijvoorbeeld op papier een 45-urige werkweek, maar zitten daar zonder avond en weekenddiensten al ruimschoots overheen. Jurisprudentie lees ik ook buiten werktijd en voorbereiden van presentaties zal ook buiten werktijd moeten. En daar staan bij veel beroepsgroepen geen extra vakantiedagen tegenover. Dat is onderdeel van het werk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

Die tweede mijl, waarover het hierboven ging, is inderdaad in vrijwel elke functie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 03 mei 2024, 19:18 Die tweede mijl, waarover het hierboven ging, is inderdaad in vrijwel elke functie.
Dan heb ik een goede baan. Ik ben vrij zodra ik de deur uitstap.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 19:21
Tiberius schreef: 03 mei 2024, 19:18 Die tweede mijl, waarover het hierboven ging, is inderdaad in vrijwel elke functie.
Dan heb ik een goede baan. Ik ben vrij zodra ik de deur uitstap.
Het hangt er van af wat je goed noemt.
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Met wellicht dito salariëring...

Ik krijg voor een les van 45 minuten 72 minuten betaald. Die 27 zijn voor voor- en nawerk.
Andere scholen gebruiken een factor 1,55, krijg je dus net iets minder, of lessen zijn bijv. 50 minuten.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

Ja, het gaat mij niet zozeer om het salaris, maar om het plezier in je werk. Als je werk je hobby is, is die extra mijl niet zo'n probleem.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 03 mei 2024, 19:23
GerefGemeente-lid schreef: 03 mei 2024, 19:21
Tiberius schreef: 03 mei 2024, 19:18 Die tweede mijl, waarover het hierboven ging, is inderdaad in vrijwel elke functie.
Dan heb ik een goede baan. Ik ben vrij zodra ik de deur uitstap.
Het hangt er van af wat je goed noemt.
Genoeg geld om van te leven en te weinig om rijk van te worden.

Is dat 'goed'? Ik vind van wel.
Plaats reactie