Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10453
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »

Maanenschijn schreef:Vanavond weer mijn bijdrage mogen leveren aan de jaarlijkse herdenking bij de Amerikaanse oorlogsgraven in ons dorp. Net als de ruim 10 jaar hiervoor. Een indrukwekkend moment.

Trouwens ook besloten morgen te vlaggen. Maar het volgende dilemma kondigt zich al aan: wat doe ik (DV) volgend jaar? Dan valt 4 mei op zondag…..
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er anders is als 4/5 mei op zondag valt om niet de vlag uit te hangen.
Het is toch de specifieke datum?
Of zie/begrijp ik iets niet?
Het is toch geen feestje of festiviteit?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28903
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Nee, maar ik zou bijvoorbeeld op zondag niet zo snel naar Amsterdam gaan voor de dodenherdenking.

Maar goed, er zijn ieder jaar weer kerken die op 4 mei gewoon een kerkdienst beleggen, en niet alleen als het op zondag is. Als daarbij geen speciale aandacht is voor dodenherdenking, vind ik dat persoonlijk niet zo gepast.
Online
merel
Berichten: 9991
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 22:10 Vanavond weer mijn bijdrage mogen leveren aan de jaarlijkse herdenking bij de Amerikaanse oorlogsgraven in ons dorp. Net als de ruim 10 jaar hiervoor. Een indrukwekkend moment.

Trouwens ook besloten morgen te vlaggen. Maar het volgende dilemma kondigt zich al aan: wat doe ik (DV) volgend jaar? Dan valt 4 mei op zondag…..
Wat maakt het verschil met dit jaar?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

Ben je als gemeente om 20:00 uur dan twee minuten stil of preek je als predikant door?
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28903
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

In veel gevallen rondt men voor acht uur af, en is men stil na de zegen. Maar er zijn ook dominees die gewoon doorpreken alsof er niets aan de hand is. In dat geval zou ik daar toch niet mee kunnen leven.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4151
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 22:10 Vanavond weer mijn bijdrage mogen leveren aan de jaarlijkse herdenking bij de Amerikaanse oorlogsgraven in ons dorp. Net als de ruim 10 jaar hiervoor. Een indrukwekkend moment.

Trouwens ook besloten morgen te vlaggen. Maar het volgende dilemma kondigt zich al aan: wat doe ik (DV) volgend jaar? Dan valt 4 mei op zondag…..
Wat maakt het verschil met dit jaar?
Excuus, ik was niet duidelijk. Ik heb jaarlijks een rol bij de dodenherdenking. Los van het vlag-dillema is dan de vraag nog groter: ga ik naar de avonddienst in onze kerk, of vervul ik mijn gebruikelijke rol bij de herdenking in ons dorp.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3652
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 04 mei 2024, 21:48
MGG schreef: 04 mei 2024, 20:48
GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2024, 14:26
huisman schreef: 04 mei 2024, 10:31

Voor de verandering zijn wij het behoorlijk eens vandaag.
Ik ben het eens met jullie. Ik zie geen reden om niet te vlaggen. Het Wilhelmus zingen we ook ter gewoonte getrouw. Afgelopen zondag en morgen waarschijnlijk weer.

Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd. Het zijn bijzaken. Die moet je niet op de spits drijven.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/52 ... erkdienst/

Ik moest aan deze vraag bedenken.
Wat maakte dat je aan een 18 jaar oude vraag moest denken?
De opmerking van GGlid over het dat in zijn gemeente afgelopen zondag en ook morgen het Wilhelmus wordt gezongen. De vraag heb ik overigens een paar weken (of mogelijk maanden) terug gelezen. Mijn geheugen is gelukkig vrij goed, maar vragen die ik 18 jaar geleden gelezen heb, zijn weggezakt.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mistig »

Hier hangt morgen de vlag uit en we zingen in de kerk het Wilhelmus. Zoals het hoort…
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17490
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

Orchidee schreef: 04 mei 2024, 22:25
Maanenschijn schreef:Vanavond weer mijn bijdrage mogen leveren aan de jaarlijkse herdenking bij de Amerikaanse oorlogsgraven in ons dorp. Net als de ruim 10 jaar hiervoor. Een indrukwekkend moment.

Trouwens ook besloten morgen te vlaggen. Maar het volgende dilemma kondigt zich al aan: wat doe ik (DV) volgend jaar? Dan valt 4 mei op zondag…..
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er anders is als 4/5 mei op zondag valt om niet de vlag uit te hangen.
Het is toch de specifieke datum?
Of zie/begrijp ik iets niet?
Het is toch geen feestje of festiviteit?
Tegenwoordig wel helaas. Wij vlaggen zondag wel. Mijn vrouw was doorslaggevend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie