CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: CGK convent

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: 06 mei 2024, 09:08 Emoties waardoor gemeenten zich steeds meer onttrekken aan synodebesluiten. Want het 'voelt' niet goed om geen vrouwen in het ambt te hebben, dat 'past' niet meer in deze tijd.
Het wegzetten van mensen in dergelijke situaties is volgens mij iets wat je niet moet doen. Jij doet het wel.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

huisman schreef: 06 mei 2024, 09:41
DDD schreef: 06 mei 2024, 09:16 Dat is zeker niet het enige argument, en bovendien niet wezenlijk anders dan het verzet tegen een Bijbel in de volkstaal zoals dat juist ter rechterzijde gevonden wordt.
Er is geen GS besluit die verbiedt de SV te handhaven. Er zijn 4 Bijbelvertalingen in de CGK geoorloofd om te gebruiken in de eredienst: SV, HSV, NBG51 en de NBV (officieel alleen in missionaire gemeenten)
Gemeenten die 1 van deze 4 gebruiken zijn dus niet ongehoorzaam aan de GS besluiten. M.a.w, jouw aversie tegen de rechterkant van de CGK maakt je beoordelingsvermogen behoorlijk troebel.
Dat heeft met mijn argument niets uit te staan. De synode geeft gemeenten de vrijheid om de SV-GBS te gebruiken, dat is waar. Maar dat zegt niets over de vraag wat er nu erger is: het nastreven van een onbegrijpelijke Bijbel of een mogelijk iets teveel aanpassen aan de tijdsgeest.

De kerkorde staat mijns inziens niet hoger dan de Schrift zelf. Niet alles waar de kerkorde ruimte voor biedt, is ook goed.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 06 mei 2024, 10:15
huisman schreef: 06 mei 2024, 09:41
DDD schreef: 06 mei 2024, 09:16 Dat is zeker niet het enige argument, en bovendien niet wezenlijk anders dan het verzet tegen een Bijbel in de volkstaal zoals dat juist ter rechterzijde gevonden wordt.
Er is geen GS besluit die verbiedt de SV te handhaven. Er zijn 4 Bijbelvertalingen in de CGK geoorloofd om te gebruiken in de eredienst: SV, HSV, NBG51 en de NBV (officieel alleen in missionaire gemeenten)
Gemeenten die 1 van deze 4 gebruiken zijn dus niet ongehoorzaam aan de GS besluiten. M.a.w, jouw aversie tegen de rechterkant van de CGK maakt je beoordelingsvermogen behoorlijk troebel.
Dat heeft met mijn argument niets uit te staan. De synode geeft gemeenten de vrijheid om de SV-GBS te gebruiken, dat is waar. Maar dat zegt niets over de vraag wat er nu erger is: het nastreven van een onbegrijpelijke Bijbel of een mogelijk iets teveel aanpassen aan de tijdsgeest.

De kerkorde staat mijns inziens niet hoger dan de Schrift zelf. Niet alles waar de kerkorde ruimte voor biedt, is ook goed.
Als jij de SV een vertaling vindt die de Heilige Geest niet kan gebruiken zou je een punt hebben. Ik ken teveel (ook jonge) mensen voor wie de SV dierbaar is geworden omdat de HEERE ze met dat Woord van dood levend heeft gemaakt. Als de Heere Jezus ergens voor waarschuwt is Gods werk verdacht te maken.
Maar ook in de Bijbel vertalingen die jij graag op de kansel ziet is nog steeds geen ruimte voor vrouwelijke ambtsdragers.

Dat jij niets begrijpt van het verdriet en de grote zorgen die veel CGK’ers hebben maakt dat je nogal pijnlijke berichten plaatst. Probeer voor je een bericht plaatst je even in te leven in bv. een jongere die binnenkort belijdenis mag gaan doen maar zich zorgen maakt of haar gemeente deze storm gaat overleven.
Juist in de midden gemeenten zijn de zorgen groot. Ik sla het met opzet even plat. Links en rechts vinden hun weg wel maar wat moet het midden? Ik behoor niet tot het midden maar tot één van de eerder genoemde groepen maar deel hun zorgen wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: CGK convent

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 06 mei 2024, 10:49 Dat jij niets begrijpt van het verdriet en de grote zorgen die veel CGK’ers hebben maakt dat je nogal pijnlijke berichten plaatst. Probeer voor je een bericht plaatst je even in te leven in bv. een jongere die binnenkort belijdenis mag gaan doen maar zich zorgen maakt of haar gemeente deze storm gaat overleven.
Juist in de midden gemeenten zijn de zorgen groot. Ik sla het met opzet even plat. Links en rechts vinden hun weg wel maar wat moet het midden? Ik behoor niet tot het midden maar tot één van de eerder genoemde groepen maar deel hun zorgen wel.
Ik heb op YouTube het deel over Schrift en Schrift verstaan terug gekeken. Daar zag je mijns inziens helder dat er een onoverbrugbare kloof is ontstaan. Je kunt dan nog heel lang pappen en nathouden, maar als je het er niet samen over eens bent dat pluriformiteit past binnen de CGK, dan kun je maar beter uit elkaar gaan.
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Ambtenaar schreef: 06 mei 2024, 09:42
Refojongere schreef: 06 mei 2024, 09:08 Emoties waardoor gemeenten zich steeds meer onttrekken aan synodebesluiten. Want het 'voelt' niet goed om geen vrouwen in het ambt te hebben, dat 'past' niet meer in deze tijd.
Het wegzetten van mensen in dergelijke situaties is volgens mij iets wat je niet moet doen. Jij doet het wel.
Eens, had ik niet moeten doen. Het was meer een reactie op het wegzetten van mensen die zich volgens jou door emoties laten leiden. Tenminste dat is wat ik in jouw post las.
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Stemmen uit het verleden.
Commentaar dr. H. de Leede (Kontekstueel dec 1989) op het besluit van de CGK om uit de gereformeerde oecumenische raad te gaan vanwege o.a. vrouw in het ambt. Het viel mij op dat de reactie hetzelfde is als nu bij de voorstanders van de vrouw in het ambt binnen de CGK:

"Ten eerste werd het besluit unaniem genomen. Dat verraste mij van een kerk die in het verleden nogal divers was.

In de tweede plaats viel mij op dat de zeer grote aversie ten aanzien van de Gereformeerde Kerken (syn.) in Nederland kennelijk zwaarder heeft gewogen dan de band met al die andere kerken.
(...)

Elke kerk van gereformeerde belijdenis zal ergens ter wereld of misschien wel in elk land een groep of een kerk kunnen vinden van ongeveer of zelfs precies dezelfde (interpretatie van) belijdenis. Maar is dat oecumene? Zit daar niet het kernpunt? Of groepsvorming van geestverwanten, of je als „gereformeerde" kerk, met een rijke schat aan wijsheid - de Schrift en de Belijdenis - in geloof, risicovol géven, wereldwijd in de ontmoeting met wie de Geest op de gegeven tijd op je weg plaatst. Mijn indruk is dat de stemming op het apostelconvent van Handelingen 15 óm moest, van Godswege, van het eerste naar het tweede. Van een binnenjoodse groep naar de kerk, de wereldkerk. Van een voorgegeven risicoloze geestverwantschap, naar een risico-en beloftevolle eenheid door de Geest.

Trouwens: wat is in dit verband orthodoxie? Wordt het punt „vrouw in het ambt" of beter „geen vrouw in het ambt" in toenemende mate een status confessionis of het articulus stantis et cadentis ecclesiae: het artikel waarmee de kerk staat en valt?

Met zorg kun je je afvragen - en deze vragen gaan uiteraard mutatis mutandis ieder aan, ook de gereformeerde belijders in de Hervormde Kerk - waar het einde is van zo'n ontwikkeling? Kan er dan wel sprake zijn van kerkelijke samenspreking bij verschil in liturgie (het vrije lied), of bij verschil in wijze van avondmaalsviering (lopend, zittend, met deelname van 14-18 jarigen in het kader van hun catechese)?

De, blijkens Trouw d.d. 12 oktober, muurvast gelopen besprekingen tussen de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlands Gereformeerde Kerken stemmen niet tot vreugde."


Commentaar destijds van dr. J. Hoek op wat De Leede zei is overeenkomstig de bezwaarden binnen de CGK:
"Mijns inziens peilt hij echter de diepe achtergrond van het christelijk-gereformeerde besluit allerminst. Het in onjuist om de kwestie van „de vrouw in het ambt" zo ongeveer gelijk te stellen met liturgische vormen, zoals lopend of zittend avondmaal vieren. Bij „de vrouw in het ambt" is toch zeker regelrecht het gezag van de Schrift in het geding?

Eenheid moet wereldwijd gezocht worden, maar dan wel op de basis van een ootmoedig buigen voor het gezag van de Schriften. Dat deze basis in de GOR is weggevallen, is zonneklaar. Prof. dr. W. H. Velema heeft dit nog eens helder aangetoond in zijn brochure De breuk in de Gereformeerde Oecumenische Synode.

Oecumene is inderdaad méér dan groepsvorming van geestverwanten. Het gaat in de oecumene om wereldwijde éénheid op basis van onvoorwaardelijke aanvaarding van het gezaghebbende Woord Gods. Het is aangrijpend dat er van deze eenheid zo weinig zichtbaar wordt."
Plaats reactie