Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Ik hoorde deze preek en die wil ik graag delen.

Prop. N. van den Top (Ede)
Schriftlezing: Johannes 15: 18 – 16: 15
Tekst: Johannes 16:8
Thema: Het noodzakelijke werk van de Heilige Geest
1. De overtuiging van de zonde tegen Christus
2. De overtuiging van de gerechtigheid van Christus
3. De overtuiging van het oordeel door Christus

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 9420000759
GerefGemeente-lid
Berichten: 6707
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Gisterenmorgen een leespreek over Kolossenzen 3: 3, van ds. C. Harinck (een preek van vermoedelijk enkele tientallen jaren oud).

Gisterenmiddag (naar de gelegenheid van de tijd) een preek (binnenkort hier na te luisteren; hartelijk aanbevolen!) over Johannes 14: 27 door ds. A.E. Brijder.
Mannetje
Berichten: 7843
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:46 Gisterenmorgen een leespreek over Kolossenzen 3: 3, van ds. C. Harinck (een preek van vermoedelijk enkele tientallen jaren oud).

Gisterenmiddag (naar de gelegenheid van de tijd) een preek (binnenkort hier na te luisteren; hartelijk aanbevolen!) over Johannes 14: 27 door ds. A.E. Brijder.
Vanwaar dat vermoeden?
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6707
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 06 mei 2024, 20:50
GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:46 Gisterenmorgen een leespreek over Kolossenzen 3: 3, van ds. C. Harinck (een preek van vermoedelijk enkele tientallen jaren oud).

Gisterenmiddag (naar de gelegenheid van de tijd) een preek (binnenkort hier na te luisteren; hartelijk aanbevolen!) over Johannes 14: 27 door ds. A.E. Brijder.
Vanwaar dat vermoeden?
De stijl en taal van de preek en het aparte 'woord van toepassing'. Dat valt erg op bij zijn preken. Ik denk dat het goed mogelijk is dat de preek zo 15 tot 20 jaar oud is.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4805
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 06 mei 2024, 08:26 Gistermorgen een GB predikant en gistermiddag een predikant van totaal andere ligging. Het waren beide hele goede diensten, maar vooral de dienst van gistermiddag sprak mij erg aan.
Wat sprak je aan in de middagdienst?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4805
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Arja schreef: 06 mei 2024, 20:42 Ik hoorde deze preek en die wil ik graag delen.

Prop. N. van den Top (Ede)
Schriftlezing: Johannes 15: 18 – 16: 15
Tekst: Johannes 16:8
Thema: Het noodzakelijke werk van de Heilige Geest
1. De overtuiging van de zonde tegen Christus
2. De overtuiging van de gerechtigheid van Christus
3. De overtuiging van het oordeel door Christus

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 9420000759
Blijkbaar leer ik je al best goed kennen, ik dacht dit is een preek die Arja, gaat aanbevelen.
Exegetisch was het niet echt een sterke preek,
ook miste ik de echte ernst die hij in zijn eerste preek van Pasen vorige jaar had.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 mei 2024, 10:14
merel schreef: 06 mei 2024, 08:26 Gistermorgen een GB predikant en gistermiddag een predikant van totaal andere ligging. Het waren beide hele goede diensten, maar vooral de dienst van gistermiddag sprak mij erg aan.
Wat sprak je aan in de middagdienst?
Het voor buitenstaanders onzichtbare werk van God in de geschiedenis van Israel Deze periode lijkt op onze tijd. Ook nu zien we Gods werk niet altijd duidelijk, maar God heeft alles in zijn hand. Ik vraag mij af of jij de preek jan waarderen. Ik denk @ DDD wel ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 07 mei 2024, 16:26
Johann Gottfried Walther schreef: 07 mei 2024, 10:14
merel schreef: 06 mei 2024, 08:26 Gistermorgen een GB predikant en gistermiddag een predikant van totaal andere ligging. Het waren beide hele goede diensten, maar vooral de dienst van gistermiddag sprak mij erg aan.
Wat sprak je aan in de middagdienst?
Het voor buitenstaanders onzichtbare werk van God in de geschiedenis van Israel Deze periode lijkt op onze tijd. Ook nu zien we Gods werk niet altijd duidelijk, maar God heeft alles in zijn hand. Ik vraag mij af of jij de preek jan waarderen. Ik denk @ DDD wel ;)
Kan ik hieruit concluderen dat DDD en jij dezelfde ligging hebben;)?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Nee, maar @ DDD kan wel.preken van diverse liggingen waarderen en dat kan niet iedereen. Geen verwijt naar iemand toe hoor. Ik kan dat zelf ook niet.
Laatst gewijzigd door merel op 07 mei 2024, 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 07 mei 2024, 17:01 Nee, maar @ DDD kan wel.prekrn van diverse liggingen waarderen en dat kan niet iedereen.
Tja, ik denk ook dat die waardering op bepaalde elementen selectief is. Dat mag natuurlijk ook he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Ik heb mijn post aangevuld.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 07 mei 2024, 17:07 Ik heb mijn post aangevuld.
Mooie aanvulling.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 mei 2024, 12:41
Arja schreef: 06 mei 2024, 20:42 Ik hoorde deze preek en die wil ik graag delen.

Prop. N. van den Top (Ede)
Schriftlezing: Johannes 15: 18 – 16: 15
Tekst: Johannes 16:8
Thema: Het noodzakelijke werk van de Heilige Geest
1. De overtuiging van de zonde tegen Christus
2. De overtuiging van de gerechtigheid van Christus
3. De overtuiging van het oordeel door Christus

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 9420000759
Blijkbaar leer ik je al best goed kennen, ik dacht dit is een preek die Arja, gaat aanbevelen.
Exegetisch was het niet echt een sterke preek,
ook miste ik de echte ernst die hij in zijn eerste preek van Pasen vorige jaar had.
Aaaah echt? Dat vind ik leuk. Ik had deze voorganger nog nooit gehoord. Daarom kon ik geen vergelijking maken. Ik was vooral blij met het stukje over " Christus gerechtigheid" en dat hij simpel uitlegde wat dat inhield, dat de Geest de zondaar daarvan overtuigt. Qua ernst, dat vind ik voor mezelf een gevoelskwestie. Ik zie liever een dominee die de liefde van Christus uitstraalt, dan ernst. Dan maak ik al gauw een vertaalslag naar zwart. Al bedoel jij dat vast niet.
Mannetje
Berichten: 7843
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

Echte ernst is liefdevol, echte liefde is ernstig.
-
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Mannetje schreef: 08 mei 2024, 13:55 Echte ernst is liefdevol, echte liefde is ernstig.
Echte ernst is liefdevol. Maar liefde associeer ik met genade, vriendelijkheid en mededogen.

Bij ernstig, komen er andere dingen bij mij naar boven en die zijn gelinkt aan donkere herinneringen zonder hoop. Ik vind het mooi wat Spurgeon zegt: "Ik streefde ernaar om met "hart en ziel" te preken en zondaren tot Christus te brengen. "O, wist ik maar hoe ik u tot Christus kon brengen, lieve hoorders!"

Maar @mannetje jij zie dat misschien als "ernstig". Dus heb ik een andere gevoels-iets met ernst dan jij.
Plaats reactie