Geestelijke liederen en hun bronnen en afleidingen

CvD
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Geestelijke liederen en hun bronnen en afleidingen

Bericht door CvD »

Mannetje schreef: 23 mei 2024, 21:09 En hoe christelijk is "You raise me up"?
De melodie is niet verkeerd. De tekst kan je zelf er omheen schrijven.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Geestelijke liederen en hun bronnen en afleidingen

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: 23 mei 2024, 19:29 Ooit hoorde ik in de kerk 'Aan de oever van de Rotte'. Dat heeft de melodie van 'Darling Clementine' of iets dergelijks. Maar blijkbaar is er ook een geestelijk gezang met die melodie.
Wij pubers kenden alleen het schone lied over die Rotterdamse kikvors en lagen zowat onder de kerkbank van het lachen.
Ja, daar zijn veel voorbeelden van. Een organist dacht "Breng dank aan de Eeuwige" te spelen, maar de voetballiefhebbers hoorden "'t Is stil aan de overkant".
In een zangbundel van Joh. de Heer zag ik eens een potloodaantekening staan "niet spelen in de kerk". Bleek dezelfde melodie te zijn als het clublied van de plaatselijke voetbalclub.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: 23 mei 2024, 20:10
DDD schreef: 23 mei 2024, 19:10 Ik ken deze melodie toch ook echt van een christelijk gezang, volgens mij.
Het heeft wel wat weg van You raise me up.
https://musicfans.stackexchange.com/que ... y%20Air%22.
The "Londonderry Air" is very old melody from the County of Londonderry in Ireland. It was first published in 1855 by the Society for the Preservation and Publication of the Melodies of Ireland in their book "The Ancient Music of Ireland". Since the composer (whoever it was) must have died over 70 years ago, the tune is in the public domain in most countries (which means anybody can use it).

The English songwriter Frederic Weatherly wrote the lyrics "Danny Boy" to this tune in 1913. Since he died in 1929 these lyrics are also in the public domain. Other lyrics have been written to the tune, but none of them are as well known as "Danny Boy".

"You Raise Me Up" (sung by Josh Groban on his album "Closer") is a different tune, even though large parts of it are very similar to the "Londonderry Air". I get the impression the writers ( Rolf Løvland and Brendan Graham) were trying to get as close as they could to the original without copying it outright. But even if they had copied the tune it wouldn't be plagiarism because it's in the public domain.

"Write something that sounds like this other piece" is a request that composers often hear. One example: George Lucas used the music from Gustav Holst's "The Planets" while he was editing "Star Wars". He then asked John Williams to write something similar.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door Hendrikus »

CvD schreef: 23 mei 2024, 21:17
Bourdon16 schreef: 23 mei 2024, 20:10
DDD schreef: 23 mei 2024, 19:10 Ik ken deze melodie toch ook echt van een christelijk gezang, volgens mij.
Het heeft wel wat weg van You raise me up.
Dat klopt helemaal maar dat vindt ik met de Londonderry air ook.
Londonderry Air is de naam van de melodie waarop de woorden Danny Boy worden gezongen.
You raise me up lijkt erop, maar is net iets anders. Moet 'm vanmiddag nog spelen bij een trouwerij.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Geestelijke liederen en hun bronnen en afleidingen

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef: 23 mei 2024, 21:09 En hoe christelijk is "You raise me up"?
Ik heb het ChatGPT gevraagd. Het antwoord is:

"You Raise Me Up" wordt over het algemeen beschouwd als een seculier lied. Het werd geschreven door het duo Secret Garden, met muziek gecomponeerd door Rolf Løvland en teksten van Brendan Graham. Hoewel de thema's van het lied - hoop, inspiratie en het overwinnen van uitdagingen - resoneren met veel christelijke waarden en het vaak wordt uitgevoerd in religieuze contexten, met name bij christelijke evenementen en diensten, bevatten de teksten zelf geen expliciete religieuze verwijzingen.

Daarom kan "You Raise Me Up" zowel in seculiere als spirituele contexten worden geïnterpreteerd, wat het veelzijdig en breed gewaardeerd maakt in verschillende settings.

De tekst is dus niet expliciet christelijk, maak kan wel zo worden geïnterpreteerd. Vandaar dat het in bepaalde christelijke kringen populair is. In combinatie met de melodie, die best wel op het gevoel inspeelt, doet het lied wel wat met je.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvD
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door CvD »

Hendrikus schreef: 24 mei 2024, 09:07
CvD schreef: 23 mei 2024, 21:17
Bourdon16 schreef: 23 mei 2024, 20:10
DDD schreef: 23 mei 2024, 19:10 Ik ken deze melodie toch ook echt van een christelijk gezang, volgens mij.
Het heeft wel wat weg van You raise me up.
Dat klopt helemaal maar dat vindt ik met de Londonderry air ook.
Londonderry Air is de naam van de melodie waarop de woorden Danny Boy worden gezongen.
You raise me up lijkt erop, maar is net iets anders. Moet 'm vanmiddag nog spelen bij een trouwerij.
Oké dat wist ik bedankt voor de uitleg. Succes vanmiddag met spelen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef: 24 mei 2024, 09:07
CvD schreef: 23 mei 2024, 21:17
Bourdon16 schreef: 23 mei 2024, 20:10
DDD schreef: 23 mei 2024, 19:10 Ik ken deze melodie toch ook echt van een christelijk gezang, volgens mij.
Het heeft wel wat weg van You raise me up.
Dat klopt helemaal maar dat vindt ik met de Londonderry air ook.
Londonderry Air is de naam van de melodie waarop de woorden Danny Boy worden gezongen.
You raise me up lijkt erop, maar is net iets anders. Moet 'm vanmiddag nog spelen bij een trouwerij.
Misschien interessant hier beide versie samen, lijkt idd sprekend op elkaar. Als het een 'foute' video is ( ik heb er geen verstand van) mag het weer weg gehaald hoor.
https://www.youtube.com/watch?v=rpunRSvE5_8
Plaats reactie