Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9374
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Piet Puk schreef: 27 mei 2024, 08:52 Het verbaasd me eigenlijk dat niemand vernoemd naar Bijbelse personen met minder goede daden, zoals Judas, Kain, Korach, Saffira. Waarom denk ik dan? Van nature worden we toch niet als Maria's, Ruth's e.d. geboren?

Vandaar dat ik weinig heb met vernoemen naar Bijbelse namen(waar positief van gesproken word)
Pas een discussie hierover met een Griekse. In Griekenland hebben vrij veel mensen namen uit de mythologie. De hele horde uit de Ilias komt terug, inclusief Paris, wat ik echt vreemd vind, want hij kwam er toch wel heel slecht van af in dat boek (zelfs in de voor-Christelijke tijd al).

In Zweden heb je nog wel wat dieren in de namen Ulf (een oud woord voor wolf), Björn (beer). Bijbelse namen hebben ook vaak genoeg dierenbetekenissen (Rachel, Lea en nog veel meer).

Onze zoons hebben wel Bijbelse namen (Simeon en Ezra). Vooral bij Simeon was het de Bijbelse figuur zelf die ons heel erg aansprak. Het maakte wel dat Levi een "verboden naam" werd, omdat dan de associatie met de minder goede Simeon wel groot wordt. We wilden ook namen die niet al te veel voorkomend waren (maar in Ezra hadden we ons een beetje vergist), en uitspreekbaar zijn in Nederlands, Indonesisch, Zweeds en Engels.

Als onze achternaam de Groot was geweest, dan hadden namen als Alexander, Alfred, Karel, Peter en Catherina wel een optie geweest natuurlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

Ik begrijp dat echt niet. Alles moet heel speciaal voor de toekomstige baby. Kamertje, badje, wagen, box, het liefst alles in dezelfde kleur, stijl. Het mooiste is nog niet mooi genoeg. En dan geef je het kind een naam die half Nederland kiest.

Niet een reactie op specifiek één van jullie hoor.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9374
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: 27 mei 2024, 09:28
KDD schreef: 25 mei 2024, 19:21 Hier kennen ze dat gewoonte niet dus als immigrant kan het heel lastig en verwarrend zijn. Je moet dan beslissen wanneer je geboorte naam en wanneer je roep naam te gebruiken. Bijv. op je rijbewijs en paspoort staat je geboorte naam maar op je bankpas je roepnaam. En als ze je identiteit willen checken dan moet je uitleggen dat in Nederland waar je geboren ben het de gewoonte is om de naam Cornelis te krijgen maar er ook besloten was om met de naam Kees door het leven te gaan. Ze snappen er meestal niets van.
Hoe herkenbaar is dit! Ikzelf heb het geluk dat mijn eerste doopnaam ook mijn roepnaam is, maar wat jij aankaart, hoor ik ook hier van andere Nederlanders terug. Het is haast niet uit te leggen, helemaal als de roepnaam niet echt lijkt op de doopnamen.

In mijn Nederlandse contactenkring zijn er de afgelopen jaren hele bataljons geboren met de naam Lukas (met diverse schrijfwijzen), Noah, Milan en Sem. Verschrikkelijk. Mijn neefje heeft één van die namen en heeft drie jongetjes in zijn klas met dezelfde naam; ook de andere namen zijn rijkelijk vertegenwoordigd. Lijkt me als juf ook best lastig trouwens.
Ik vind de namen zelf niet zo mooi (ik hou erg van klassieke namen van minstens drie lettergrepen), maar ik moet altijd wel grinniken als ik in het hoogseizoen een moeder een van die namen hoor roepen en er kijken minstens 5 kindjes om.
Nu hebben de Engelsen ook de Bill's, Jim's, Chuck's en Bob's Dus een groot deel kent de gewoonte wel via films. Vroeger was het ook niet veel anders. Onze vriendengroep in de straat vroeger waren eigenlijk 7 jongens, waarvan 3 Pieters en 2 Jannen, ook in de klas waren er altijd wel wat Hansen, Pieters, Peters en Riannes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2231
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Arja »

Eerlijk gezegd vond ik het als kind jammer dat ik niet een naam had als iedereen. Dan val je minder op. En je hoeft je naam niet zoveel keer te zeggen voordat ze weten dat het bijvoorbeeld met een "ha" is en een ie zonder "e". Ik vind het nog steeds lastig.

Verder houd ik van namen. Ik spaar namenboekjes. Wij vonden het waardevol om onze ouders te vernoemen en maakten er wat leuks van. Nu denk ik wel eens, we deden het eigenlijk omdat het verwacht werd. Maar ook wel uit liefde. Allebei dus.

Mwah, we hebben ook Deborah uit de Bijbel vernoemd. En Monica, de moeder van Augustinus. Met het gebed dat ze net ze een beetje zou lijken op die twee.
merel
Berichten: 10157
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Terri schreef: 27 mei 2024, 09:56 Ik begrijp dat echt niet. Alles moet heel speciaal voor de toekomstige baby. Kamertje, badje, wagen, box, het liefst alles in dezelfde kleur, stijl. Het mooiste is nog niet mooi genoeg. En dan geef je het kind een naam die half Nederland kiest.

Niet een reactie op specifiek één van jullie hoor.
Ik begrijp dat ook niet zo. Al kan je het niet altijd voorkomen. Ik was gelijktijdig zwanger met iemand in de buurt en zij vertelde dat ze de naam van onze oudste zo mooi vond. Indertijd kregen wij beiden een meisje en deze werden een paar dagen na elkaar geboren. Wij hebben allebei voor dezelfde weinig voorkomende meisjes naam gekozen. Daarna weer tegelijkertijd zwanger van een jongen en wij hebben beiden over dezelfde namen gedubd. Zij kozen de ene met als tweede naam de naam van onze oudste en wij kozen de andere (weinig voorkomende) naam. De naam van onze 4e stond ook op hun lijstje terwijl ik verder geen kind ken met die naam.

Blijkbaar hebben wij dezelfde smaak qua namen ;)
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 369
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Edelweiss »

Terri schreef: 27 mei 2024, 09:56 Ik begrijp dat echt niet. Alles moet heel speciaal voor de toekomstige baby. Kamertje, badje, wagen, box, het liefst alles in dezelfde kleur, stijl. Het mooiste is nog niet mooi genoeg. En dan geef je het kind een naam die half Nederland kiest.

Niet een reactie op specifiek één van jullie hoor.
Precies dit!
parsifal schreef: 27 mei 2024, 09:59 Nu hebben de Engelsen ook de Bill's, Jim's, Chuck's en Bob's Dus een groot deel kent de gewoonte wel via films. Vroeger was het ook niet veel anders. Onze vriendengroep in de straat vroeger waren eigenlijk 7 jongens, waarvan 3 Pieters en 2 Jannen, ook in de klas waren er altijd wel wat Hansen, Pieters, Peters en Riannes.
Het fenomeen is zeker niet nieuw inderdaad. In mijn jeugd struikelde je over de Bart's en Elize's. Ik had er van de eerste vier in mijn klas en van de laatste drie. Maar misschien verbaast het me daarom zo dat juist die generatie er stug mee doorgaat :)
Ik denk dat de omgeving waar het kind geboren wordt overigens ook wel een rol speelt. In een wijk met een sociaal-economische achterstand hoor je denk ik toch minder van een Roderick en Floris-Jan dan in wijken die er beter voor staan, om maar iets te noemen.

In mijn kerkelijke Nederlandse netwerk heb ik de indruk dat men daar wat cratiever is in het vissen van een roepnaam uit een soep van namen van ouders, schoonouders en grootouders, om maar niemand te beledigen. Ik vind vernoemen echt mooi (de namen van mijn vader en broer gaan 16 generaties terug, ik vind dat prachtig) maar ik vind het altijd wel heel jammer als een stel zich dan in honderd bochten wringt om er een eigen draai aan te maken en het kind dan een naam meegeeft waarvan je nu al weet dat het zich daar later ernstig voor gaat schamen.

Ik heb zelf een Bijbelse naam en mijn man een mooie, melodieuze Russische naam, en hoewel wij voorgoed afscheid hebben moeten nemen van onze kinderwens, hebben wij toch heel wat uurtjes doorgebracht met het bedenken van mooie namen die in meerdere talen goed uit te spreken zijn én die we zelf ook mooi vinden.
merel
Berichten: 10157
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Ik ben benieuwd naar de mooie melodieuze Russische naam. Wij hebben zelf meer 'bloemkool en spruitjes'namen gekregen. Waarschijnlijk heb ik daarom een voorkeur voor de klassieke namen. Trouwens de naam Elize wordt nog steeds veel gegeven. Al mijn kinderen zaten op de lagere school bij 1 of 2 Elize's in de klas.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Edelweiss schreef: 27 mei 2024, 10:48[...]
Ik denk dat de omgeving waar het kind geboren wordt overigens ook wel een rol speelt. In een wijk met een sociaal-economische achterstand hoor je denk ik toch minder van een Roderick en Floris-Jan dan in wijken die er beter voor staan, om maar iets te noemen.

In mijn kerkelijke Nederlandse netwerk heb ik de indruk dat men daar wat cratiever is in het vissen van een roepnaam uit een soep van namen van ouders, schoonouders en grootouders, om maar niemand te beledigen. Ik vind vernoemen echt mooi (de namen van mijn vader en broer gaan 16 generaties terug, ik vind dat prachtig) maar ik vind het altijd wel heel jammer als een stel zich dan in honderd bochten wringt om er een eigen draai aan te maken en het kind dan een naam meegeeft waarvan je nu al weet dat het zich daar later ernstig voor gaat schamen.
[...]
Ik heb juist de indruk dat de namen bloemrijker worden naarmate de achterstand groter is.

En die creatieve namen zijn af en toe wel raar. Je krijgt dan verzinsels als Krijniëlle en Teunard. Opa Krijn en opa Teun moest natuurlijk vernoemd worden, maar de éne familie kreeg alleen dochters en de andere vond Teun zielig voor hun zoon.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

refo schreef: 27 mei 2024, 11:22
Edelweiss schreef: 27 mei 2024, 10:48[...]
Ik denk dat de omgeving waar het kind geboren wordt overigens ook wel een rol speelt. In een wijk met een sociaal-economische achterstand hoor je denk ik toch minder van een Roderick en Floris-Jan dan in wijken die er beter voor staan, om maar iets te noemen.

In mijn kerkelijke Nederlandse netwerk heb ik de indruk dat men daar wat cratiever is in het vissen van een roepnaam uit een soep van namen van ouders, schoonouders en grootouders, om maar niemand te beledigen. Ik vind vernoemen echt mooi (de namen van mijn vader en broer gaan 16 generaties terug, ik vind dat prachtig) maar ik vind het altijd wel heel jammer als een stel zich dan in honderd bochten wringt om er een eigen draai aan te maken en het kind dan een naam meegeeft waarvan je nu al weet dat het zich daar later ernstig voor gaat schamen.
[...]
Ik heb juist de indruk dat de namen bloemrijker worden naarmate de achterstand groter is.

En die creatieve namen zijn af en toe wel raar. Je krijgt dan verzinsels als Krijniëlle en Teunard. Opa Krijn en opa Teun moest natuurlijk vernoemd worden, maar de éne familie kreeg alleen dochters en de andere vond Teun zielig voor hun zoon.
Dat klopt ook. Ooit zag ik een paar afleveringen van 'een huis vol' en daar verbaasde ik me over o.a. Yoriën , Chariënne , Xavieé, Jeneaux , Shevaign , Dareau , Gidiën , Shaëlle , Dévaugn , Chayenna, Djévaina, , Chavelle Rafaelle , Prisciliano .
Wellicht is dit weer gebruikelijk bij een bepaald soort mensen? :)
Mannetje
Berichten: 7947
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Ooit hoorde ik het verhaal dat iemand in Frankrijk het woord poubelle tegenkwam en dat zo mooi vond dat het kind zo moest gaan heten.
Maar nooit de betekenis gecontroleerd, belle zal vast iets met mooi zijn, toch?
-
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 27 mei 2024, 12:29 Ooit hoorde ik het verhaal dat iemand in Frankrijk het woord poubelle tegenkwam en dat zo mooi vond dat het kind zo moest gaan heten.
Maar nooit de betekenis gecontroleerd, belle zal vast iets met mooi zijn, toch?
Betekent prullenbak :D

Google maar eens met vertaling Frans Nederlands
Mannetje
Berichten: 7947
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Dat wist ik wel, de naamgever dus niet...
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef: 27 mei 2024, 12:29 Ooit hoorde ik het verhaal dat iemand in Frankrijk het woord poubelle tegenkwam en dat zo mooi vond dat het kind zo moest gaan heten.
Maar nooit de betekenis gecontroleerd, belle zal vast iets met mooi zijn, toch?
Misschien at het kind veel.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9374
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 27 mei 2024, 12:29 Ooit hoorde ik het verhaal dat iemand in Frankrijk het woord poubelle tegenkwam en dat zo mooi vond dat het kind zo moest gaan heten.
Maar nooit de betekenis gecontroleerd, belle zal vast iets met mooi zijn, toch?
Maar als het talen zijn die minder bekend zijn wordt het al wat minder ernstig. Rachel betekent schaap, Debora betekent bij, Jael betekent geit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

parsifal schreef: 27 mei 2024, 14:20
Mannetje schreef: 27 mei 2024, 12:29 Ooit hoorde ik het verhaal dat iemand in Frankrijk het woord poubelle tegenkwam en dat zo mooi vond dat het kind zo moest gaan heten.
Maar nooit de betekenis gecontroleerd, belle zal vast iets met mooi zijn, toch?
Maar als het talen zijn die minder bekend zijn wordt het al wat minder ernstig. Rachel betekent schaap, Debora betekent bij, Jael betekent geit.
Bianca betekent wit of blank. Ook niet altijd van toepassing.
Plaats reactie