Situatie Midden-Oosten

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Tranen in mijn ogen en een hart vol dankgebed. Vier gijzelaars bevrijd uit Nuseirat (westen van Rafah).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4106
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

Edelweiss schreef: 08 jun 2024, 14:26 Tranen in mijn ogen en een hart vol dankgebed. Vier gijzelaars bevrijd uit Nuseirat (westen van Rafah).
Heel mooi!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9473
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

Geweldig dat deze vier gijzelaars vrij zijn.

Verder dit: https://x.com/jconricus/status/1799660273172922420
Werkelijk een vraag of Israel niet de burgers rond de plaats van de bevrijdingsactie hadden moeten waarschuwen voor de bevrijdingsactie. Ik ben geen militair expert, maar....
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4399
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Maanenschijn »

parsifal schreef:Geweldig dat deze vier gijzelaars vrij zijn.

Verder dit: https://x.com/jconricus/status/1799660273172922420
Werkelijk een vraag of Israel niet de burgers rond de plaats van de bevrijdingsactie hadden moeten waarschuwen voor de bevrijdingsactie. Ik ben geen militair expert, maar....
Ik ben ook geen expert. Maar waarschuwen in een situatie waarin het verschil tussen argeloos burger en sympathisant van Hamas niet zo scherp lijkt te liggen lijkt waarschuwen mij een behoorlijk risico voor de slagingskans van de operatie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
elbert
Berichten: 1392
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 10 jun 2024, 14:11Werkelijk een vraag of Israel niet de burgers rond de plaats van de bevrijdingsactie hadden moeten waarschuwen voor de bevrijdingsactie. Ik ben geen militair expert, maar....
Dan wordt zo'n bevrijdingsactie een zelfmoordactie die zeker gaat mislukken. Hoe kan deze journalist zo naïef zijn om dit te vragen?
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Omdat die geen flauw benul heeft van de lokale situatie, de cultuur, de doodscult ter plaatse en de nietsontziende, ijzingwekkende methodes van terroristen.

Ik vond de uitspraak van de Nederlandse commandant der strijdkrachten ook wel bijzonder, eerlijk gezegd. Laat ik voorop stellen dat ik geen militaire kennis heb.
Mijn burgergedachten zijn als volgt: heel respectvol dat hij op missies is geweest, maar de Israeli's gaan niet duizenden kilometers verder. Zij moeten hun thuisfront, hun burgers, beschermen. Dat gaat om lijfsbehoud. Hamas gebruikt zijn burgers als schild en infiltreert en vecht zelf in burgerkleding; het betaalt 'onschuldige' burgers om gijzelaars vast te houden (ik refereer hier aan Dr Abdallah Al-Jamal).
Ik vind de opmerking van meneer Eichelsheim daarom echt kaliber studeerkamer, en vraag mij af hoe ver deze man het zou schoppen bij de IDF.
Misschien wil huisman hier eens zijn gedachten over delen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17787
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Edelweiss schreef: 10 jun 2024, 17:20 Omdat die geen flauw benul heeft van de lokale situatie, de cultuur, de doodscult ter plaatse en de nietsontziende, ijzingwekkende methodes van terroristen.

Ik vond de uitspraak van de Nederlandse commandant der strijdkrachten ook wel bijzonder, eerlijk gezegd. Laat ik voorop stellen dat ik geen militaire kennis heb.
Mijn burgergedachten zijn als volgt: heel respectvol dat hij op missies is geweest, maar de Israeli's gaan niet duizenden kilometers verder. Zij moeten hun thuisfront, hun burgers, beschermen. Dat gaat om lijfsbehoud. Hamas gebruikt zijn burgers als schild en infiltreert en vecht zelf in burgerkleding; het betaalt 'onschuldige' burgers om gijzelaars vast te houden (ik refereer hier aan Dr Abdallah Al-Jamal).
Ik vind de opmerking van meneer Eichelsheim daarom echt kaliber studeerkamer, en vraag mij af hoe ver deze man het zou schoppen bij de IDF.
Misschien wil huisman hier eens zijn gedachten over delen?
Helemaal eens met jou. Deze actie van IDF verdient respect i.p.v. de Hamas propaganda napraten over disproportioneel geweld.
Ik heb vandaag bij de NOS een klacht ingediend dat zij in het bericht over deze bevrijdingsactie in hun kop het aantal doden melden die Hamas de wereld in heeft gestuurd. Als journalistiek bij de NOS is om berichten van terreurorganisaties door te geven is de maat toch echt vol.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7418
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 10 jun 2024, 17:31
Edelweiss schreef: 10 jun 2024, 17:20 Omdat die geen flauw benul heeft van de lokale situatie, de cultuur, de doodscult ter plaatse en de nietsontziende, ijzingwekkende methodes van terroristen.

Ik vond de uitspraak van de Nederlandse commandant der strijdkrachten ook wel bijzonder, eerlijk gezegd. Laat ik voorop stellen dat ik geen militaire kennis heb.
Mijn burgergedachten zijn als volgt: heel respectvol dat hij op missies is geweest, maar de Israeli's gaan niet duizenden kilometers verder. Zij moeten hun thuisfront, hun burgers, beschermen. Dat gaat om lijfsbehoud. Hamas gebruikt zijn burgers als schild en infiltreert en vecht zelf in burgerkleding; het betaalt 'onschuldige' burgers om gijzelaars vast te houden (ik refereer hier aan Dr Abdallah Al-Jamal).
Ik vind de opmerking van meneer Eichelsheim daarom echt kaliber studeerkamer, en vraag mij af hoe ver deze man het zou schoppen bij de IDF.
Misschien wil huisman hier eens zijn gedachten over delen?
Helemaal eens met jou. Deze actie van IDF verdient respect i.p.v. de Hamas propaganda napraten over disproportioneel geweld.
Ik heb vandaag bij de NOS een klacht ingediend dat zij in het bericht over deze bevrijdingsactie in hun kop het aantal doden melden die Hamas de wereld in heeft gestuurd. Als journalistiek bij de NOS is om berichten van terreurorganisaties door te geven is de maat toch echt vol.
Je krijgt van de NOS geen reactie hoor. Ik heb dit ook al meermaals aangehaald en ze reageren nooit of enkel verdedigend of ontkennend.

Je zou ze eigenlijk moeten opbellen.
KDD
Berichten: 1636
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door KDD »

https://www.wsj.com/articles/the-cost-o ... _permalink

uit de WSJ en vertaald door Google translate:

De kosten van vriendelijkheid aan de wreeden in Gaza
Israël leert dat de goddelozen gestopt moeten worden voordat zij de goeden en zuiveren doden.
Door Ruth R. Wisse
13 juni 2024 om 13:15 ET

De belangrijkste Jiddische uitspraak van mijn moeder was: “A rakhman oyf gazlonim iz a gazlen oyf rakhmonim.” Het vertaalt zich grofweg naar ‘vriendelijkheid jegens de wrede is wreedheid jegens de barmhartigen’.

Gazlen varieert van een gewapende overvaller tot een moordenaar, terwijl rakhman iemand die meelevend en barmhartig is. Deze vorm van inversie laat zien hoe slechte resultaten kunnen voortkomen uit goede bedoelingen. Omdat ik leef tussen joden en academici, weet ik dat we eraan moeten herinneren dat de liberaal die compassie toont met boosdoeners uiteindelijk kwaad doet aan de barmhartigen en goeden.

De leider van Hamas, Yahya Sinwar, bracht 22 jaar door in Israëlische gevangenissen voor het plannen van de ontvoering en moord op twee Israëlische soldaten en de moord op vier Palestijnen die verdacht werden van collaboratie met Israël. Hij bekende dat hij minstens één van hen met blote handen had gewurgd. Terwijl hij in de gevangenis zat, werd bij hem een ​​hersentumor vastgesteld en behandeld. Hij werd in 2011 vrijgelaten tijdens de uitwisseling van 1.027 Palestijnse criminelen tegen één Israëlische gijzelaar.

Na 7 oktober vertelde de voormalige gevangenistandarts wiens diagnose het leven van dhr. Sinwar redde en wiens neef Hamas had vermoord, aan de Duitse media dat hij, nadat hij dhr. Sinwar als patiënt had leren kennen, zich tegen zijn vrijlating had verzet. “Ik weet hoe wreed hij is.” De Israëli’s wisten dat veel van de veroordeelde terroristen die zij bij gijzelingen hebben vrijgelaten, vertrekken met begrip voor de kwetsbaarheden van hun ontvoerders en zich opnieuw met terrorisme bezighouden. Veel van de Israëli's die op 7 oktober werden afgeslacht, hadden Gazanen verwelkomd in hun gemeenschappen en huizen.

De onwil om de doodstraf op te leggen, het geloof in het redden van levens tegen elke prijs en een politieke cultuur van aanpassing hebben van de Joden de meest liberale en gemakkelijkst te mikken mensen in het Midden-Oosten gemaakt. Hoe meer Israël heeft geprobeerd het Palestijnse zelfbestuur aan te moedigen, onder meer door zich in 2005 uit Gaza terug te trekken, hoe meer Palestijnse leiders geweld hebben aangewakkerd, met als hoogtepunt de wreedheden van Hamas.

Wanneer een vredelievende beschaving haar potentiële vernietigers toegeeft, ontstaat er een morele onevenwichtigheid die moet eindigen in haar eigen vernietiging. Israël leert tegen een te hoge prijs dat het moeilijkste deel van het beschermen van de liberale democratie het tegenhouden van de goddelozen is voordat zij de zuivere en de goede mensen afslachten.

De VS voelen geen vergelijkbare urgentie en bewegen zich in de tegenovergestelde richting. Afgezien van 11 september zijn de recente aanvallen op Amerika niet afkomstig uit het buitenland, maar van een groeiende coalitie van binnenlandse klachtengroepen die hun kansen definiëren als ongelijkheid, burgerrechten als racisme en democratie als onderdrukking. Gedeeltelijk gesponsord door buitenlandse belangen, hebben deze groepen die het slachtofferschap claimen van het onrechtvaardige Amerika zich verenigd achter demonstranten die het slachtofferschap van Israël claimen.

Sinds de jaren zeventig zijn de aanvallen op Amerika, verpakt in antizionisme, via de universiteiten binnengekomen. Twee eeuwen lang, van het fascisme in Duitsland tot het islamisme in Iran, wordt de oorlog tegen de liberale democratie gevoerd via oorlogen tegen de Joden. Israël lijkt qua fundamentele waarden en ondernemerszin het meest op de VS, waardoor het land een nuttig proxy-doelwit voor Amerika is, zoals de filmvervanger voor de hoofdrolspeler totdat het tijd is om zijn scène op te nemen. Achter elke ‘dood aan Israël’ schuilt de dreiging voor Amerika.

Dit zijn niet de jaren dertig, toen fascisten naar Amerika kwamen om tegen de Joden te protesteren voordat iemand kon voorzien welke gruweldaden ons te wachten stonden. De hedendaagse studenten en academische ophitsers roepen op tot de vernietiging van Israël na de aangekondigde verschrikkingen, omdat zij de zaak goedkeuren en degenen bewonderen die bereid zijn ervoor te doden. Niemand aan een elite-universiteit kan beweren onwetend te zijn over de gruweldaden die het voor de Israëli's noodzakelijk maakten om Hamas te elimineren.

Door het recht op vrije meningsuiting op te eisen zijn de demonstranten verantwoordelijk voor de agressie die zij onderschrijven, waaronder moord, verkrachting en onthoofding, ten dienste van het vernietigen van de enige toegangspoort tot democratie in de regio. Faculteitleden en bestuurders die er niet in slagen degenen te vervolgen die de wet hebben overtreden door joodse studenten lastig te vallen, zijn medeplichtig aan dit kwaad, zoals Martin Heidegger in zijn tijd.

Terroristen hebben de burgerbevolking van Gaza opgetuigd als een enorme boobytrap die Israëli's zouden moeten laten ontploffen in een poging hun gijzelaars te redden en de daders te neutraliseren. De heer Sinwar pochte dat de Palestijnen “noodzakelijke offers” zijn om ervoor te zorgen dat het Westen Israël de schuld blijft geven van zijn barbaarsheid, en velen zijn hem daartoe verplicht. Demonstranten buiten het Witte Huis juichten vorige week de massaslachting van Joden toe en riepen onder meer: ​​“Hezbollah, Hezbollah, dood nu nog een zionist.”

De uitspraak van mijn moeder vindt zijn oorsprong in de Talmoed, waarin rabbijn Elazar commentaar geeft op Sauls beslissing in het boek Samuël om de koning van Amalek, het joodse archetype van het pure kwaad, te sparen. We zullen nu zien of Washington kan leren van die wijsheid, waar niet altijd naar wordt gehandeld, om degenen te confronteren die niet alleen heerschappij zoeken van de Jordaan tot de Middellandse Zee, maar van de Amerikaanse zee tot de glanzende zee.

Mevrouw Wisse is een senior fellow bij het Tikvah Fonds en auteur van de memoires ‘Free as a Jew’.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Interessant stuk, KDD. Dank je wel voor het delen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12341
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Herman »

Kom er net achter dat mijn groenteboer geen Jaffa mandarijnen meer levert.
Mannetje
Berichten: 8085
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Mannetje »

Herman schreef: 17 jun 2024, 10:26 Kom er net achter dat mijn groenteboer geen Jaffa mandarijnen meer levert.
Uit principe, of omdat ze slecht leverbaar zijn?
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12341
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Herman »

Mannetje schreef: 17 jun 2024, 10:38
Herman schreef: 17 jun 2024, 10:26 Kom er net achter dat mijn groenteboer geen Jaffa mandarijnen meer levert.
Uit principe, of omdat ze slecht leverbaar zijn?
Nee, ofwel de klanten namen ze niet of minder af of ze gaven commentaar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18822
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door helma »

Een van onze dochters hoopt woensdag naar Israël te gaan voor een week. Het is een handen-uit-de- mouwenweek van Christenen voor Israël om daar een stukje dienstverlening te doen nu de mannen/vaders in de oorlog zijn.

Ze heeft daar 2x een langere periode in de gehandicaptenzorg gewerkt en een stuk van haar hart is altijd in Israël gebleven.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: 17 jun 2024, 11:02 Een van onze dochters hoopt woensdag naar Israël te gaan voor een week. Het is een handen-uit-de- mouwenweek van Christenen voor Israël om daar een stukje dienstverlening te doen nu de mannen/vaders in de oorlog zijn.

Ze heeft daar 2x een langere periode in de gehandicaptenzorg gewerkt en een stuk van haar hart is altijd in Israël gebleven.
Prachtig! Een goede reis en verblijf gewenst voor haar!
Plaats reactie