Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
@Bertiel: Toch vraag ik me wel af wat maakt dat je zo heftig reageert. Zoals ik eerder al schreef kon je in de vraag van GG-lid zeker een bepaalde toon ontdekken, maar je vloog er meteen volle bak in.
Het door jou aangehaalde citaat van Huisman is in feite een enorm compliment en een uiting van verbazing over de keuze die je maakt en de woorden die je spreekt. Geen veroordeling van jou als persoon, wel een stevig oordeel over je standpunt. Je zou het haast een teleurstelling kunnen noemen, die ik bij Huisman lees.
En ook hier schiet je flink uit, vervolgens.
Ps. deze post is niet bedoeld voor andere forummers, zodat die nu een stok hebben om je te slaan, maar puur een constatering dat je er flink in vliegt en een vraag van mij wat maakt dat dit gebeurt.
@Tiberius: sorry, hij kruiste je bericht.
Het door jou aangehaalde citaat van Huisman is in feite een enorm compliment en een uiting van verbazing over de keuze die je maakt en de woorden die je spreekt. Geen veroordeling van jou als persoon, wel een stevig oordeel over je standpunt. Je zou het haast een teleurstelling kunnen noemen, die ik bij Huisman lees.
En ook hier schiet je flink uit, vervolgens.
Ps. deze post is niet bedoeld voor andere forummers, zodat die nu een stok hebben om je te slaan, maar puur een constatering dat je er flink in vliegt en een vraag van mij wat maakt dat dit gebeurt.
@Tiberius: sorry, hij kruiste je bericht.
-
Re: Hoe was je zondag [2]?
Je knipt nu een half bericht. Ik ging verder met een citaat uit NGB art 34. Ik verbaasde mij erover dat jij overdopen geen zonde durfde te noemen. Het enige dat ik toen deed was de belijdenis aan het woord laten. Daarna kan er natuurlijk een discussie op gang komen over de interpretatie van de woorden uit de belijdenis. Dat is legitiem en kan ook leerzaam zijn.Bertiel schreef: ↑10 jun 2024, 18:32Ik heb dat nergens, direct of indirect gedaan, hooguit jouw interpretatie, maar dit vind ik echt wel een dingetje14.33 Huisman:
@Bertiel ken ik als een gereformeerd denkend mens daarom verbaas ik mij wel een beetje over zijn standpunt hier. Daarmee neemt hij best flink afstand van de 3FvE.
Maar jij komt dan met de beschuldiging dat ik jouw woorden zou verdraaien as usual en daarna beticht je mij van oneerlijkheid.
Mag allemaal beste @Bertiel maar mijn verbazing is daardoor eerder toegenomen dan afgenomen.
Denk dat @Mannetje en @Tiberius net verstandige berichten hebben geplaatst dus excuses waar ik jou tekort heb gedaan maar dat was dan onbewust en onbedoeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
aanvaardt, en excuses aan jou een GG lid voor mijn gestrekt been.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Kijk, zo kan het ook! Mooi!
Re: Hoe was je zondag [2]?
Overigens ken ik wel een verhaal, uit de omgeving van de Gelderse Vallei, waarin iemand zich bij de baptisten gemeente van R.J. Jansen heeft gevoegd, zich met overtuiging heeft laten overdopen, maar na tegenvallende resultaten over de prediking weer terug is op het CGK nest, die daar dan terecht allerlei reserves bij voelen.
Het zijn dat soort vervelende gevallen, waardoor ik zelf ook een iets striktere lijn zou voorstaan als het gaat om het bewaken van de kerkelijke leer.
Ook als de doop niet de positieve plek in het verbond heeft waarvoor ze is bedoelt, staat de deur naar overdopen wagenwijd open. De gereformeerde kerkverbanden mogen zich die betekenisverarming wel aantrekken. Tenslotte staat voor het NGB citaat van artikel 34 heel veel waar in het dooponderwijs niet op teruggegrepen wordt.
Het zijn dat soort vervelende gevallen, waardoor ik zelf ook een iets striktere lijn zou voorstaan als het gaat om het bewaken van de kerkelijke leer.
Ook als de doop niet de positieve plek in het verbond heeft waarvoor ze is bedoelt, staat de deur naar overdopen wagenwijd open. De gereformeerde kerkverbanden mogen zich die betekenisverarming wel aantrekken. Tenslotte staat voor het NGB citaat van artikel 34 heel veel waar in het dooponderwijs niet op teruggegrepen wordt.
-
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
dat heb ik ook eerder benadrukt, het is jammer dat er heel veel mensen vanuit de gereformeerde wereld kiezen voor een overdoop, maar het manco ligt vaak bij het beperkte onderwijs over de doop, of over de dwalingen die er omtrend de doop zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Toch zet ik daar mijn twijfels bij Bertiel. Als mensen zelf op onderzoek uit gaan en niet al te klakkeloos woorden van mensen/voorgangers overnemen, dan zullen ze m.i. toch echt tot andere conclusies komen. Ik heb de doop in de afgelopen jaren bijzonder leren waarderen, terwijl ik deze daarvoor echt anders zag.
-
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
ik ook, maar wel opgedaan uit bestudering van de schrift, belijdenissen en vele (oude) schrijvers.
maar dat vergt studiezin en dat kan niet iedereen opbrengen.
en het is natuurlijk wel een primaire taak van de kerk!
maar dat vergt studiezin en dat kan niet iedereen opbrengen.
en het is natuurlijk wel een primaire taak van de kerk!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dat laatste klopt. Maar een verdiepen in de Schrift mogen we toch wel een beetje van mensen verwachten? Ik ben bang dat er soms meer gevoel dan geloof bij zit, waarbij ik uiteraard niet jouw specifieke geval bedoel. Het lijkt dan bijna een afrekening met het oude, dan dat het echt om Hem gaat. Dat heb ik nl helaas ook wel meegemaakt.
-
- Berichten: 7905
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
- Lilian1975
- Berichten: 3199
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Hoe was je zondag [2]?
Hmm mijn ervaring is toch als je het in hedendaagse taal uitlegt. Er gewoon niet op in gegaan wordt. De gesprekken zijn helaas vaak erg moeizaam. Ook zijn er echt geen moeilijke boekjes. Zoals bijv van ds R. van Kooten . Je krijgt ze ongelezen terug. Ja het is de taak van de kerk. En van ouders! En ja er is veel gebrek en lek. Maar ook waar wel dat onderwijs wordt gegeven... zie je jeugd naar deze groepen trekken. En zodra ze daar hun contacten hebben, lijkt zelfstandig nadenken verdwenen. (Het klinkt onaardig. Maar zo "voelt het wel. ) . En natuurlijk geldt dat niet voor iedereen.
En ja ook ik geloof dat deze groepjes ontstaan door situaties in onze kerken die geen voorbeeld zijn. Dat er schuld ligt.
Ik meen dat de overdoop niet het enige geschillen is. Maar dat er veel meer is. Kort samen gevat. I.p.v. dat ik( het lege vat )geheel door Hem gevuld wordt. Is het een halfvol vat. Een beetje van mij en een beetje van God.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 jun 2024, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arja
- Berichten: 2533
- Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
- Locatie: atymolenaar@gmail.com
- Contacteer:
Re: Hoe was je zondag [2]?
Uit wat jullie zeggen over de oorzaak van de overdoop maakte ik deze stelling:
De keuze voor overdoop onder gereformeerden wordt voornamelijk veroorzaakt door beperkt onderwijs over de doop, de invloed van baptistische gemeenschappen, en een persoonlijke behoefte aan een bewuste geloofsbeleving. Dit wordt versterkt door een betekenisverarming van de doop binnen gereformeerde kerkverbanden, waardoor de deur naar overdoop open blijft staan.
GerGem-Meisje: over Trappen en Treden: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
- Arja
- Berichten: 2533
- Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
- Locatie: atymolenaar@gmail.com
- Contacteer:
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik heb gisteren online meegeluisterd naar ds. M. Goudriaan (Ede)
Schriftlezing was Prediker 7: 13-29
Tekst: Vers 16 en 17 “Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen? Wees niet al te goddeloos, noch wees al te dwaas; waarom zoudt gij sterven buiten uw tijd?”
Ik had daar nooit eerder een uitleg over gehoord en ik vond het leerzaam. Aanbevolen dus: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 1820000759
Schriftlezing was Prediker 7: 13-29
Tekst: Vers 16 en 17 “Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen? Wees niet al te goddeloos, noch wees al te dwaas; waarom zoudt gij sterven buiten uw tijd?”
Ik had daar nooit eerder een uitleg over gehoord en ik vond het leerzaam. Aanbevolen dus: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 1820000759
GerGem-Meisje: over Trappen en Treden: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Hoe was je zondag [2]?
Het is een stuk diverser dan dit. Ik ken GKv’ers, NGK’ers, OGG’ers CGK’ers GG’ers en PKN’ers van diverse modaliteiten die de keus voor overdoop hebben gemaakt. Geloof niet dat daarin beperkt onderwijs over de doop een belangrijke oorzaak was.Arja schreef: ↑10 jun 2024, 20:18 Uit wat jullie zeggen over de oorzaak van de overdoop maakte ik deze stelling:De keuze voor overdoop onder gereformeerden wordt voornamelijk veroorzaakt door beperkt onderwijs over de doop, de invloed van baptistische gemeenschappen, en een persoonlijke behoefte aan een bewuste geloofsbeleving. Dit wordt versterkt door een betekenisverarming van de doop binnen gereformeerde kerkverbanden, waardoor de deur naar overdoop open blijft staan.
Vaak speelt wat jij positief noemt “persoonlijke behoefte aan een bewuste geloofsbeleving” maar wat je ook negatief individualisme kunt noemen.
De kinderdoop is geen los onderwerp in de gereformeerde theologie. Denk dat de gereformeerde theologie in haar samenhang veelal niet meer gekend en dus niet meer “beleefd” wordt. Dan worden het losse leerstellingen die elk inwisselbaar worden zonder dat daarmee het gereformeerde gebouw instort.
Bij de onder ons gewaardeerde baptisten (Spurgeon/Bunyan/Philpot) uit de Angelsaksische traditie had het vaak te maken met de dwaling omtrent de doop in de Staatskerk (Anglicaanse). Denk dat het heden ten dage veel complexer ligt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Helemaal waar, mijns inziens. Maar het zit hem ook in onze ervaringsgerichte cultuur, denk ik.Arja schreef: ↑10 jun 2024, 20:18 Uit wat jullie zeggen over de oorzaak van de overdoop maakte ik deze stelling:De keuze voor overdoop onder gereformeerden wordt voornamelijk veroorzaakt door beperkt onderwijs over de doop, de invloed van baptistische gemeenschappen, en een persoonlijke behoefte aan een bewuste geloofsbeleving. Dit wordt versterkt door een betekenisverarming van de doop binnen gereformeerde kerkverbanden, waardoor de deur naar overdoop open blijft staan.