Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10629
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Zita »

Henk J schreef: 14 jun 2024, 22:12
GerefGemeente-lid schreef: 14 jun 2024, 20:46 Ik vond het een aanfluiting en heb het gauw uitgezet. ;)
Oprecht, wat vind je hier niet mooi aan? Rustig ritmisch gezongen en keurig begeleid met een prachtig orgel.
Ik ben ook wel benieuwd. Met 'aanfluiting' bedoel je volgens mij dat er kwalitatief objectief echt iets grondig mis is. Dus niet 'het is niet mijn smaak'.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4621
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Het is sws gespeeld op één van de mooiste orgels van Nederland, wat mij betreft. Bram Brandemann heeft het orgel prachtig laten horen in de serie ‘het orgel op zondagavond’.

Het zingen en orgelspel was denk ik niet erg Calvijns, maar ik zou willen dat met zo in onze kerk zou zingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8008
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 14 jun 2024, 23:35
Henk J schreef: 14 jun 2024, 22:12
GerefGemeente-lid schreef: 14 jun 2024, 20:46 Ik vond het een aanfluiting en heb het gauw uitgezet. ;)
Oprecht, wat vind je hier niet mooi aan? Rustig ritmisch gezongen en keurig begeleid met een prachtig orgel.
Ik ben ook wel benieuwd. Met 'aanfluiting' bedoel je volgens mij dat er kwalitatief objectief echt iets grondig mis is. Dus niet 'het is niet mijn smaak'.
De inzet en de losse manier van spelen.

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1780
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Dit is ook zo mooi. Bach, hoboconcert.
Spoiler alert voor de bovenstemliefhebbers: dat zit er niet in en ook een beetje 'losjes' gespeeld.

https://youtu.be/KDavtD6P0uI?si=67hJICMHe6i7uWo8
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 15 jun 2024, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1780
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 14 jun 2024, 23:56 Het is sws gespeeld op één van de mooiste orgels van Nederland, wat mij betreft. Bram Brandemann heeft het orgel prachtig laten horen in de serie ‘het orgel op zondagavond’.

Het zingen en orgelspel was denk ik niet erg Calvijns, maar ik zou willen dat met zo in onze kerk zou zingen.
En dan ook nog met zo'n orgel en kerkgebouw. Dan nodig ik me graag een keer uit!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12426
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

DDD schreef: 14 jun 2024, 20:07 Nee, dat is het zeker niet. Jammer dat de inzet nog steeds niet gelijk is met het orgel. Ik begrijp dat niet. Het zijn toch allemaal mensen die daar komen om te zingen. Het tempo is niet hoog ofzo. Ligt dat aan de opname of de nagalm?

De organist is niet gewend aan ritmisch begeleiden? Ik hoorde dat hij een fout maakte in het ritme.
Hoe groter de ruimte, hoe lastiger om het allemaal gelijk op te nemen. Er zit toch een halve seconde voordat het geluid van de ene naar de andere kant van de ruimte komt.

Ik hoor geen probleem in het ritme (hoewel diverse voorspelen/tussenspelen een vrij ritme kennen). Ik heb het nogmaals beluisterd. Wel is de halve goegemeente een verhoging gewend ni de 5e/6e regel en daar zit een behoorlijke dissonant (maar niet bij de organist).
DDD
Berichten: 29930
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Ik had het over een van de eerste tussenspelen inderdaad. Maar jij noemt dat een vrij ritme. Dat is voor mij een nieuwe omschrijving.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16884
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: 14 jun 2024, 16:55 Psalm 47 van Samen zingen in lijn met Calvijn.

https://youtu.be/I1LpYKLAA70?si=vYjdHBOkzE6MfYuI

Is telkens een tussenspel tussen de verzen ook in lijn met Calvijn?
Geenszins. In de Lutherse traditie kent men wel het orgelvers, dan wordt bijvoorbeeld vers 1, 3 en 5 gezongen en de verzen 2 en 4 worden door de organist vertolkt.
Maar hier zingen ze gewoon opeenvolgende verzen, met lange tussenspelen. Misschien leuk voor sommige orgelliefhebbers, maar je creëert dan wel een soort mengvorm tussen samenzangavond en orgelconcert. Met de lijn van Calvijn heeft het in elk geval niet veel van doen.

Overigens wel een voortreffelijk organist, een fraai orgel en een geweldige ruimte.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16884
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: 15 jun 2024, 10:58 Wel is de halve goegemeente een verhoging gewend ni de 5e/6e regel en daar zit een behoorlijke dissonant (maar niet bij de organist).
In vers 1 speelt Sander een g terwijl de "gemeente" een gis zingt, later past de organist zich maar aan aan de gemeente.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16884
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 00:35

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Is dat belangrijk dan, wat de vader of de buurvrouw of de loodgieter van de filmmaker ervan vindt?
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 8008
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:32
GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 00:35

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Is dat belangrijk dan, wat de vader of de buurvrouw of de loodgieter van de filmmaker ervan vindt?
In dit geval wel. Ik heb het over de vader van Job van Boven, voor alle duidelijkheid. Misschien begrijp je dan mijn opmerking wat beter.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33857
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 11:36
Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:32
GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 00:35

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Is dat belangrijk dan, wat de vader of de buurvrouw of de loodgieter van de filmmaker ervan vindt?
In dit geval wel. Ik heb het over de vader van Job van Boven, voor alle duidelijkheid. Misschien begrijp je dan mijn opmerking wat beter.
Nee, vertel.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16884
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 11:36
Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:32
GerefGemeente-lid schreef: 15 jun 2024, 00:35

Ik mis het gevoel. Ik ben benieuwd wat de vader van de filmmaker hier nu eigenlijk van vindt. Geef mij maar een mooie bovenstemsamenzang.
Is dat belangrijk dan, wat de vader of de buurvrouw of de loodgieter van de filmmaker ervan vindt?
In dit geval wel. Ik heb het over de vader van Job van Boven, voor alle duidelijkheid. Misschien begrijp je dan mijn opmerking wat beter.
Die had ik wel begrepen hoor. Maar maakt dat enig verschil? De muziek wordt er niet anders van.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1780
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
-DIA-
Berichten: 33248
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 15 jun 2024, 12:16 Ik hoop dat zijn vader weet dat hij een gezegend man is als zijn kinderen zich met deze muziek bezig houden. Het kan een stuk erger en nauwelijks beter.
Zouden we dan mogen aannemen dat het een zoon van ds. vB is?
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Plaats reactie