Weekdiensten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33570
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 20 jun 2024, 16:18 Een kerkenraad is niet hoger dan de synode of andersom, maar heeft zich wel aan de synodebesluiten gebonden. Ook in dat geval geldt, dat je je daaraan moet houden.

En verder begrijp ik dat het soms ingewikkeld is als een synode niet goed functioneert. Maar dan nog.
Ok, dan een enigszins andere casus.
Stel dat een synode besluit dat vrouwen in het ambt toegestaan zijn. Moet je je daar dan als kerkenraad aan houden, of niet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33570
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef: 20 jun 2024, 16:20
Tiberius schreef: 20 jun 2024, 15:07 Ik zie dat toch anders.
Ik ben het eens met ds. Huijser wanneer hij zegt: "Als er sprake is van een kerkdienst onder leiding van een kerkenraad, kan ik er vanuit de Bijbel geen bezwaar in zien om de zegen in de Naam des Heeren uit te spreken."
De GG-synodeuitspraak van 2016 is onbijbels. Terecht dat hij zich daar niet aan houdt.
Nergens verplicht de bijbel een predikant om een bepaalde formule uit te spreken aan het einde van de dienst. In die zin gaat het besluit van de synode niet tegen de bijbel in.
Wat denk je dan van Numeri 6:27?
Online
Henk J
Berichten: 2711
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 20 jun 2024, 14:06 Gisteravond was er geen gezag van de kerkenraad. De voorlezer kwam uit het plaatselijk comité. En voorzover ik kan zien werd ook het handgeven bij de preekstoel gedaan door iemand van het comité.

Het is wel zo dat er veel kerkenraadsleden of predikant(en) in de kerk waren, ook in het comité. Maar niet van de plaatselijke gemeente.

Nu is denk ik de HHK een wat vrijer genootschap, maar in het geval van de GG lijkt mij dat wat minder makkelijk liggen
Niemand van de kerkenraad in de bank nee? Bij ons zit dan zowel kerkenraad en comité in de bank met een ouderling van ons als voorlezer, wij hebben sowieso een voorlezer dus dat is niets nieuws.
En volgens mij wordt er ook altijd een hand gegeven en een zegen uitgesproken, ook door predikanten uit de CGK, GG of wat dan ook. Maar de laatste keer dat ik bij een dergelijke dienst was is al even geleden dus als er nieuws is dan :modo
Volgens mij moeten we er niet te zwaar aan tillen en als er mensen wel zwaar aan tillen in onze gemeente moeten ze een bezwaar indienen, dan zullen ze wel gelijk krijgen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9149
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef: 20 jun 2024, 16:22Wat denk je dan van Numeri 6:27?
Ik denk daarvan dat dit een opdracht is aan Aäron en zijn zonen (de priesters), om over het volk Israel uit te spreken.

Ik zie hierin echter oprecht geen verplichting in voor de Nieuw Testamentische gemeente van Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4287
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Weekdiensten

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: 20 jun 2024, 14:06 Gisteravond was er geen gezag van de kerkenraad. De voorlezer kwam uit het plaatselijk comité. En voorzover ik kan zien werd ook het handgeven bij de preekstoel gedaan door iemand van het comité.

Het is wel zo dat er veel kerkenraadsleden of predikant(en) in de kerk waren, ook in het comité. Maar niet van de plaatselijke gemeente.

Nu is denk ik de HHK een wat vrijer genootschap, maar in het geval van de GG lijkt mij dat wat minder makkelijk liggen
Niemand van de kerkenraad in de bank nee? Bij ons zit dan zowel kerkenraad en comité in de bank met een ouderling van ons als voorlezer, wij hebben sowieso een voorlezer dus dat is niets nieuws.
En volgens mij wordt er ook altijd een hand gegeven en een zegen uitgesproken, ook door predikanten uit de CGK, GG of wat dan ook. Maar de laatste keer dat ik bij een dergelijke dienst was is al even geleden dus als er nieuws is dan :modo
Volgens mij moeten we er niet te zwaar aan tillen en als er mensen wel zwaar aan tillen in onze gemeente moeten ze een bezwaar indienen, dan zullen ze wel gelijk krijgen.
Niemand tilt er bij ons zwaar aan, in tegendeel. Blijft staan dat het een bijzonder fenomeen is. En mogelijk tegen kerkelijke uitspraken in gaat.

Maar verder geen punt hoor, zelfs de organist heeft zich aangepast aan het zangtempo van het gezelschap. Het toontje vooraf niet, je kunt ook te ver gaan met aanpassingen Afbeelding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
JvW
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door JvW »

Ik blijf zulke bijeenkomsten dan toch bijzonder vinden, maar het schijnt dus zo te zijn dat als het geen kerkdienst is het geen probleem is. Op zich mooi natuurlijk, ik zal bij ons ook eens voorstellen om dergelijke constructies te gaan gebruiken. Dan wordt de keuze qua dominees een stukje groter voor de zondagse diensten (die dan voor de gelegenheid geen dienst mogen heten).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9149
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

JvW schreef: 20 jun 2024, 17:22 Ik blijf zulke bijeenkomsten dan toch bijzonder vinden, maar het schijnt dus zo te zijn dat als het geen kerkdienst is het geen probleem is. Op zich mooi natuurlijk, ik zal bij ons ook eens voorstellen om dergelijke constructies te gaan gebruiken. Dan wordt de keuze qua dominees een stukje groter voor de zondagse diensten (die dan voor de gelegenheid geen dienst mogen heten).
Volgens de kerkorde moeten jullie in ieder geval 2 diensten houden op de zondag. Een door jou voorgestelde bijeenkomst komt daar dus dan wel bovenop.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JvW
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door JvW »

J.C. Philpot schreef: 20 jun 2024, 17:48
JvW schreef: 20 jun 2024, 17:22 Ik blijf zulke bijeenkomsten dan toch bijzonder vinden, maar het schijnt dus zo te zijn dat als het geen kerkdienst is het geen probleem is. Op zich mooi natuurlijk, ik zal bij ons ook eens voorstellen om dergelijke constructies te gaan gebruiken. Dan wordt de keuze qua dominees een stukje groter voor de zondagse diensten (die dan voor de gelegenheid geen dienst mogen heten).
Volgens de kerkorde moeten jullie in ieder geval 2 diensten houden op de zondag. Een door jou voorgestelde bijeenkomst komt daar dus dan wel bovenop.
Dat kan prima!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Konijntje
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Weekdiensten

Bericht door Konijntje »

Ik vond het eerder een pijnlijk artikel. Juist dit artikel onderstreept nog maar eens de kerkelijke verdeeldheid in ons land. Verder wordt nog eens fijntjes door ds. Huijser uit de doeken gedaan welke kerken in zijn kerkelijke straatje passen. Dat zijn geen kerkmuren doorbreken, maar ze juist wat scherper neerzetten.
Konijntje
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Weekdiensten

Bericht door Konijntje »

-DIA- schreef: 20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
Krokodillentranen noemt men dit.
MGG
Berichten: 3895
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door MGG »

JvW schreef: 20 jun 2024, 17:55
J.C. Philpot schreef: 20 jun 2024, 17:48
JvW schreef: 20 jun 2024, 17:22 Ik blijf zulke bijeenkomsten dan toch bijzonder vinden, maar het schijnt dus zo te zijn dat als het geen kerkdienst is het geen probleem is. Op zich mooi natuurlijk, ik zal bij ons ook eens voorstellen om dergelijke constructies te gaan gebruiken. Dan wordt de keuze qua dominees een stukje groter voor de zondagse diensten (die dan voor de gelegenheid geen dienst mogen heten).
Volgens de kerkorde moeten jullie in ieder geval 2 diensten houden op de zondag. Een door jou voorgestelde bijeenkomst komt daar dus dan wel bovenop.
Dat kan prima!
Hadden jullie in het verleden ook 3 diensten?
JvW
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door JvW »

MGG schreef: 20 jun 2024, 18:44
JvW schreef: 20 jun 2024, 17:55
J.C. Philpot schreef: 20 jun 2024, 17:48
JvW schreef: 20 jun 2024, 17:22 Ik blijf zulke bijeenkomsten dan toch bijzonder vinden, maar het schijnt dus zo te zijn dat als het geen kerkdienst is het geen probleem is. Op zich mooi natuurlijk, ik zal bij ons ook eens voorstellen om dergelijke constructies te gaan gebruiken. Dan wordt de keuze qua dominees een stukje groter voor de zondagse diensten (die dan voor de gelegenheid geen dienst mogen heten).
Volgens de kerkorde moeten jullie in ieder geval 2 diensten houden op de zondag. Een door jou voorgestelde bijeenkomst komt daar dus dan wel bovenop.
Dat kan prima!
Hadden jullie in het verleden ook 3 diensten?
Niet dat ik weet, maar in de omliggende plaatsen wel. Het kan dus prima.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD
Berichten: 29264
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 20 jun 2024, 16:20
DDD schreef: 20 jun 2024, 16:18 Een kerkenraad is niet hoger dan de synode of andersom, maar heeft zich wel aan de synodebesluiten gebonden. Ook in dat geval geldt, dat je je daaraan moet houden.

En verder begrijp ik dat het soms ingewikkeld is als een synode niet goed functioneert. Maar dan nog.
Ok, dan een enigszins andere casus.
Stel dat een synode besluit dat vrouwen in het ambt toegestaan zijn. Moet je je daar dan als kerkenraad aan houden, of niet?
Ik zou niet weten waarom niet. Dat is nog geen verplichting. Als het een verplichting wordt, dan zou dat de gewetens wel heel erg binden.
DDD
Berichten: 29264
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: 20 jun 2024, 18:41
Ik vond het eerder een pijnlijk artikel. Juist dit artikel onderstreept nog maar eens de kerkelijke verdeeldheid in ons land. Verder wordt nog eens fijntjes door ds. Huijser uit de doeken gedaan welke kerken in zijn kerkelijke straatje passen. Dat zijn geen kerkmuren doorbreken, maar ze juist wat scherper neerzetten.
Dat is ook één van mijn bezwaren.

Op zich zou er met wat vrijheid in het omgaan met kerkmuren niets mis zijn, mijns inziens. Het wordt problematisch als ook in de kerk rechts altijd voorrang heeft.
Online
Henk J
Berichten: 2711
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 20 jun 2024, 17:05 Niemand tilt er bij ons zwaar aan, in tegendeel. Blijft staan dat het een bijzonder fenomeen is. En mogelijk tegen kerkelijke uitspraken in gaat.

Maar verder geen punt hoor, zelfs de organist heeft zich aangepast aan het zangtempo van het gezelschap. Het toontje vooraf niet, je kunt ook te ver gaan met aanpassingen Afbeelding.
Een bijzonder fenomeen is het maar ik heb er niet zoveel moeite mee. Heb er ook geen moeite mee dat PKN-predikanten op zondag in sommige HHG's voorgaan.
Plaats reactie