Ik zoek een boek...

Erskinees
Berichten: 2850
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Erskinees »

Waardevol boekje! En met AI ook nog eens heel snel en gemakkelijk te hertalen.
newton
Berichten: 789
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door newton »

Erskinees schreef: 18 jun 2024, 11:59 Waardevol boekje! En met AI ook nog eens heel snel en gemakkelijk te hertalen.
Voor nu heb ik de tekst nog origineel gelaten, maar iets hertalen is voor de lezer in 2024 misschien wel welkom.
KDD
Berichten: 1670
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door KDD »

newton schreef: 18 jun 2024, 11:54
FlyingEagle schreef: 17 jun 2024, 19:27
newton schreef:
FlyingEagle schreef: Zijn die ergens te verkrijgen of is dat alleen voor intern gebruik?
Digitaal in te zien via https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?i ... en&rowid=3
En te downloaden als PDF zie ik. muchas gracias
Ik heb ben even bezig geweest met het kopieren van de tekst naar een nieuwe document. Dat leest wat mij betreft wat prettiger dan de ingescande versie. Zie http://finux.nl/kinderdoop.pdf voor de eerste 5 hoofdstukken. Als er belangstelling is maak het ik boekje af en kan er voor de digitale lezers onder ons ook wel een epub van genereren.
Thanks. Netjes gedaan. Als het niet veel werk is dan mag je van mij het afmaken in de nieuwe document. Ik vind het een heel leerzaam boekje.
DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook wel wat. En hoe doe je dat hertalen met AI? Dat vind ik ook wel interessant, hoewel ik het ook leuk vind om de oorspronkelijke tekst te kunnen lezen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2572
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Arja »

Ik zoek Neveldijk
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
newton
Berichten: 789
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door newton »

KDD schreef: 18 jun 2024, 12:54
newton schreef: 18 jun 2024, 11:54
FlyingEagle schreef: 17 jun 2024, 19:27
newton schreef: Digitaal in te zien via https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?i ... en&rowid=3
En te downloaden als PDF zie ik. muchas gracias
Ik heb ben even bezig geweest met het kopieren van de tekst naar een nieuwe document. Dat leest wat mij betreft wat prettiger dan de ingescande versie. Zie http://finux.nl/kinderdoop.pdf voor de eerste 5 hoofdstukken. Als er belangstelling is maak het ik boekje af en kan er voor de digitale lezers onder ons ook wel een epub van genereren.
Thanks. Netjes gedaan. Als het niet veel werk is dan mag je van mij het afmaken in de nieuwe document. Ik vind het een heel leerzaam boekje.
Op http://finux.nl/kinderdoop.pdf staat nu de volledige versie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33892
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Tiberius »

Hoe maak je er een epub van Newton? (Gaat mij niet zozeer om dit document maar om het zelf ook te doen)
newton
Berichten: 789
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door newton »

Tiberius schreef: 20 jun 2024, 20:45 Hoe maak je er een epub van Newton? (Gaat mij niet zozeer om dit document maar om het zelf ook te doen)
In de basis heb ik in markdown geformateerde textbestanden gebruikt. Met behulp van pandoc zijn die eenvoudig om te zetten naar bv epub. Voor dit book heb ik de markdown bestanden met hulp van pandoc omgezet naar context een variant van LaTeX een softwaresysteem voor het zetten van documenten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33892
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Tiberius »

newton schreef: 20 jun 2024, 21:03
Tiberius schreef: 20 jun 2024, 20:45 Hoe maak je er een epub van Newton? (Gaat mij niet zozeer om dit document maar om het zelf ook te doen)
In de basis heb ik in markdown geformateerde textbestanden gebruikt. Met behulp van pandoc zijn die eenvoudig om te zetten naar bv epub. Voor dit book heb ik de markdown bestanden met hulp van pandoc omgezet naar context een variant van LaTeX een softwaresysteem voor het zetten van documenten.
Dank je!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4880
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef: 20 jun 2024, 21:05
newton schreef: 20 jun 2024, 21:03
Tiberius schreef: 20 jun 2024, 20:45 Hoe maak je er een epub van Newton? (Gaat mij niet zozeer om dit document maar om het zelf ook te doen)
In de basis heb ik in markdown geformateerde textbestanden gebruikt. Met behulp van pandoc zijn die eenvoudig om te zetten naar bv epub. Voor dit book heb ik de markdown bestanden met hulp van pandoc omgezet naar context een variant van LaTeX een softwaresysteem voor het zetten van documenten.
Dank je!
Kent u dat allemaal? :livre
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33892
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 jun 2024, 21:07
Tiberius schreef: 20 jun 2024, 21:05
newton schreef: 20 jun 2024, 21:03
Tiberius schreef: 20 jun 2024, 20:45 Hoe maak je er een epub van Newton? (Gaat mij niet zozeer om dit document maar om het zelf ook te doen)
In de basis heb ik in markdown geformateerde textbestanden gebruikt. Met behulp van pandoc zijn die eenvoudig om te zetten naar bv epub. Voor dit book heb ik de markdown bestanden met hulp van pandoc omgezet naar context een variant van LaTeX een softwaresysteem voor het zetten van documenten.
Dank je!
Kent u dat allemaal? :livre
Niet alles, maar als je op de linkjes klikt, kom je er wel uit.
Als jongeman heb ik met Unix gewerkt waar je op een zelfde manier de teksten verwerkte. Tegenwoordig zijn we erg verwend met de huidige generatie tekstverwerkers.
newton
Berichten: 789
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door newton »

Tiberius schreef: 20 jun 2024, 21:11 Niet alles, maar als je op de linkjes klikt, kom je er wel uit.
Als jongeman heb ik met Unix gewerkt waar je op een zelfde manier de teksten verwerkte. Tegenwoordig zijn we erg verwend met de huidige generatie tekstverwerkers.
Ah, een Unix kenner. Wij kunnen vrienden worden :-)

Ik voer mijn werkzaamheden vooral uit op de 'commandline', een tekst gebaseerde interface. (zeg maar DOS, voor wie dat nog kent van de pc's begin jaren 90). Met de huidige generaties tekstverwerkers kan ik maar matig uit de voeten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33892
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Tiberius »

Geen Unix-kenner hoor, maar gebruiker.
newton
Berichten: 789
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door newton »

Erskinees schreef: 18 jun 2024, 11:59 Waardevol boekje! En met AI ook nog eens heel snel en gemakkelijk te hertalen.
Ik ben even bezig gegaan met je hertalen/vertalen suggestie en heb het Daily prayer book for the use of families genomen en de tekst stap voor stap gevoerd aan ChatGPT met de opdracht om het te vertalen naar het Nederlands. Zie hier het resultaat met gebeden voor de eerste week: http://finux.nl/daily-prayer-nl.pdf
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18953
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door helma »

Arja schreef:Ik zoek Neveldijk
Om te lezen? Ik heb hem wel.
Plaats reactie