Publiek Refoforum

Wat is je verhouding t.o.v. je gemeente waar je lid van bent?

Ik ben gemeentelid
27
33%
Ik ben gemeentelid en ik heb daarnaast een taak binnen de gemeente
29
36%
Ik ben kerkenraadslid
11
14%
Ik ben predikant
4
5%
Ik ben emeritus predikant
0
Geen stemmen
Ik ben een student theologie
4
5%
Ik ben geen lid van een kerkelijke gemeente
5
6%
Ik ben ongelovig
0
Geen stemmen
Overig
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 81

Wim Anker
Berichten: 4406
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Wim Anker »

Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:22 Er zijn een aantal mensen uit onze relatief kleine gemeente hier actief. Ik voel mij niet geremd om te schrijven wat ik denk. Ik lijk te merken dat ook de andere personen zich niet geremd voelen door de aanwezigheid van mij of de andere(n).

Ik denk dat het vooral belangrijk is in het openbaar niet uit te wisselen wat hier (door bekenden) wordt besproken. Als ambtsdrager kun je op een forum onder een nickname iets steviger een mening hebben, die in de gemeente als ambtsdrager niet het geheel van de gemeente dient.

Ik ben voorzitter van een coöperatie waarvan de directeur zich stevig op social media roert. Ik moet met regelmaat vragen daarover beantwoorden. Dat is niet erg en onderwerp van goed gesprek tussen ons. Maar privé en zakelijk is voor veel mensen niet te scheiden. Ook ambtelijk en privé niet.

Kortom: het gebruik van een nickname getuigd vaak van wijsheid :) .
Wereldse wijsheid ja.
Wim Anker
Berichten: 4406
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef: 25 jun 2024, 13:24
Erskinees schreef: 25 jun 2024, 12:56
Wim Anker schreef: 25 jun 2024, 12:17
Arja schreef: 25 jun 2024, 11:08

Ik weet echt niet wie Ad Anker is. Ik dacht eerst mijn broer, niet dus. Ik weet ook niet wie DDD is. Iemand zei dat er veel mensen uit mijn woonplaats op Refoforum zitten, ik weet er maar eentje, en die woont vlakbij. Voor mij is bijna iedereen onbekend, behalve met wie ik gemaild heb, of die op FB tegenkwam. Dus Wim Anker, jij gebruikt je echt naam???
Uiteraard. Waarom niet? Nicknames passen bij het dark web. Duisternis bestrijd je met licht, niet met nog meer duisternis. Daarom vind ik de argumentatie van @Tiberius ook verkeerd. Het is homeopatisch denken m.i.
En nicknames op RF legitimeren met: ja, maar op het werk krijgen we ook wel te maken met bedreigen etc, vind ik ridicuul. Daar staat RF toch helemaal los van? Als vanuit het werk brieven worden verstuurd zonder naam (waarvoor inderdaad legitieme redenen kunnen zijn) en gewoon ondertekend met "de behandelaar" dan weet men toch niet wie je op RF bent als je daar met de eigen naam zit?

Maar afijn, we kunnen, lekker met onze nicknames, weer los op de verhalen die vertelt worden.
(en wie @DDD is weet ik niet, al heb ik het, geloof ik, ooit wel eens geweten).
Jij weet blijkbaar niet wat het darkweb is.
v.w.b.t het darkweb, Jij weet mijn echte naam. Enig onderzoek zal je dan leren dat het ietwat belachelijk is om dit te roepen.
Erskinees schreef:Als je niet van nicknames houdt, ben je niet op de juiste plaats op een internetforum. Een internet forum = gewoonlijk gebruik van nicknames. Niet alleen op het darkweb. Als je wilt weten met wie je discussieert, start een real life debatclub.
Dat het in de wereld zo werkt klopt. Maar het "gij geheel anders" geld ook fora. Niet de wereld zou christenen als voorbeeld moeten dienen maar andersom.
En last but not least, de verharding, verruwing in de samenleving wordt ook mede veroorzaakt - is mischien wel de belangrijkste reden - door het anonimiseren op fora. De klacht - die @merel terecht uit - van intimitatie etc. is het gevolg.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 25 jun 2024, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4645
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:22 Er zijn een aantal mensen uit onze relatief kleine gemeente hier actief. Ik voel mij niet geremd om te schrijven wat ik denk. Ik lijk te merken dat ook de andere personen zich niet geremd voelen door de aanwezigheid van mij of de andere(n).

Ik denk dat het vooral belangrijk is in het openbaar niet uit te wisselen wat hier (door bekenden) wordt besproken. Als ambtsdrager kun je op een forum onder een nickname iets steviger een mening hebben, die in de gemeente als ambtsdrager niet het geheel van de gemeente dient.

Ik ben voorzitter van een coöperatie waarvan de directeur zich stevig op social media roert. Ik moet met regelmaat vragen daarover beantwoorden. Dat is niet erg en onderwerp van goed gesprek tussen ons. Maar privé en zakelijk is voor veel mensen niet te scheiden. Ook ambtelijk en privé niet.

Kortom: het gebruik van een nickname getuigd vaak van wijsheid :) .
Wereldse wijsheid ja.
Nee hoor, meer rekening houden met de arglistigheid van een mensenhart, wetend dat dat de zaak van de Heere God kan schaden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker
Berichten: 4406
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Wim Anker »

Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:29
Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:22 Er zijn een aantal mensen uit onze relatief kleine gemeente hier actief. Ik voel mij niet geremd om te schrijven wat ik denk. Ik lijk te merken dat ook de andere personen zich niet geremd voelen door de aanwezigheid van mij of de andere(n).

Ik denk dat het vooral belangrijk is in het openbaar niet uit te wisselen wat hier (door bekenden) wordt besproken. Als ambtsdrager kun je op een forum onder een nickname iets steviger een mening hebben, die in de gemeente als ambtsdrager niet het geheel van de gemeente dient.

Ik ben voorzitter van een coöperatie waarvan de directeur zich stevig op social media roert. Ik moet met regelmaat vragen daarover beantwoorden. Dat is niet erg en onderwerp van goed gesprek tussen ons. Maar privé en zakelijk is voor veel mensen niet te scheiden. Ook ambtelijk en privé niet.

Kortom: het gebruik van een nickname getuigd vaak van wijsheid :) .
Wereldse wijsheid ja.
Nee hoor, meer rekening houden met de arglistigheid van een mensenhart, wetend dat dat de zaak van de Heere God kan schaden.
Zijn er bijbelse voorbeelden van mensen die zich - bewust -anoniem hielden? (Ik bedoel niet dat iemand niet wist wie die tegenover zich had, maar dat iemand bewust zijn identiteit verborg?)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18953
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Publiek Refoforum

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:29
Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:22 Er zijn een aantal mensen uit onze relatief kleine gemeente hier actief. Ik voel mij niet geremd om te schrijven wat ik denk. Ik lijk te merken dat ook de andere personen zich niet geremd voelen door de aanwezigheid van mij of de andere(n).

Ik denk dat het vooral belangrijk is in het openbaar niet uit te wisselen wat hier (door bekenden) wordt besproken. Als ambtsdrager kun je op een forum onder een nickname iets steviger een mening hebben, die in de gemeente als ambtsdrager niet het geheel van de gemeente dient.

Ik ben voorzitter van een coöperatie waarvan de directeur zich stevig op social media roert. Ik moet met regelmaat vragen daarover beantwoorden. Dat is niet erg en onderwerp van goed gesprek tussen ons. Maar privé en zakelijk is voor veel mensen niet te scheiden. Ook ambtelijk en privé niet.

Kortom: het gebruik van een nickname getuigd vaak van wijsheid :) .
Wereldse wijsheid ja.
Nee hoor, meer rekening houden met de arglistigheid van een mensenhart, wetend dat dat de zaak van de Heere God kan schaden.
Zijn er bijbelse voorbeelden van mensen die zich - bewust -anoniem hielden? (Ik bedoel niet dat iemand niet wist wie die tegenover zich had, maar dat iemand bewust zijn identiteit verborg?)
David bij koning Achis. Al denk ik niet dat dat nou navolgenswaardig is.
KDD
Berichten: 1670
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Publiek Refoforum

Bericht door KDD »

Leah
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18953
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Publiek Refoforum

Bericht door helma »

Ik heb ook wel vervelende ervaringen met mensen die wisten wie ik ben op RF. Was niet fijn.

Ik denk dat de meeste mensen wel weten wie ik ben zonder dat ik mijn volledige naam prijs hoef te geven. (Het zijn de eerste stukjes van mijn doopnaam)
Dat geeft verder ook niet. Maar jan en alleman hoeft het niet perse te weten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4645
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:29
Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:22 Er zijn een aantal mensen uit onze relatief kleine gemeente hier actief. Ik voel mij niet geremd om te schrijven wat ik denk. Ik lijk te merken dat ook de andere personen zich niet geremd voelen door de aanwezigheid van mij of de andere(n).

Ik denk dat het vooral belangrijk is in het openbaar niet uit te wisselen wat hier (door bekenden) wordt besproken. Als ambtsdrager kun je op een forum onder een nickname iets steviger een mening hebben, die in de gemeente als ambtsdrager niet het geheel van de gemeente dient.

Ik ben voorzitter van een coöperatie waarvan de directeur zich stevig op social media roert. Ik moet met regelmaat vragen daarover beantwoorden. Dat is niet erg en onderwerp van goed gesprek tussen ons. Maar privé en zakelijk is voor veel mensen niet te scheiden. Ook ambtelijk en privé niet.

Kortom: het gebruik van een nickname getuigd vaak van wijsheid :) .
Wereldse wijsheid ja.
Nee hoor, meer rekening houden met de arglistigheid van een mensenhart, wetend dat dat de zaak van de Heere God kan schaden.
Zijn er bijbelse voorbeelden van mensen die zich - bewust -anoniem hielden? (Ik bedoel niet dat iemand niet wist wie die tegenover zich had, maar dat iemand bewust zijn identiteit verborg?)
Een vraag waar ik ook aan zat te denken. Het eerste wat bij mij opkomt is Jozef, bij zijn broers.

Ik denk ook aan een aantal volgelingen zoals Nicodemus.

Maar het is een vraag die wat nader onderzoek wel waard is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9402
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Publiek Refoforum

Bericht door J.C. Philpot »

Algemene opmerking: ook als je een Nickname gebruikt, dienen we ons als christen te gedragen op een forum. Als we dat doen en beseffen dat ook onze anonieme bijdragen voor God openliggen, lijkt het me geen probleem om anoniem aanwezig te zijn (mits we ons niet als iemand anders voordoen).

Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:43 Een vraag waar ik ook aan zat te denken. Het eerste wat bij mij opkomt is Jozef, bij zijn broers.

Ik denk ook aan een aantal volgelingen zoals Nicodemus.

Maar het is een vraag die wat nader onderzoek wel waard is.
Wellicht is de apostel Johannes een voorbeeld. Hij gebruikt in het Johannes-evangelie soms de aanduiding "de discipel die jezus liefhad" in plaats van zijn eigen naam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12447
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Herman »

Ik zie mensen op twitter niet gradueel anders discussiëren als ze wel of niet anoniem zijn.

Er is wel een categorie anonieme mensen die daar doodsbedreigingen en zo plaatst. Maar dan ben je het niveau van een discussie/ gedachtewisseling al ver voorbij.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2572
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Arja »

Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:43
Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:29
Wim Anker schreef:
Wereldse wijsheid ja.
Nee hoor, meer rekening houden met de arglistigheid van een mensenhart, wetend dat dat de zaak van de Heere God kan schaden.
Zijn er bijbelse voorbeelden van mensen die zich - bewust -anoniem hielden? (Ik bedoel niet dat iemand niet wist wie die tegenover zich had, maar dat iemand bewust zijn identiteit verborg?)
Een vraag waar ik ook aan zat te denken. Het eerste wat bij mij opkomt is Jozef, bij zijn broers.

Ik denk ook aan een aantal volgelingen zoals Nicodemus.

Maar het is een vraag die wat nader onderzoek wel waard is.
:tilt
De Heere Jezus bij de Emmausgangers. En nog bij wat andere gelegenheden. Koningin Esther verbergt haar Joodse identiteit op advies van haar neef Mordechai.
De apostel Paulus paste zijn identiteit aan afhankelijk van zijn publiek om hen beter te kunnen bereiken (Korintiërs 9:20-22). Tamar, de schoondochter van Juda? Zij verbergt wie ze is door zich te vermommen als een prostituee. O en de vrouw van die ene koning met het zieke zoontje. Ze moest zich vermommen zodat ze niet herkend zou worden als de vrouw van de deze koning. Jerobeam? Vermomde Saul zich toen hij de waarzester een bezoekje bracht? Plus de koningen. Achab vermomde zich. Hij werd alsnog getroffen door een pijl tussen de gespen en tussen het pantsier. Zelfde met Josia in het dal van Megiddo.

En Jacob natuurlijk bij zijn vader Ezau.

De statenvertaling noemt vermommen hier en daar verstellen. Dit woord is afgeleid van het Oudnederlandse "farstellan," dat ook "veranderen" of "aanpassen" betekent. Dat zegt het www, ik weet of het echt zo is.
Laatst gewijzigd door Arja op 25 jun 2024, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Wim Anker
Berichten: 4406
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Wim Anker »

J.C. Philpot schreef: 25 jun 2024, 13:53 Algemene opmerking: ook als je een Nickname gebruikt, dienen we ons als christen te gedragen op een forum. Als we dat doen en beseffen dat ook onze anonieme bijdragen voor God openliggen, lijkt het me geen probleem om anoniem aanwezig te zijn (mits we ons niet als iemand anders voordoen).

Maanenschijn schreef: 25 jun 2024, 13:43 Een vraag waar ik ook aan zat te denken. Het eerste wat bij mij opkomt is Jozef, bij zijn broers.

Ik denk ook aan een aantal volgelingen zoals Nicodemus.

Maar het is een vraag die wat nader onderzoek wel waard is.
Wellicht is de apostel Johannes een voorbeeld. Hij gebruikt in het Johannes-evangelie soms de aanduiding "de discipel die jezus liefhad" in plaats van zijn eigen naam.
Als J.C. Philpot bijvoorbeeld :haha
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 485
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: 25 jun 2024, 12:28
Edelweiss schreef: 25 jun 2024, 12:14
Tiberius schreef: 25 jun 2024, 11:54 (...)
Overigens dankt Refoforum zijn bestaan aan bedreigingen :)
Een predikant (!) dreigde de toenmalige leiding van onze voorloper 'Om Sions Wil' onder censuur te (laten) zetten, omdat er negatieve feedback over hem op het forum stond.
Ik vind dit toch wel een dieptepunt eerlijk gezegd, en er is geen enkele rechtvaardiging voor dit soort dreigingen. Maar ik ben blij dat refoforum bestaat, dat dan weer wel :)
Ach, er zijn - nog steeds - (meerdere) predikanten die mij of permanent hebben geband en/of op sociale media mij blokken. We hoeven echt niet ver terug in de tijd.
Zo, dat zijn best hevige maatregelen. Hoe denk je dat dit komt? Is jouw toon te scherp, wordt kritiek niet gewaardeerd?
Ik vraag dit niet om predikanten of jou weg te zetten, maar ik heb zelf ook echt wel eens ervaren dat alleen al een 'ja maar', goed onderbouwd en respectvol, al geen ruimte kreeg. Dat was niet op sociale media (ik heb daar niet eens een account) maar in een gesprek. Dat vond ik jammer, zeker in die gevallen waar ik echt met vragen zat en die uiteindelijk niet beantwoord kreeg omdat de vraag stellen al gezien werd als kritiek.
Wim Anker
Berichten: 4406
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Wim Anker »

Edelweiss schreef: 25 jun 2024, 14:11
Wim Anker schreef: 25 jun 2024, 12:28
Edelweiss schreef: 25 jun 2024, 12:14
Tiberius schreef: 25 jun 2024, 11:54 (...)
Overigens dankt Refoforum zijn bestaan aan bedreigingen :)
Een predikant (!) dreigde de toenmalige leiding van onze voorloper 'Om Sions Wil' onder censuur te (laten) zetten, omdat er negatieve feedback over hem op het forum stond.
Ik vind dit toch wel een dieptepunt eerlijk gezegd, en er is geen enkele rechtvaardiging voor dit soort dreigingen. Maar ik ben blij dat refoforum bestaat, dat dan weer wel :)
Ach, er zijn - nog steeds - (meerdere) predikanten die mij of permanent hebben geband en/of op sociale media mij blokken. We hoeven echt niet ver terug in de tijd.
Zo, dat zijn best hevige maatregelen. Hoe denk je dat dit komt? Is jouw toon te scherp, wordt kritiek niet gewaardeerd?
Ik vraag dit niet om predikanten of jou weg te zetten, maar ik heb zelf ook echt wel eens ervaren dat alleen al een 'ja maar', goed onderbouwd en respectvol, al geen ruimte kreeg. Dat was niet op sociale media (ik heb daar niet eens een account) maar in een gesprek. Dat vond ik jammer, zeker in die gevallen waar ik echt met vragen zat en die uiteindelijk niet beantwoord kreeg omdat de vraag stellen al gezien werd als kritiek.
De toon zal te scherp worden gevonden in ieder geval.
Overigens kan zo'n blocker zich dan op RF soms niet inhouden om - onder z'n nickname - toch op mij te reageren :haha :haha :haha :haha

Maar de "eeuwigdurendheid" van dergelijke acties verbaast me wel. Dat iemand dat een poosje doet, alla, prima. Ieder z'n keuze om even rust te hebben. Maar dat eindeloos vol blijven houden, de "gekwetsheid" zit dan wel heel erg diep blijkbaar.
Mannetje
Berichten: 8222
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Publiek Refoforum

Bericht door Mannetje »

Kun je voorstellen hoe erg jij het hebt gemaakt... :D
-
Plaats reactie