Mannetje uit het stof

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16913
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 25 jun 2024, 19:59 Ondertussen merken we wel dat de meest eenvoudige 'termen' niet meer worden gekend.
Als we het moeten hebben van 'termen' die als een soort codetaal alleen door ingewijden worden gesnapt, is het niet best. En is de missionaire kracht nul komma nul.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 26 jun 2024, 07:53
-DIA- schreef: 25 jun 2024, 19:59 Ondertussen merken we wel dat de meest eenvoudige 'termen' niet meer worden gekend.
Als we het moeten hebben van 'termen' die als een soort codetaal alleen door ingewijden worden gesnapt, is het niet best. En is de missionaire kracht nul komma nul.
Hoewel je inhoudelijk gelijk zou kunnen hebben, is de toon niet bepaald erg opbouwend voor een goede discussie.
Zeeuw
Berichten: 12325
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef: 26 jun 2024, 07:53
-DIA- schreef: 25 jun 2024, 19:59 Ondertussen merken we wel dat de meest eenvoudige 'termen' niet meer worden gekend.
Als we het moeten hebben van 'termen' die als een soort codetaal alleen door ingewijden worden gesnapt, is het niet best. En is de missionaire kracht nul komma nul.
Waarom zouden termen altijd missionair moeten zijn?
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16913
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef: 26 jun 2024, 08:43
Hendrikus schreef: 26 jun 2024, 07:53
-DIA- schreef: 25 jun 2024, 19:59 Ondertussen merken we wel dat de meest eenvoudige 'termen' niet meer worden gekend.
Als we het moeten hebben van 'termen' die als een soort codetaal alleen door ingewijden worden gesnapt, is het niet best. En is de missionaire kracht nul komma nul.
Waarom zouden termen altijd missionair moeten zijn?
Zegt iemand dat dan?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 33326
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 26 jun 2024, 07:53
-DIA- schreef: 25 jun 2024, 19:59 Ondertussen merken we wel dat de meest eenvoudige 'termen' niet meer worden gekend.
Als we het moeten hebben van 'termen' die als een soort codetaal alleen door ingewijden worden gesnapt, is het niet best. En is de missionaire kracht nul komma nul.
Nu een reactie uit nooddwang die u wel forceerde in de afgelopen jaren. Ik zou dat natuurlijk achterwege willen laten. Maar de ervaring leert dat dat ook niet helpt. De vraag komt dan vanzelf boven: Kunt u wel eens positief zijn? Als ik me goed herinner zijn er sinds 2008 hooguit 10 reacties van u positief of neutraal op mij geweest. Wat heb ik u gedaan? Kunt u op andersdenkenden niet anders dan negatief reageren? Wat voor doel hebt u hiermee? Om te proberen een bepaalde geloofsovertuiging op die manier tot het uiterste te krenken en in een heel negatief licht te stellen? Ik weet het ook niet, maar, denkt u zich op deze manier populair te maken, is het een soort van uw manier om uw afkeer van een bepaalde geloofsvorm te uiten? Wat denkt u hiermee te bereiken? Wat als we elkaar in real life zien? Dat is immers niet ondenkbaar in betrekkelijk kleine stad als deze? Moeten wel elkaar dan ontlopen? Nee toch? Wat moeten we dan? Laten we toch trachten elkaar in positieve zin te benaderen, ook al bent u het niet met deze persoon eens. Ik denk dat u zo maakt dat indien we u in real life eens tegenkomen we werkelijk niet meer weten hoe we moeten reageren. Denk je eens in: Zou u in real life ook zo negatief tegen me zijn? Dan mochten we wel blij zijn dat we u niet zoveel meer zien. Kort: Een scherm geeft geen vrijbrief voor het openbaren van negativiteit. Dit doet zich zeker ook kennen in real life. Het scherm openbaart zo wel iets. Zo laat u zich wel een beetje kennen hoe u tegen de bevindelijk-gereformeerden staat. Is het echt nodig altijd zo negatief te zijn. Als u het er gewoon niet mee eens bent kunt u ook niets zeggen. Ik geloof dat dit ook voor uzelf het beste is. U laat zo wel duidelijk merken dat u een diepe antipathie tegen het bevindelijk christendom hebt. Het zou beter zijn dat niet op een openbaar forum dat juist voor deze groep zegt te zijn, zo openbaart. Een schermpje moet u niet overmoedig maken met het gevolg dat u stadsgenoten bang maakt u te eens te ontmoeten.
Moet ik een woordje zeggen dat u nog nooit hebt gezegd? Sorry, maar laat het niet van één kant komen, en laten we proberen om elkaar, ook in real life, recht in de ogen te kunnen kijken. Nu zouden we de ogen moeten neerslaan uit verlegenheid. Dat zoekt u toch ook niet?
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5719
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Dodo »

In real life staat Hendrikus altijd klaar om je te helpen. Dat zou je wel mogen waarderen.
-DIA-
Berichten: 33326
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef: 26 jun 2024, 11:17 In real life staat Hendrikus altijd klaar om je te helpen. Dat zou je wel mogen waarderen.
Dat is waar, maar daarom benoemde ik die positieve reacties. Dat doe je toch? Maar als dat blijft bij die enkele keren en de rest is negatief, gaan er toch vragen reizen. Nu rijst de vraag, durf je nog wel eens wat te vragen.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
merel
Berichten: 10859
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door merel »

-DIA- schreef: 26 jun 2024, 11:22
Dodo schreef: 26 jun 2024, 11:17 In real life staat Hendrikus altijd klaar om je te helpen. Dat zou je wel mogen waarderen.
Dat is waar, maar daarom benoemde ik die positieve reacties. Dat doe je toch? Maar als dat blijft bij die enkele keren en de rest is negatief, gaan er toch vragen reizen. Nu rijst de vraag, durf je nog wel eens wat te vragen.
Een communicatie tip: zie feedback op een leer niet als een negatieve kwalificatie van jou als persoon ;)
-DIA-
Berichten: 33326
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door -DIA- »

merel schreef: 26 jun 2024, 11:52
-DIA- schreef: 26 jun 2024, 11:22
Dodo schreef: 26 jun 2024, 11:17 In real life staat Hendrikus altijd klaar om je te helpen. Dat zou je wel mogen waarderen.
Dat is waar, maar daarom benoemde ik die positieve reacties. Dat doe je toch? Maar als dat blijft bij die enkele keren en de rest is negatief, gaan er toch vragen reizen. Nu rijst de vraag, durf je nog wel eens wat te vragen.
Een communicatie tip: zie feedback op een leer niet als een negatieve kwalificatie van jou als persoon ;)
Het forum lijkt me niet bedoelt om een zekere afkeer van iets op anderen te projecteren. Want zo voelt het wel.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1830
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Bourdon16 »

Ik begrijp wel dat zijn reacties wat vinnig overkomen. Maar dat heeft ook weer zijn oorzaken.

Ik zou samen een kop koffie drinken of een uurtje gaan orgelspelen. Dan is het vast weer geklaard.
Zeeuw
Berichten: 12325
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef: 26 jun 2024, 09:03
Zeeuw schreef: 26 jun 2024, 08:43
Hendrikus schreef: 26 jun 2024, 07:53
-DIA- schreef: 25 jun 2024, 19:59 Ondertussen merken we wel dat de meest eenvoudige 'termen' niet meer worden gekend.
Als we het moeten hebben van 'termen' die als een soort codetaal alleen door ingewijden worden gesnapt, is het niet best. En is de missionaire kracht nul komma nul.
Waarom zouden termen altijd missionair moeten zijn?
Zegt iemand dat dan?
Jij brengt het begrip naar voren en ik vraag om verduidelijking.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 26 jun 2024, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 33326
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 26 jun 2024, 12:05 Ik begrijp wel dat zijn reacties wat vinnig overkomen. Maar dat heeft ook weer zijn oorzaken.

Ik zou samen een kop koffie drinken of een uurtje gaan orgelspelen. Dan is het vast weer geklaard.
Hierbij nodig Hendrikus dan van harte uit!
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
DDD
Berichten: 30182
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 26 jun 2024, 12:00
merel schreef: 26 jun 2024, 11:52
-DIA- schreef: 26 jun 2024, 11:22
Dodo schreef: 26 jun 2024, 11:17 In real life staat Hendrikus altijd klaar om je te helpen. Dat zou je wel mogen waarderen.
Dat is waar, maar daarom benoemde ik die positieve reacties. Dat doe je toch? Maar als dat blijft bij die enkele keren en de rest is negatief, gaan er toch vragen reizen. Nu rijst de vraag, durf je nog wel eens wat te vragen.
Een communicatie tip: zie feedback op een leer niet als een negatieve kwalificatie van jou als persoon ;)
Het forum lijkt me niet bedoelt om een zekere afkeer van iets op anderen te projecteren. Want zo voelt het wel.
Arglistig is het hart, meer dan enig ding. Wie zal het kennen? Ik zou maar niet teveel afgaan op je gevoel. Dat zou zomaar mis kunnen zitten. Zoals hier.
-DIA-
Berichten: 33326
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 26 jun 2024, 12:19
-DIA- schreef: 26 jun 2024, 12:00
merel schreef: 26 jun 2024, 11:52
-DIA- schreef: 26 jun 2024, 11:22

Dat is waar, maar daarom benoemde ik die positieve reacties. Dat doe je toch? Maar als dat blijft bij die enkele keren en de rest is negatief, gaan er toch vragen reizen. Nu rijst de vraag, durf je nog wel eens wat te vragen.
Een communicatie tip: zie feedback op een leer niet als een negatieve kwalificatie van jou als persoon ;)
Het forum lijkt me niet bedoelt om een zekere afkeer van iets op anderen te projecteren. Want zo voelt het wel.
Arglistig is het hart, meer dan enig ding. Wie zal het kennen? Ik zou maar niet teveel afgaan op je gevoel. Dat zou zomaar mis kunnen zitten. Zoals hier.
Oh u wilt doorgaan? Gaat uw gang, daar doe ik niet meer aan mee.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2636
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Mannetje uit het stof

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef: 25 jun 2024, 20:47
Arja schreef: 25 jun 2024, 15:51 Dat is wel wat anders dan stofmannetjes of stoffige mannetjes. Eigenlijk maakte me het meer bang voor degenen die dat zeiden. Het was niet iets dat fijns en het trok veel aandacht naar de persoon toe.
Ik denk je het als dominee wel eens kunt noemen, maar als je het te vaak doet, gaat het juist weer wel om jou, dus is het effect precies tegengesteld aan wat wellicht wordt beoogd. Ik heb ook wel eens van de kansel gehoord 'dat het mannetje op de preekstoel weg mag vallen', dat was overigens geen dominee, maar dat legt juist de nadruk bij dat mannetje.
Ja, dit vind ik ook. Dit is helder. Ik vraag me ook af of dit de taal was die in de Bijbel gebruikt werd, door Paulus en anderen. Ik vond deze dingen, die Paulus over zichzelf zei:
1. En ik was bij u in zwakheid, en in vreze, en in veel beving. En mijn rede en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des Geestes en der kracht.
2. Want wij durven ons niet te rekenen of te vergelijken bij sommigen, die zichzelf prijzen; maar zij, die zichzelf met zichzelf meten, en zichzelf met zichzelf vergelijken, zijn onverstandig.
3. Paulus, een apostel, niet van mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God den Vader, die Hem uit de doden opgewekt heeft.
4. Zijn zij dienaars van Christus? (ik spreek onwijs) ik ben het meer; in arbeid veel overvloediger, in slagen bovenmate, in gevangenissen veel meer, in doodslagen menigmaal. Van de Joden heb ik vijfmaal veertig slagen min één ontvangen. Driemaal ben ik met roeden gegeeseld, eenmaal ben ik gestenigd, driemaal heb ik schipbreuk geleden, een etmaal heb ik in de diepte doorgebracht; in reizen menigmaal, in gevaren van rivieren, in gevaren van rovers, in gevaren van mijn geslacht, in gevaren van de heidenen, in gevaren in de stad, in gevaren in de woestijn, in gevaren op de zee, in gevaren onder valse broeders; in arbeid en moeite, in waken menigmaal, in honger en dorst, in vasten menigmaal, in koude en naaktheid. Behalve hetgeen van buiten is, overvalt mij dagelijks de zorg van al de gemeenten.
Maar een voorganger mag zich best mannetje uit het stof noemen. Bedankt @J.C.Philphot voor jou stukje. Ik las daar ergens anders dit over:
Wanneer Calvijn verder gaat met zijn ambtsvisie nader in te vullen, begint hij met te wijzen op de ‘goedgunstigheid’ van God jegens ons: Hij wil mensen gebruiken om zijn kerkvergaderend werk op aarde te verrichten. Die mensen op zich worden door Calvijn niet hoog aangeslagen. Ze zijn ‘mensjes uit het stof opgerezen’, ‘zwakke aarden vaten’, die in geen enkel opzicht boven andere mensen uitsteken. Maar zij spreken wel in de naam van God. Daarom getuigt het van vroomheid en eerbied jegens God, indien wij ons graag door hen laten onderwijzen. Bron Kerkrecht.nl


De Heere Jezus en de apostelen benadrukken dat dienstbaarheid en nederigheid de kernwaarden voor leiderschap zijn. Jezus zei: "Wie onder u groot wil worden, moet uw dienaar zijn" (Matteüs 20:26).

Allemaal bedankt voor het helpen zoeken naar een antwoord
Belijdenis Doen: Zwarte Kleren en Gods Liefde: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Plaats reactie