Refoschaamte

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33883
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef: 10 jul 2024, 17:21
TSD schreef: 10 jul 2024, 17:19
merel schreef: 10 jul 2024, 16:48
TSD schreef: 10 jul 2024, 16:40
Toch vind ik dit wel iets te gemakkelijk geredeneerd hoor.

Ik mag hopen dat je ook objectief het verschil begrijpt tussen sandalen, crocs en een strak naveltruitje….

Het eenvoudige feit dat er mensen in je omgeving zijn die iets acceptabel vinden is hoop ik niet je enige norm?
Zeker niet, maar soms heb ik het idee dat wij een van de laatste der Mohikanen zijn in dat opzicht.
Ik snap je. Ik denk dat Nederland wel voorop loopt in sommige opzichten. In Duitsland bijv. kleden ze zich over het algemeen echt fatsoenlijker, ook de scholieren.

En ook al zijn we de laatste der Mohikanen, dan nog: laten we proberen niet te tornen aan Bijbelse principes of deze zover oprekken dat er weinig meer van dat principe overblijft.
Nou, wij zijn momenteel in Duitsland en dat eerste is echt niet het geval.
Waar zit je? Dortmund?
Chrisje72
Berichten: 1544
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Chrisje72 »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef: 10 jul 2024, 17:21
TSD schreef: 10 jul 2024, 17:19
merel schreef: 10 jul 2024, 16:48 Zeker niet, maar soms heb ik het idee dat wij een van de laatste der Mohikanen zijn in dat opzicht.
Ik snap je. Ik denk dat Nederland wel voorop loopt in sommige opzichten. In Duitsland bijv. kleden ze zich over het algemeen echt fatsoenlijker, ook de scholieren.

En ook al zijn we de laatste der Mohikanen, dan nog: laten we proberen niet te tornen aan Bijbelse principes of deze zover oprekken dat er weinig meer van dat principe overblijft.
Nou, wij zijn momenteel in Duitsland en dat eerste is echt niet het geval.
Waar zit je? Dortmund?
🫣Afbeelding
merel
Berichten: 10719
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 10 jul 2024, 21:31
Zeeuw schreef: 10 jul 2024, 17:21
TSD schreef: 10 jul 2024, 17:19
merel schreef: 10 jul 2024, 16:48

Zeker niet, maar soms heb ik het idee dat wij een van de laatste der Mohikanen zijn in dat opzicht.
Ik snap je. Ik denk dat Nederland wel voorop loopt in sommige opzichten. In Duitsland bijv. kleden ze zich over het algemeen echt fatsoenlijker, ook de scholieren.

En ook al zijn we de laatste der Mohikanen, dan nog: laten we proberen niet te tornen aan Bijbelse principes of deze zover oprekken dat er weinig meer van dat principe overblijft.
Nou, wij zijn momenteel in Duitsland en dat eerste is echt niet het geval.
Waar zit je? Dortmund?
Dansend op de Snollebollekes :D
BSH
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Refoschaamte

Bericht door BSH »

Ik voel refoschaamte opkomen bij het lezen van dit topic.

Maar dan zoals de bedenker van dit woord (Gerjanne van Lagen) dit woord bedoelt: https://youtu.be/UIqhRTp9I-E?si=lAbKtPOIpU-31907
DDD
Berichten: 29954
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refoschaamte

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 10 jul 2024, 09:00
Mannetje schreef: 10 jul 2024, 08:57
-DIA- schreef: 10 jul 2024, 08:34
Adagio schreef: 10 jul 2024, 08:29
Ben je wijs. Al is refoforum nou ook niet bepaald zonder klets.
Of ik wijs ben.. daar ontbreekt het me wel aan, denk ik, en ook hier weet wel iemand me op te pakken.
Ik hou niet van deze fijnslijperij. Als iemand weet, en dat is niet zo moeilijk, waar ik voor sta, is het denk ik toch niet moeilijk om te begrijpen wat ik bedoel te zeggen?
Weet je wat het was: Wim wilde graag een kort ja of nee horen, en jij wilde graag een lang antwoord geven. En dat mag gewoon op een discussieforum, maar dan mag iemand anders ook nog een keer vragen of je nu kort ja of nee wil zeggen, en dan mag je opnieuw een lang antwoord geven, waarna de ander opnieuw vraagt om kort ja of nee, waarna je opnieuw veel woorden schrijft, enz. enz. enz.
ik probeer het juist duidelijker te maken door niet alleen ja of nee te zeggen. Komt dat dan niet over?
Jazeker. Je bent volkomen duidelijk en ook nog eens volkomen bijbels. Ik begrijp het gehakketak ook niet zo.
DDD
Berichten: 29954
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 10 jul 2024, 09:56
Ararat schreef: 10 jul 2024, 09:15
Ad Anker schreef: 09 jul 2024, 12:09 Ik herken het wel, heb er ook last van. Ik vind het een ingewikkeld fenomeen. Ik zou het geen schaamte noemen. Ik voel me soms ongemakkelijk of gekeurd wanneer ik keuzes maak die in een deel van de gemeenschap waarin ik verkeer niet altijd gerespecteerd worden. Ik roep hard dat ik er lak aan heb maar diep van binnen is dat niet zo.
Ik wil eigenlijk deze ontboezeming van Ad weer naar boven halen. Ik denk dat ik het ook wel herken.
Wil je een casus noemen waar dat ongemak de kop op steekt?
Het is wel lastig om daar in het openbaar hier heel open over te zijn. Maar toch: een wandeling of fietstocht met mijn echtgenote waarbij ik een korte broek aan heb bij 's zomers weer. Ik weet dat dit in een beperkte kring in bijvoorbeeld onze kerkelijke gemeente wordt afgekeurd. Ik denk dat dit precies de refoschaamte is wat op Radio1 naar voren kwam, afgelopen zaterdag. Ik heb totaal geen moeite met een korte broek maar wil nog wel eens een lange broek aantrekken voor een bezoek aan de supermarkt alhier, bijvoorbeeld.
Gaat het er niet om dat je je schaamt voor de rariteiten van anderen? Niet dat je schaamt tegenover die anderen?

Overigens loop ik gewoon in korte broek en slippers over straat als ik uit het zwembad kom, en dan voert de dominee een normaal gesprek. Het zou niet eens bij me opkomen om daar een probleem van te maken.

@merel: ik heb wel mensen gekend die liever niet hadden dat hun oudere zoons in korte broek liepen. Bij ons is het ongebruikelijk dat mensen boven de 20 in korte broek naar de kerk gaan.
Bobber
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2024, 21:00

Re: Refoschaamte

Bericht door Bobber »

Goedenavond, begrijp ik goed dat gelovigen rekening moeten houden met kleingelovigen?
Dus anderen niet op elk dingetje aanspreken of vermanen.

Calvijn geeft veel aandacht aan het thema van de christelijke vrijheid. Hij weet dat er 'zwakke' gelovigen zijn die hun geweten telkens pijnigen én hij weet van losbandige geesten die deze leer misbruiken om een los leven te leiden.

Dit is weer in tegenstelling daarop.
CvdW
Berichten: 3084
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Refoschaamte

Bericht door CvdW »

Bobber schreef: 10 jul 2024, 22:30 Goedenavond, begrijp ik goed dat gelovigen rekening moeten houden met kleingelovigen?
Dus anderen niet op elk dingetje aanspreken of vermanen.

Calvijn geeft veel aandacht aan het thema van de christelijke vrijheid. Hij weet dat er 'zwakke' gelovigen zijn die hun geweten telkens pijnigen én hij weet van losbandige geesten die deze leer misbruiken om een los leven te leiden.

Dit is weer in tegenstelling daarop.
Nee, niet goed begrepen. De goddelozen moeten rekening houden met de bevindelijken. Zie pagina 1.
Bobber
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2024, 21:00

Re: Refoschaamte

Bericht door Bobber »

Anselmus schreef: 10 jul 2024, 07:18
-DIA- schreef: 09 jul 2024, 19:33
Wim Anker schreef: 09 jul 2024, 18:21
Geytenbeekje schreef: 09 jul 2024, 17:24 Schaamte is toch iets anders dan een andere kijk hebben op bepaalde dingen toch?
Maar het is wel lastig dat bepaalde keuzes op verbouwereerde gezichten kunnen rekenen bij diegene die je (redelijk) als gelijken ziet.
Klopt. Ik heb de schaamte vooral bij de daden versus de woorden van refo's.

Als je uit moet leggen dat een bebaarde mensen geen toegang hebben tot.het HA bv. "Geen orderegel maar wel een regel van orde" is het argument.

Mischien kan DIA daarop reflecteren?
Mij dunkt dat een man met een baard op geen goede grond van het H.A. geweerd kan of mag worden. Als die man de ware vreze des Heeren is toegedaan merkt zo'n man wel wat past en laat het voor de naaste, de andere avondmaalgagers. Immers dan wil men geen ergernis veroorzaken, ook al zou dat helemaal niet het geval zijn, maar je mijdt wat kan lijden tot ergernissen. En zo iemand één van deze kleine zou ergeren... we kennen die woorden wel. Wil iemand per se aan dit uiterlijke vast blijven houden zonder enige andere reden dan lijkt me iets niet in orde. Maar op zich kan het enkele feit van het dragen van een baard geen reden zijn om iemand van het H.A. te weren. Dit lijkt me heel nuchter bekeken. Waarom zouden we dan moeilijk doen? Het lost vanzelf op als er waarheid in het binnenste is.
Je gebruikt deze zin in dit voorbeeld precies tegenovergesteld als de Heere Jezus doet. Het gaat er niet om dat misschien een nieuwe avondmaalgangers/gemeentelid Gods geoefende volk zou ergeren. Er staat in het Grieks: wie een struikelblok vormt voor de kleinen (kinderen/jonggelovigen) (namelijk om tot Mij te komen), kan beter met een molensteen om zijn nek gedronken worden. Dit gaat juist over mensen die denken te weten hoe het hoort, maar daarmee anderen verhinderen. Eigenlijk geeft de Heere Jezus hier een voorbeeld van omgaan met refoschaamte: blijkbaar moeten we ons niet altijd aanpassen aan het geweten van de meest strikte binnen een gezelschap, maar juist de kleinen ruimte geven. Het gezelschap moet de andere volledige ruimte geven om tot Christus te gaan. Christus benadrukt dit meerdere keren in zijn onderwijs: wie niet wordt als een kind (o.a. geen ballast van sociale conventies) zal het Koninkrijk van God niet ingaan. Laat de kinderen tot Mij komen, leg hen niets in de weg (ook geen regels door mensen bedacht, al heb je nog zo'n strikt geweten).

Paulus schrijft iets over je broeder niet ergeren en dat is een goed uitgangspunt, maar het betekent niet dat in een kerk de regels van de meest strikte (heilige/refo) moeten gelden als norm. Paulus bedoelt ergeren hier niet als irriteren, maar dezelfde manier als de Heere Jezus: zorg er met je gedrag niet voor dat zwakkeren in het geloof hun geloof verliezen. Dat plaatst veel reforegels voor mij wel in perspectief. Hoeveel refo's zouden daadwerkelijk hun geloof verliezen als ik in een korte broek loop? Welk geloof verliezen ze dan precies?
Goedendag CvdW, Anselmus schrijft dit toch.
CvdW
Berichten: 3084
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Refoschaamte

Bericht door CvdW »

Goedemorgen Bobber, met Anselmus ben ik het eens. Ik gaf met een ondertoon antwoord, welke Dia graag hoort.
Natuurlijk moet ik n.i.v.e.a hanteren, excuses dat ik er de spot mee dreef.
Zeeuw
Berichten: 12281
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef: 10 jul 2024, 19:49
Zeeuw schreef: 10 jul 2024, 19:36
TSD schreef: 10 jul 2024, 18:05
Zeeuw schreef: 10 jul 2024, 17:21
Nou, wij zijn momenteel in Duitsland en dat eerste is echt niet het geval.
Laat me raden, je bevindt je tussen de toeristen?

Dat is natuurlijk wel een heel andere setting als de normale setting. Mijn ervaringen, ook met scholieren aldaar, zijn echt heel anders. Natuurlijk geldt het niet voor iedereen, maar ik vind dat je in Duitsland nog meer gevoel voor fatsoensnormen ziet, gemiddeld genomen.
Nee, tussen de Duitse scholieren variëren van 13-18 jaar.
Die nu school hebben, of ook lekker vakantie aan het vieren?
Die olv een aantal volwassenen met kleurtjes door Trier liepen en de kerk gingen bezoeken.
Ps: dat is trouwens wel echt een mooie Dom en een schitterende stad zeg.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2570
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Refoschaamte

Bericht door Arja »

BSH schreef: 10 jul 2024, 22:13 Ik voel refoschaamte opkomen bij het lezen van dit topic.

Maar dan zoals de bedenker van dit woord (Gerjanne van Lagen) dit woord bedoelt: https://youtu.be/UIqhRTp9I-E?si=lAbKtPOIpU-31907
Ik vond het een geweldig interview. Blij dat ik het luisterde via deze link.
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2570
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: atymolenaar@gmail.com
Contacteer:

Re: Refoschaamte

Bericht door Arja »

Arja schreef: 11 jul 2024, 14:06
BSH schreef: 10 jul 2024, 22:13 Ik voel refoschaamte opkomen bij het lezen van dit topic.

Maar dan zoals de bedenker van dit woord (Gerjanne van Lagen) dit woord bedoelt: https://youtu.be/UIqhRTp9I-E?si=lAbKtPOIpU-31907
Ik vond het een geweldig interview. Blij dat ik het luisterde via deze link. Zij legt refoschaamte en refo-angst heel mooi uit.
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Christen
Berichten: 804
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Refoschaamte

Bericht door Christen »

Mijn man vindt het een interessant verhaal, van de podcast. Herkenbaar ook. Ik moet eerlijk zeggen dat hij echt de tijd neemt om goed te luisteren.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
TSD
Berichten: 2311
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: 11 jul 2024, 09:50
TSD schreef: 10 jul 2024, 19:49
Zeeuw schreef: 10 jul 2024, 19:36
TSD schreef: 10 jul 2024, 18:05
Laat me raden, je bevindt je tussen de toeristen?

Dat is natuurlijk wel een heel andere setting als de normale setting. Mijn ervaringen, ook met scholieren aldaar, zijn echt heel anders. Natuurlijk geldt het niet voor iedereen, maar ik vind dat je in Duitsland nog meer gevoel voor fatsoensnormen ziet, gemiddeld genomen.
Nee, tussen de Duitse scholieren variëren van 13-18 jaar.
Die nu school hebben, of ook lekker vakantie aan het vieren?
Die olv een aantal volwassenen met kleurtjes door Trier liepen en de kerk gingen bezoeken.
Ps: dat is trouwens wel echt een mooie Dom en een schitterende stad zeg.
Oke.....

Trier is inderdaad schitterende stad en de Dom wil ik ook graag nog eens een keertje naar terug :)
Plaats reactie