Kleine ergernissen

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4711
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 11 jul 2024, 23:02 Lees graag even je allereerste reactie. En daarna op de vraag van Ararat het gekronkel om er uit te komen. Je had kunnen overwegen om te zeggen: sorry ik was te snel met mij oordeel en reactie. Los van dat wij het in de aard van deze casus volgens mij helemaal eens zijn. Waar ik op probeer te wijzen is dat een hart wat zich zelf kent, in de regel mild is in het oordeel over een ander. En die mildheid mis ik ten enenmale.
Eens hoor. Dat had anders gemoeten.

En wat betreft je laatste zin: die komt ook voort uit de algemene acceptatie in mijn omgeving. Ik kan dat totaal niet begrijpen. Als de Heere je te sterk wordt, heeft heel dat voetbal geen enkele waarde meer, op welke wijze dan ook. Daarvan ben ik heilig overtuigd. Daar heb ik geprobeerd de vinger bij te liggen. En dat deed ik met gebrek, maar wel vanuit een verdrietig en vooral verbijsterd hart, omdat ik totaak niet begrijp hoe deze twee zaken met elkaar in overeenstemming zijn te brengen.
Dank voor deze reactie. Ik meen dat we het helemaal eens zijn. Vaak is de eigen omgeving (die je op een forum niet ziet) aanleiding om te reageren zoals je reageert. Ik ben blij met deze reactie. Want ook al is het een forum met onbekende personen, aan gehakketak hebben we niks. Voor nu: goede nacht.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8538
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 11 jul 2024, 23:30
Maanenschijn schreef: 11 jul 2024, 23:02 Lees graag even je allereerste reactie. En daarna op de vraag van Ararat het gekronkel om er uit te komen. Je had kunnen overwegen om te zeggen: sorry ik was te snel met mij oordeel en reactie. Los van dat wij het in de aard van deze casus volgens mij helemaal eens zijn. Waar ik op probeer te wijzen is dat een hart wat zich zelf kent, in de regel mild is in het oordeel over een ander. En die mildheid mis ik ten enenmale.
Eens hoor. Dat had anders gemoeten.

En wat betreft je laatste zin: die komt ook voort uit de algemene acceptatie in mijn omgeving. Ik kan dat totaal niet begrijpen. Als de Heere je te sterk wordt, heeft heel dat voetbal geen enkele waarde meer, op welke wijze dan ook. Daarvan ben ik heilig overtuigd. Daar heb ik geprobeerd de vinger bij te liggen. En dat deed ik met gebrek, maar wel vanuit een verdrietig en vooral verbijsterd hart, omdat ik totaak niet begrijp hoe deze twee zaken met elkaar in overeenstemming zijn te brengen.
Kans is aanwezig dat weinig tot geen van de Heilig Avondmaalgangers gekeken heeft.
HHR
Berichten: 1287
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 11 jul 2024, 23:30
En wat betreft je laatste zin: die komt ook voort uit de algemene acceptatie in mijn omgeving. Ik kan dat totaal niet begrijpen.
Dit ben ik met je eens. Ik zie dat ook.
Binnen een paar jaar tijd is men er massaal anders over gaan denken.
Persoonlijk vind ik dat ook een zorgelijke ontwikkeling.
GerefGemeente-lid schreef: Als de Heere je te sterk wordt, heeft heel dat voetbal geen enkele waarde meer, op welke wijze dan ook. Daarvan ben ik heilig overtuigd.
Niet mee eens.
Je zult maar van het spelletje houden. Gek van voetbal zijn. De spanning rondom zo'n wedstrijd leuk vinden.
Dat houdt niet op als je tot geloof komt.
Ik kende van heel dicht bij mensen , ouderlingen, die hier hun hele leven mee worstelden. Het was een strijd om niet te kijken.
Ik herken dat ook wel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8206
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 12 jul 2024, 07:11 Dit ben ik met je eens. Ik zie dat ook.
Binnen een paar jaar tijd is men er massaal anders over gaan denken.
Persoonlijk vind ik dat ook een zorgelijke ontwikkeling.
Zo is het!
HHR schreef: 12 jul 2024, 07:11 Niet mee eens.
Je zult maar van het spelletje houden. Gek van voetbal zijn. De spanning rondom zo'n wedstrijd leuk vinden.
Dat houdt niet op als je tot geloof komt.
Ik kende van heel dicht bij mensen , ouderlingen, die hier hun hele leven mee worstelden. Het was een strijd om niet te kijken.
Ik herken dat ook wel.
Enerzijds begrijp ik je. Je hoort ook wel eens van mensen die in de supermarkt lopen en de muziek herkennen en dat als een worsteling ervaren.
Maar anderzijds geloof ik wel vast dat het zijn waarde blijvend verliest. Denk bijvoorbeeld aan Rinus Terlouw.
Bruna
Berichten: 1793
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bruna »

Bruna schreef: 03 jul 2024, 22:31
GerefGemeente-lid schreef: 26 jun 2024, 15:29
Mister schreef: 26 jun 2024, 15:00 Verhaal van het RD over voetbal.
Ik las het ook. En ik vind het ook een ergernis.

Bij mij kwam deze tekst naar boven uit Matthéüs 6: 24a: Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten (...).
Genuanceerd antwoord destijds van JP van de Brink over voetbal en regels. Altijd goede bijdragen.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... p-voetbal/
@GerefGemeentelid. Ik waardeer je in je standvastigheid rondom vele zaken, maar wat vind je dan van het antwoord van JP van den Brink?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Zeeuw
Berichten: 12325
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 11 jul 2024, 23:30
Maanenschijn schreef: 11 jul 2024, 23:02 Lees graag even je allereerste reactie. En daarna op de vraag van Ararat het gekronkel om er uit te komen. Je had kunnen overwegen om te zeggen: sorry ik was te snel met mij oordeel en reactie. Los van dat wij het in de aard van deze casus volgens mij helemaal eens zijn. Waar ik op probeer te wijzen is dat een hart wat zich zelf kent, in de regel mild is in het oordeel over een ander. En die mildheid mis ik ten enenmale.
Eens hoor. Dat had anders gemoeten.

En wat betreft je laatste zin: die komt ook voort uit de algemene acceptatie in mijn omgeving. Ik kan dat totaal niet begrijpen. Als de Heere je te sterk wordt, heeft heel dat voetbal geen enkele waarde meer, op welke wijze dan ook. Daarvan ben ik heilig overtuigd. Daar heb ik geprobeerd de vinger bij te leggen. En dat deed ik met gebrek, maar wel vanuit een verdrietig en vooral verbijsterd hart, omdat ik totaak niet begrijp hoe deze twee zaken met elkaar in overeenstemming zijn te brengen.
Want als de Heere iemand te sterk wordt dan wordt dit een persoon die geen enkele neiging naar de zonde (in jouw ogen) meer heeft? Daar ben je heilig van overtuigd?
Ik denk dat het goed is na te denken voor je iets neer schrijft en dan even je Bijbel ernaast te leggen om te checken of het klopt wat je wil schrijven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33958
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 12 jul 2024, 07:11
GerefGemeente-lid schreef: 11 jul 2024, 23:30
En wat betreft je laatste zin: die komt ook voort uit de algemene acceptatie in mijn omgeving. Ik kan dat totaal niet begrijpen.
Dit ben ik met je eens. Ik zie dat ook.
Binnen een paar jaar tijd is men er massaal anders over gaan denken.
Persoonlijk vind ik dat ook een zorgelijke ontwikkeling.
GerefGemeente-lid schreef: Als de Heere je te sterk wordt, heeft heel dat voetbal geen enkele waarde meer, op welke wijze dan ook. Daarvan ben ik heilig overtuigd.
Niet mee eens.
Je zult maar van het spelletje houden. Gek van voetbal zijn. De spanning rondom zo'n wedstrijd leuk vinden.
Dat houdt niet op als je tot geloof komt.
Ik kende van heel dicht bij mensen , ouderlingen, die hier hun hele leven mee worstelden. Het was een strijd om niet te kijken.
Ik herken dat ook wel.
Als het een worsteling of een verslaving is (geweest), is het goed daarvan helemaal weg te blijven inderdaad.
HHR
Berichten: 1287
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 12 jul 2024, 08:31
HHR schreef: 12 jul 2024, 07:11 Dit ben ik met je eens. Ik zie dat ook.
Binnen een paar jaar tijd is men er massaal anders over gaan denken.
Persoonlijk vind ik dat ook een zorgelijke ontwikkeling.
Zo is het!
HHR schreef: 12 jul 2024, 07:11 Niet mee eens.
Je zult maar van het spelletje houden. Gek van voetbal zijn. De spanning rondom zo'n wedstrijd leuk vinden.
Dat houdt niet op als je tot geloof komt.
Ik kende van heel dicht bij mensen , ouderlingen, die hier hun hele leven mee worstelden. Het was een strijd om niet te kijken.
Ik herken dat ook wel.
Enerzijds begrijp ik je. Je hoort ook wel eens van mensen die in de supermarkt lopen en de muziek herkennen en dat als een worsteling ervaren.
Maar anderzijds geloof ik wel vast dat het zijn waarde blijvend verliest. Denk bijvoorbeeld aan Rinus Terlouw.
Ik geloof persoonlijk niet zo in een heiligingsleven waar zonden geen zuigkracht meer hebben.
Het blijft een strijd.
En voor de een dit en voor de ander weer iets anders.
Waarbij het natuurlijk mogelijk is dat bepaalde zonden geen invloed meer hebben, maar dat is persoonlijk en kan per mens heel erg verschillen.
M.i. kun je dus niet generaliseren.

@Tib: eens.
Al valt het mij wel op dat mensen die helemaal niets met voetbal hebben soms het felst kunnen reageren. Al geldt dat voor andere zonden ook.
Het is makkelijkst om mensen/zaken te veroordelen die jezelf niet raken. Daar zijn we allemaal wel vatbaar voor ben ik bang.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12516
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

HHR schreef: 12 jul 2024, 08:54 Ik geloof persoonlijk niet zo in een heiligingsleven waar zonden geen zuigkracht meer hebben.
Het blijft een strijd.
En voor de een dit en voor de ander weer iets anders.
De bijbel geeft aan de ene kant een beeld van een voortdurende strijd, maar ook van overwinning en een heilig leven als je dagelijks met Jezus mag wandelen.
Ik heb dus begrip voor de overgebleven zwakheid in de mens. Soms lijkt het echter een loutere hypothetische werkelijkheid te zijn, omdat onder ons ook allerlei gedachten vigeren dat 'Gods volk dat toch niet meer doet'. Met andere woorden, onder de oppervlakte leeft in onze gezindte ook een heiligingsideaal die we vanuit onze gereformeerde theologie afwijzen.
De bijbel tekent ons Abraham, de vader van alle gelovigen, die ondanks zijn geoefende geloof één en andermaal ontkende dat Sara zijn vrouw was en daarbij in de problemen kwam, maar Gods genade niet verloor.

Je kunt echter ook getuigenissen van christenen tegenkomen die na een radicale breuk met de wereld, nooit zijn teruggevallen en over bepaalde verleidingen ook geen strijd lijken te hebben gekend. Dat kan bijvoorbeeld een omissie zijn in de beschrijvingen, maar het lijkt me eerder reëel.
Zeeuw
Berichten: 12325
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 12 jul 2024, 09:15
HHR schreef: 12 jul 2024, 08:54 Ik geloof persoonlijk niet zo in een heiligingsleven waar zonden geen zuigkracht meer hebben.
Het blijft een strijd.
En voor de een dit en voor de ander weer iets anders.
De bijbel geeft aan de ene kant een beeld van een voortdurende strijd, maar ook van overwinning en een heilig leven als je dagelijks met Jezus mag wandelen.
Ik heb dus begrip voor de overgebleven zwakheid in de mens. Soms lijkt het echter een loutere hypothetische werkelijkheid te zijn, omdat onder ons ook allerlei gedachten vigeren dat 'Gods volk dat toch niet meer doet'. Met andere woorden, onder de oppervlakte leeft in onze gezindte ook een heiligingsideaal die we vanuit onze gereformeerde theologie afwijzen.
De bijbel tekent ons Abraham, de vader van alle gelovigen, die ondanks zijn geoefende geloof één en andermaal ontkende dat Sara zijn vrouw was en daarbij in de problemen kwam, maar Gods genade niet verloor.

Je kunt echter ook getuigenissen van christenen tegenkomen die na een radicale breuk met de wereld, nooit zijn teruggevallen en over bepaalde verleidingen ook geen strijd lijken te hebben gekend. Dat kan bijvoorbeeld een omissie zijn in de beschrijvingen, maar het lijkt me eerder reëel.
Zouden die christenen echt 100% eerlijk geweest zijn of, wellicht omwille van hun omgeving, niet eerlijk hebben gedurfd te zijn? Ergens vandaan kunnen blijven, wil niet zeggen dat er geen strijd is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4225
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Terri »

Je kunt hier heel beschouwend over praten, maar in de praktijk gaat het vaak anders dan de theorie ons doet geloven.
Wie meent te staan, zie toe dat hij/zij niet valt.
Maar er kunnen ook bv verslavingen zijn waar inderdaad niet meer naar getaald wordt, het is echt genezen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1827
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

HHR schreef: 10 jul 2024, 22:14 Eigenlijk een grote ergernis:
Dat je kind terugkomt van een verjaardagsfeestje van een klasgenootje.
Groep 8 reformatorische basisschool.
En dan vertelt dat ouders Snollebolleke opzette en met alle kinderen van links naar rechts lopen te springen.
Om daarna uitgebreid de gelegenheid boden om voetbal te gaan kijken.
Wat vond je kind er eigenlijk zelf van HHR?
DDD
Berichten: 30173
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Een Russisch echtpaar in dienst nemen als systeembeheerder van het Australische leger. Niet met een andere naam of nationaliteit, als goed vermomde spionnen. Nee, gewoon, als Russen in Australië.

Soms vraag ik me echt af hoe het mogelijk is dat er zo ontzettend domme mensen bestaan die over zulke onderwerpen beslissingen nemen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd960ab3/
HHR
Berichten: 1287
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HHR »

Bourdon16 schreef: 12 jul 2024, 19:28

Wat vond je kind er eigenlijk zelf van HHR?
Hij kon het niet begrijpen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1827
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

HHR schreef: 12 jul 2024, 20:53
Bourdon16 schreef: 12 jul 2024, 19:28

Wat vond je kind er eigenlijk zelf van HHR?
Hij kon het niet begrijpen.
Dat die ouders dat zo deden? Nou daar mag je dan blij mee zijn dat hij zich daar niet bij thuisvoelt.
Plaats reactie