In memoriam

DDD
Berichten: 29841
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Ik heb toch het idee dat je niet helemaal begrijpt wat toevoorzicht is.
2e Hans
Berichten: 204
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: In memoriam

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 26 jul 2024, 23:53 Ik heb toch het idee dat je niet helemaal begrijpt wat toevoorzicht is.
Waarom deze post DDD?

Ik heb de tekst zo letterlijk mogelijk geciteerd. Juist omdat ik de gebruikte woorden zo mooi vond/vind. Met name het woordje TOEVOORZICHT. Waarom zou ik dit woord niet begrijpen? Ik vind het woord toevoorzicht (uit het Duits) erg mooi gekozen. Het brengt ons bij zondag 46.
“Heidelbergse Catechismus Zondag 46

Vraag en antwoord 120

Vr. Waarom heeft ons Christus geboden God alzo aan te spreken: Onze Vader?
Antw. Opdat Hij van stonden aan, in het begin onzes gebeds,
in ons de kinderlijke vreze en toevoorzicht tot God verwekke,
welke beide de grond onzes gebeds zijn,
namelijk, dat God onze Vader door Christus geworden is,
en dat Hij ons veel minder afslaan zal hetgeen dat wij Hem met een recht geloof bidden, dan onze vaders ons aardse dingen ontzeggen.“

Toevoorzicht gaat (volgens mij) veel verder dan vooruitzicht. Kortom: ik begrijp uw post niet…
DDD
Berichten: 29841
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Toevoorzicht betekent geen vooruitzicht. Dat is mijn hele punt.
Wauwie
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: In memoriam

Bericht door Wauwie »

2e Hans schreef: 26 jul 2024, 16:03 Na korte ernstige ziekte overleden: ds. D.C.Floor. Trouw predikant, lang in Ede. Hij vertelde dat hij een goed toevoorzicht had. Het laatste traject was moeilijk, maar hij wist waar de reis heen is.

https://www.rd.nl/artikel/1072380-emeri ... -overleden
Dit is een laatste persoonlijk woord uit de Edese Kerkbode van 26 juli 2024. Een prachtig getuigenis!

Persoonlijk afscheidswoord
Er is aan mij gevraagd om nog een persoonlijk afscheidswoord te richten aan de Oude Kerk gemeente. Dat wil ik graag doen, nu het nog kan. Ik voel elke dag mijn krachten minder worden en medisch gezien is de levensverwachting heel kort. Toch mag ik gelukkig de rust en vrede van God in mijn hart ondervinden.
En het verlangen is er om bij mijn Heere en Heiland Thuis te komen. Dankbaar ben ik dat ik vele jaren in uw midden mocht voorgaan in de Oude Kerk, maar ook in de andere kerken van de hervormde gemeente. Met vreugde heb ik Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Heiland aan u en jullie mogen verkondigen in de hoopvolle verwachting dat jongeren en ouderen van harte in Jezus Christus geloven. Dan hebben we volkomen verzoening van al onze zonden en het eeuwige leven.
Dat is toch de enige troost in leven en sterven. Het geloof in Jezus Christus mag bij het sterven in aanschouwen overgaan.
We zullen de Heere zien, Die ons gered heeft van de zonde en de dood. Wat zal het geweldig zijn als wij voor de hemelse troon het Lam van God zullen prijzen en aanbidden.
Het moge jullie goed gaan onder de zegende handen van onze drie-enige God.
Hartelijk dank ook namens mijn vrouw voor al het meeleven door middel van kaarten en attenties.
ds. D.C. Floor
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4175
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

Wauwie schreef: 27 jul 2024, 09:46
2e Hans schreef: 26 jul 2024, 16:03 Na korte ernstige ziekte overleden: ds. D.C.Floor. Trouw predikant, lang in Ede. Hij vertelde dat hij een goed toevoorzicht had. Het laatste traject was moeilijk, maar hij wist waar de reis heen is.

https://www.rd.nl/artikel/1072380-emeri ... -overleden
Dit is een laatste persoonlijk woord uit de Edese Kerkbode van 26 juli 2024. Een prachtig getuigenis!

Persoonlijk afscheidswoord
Er is aan mij gevraagd om nog een persoonlijk afscheidswoord te richten aan de Oude Kerk gemeente. Dat wil ik graag doen, nu het nog kan. Ik voel elke dag mijn krachten minder worden en medisch gezien is de levensverwachting heel kort. Toch mag ik gelukkig de rust en vrede van God in mijn hart ondervinden.
En het verlangen is er om bij mijn Heere en Heiland Thuis te komen. Dankbaar ben ik dat ik vele jaren in uw midden mocht voorgaan in de Oude Kerk, maar ook in de andere kerken van de hervormde gemeente. Met vreugde heb ik Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Heiland aan u en jullie mogen verkondigen in de hoopvolle verwachting dat jongeren en ouderen van harte in Jezus Christus geloven. Dan hebben we volkomen verzoening van al onze zonden en het eeuwige leven.
Dat is toch de enige troost in leven en sterven. Het geloof in Jezus Christus mag bij het sterven in aanschouwen overgaan.
We zullen de Heere zien, Die ons gered heeft van de zonde en de dood. Wat zal het geweldig zijn als wij voor de hemelse troon het Lam van God zullen prijzen en aanbidden.
Het moge jullie goed gaan onder de zegende handen van onze drie-enige God.
Hartelijk dank ook namens mijn vrouw voor al het meeleven door middel van kaarten en attenties.
ds. D.C. Floor
Wat mocht hij juist ook de laatste jaren tot rijke zegen zijn voor de bewoners van Bethanië. Met zijn rustige, vaak heel eenvoudige voordracht.
-DIA-
Berichten: 33223
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 jul 2024, 09:13 Toevoorzicht betekent geen vooruitzicht. Dat is mijn hele punt.
"De Catechismus spreekt ook van het 'kinderlijke toevoorzicht'. Dat is het zelfde woord als het Duitse Zuversicht, wat vertrouwen en verwachting betekent. Daarin ligt iets blinds, iets onbewusts, iets onberedeneerd en ook natuurlijks. Alle achterdocht, wantrouwen en twijfel is er uitgesloten. Ook alle bedilzucht en betweterij, en de neiging om zelf het leven in handen te willen nemen."

Bron: https://www.pastoralekroes.nl/prekenhei ... chismus-z/
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
2e Hans
Berichten: 204
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: In memoriam

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 27 jul 2024, 09:13 Toevoorzicht betekent geen vooruitzicht. Dat is mijn hele punt.
En dat is precies wat ik uitleg en dus snap ik uw hele punt niet. Ik vond en vind het prachtig juist om de betekenis van dit woord. Mooi hoe ds.Floor dit gegeven werd en hij daarvan getuigenis gaf.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9398
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 27 jul 2024, 09:13 Toevoorzicht betekent geen vooruitzicht. Dat is mijn hele punt.
Het is een goede gewoonte in dit topic geen discussies of te voeren. Ik zie dit topic als een goede gelegenheid om te overdenken: gedenk te sterven. Mijn ziel, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refogast
Berichten: 1159
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: In memoriam

Bericht door Refogast »

Ds. J. Schipper (GG) is plotseling overleden.
https://www.rd.nl/artikel/1073473-ds-j- ... -overleden
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18910
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

Ach...

Veel goede herinneringen aan zijn Veenendaalse tijd als ouderling.
Job
Berichten: 3238
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Op kerkdienstgemist zijn zijn laatste twee preken te horen, drie dagen geleden gehouden in Wierden-Aadorp. "En daarom zullen ze eeuwig bij de Heere zijn" waren de slotwoorden van zijn allerlaatste predikatie.

Daarna werd de dienst besloten met: "Daar zullen zij, Gods knechten met hun zaad, zij die Zijn Naam beminnen erfelijk wonen".

(Voor wie luistert: laten we deze kleine gemeente niet vergeten wat te geven voor het luisteren).
Groot Blankenstein
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: In memoriam

Bericht door Groot Blankenstein »

Krijg je toch kippenvel en heimwee van. Eindelijk Thuis…
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5664
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: In memoriam

Bericht door pierre27 »

Goede herinneringen aan hem, een week of wat geleden zat hij bij me in de bank tijdens een weekdienst, daar zat geen dominee maar een gevoelige man. Zijn gevatte humor maar ook zijn nuchterheid was goed om mee te maken. Hij schipperde niet met Gods Woord. We gaan hem als gemeentelid maar ook als emerituspredikant missen in Scherpenzeel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
aggieoudje
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: In memoriam

Bericht door aggieoudje »

Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 33223
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 07 aug 2024, 17:12 Op kerkdienstgemist zijn zijn laatste twee preken te horen, drie dagen geleden gehouden in Wierden-Aadorp. "En daarom zullen ze eeuwig bij de Heere zijn" waren de slotwoorden van zijn allerlaatste predikatie.

Daarna werd de dienst besloten met: "Daar zullen zij, Gods knechten met hun zaad, zij die Zijn Naam beminnen erfelijk wonen".

(Voor wie luistert: laten we deze kleine gemeente niet vergeten wat te geven voor het luisteren).
Ik heb deze dienst ook beluisterd. Hij kwam niet zo heel vaak in het 'oosten des lands'.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Plaats reactie