Nu begrijp ik je gedachte dat de GG uit de GGiN voortkomt wat beter .Ad Anker schreef: ↑31 jul 2024, 19:56 Jawel hoor, alleen of topic. Ik ben geboorte- doop- en belijdend lid van de GGiN. Door verhuizing lid geworden van een plaatselijke gemeente die bij de GG hoorde. Moest daarvoor opnieuw belijdenis doen. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik 1x belijdenis doen voldoende vond.
Ik ben niet hervormd omdat de plaatselijke Hervormde gemeente niet helemaal bij mij past denk ik.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Zover ik mij herinner, is de redenatie van ds. Egas: als predikant en kerkenraad ben je verantwoordelijk voor jouw kerkelijke, plaatselijke gemeente. Aansluiting bij een ander kerkverband zorgt volgens hem vrijwel altijd voor discussies. Je hebt een groep die zich bij de HHK wil aansluiten en je hebt een groep die zich wil aansluiten bij de GG. Hierdoor bestaat het risico op een breuk in de plaatselijke gemeente.Ad Anker schreef: ↑31 jul 2024, 17:23 Ik vind het verbazingwekkend dat daarop voorgesorteerd wordt. Ik zal die uitzending eens luisteren.
Ik let op mijn woorden: aansluiten bij andere verbanden lukt niet, wij zijn zo speciaal zuiver, dat kan alleen in een nieuw verband. Zoiets?
Voordat ik op tenen trap: ik heb echt begrip voor de nood en de pijn, maar juist temidden van pijn en verdriet is een nieuw verband m.i. niet de oplossing.
Wat het nog triester maakt: ds. Egas staat in Damwald. In de directe omgeving heb je naast de CGK een HHK en een PKN gereformeerde bond. Qua prediking ligt het erg dicht bij elkaar.
Hoewel ik zijn redenatie begrijp, ben ik het niet met hem eens. Het is werkelijk waar te zot voor woorden dat er op een paar vierkante kilometer zo veel kerkverbanden zijn, maar de prediking vrijwel hetzelfde is en de kerken bij lange na niet vol zitten. Daarnaast zijn er voldoende kerkverbanden waar de CGK van Damwald geestelijk in kan herkennen.
Wat mij betreft zijn ze ook van harte welkom, maar het lijkt mij sterk dat CGK gemeenten zich aansluiten bij de GG. Simpelweg omdat de GG een vrij gesloten systeem hanteert. Daarnaast passen de meeste predikanten uit de CGK qua theologische opvattingen meer in de HHK.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 jul 2024, 18:57Zeker! Geen probleem.Evangelist schreef: ↑31 jul 2024, 18:42Goed, dan een gewetensvraag: zijn de CGK’ers (gemeenten/predikanten) die in geweten niet verder kunnen in een verband waar het aantasten van het Schriftgezag gedoogd wordt, welkom in de GG?Ad Anker schreef: ↑31 jul 2024, 17:23 Ik vind het verbazingwekkend dat daarop voorgesorteerd wordt. Ik zal die uitzending eens luisteren.
Ik let op mijn woorden: aansluiten bij andere verbanden lukt niet, wij zijn zo speciaal zuiver, dat kan alleen in een nieuw verband. Zoiets?
Voordat ik op tenen trap: ik heb echt begrip voor de nood en de pijn, maar juist temidden van pijn en verdriet is een nieuw verband m.i. niet de oplossing.
Tenslotte heeft ds. Kersten regelmatig in de clinch gelegen met predikanten uit de CGK. Zeker als het om de 3-verbonden leer ging.
Er zijn anders al heel wat dominees overgestapt. En trouwens: kerkelijke gemeenten ook. En andersom.
Wat mij betreft zijn ze welkom, al doet het wat pijn, want de GG zullen daardoor wel verrechtsen. Maar alles beter dan nóg een kerkverband, wat mij betreft.
Wat mij betreft zijn ze welkom, al doet het wat pijn, want de GG zullen daardoor wel verrechtsen. Maar alles beter dan nóg een kerkverband, wat mij betreft.
-
Het punt is dat elk lid een andere keus maakt. Je wil niet dat je gemeente splitst in HHK, PKN, GG en HCGK. Bij de fusie naar de NGK zag je ook dat een gemeente uit elkaar viel.Konijntje schreef: ↑31 jul 2024, 20:22Zover ik mij herinner, is de redenatie van ds. Egas: als predikant en kerkenraad ben je verantwoordelijk voor jouw kerkelijke, plaatselijke gemeente. Aansluiting bij een ander kerkverband zorgt volgens hem vrijwel altijd voor discussies. Je hebt een groep die zich bij de HHK wil aansluiten en je hebt een groep die zich wil aansluiten bij de GG. Hierdoor bestaat het risico op een breuk in de plaatselijke gemeente.Ad Anker schreef: ↑31 jul 2024, 17:23 Ik vind het verbazingwekkend dat daarop voorgesorteerd wordt. Ik zal die uitzending eens luisteren.
Wat het nog triester maakt: ds. Egas staat in Damwald. In de directe omgeving heb je naast de CGK een HHK en een PKN gereformeerde bond. Qua prediking ligt het erg dicht bij elkaar.
Hoewel ik zijn redenatie begrijp, ben ik het niet met hem eens. Het is werkelijk waar te zot voor woorden dat er op een paar vierkante kilometer zo veel kerkverbanden zijn, maar de prediking vrijwel hetzelfde is en de kerken bij lange na niet vol zitten. Daarnaast zijn er voldoende kerkverbanden waar de CGK van Damwald geestelijk in kan herkennen.
-
Hoeveel CGKs zijn volgens jouw schatting rechtser dan pak hem beet 1/3e van de GG? Ik ken lang niet alle CGKs maar vermoedelijk is het een klein groepje.
Ik ken 3 predikanten vanuit de CGK die binnen de Ger. Gem. tot het middenkader gerekend zouden worden, namelijk de predikanten De Bruin, Kempeneers en Visser.
Predikanten zoals Baars, De Boer, De Jong, Droger, Hoefnagel, Kater e.d. zouden binnen de Ger. Gem. duidelijk aan de linkerflank behoren.
Dus wat mij betreft zijn ze van harte welkom, hoewel het mij sterk lijkt dat ze ooit de overstap naar de GG gaan maken. Dat wordt eerder de HHK. Een aantal van deze predikanten gaan overigens al geregeld in de HHK voor.
Ik denk dat ongeveer 5-10 procent van de CGK in de rechterflank van de GG zou terechtkomen. En ik vermoed dat die categorie zeer oververtegenwoordigd zou zijn bij de afscheiding/verzelfstandiging of wat dan ook.
Met de indeling van Konijntje ben ik het dus niet eens;-) Iemand als ds. De Bruin bijvoorbeeld, zou zeker bij de rechterflank horen mijns inziens.
Waarom de woordkeuze 'uit elkaar vallen'? Waarom niet de andere gemeenten zien als ook lichaam van Christus?MGG schreef: ↑31 jul 2024, 20:53Het punt is dat elk lid een andere keus maakt. Je wil niet dat je gemeente splitst in HHK, PKN, GG en HCGK. Bij de fusie naar de NGK zag je ook dat een gemeente uit elkaar viel.Konijntje schreef: ↑31 jul 2024, 20:22Zover ik mij herinner, is de redenatie van ds. Egas: als predikant en kerkenraad ben je verantwoordelijk voor jouw kerkelijke, plaatselijke gemeente. Aansluiting bij een ander kerkverband zorgt volgens hem vrijwel altijd voor discussies. Je hebt een groep die zich bij de HHK wil aansluiten en je hebt een groep die zich wil aansluiten bij de GG. Hierdoor bestaat het risico op een breuk in de plaatselijke gemeente.Ad Anker schreef: ↑31 jul 2024, 17:23 Ik vind het verbazingwekkend dat daarop voorgesorteerd wordt. Ik zal die uitzending eens luisteren.
En even voor mij: aansluiten bij de GG: betekent dat collectief of iedereen individueel opnieuw belijdenis doen?
Fides Quaerens Intellectum
-
Ds. E. Venema en ds. J.C. van Ravenswaaij die met respectievelijk (een deel) van hun gemeenten Zwijndrecht en Arnhem overkwamen naar de GG hebben dit collectief mogen doen, voor zover ik weet.
Mensen, we lopen door de gewetensvragen over de mate van welkomheid weer lekker op de feiten vooruit. Volgens mij zijn onze CGK-vrienden nog helemaal niet zo ver.
De podcast met ds Egas nog eens geluisterd, de spagaat komt toch wel weer binnen. Het scheelt of je betrokkenen kent. Ik denk bijv aan familie en de ambtsdragers in de BhP-gemeente van mijn jeugd. Ik houd mijn hart vast.
De podcast met ds Egas nog eens geluisterd, de spagaat komt toch wel weer binnen. Het scheelt of je betrokkenen kent. Ik denk bijv aan familie en de ambtsdragers in de BhP-gemeente van mijn jeugd. Ik houd mijn hart vast.
- FlyingEagle
Ze moesten dit doen toch?GerefGemeente-lid schreef:Ds. E. Venema en ds. J.C. van Ravenswaaij die met respectievelijk (een deel) van hun gemeenten Zwijndrecht en Arnhem overkwamen naar de GG hebben dit collectief mogen doen, voor zover ik weet.
-
Ds. De Bruin en ds. Visser passen zeker in de GG thuis en ds. Kempeneers ook wel. Het punt is alleen dat in de visie op het verbond er een belangrijk verschil in theologische zienswijze is, denk bijvoorbeeld aan de discussie tussen ds. Kempeneers en ds. A. Schot in het verleden. Om die reden zie ik het niet gebeuren dat er veel predikanten (en gemeenten) over zullen komen naar de GG. Men zal dan toch eerder kiezen voor de HHK. Al zullen er best wel wat GG-predikanten zijn die meer de lijn van ds. Kempeneers aanhangen dan van ds. Schot.Konijntje schreef: ↑31 jul 2024, 21:02 Ik ken 3 predikanten vanuit de CGK die binnen de Ger. Gem. tot het middenkader gerekend zouden worden, namelijk de predikanten De Bruin, Kempeneers en Visser.
Predikanten zoals Baars, De Boer, De Jong, Droger, Hoefnagel, Kater e.d. zouden binnen de Ger. Gem. duidelijk aan de linkerflank behoren.
Overigens weet ik ook van een CGK waar men nog preken las van wijlen ds. Van Reenen. Dus dat is de andere kant. Maar wat mij betreft zijn ze welkom, allemaal.
-
Dat zal ongetwijfeld zo zijn geweest.FlyingEagle schreef: ↑31 jul 2024, 21:27Ze moesten dit doen toch?GerefGemeente-lid schreef:Ds. E. Venema en ds. J.C. van Ravenswaaij die met respectievelijk (een deel) van hun gemeenten Zwijndrecht en Arnhem overkwamen naar de GG hebben dit collectief mogen doen, voor zover ik weet.
-