Situatie Midden-Oosten

Edelweiss

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Arja schreef: 15 aug 2024, 16:48 Ik zal het gaan luisteren.

Ik denk zelf dat Hamas niet als gematigd kan worden beschouwd, omdat ze een bevolking indoctrineren en het vermoorden van Joden verheerlijken. Dit betreft niet alleen Joden in Israël, maar over de hele wereld. Hamas is niet alleen anti-Israëlisch, maar anti-Joods, wat verder gaat dan een ideologie om een stukje land terug te krijgen. Historische documenten hebben aangetoond dat Hamas diepe wortels heeft in reactionaire, racistische en antisemitische tradities, waaronder die afkomstig uit nazi- en Sovjet-propaganda. Palestijnse christenen bevestigen deze visie.

Palestijnse christenen: "Hamas zal zich op christenen richten, net zoals zij dat tijdens de terreuraanslag van 7 oktober op de joden deed". Ze willen weg uit Gaza maar kunnen helaas niet wegkomen. Het gaat dus niet alleen om "Joden". Deze man legde dat vorig jaar uit: https://www.youtube.com/watch?v=hbTB9SXxk9U

Maar ik zal proberen het onbevoordeeld luisteren, dat van P. Malcontent :-)
De laatste twee zinnen van mijn post waren volledig cynisch. Excuses als dat niet geheel duidelijk was, Arja. Ik vond de smiley zelf veelzeggend, maar het was wellicht niet duidelijk genoeg.

Op jouw post heb ik eigenlijk weinig aan te vullen, behalve dat ik het kan onderschrijven met een bekend Arabisch gezegde. 'Na de zaterdag komt de zondag'. Eerst de joden, dan de christenen. Daar kun je op deze Wikipedia pagina meer over vinden. Die is helaas niet beschikbaar in het Nederlands, maar indien je Engels niet goed genoeg is, kom je met een goede vertaalsite als DeepL heel ver.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 15 aug 2024, 17:06
Arja schreef: 15 aug 2024, 16:48 Ik zal het gaan luisteren.

Ik denk zelf dat Hamas niet als gematigd kan worden beschouwd, omdat ze een bevolking indoctrineren en het vermoorden van Joden verheerlijken. Dit betreft niet alleen Joden in Israël, maar over de hele wereld. Hamas is niet alleen anti-Israëlisch, maar anti-Joods, wat verder gaat dan een ideologie om een stukje land terug te krijgen. Historische documenten hebben aangetoond dat Hamas diepe wortels heeft in reactionaire, racistische en antisemitische tradities, waaronder die afkomstig uit nazi- en Sovjet-propaganda. Palestijnse christenen bevestigen deze visie.

Palestijnse christenen: "Hamas zal zich op christenen richten, net zoals zij dat tijdens de terreuraanslag van 7 oktober op de joden deed". Ze willen weg uit Gaza maar kunnen helaas niet wegkomen. Het gaat dus niet alleen om "Joden". Deze man legde dat vorig jaar uit: https://www.youtube.com/watch?v=hbTB9SXxk9U

Maar ik zal proberen het onbevoordeeld luisteren, dat van P. Malcontent :-)
De laatste twee zinnen van mijn post waren volledig cynisch. Excuses als dat niet geheel duidelijk was, Arja. Ik vond de smiley zelf veelzeggend, maar het was wellicht niet duidelijk genoeg.

Op jouw post heb ik eigenlijk weinig aan te vullen, behalve dat ik het kan onderschrijven met een bekend Arabisch gezegde. 'Na de zaterdag komt de zondag'. Eerst de joden, dan de christenen. Daar kun je op deze Wikipedia pagina meer over vinden. Die is helaas niet beschikbaar in het Nederlands, maar indien je Engels niet goed genoeg is, kom je met een goede vertaalsite als DeepL heel ver.
Ik vermoedde dat je het cynisch bedoelde... maar was er niet helemaal zeker van ;) Ik denk ook dat niet iedereen de emoji's ziet toch? Je kunt dat toch uitzetten?
GerGem-Meisje: over Trappen en Treden: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 15 aug 2024, 10:29 Soms kom je in de media van die bizarre artikelen tegen, neem nu dit stuk waar Hamas even als een halve liefdadigheidsorganisatie wordt neergezet: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... ecies.html
En dan die vergelijking met de ChristenUnie, zum :deg
Nu.nl heeft de reacties maar uitgeschakeld op dit artikel.....
Ik verbaas mij erover dat het RD en Trouw en ND (en trouwens andere kranten ook, alleen in de Telegraaf zag ik er iets over) over deze onnozele vergelijking tot op heden geen nadere vragen stellen.

Want als de overeenkomst is dat beide groeperingen vinden dat hun levensovertuiging ook praktische gevolgen moet hebben in de politiek, dan is dat zo'n algemene verwantschap, dat ik me afvraag voor hoeveel politieke stromingen of organisaties dat niet geldt. Het is mij dan ook niet duidelijk wat nu precies het punt van overeenkomst is.

Ik begrijp dat het soms leuk is om spectaculaire uitspraken te doen, maar van iemand die betaald wordt om zorgvuldig na te denken, en dat geldt toch zeker voor Joas Wagenmakers, mag je toch wel een iets beter onderbouwde analyse verwachten. Als je één (ook nog eens weinig onderscheidende) overeenkomst vindt, lijkt me dat onvoldoende om tot zo'n vergelijking te komen.

https://www.uu.nl/staff/JWagemakers

Ik ben heel benieuwd naar de recensie van zijn boek.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Het is Queers for Palestine dan eindelijk gelukt: Hamasleider Sinwar kleedt zich naar verluid als vrouw.

Wij hadden gisteren na weken radiostilte eindelijk contact met de beste vriend van mijn man, die aan de grens met Libanon gelegerd zit. Hij is nog gespaard gebleven. De opluchting en dankbaarheid zijn zeer, zeer groot.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 26 aug 2024, 14:55 Het is Queers for Palestine dan eindelijk gelukt: Hamasleider Sinwar kleedt zich naar verluid als vrouw.

Wij hadden gisteren na weken radiostilte eindelijk contact met de beste vriend van mijn man, die aan de grens met Libanon gelegerd zit. Hij is nog gespaard gebleven. De opluchting en dankbaarheid zijn zeer, zeer groot.
Gelukkig, dat hij gespaard is gebleven. Het blijft spannend nu.
GerGem-Meisje: over Trappen en Treden: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Zeker. Gelukkig is één gijzelaar weer herenigd met zijn familie. Dat geeft ondanks alles toch ook weer hoop.
Terri

Bericht door Terri »

https://www.christenenvoorisrael.nl/art ... en-in-gaza

Als ik dit lees, vult m'n hart zich met verdriet, afschuw en machteloosheid.
Het was al, maar wordt steeds benauwder voor Israël.

Het valt me op dat de Telegraaf een andere toonzetting heeft dan bv de NOS. Die laatste kijk of luister ik niet meer. Er zijn teveel leugens verspreid inmiddels.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Terri schreef: 02 sep 2024, 18:39 https://www.christenenvoorisrael.nl/art ... en-in-gaza

Als ik dit lees, vult m'n hart zich met verdriet, afschuw en machteloosheid.
Het was al, maar wordt steeds benauwder voor Israël.

Het valt me op dat de Telegraaf een andere toonzetting heeft dan bv de NOS. Die laatste kijk of luister ik niet meer. Er zijn teveel leugens verspreid inmiddels.
Ik lees ook steeds minder artikelen op de NOS. Dieptepunt vond ik dat ze Haniyeh in eerste instantie omschreven als verzetsleider (later hebben ze het artikel aangepast). Je vraagt je op een gegeven moment af wat waar is. Zo veel berichten waarin meningen worden verwerkt. Neutrale verslaglegging is schaars geworden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Konijntje schreef: 04 sep 2024, 21:01
Ik lees ook steeds minder artikelen op de NOS. Dieptepunt vond ik dat ze Haniyeh in eerste instantie omschreven als verzetsleider (later hebben ze het artikel aangepast). Je vraagt je op een gegeven moment af wat waar is. Zo veel berichten waarin meningen worden verwerkt. Neutrale verslaglegging is schaars geworden.
Voor ons is Johannes Post een held, voor de Duitsers was hij een terrorist. Zo ook Haniyeh, voor sommigen was hij een held, etc. Hoe je iemand beoordeelt hangt af van je perspectief.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 05 sep 2024, 07:24
Voor ons is Johannes Post een held, voor de Duitsers was hij een terrorist. Zo ook Haniyeh, voor sommigen was hij een held, etc. Hoe je iemand beoordeelt hangt af van je perspectief.
En er zijn goede perspectieven en foute perspectieven (en veel er tussen in). Ik denk dat verzetsstrijders die het uitroeien van Duitsers voor ogen hadden en door haat gedreven werden als duidelijk slecht en terroristisch gezien kunnen worden. Iemand die vanuit relatief veilige afstand zegt dat ze een 7 oktober wil blijven herhalen is ook terrorist. In Nederlandse geschiedenis kun je zeggen dat de geuzen die martelaren van Gorkum vermoordden ook echt terroristisch waren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 05 sep 2024, 09:25 En er zijn goede perspectieven en foute perspectieven (en veel er tussen in). Ik denk dat verzetsstrijders die het uitroeien van Duitsers voor ogen hadden en door haat gedreven werden als duidelijk slecht en terroristisch gezien kunnen worden. Iemand die vanuit relatief veilige afstand zegt dat ze een 7 oktober wil blijven herhalen is ook terrorist. In Nederlandse geschiedenis kun je zeggen dat de geuzen die martelaren van Gorkum vermoordden ook echt terroristisch waren.
Het oordeel of een perspectief fout of goed is, is ook een subjectief oordeel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 05 sep 2024, 09:25
Ambtenaar schreef: 05 sep 2024, 07:24
En er zijn goede perspectieven en foute perspectieven (en veel er tussen in). Ik denk dat verzetsstrijders die het uitroeien van Duitsers voor ogen hadden en door haat gedreven werden als duidelijk slecht en terroristisch gezien kunnen worden. Iemand die vanuit relatief veilige afstand zegt dat ze een 7 oktober wil blijven herhalen is ook terrorist. In Nederlandse geschiedenis kun je zeggen dat de geuzen die martelaren van Gorkum vermoordden ook echt terroristisch waren.
Inderdaad. Gisteren was dat nog stevig in op twitter in discussie. Hitler was door een zekere analyticus gepresenteerd als de vredesduif die vrede aanbood (juni 1940) en Churchill de kwaadwillende oorlogszuchtige genius. Iedereen snapt dat dit een zeer gemankeerd perspectief is.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Als Israël Hamas heeft uitgeroeid hoeft er niet meer gesproken te worden over wat ze zijn. Ook weer opgelost.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 05 sep 2024, 10:21
parsifal schreef: 05 sep 2024, 09:25 En er zijn goede perspectieven en foute perspectieven (en veel er tussen in). Ik denk dat verzetsstrijders die het uitroeien van Duitsers voor ogen hadden en door haat gedreven werden als duidelijk slecht en terroristisch gezien kunnen worden. Iemand die vanuit relatief veilige afstand zegt dat ze een 7 oktober wil blijven herhalen is ook terrorist. In Nederlandse geschiedenis kun je zeggen dat de geuzen die martelaren van Gorkum vermoordden ook echt terroristisch waren.
Het oordeel of een perspectief fout of goed is, is ook een subjectief oordeel.
De EU beschouwd Hamas als een terroristische organisatie. Als de NOS het dan heeft over het vermoorden van een verzetsstrijder zegt dat veel over het perspectief van de NOS. Buitenlandse media spraken over het doden van een terroristische leider. Dat is in lijn met de feiten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: 05 sep 2024, 10:21 Het oordeel of een perspectief fout of goed is, is ook een subjectief oordeel.
Is er volgens jou een objectieve norm voor goed en kwaad, aan de hand waarvan je ook perspectieven kunt wegen op de schaal van goed en kwaad?
-
Plaats reactie