Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Berichten: 8070
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 10 sep 2024, 20:56
GG links schreef: 10 sep 2024, 14:01
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 13:36 Nee. Maar je bent toch niet alleen lid omdat je het plaatselijk goed hebt?

Als het goed is, is er liefde tot het geheel van het kerkverband en maakt het niet uit wie er op de preekstoel staat en welke dominee of student er voorgaat. Zie Johannes 17.

Ze zijn allemaal ambassadeurs van Christuswege!
Sorry, maar ik heb voel geen verbondenheid meer met het kerkverband. En het maakt mij wel degelijk uit wie er op de kansel staat. Ik voel me verbonden met heel veel mensen uit diverse kerkverbanden maar niet specifiek meer met de GG. Ik hoop dat ik niemand kwets.
Ik vind het wel verhelderend. Het heeft weinig zin om de flanken bij elkaar te willen houden als een deels van de flanken het niet nodig vindt. Wat mij betreft gaat de focus naar het brede midden.
Als er voor mensen zoals @GG links toch alleen maar op plaatselijk niveau herkenning is, maakt het ook niet uit of de GGiN wel of niet betrokken moet worden in de kerkelijke eenheid.

Gelukkig kan het ook anders; kijk maar naar Woerden. Een zeer breed uitnodigingsbeleid e.d., alleen al gelet op de erediensten in dit jaar.
MGG
Berichten: 4424
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 21:25
MGG schreef: 10 sep 2024, 20:56
GG links schreef: 10 sep 2024, 14:01
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 13:36 Nee. Maar je bent toch niet alleen lid omdat je het plaatselijk goed hebt?

Als het goed is, is er liefde tot het geheel van het kerkverband en maakt het niet uit wie er op de preekstoel staat en welke dominee of student er voorgaat. Zie Johannes 17.

Ze zijn allemaal ambassadeurs van Christuswege!
Sorry, maar ik heb voel geen verbondenheid meer met het kerkverband. En het maakt mij wel degelijk uit wie er op de kansel staat. Ik voel me verbonden met heel veel mensen uit diverse kerkverbanden maar niet specifiek meer met de GG. Ik hoop dat ik niemand kwets.
Ik vind het wel verhelderend. Het heeft weinig zin om de flanken bij elkaar te willen houden als een deels van de flanken het niet nodig vindt. Wat mij betreft gaat de focus naar het brede midden.
Als er voor mensen zoals @GG links toch alleen maar op plaatselijk niveau herkenning is, maakt het ook niet uit of de GGiN wel of niet betrokken moet worden in de kerkelijke eenheid.

Gelukkig kan het ook anders; kijk maar naar Woerden. Een zeer breed uitnodigingsbeleid e.d., alleen al gelet op de erediensten in dit jaar.
Gelukkig is Woerden geen uitzondering. Bij ons en verschillende buurgemeenten weet ik zeker dat de volle breedte uitgenodigd wordt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5683
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 18:03
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:41
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 16:34
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:28

Kun je die prekenserie van ds Van der Net in overeenstemming brengen met hetgeen ds G. Beens leert????
Ja hoor. Zeker wel.
Dan lijkt het me heel zinvol als je nog eens een preek beluistert van beide predikanten. Wat mij betreft maak je er een preekbespreking van. Het gaat mij niet om geneuzel op de vierkante mm. Het gaat om een oprechte zorg. Echt, de GG is niet zo'n eenheid als dat je zou willen.
Er is al eens een preek van ds. Beens besproken.
Zie: viewtopic.php?p=1071237#p1071237
Ik kan @Ad Anker, @Zeeuw, @Hoopvol, @Posthoorn en @pierre27 als getuige oproepen dat deze preek volledig in overeenstemming was met de Dordtse Leerregels. Helaas is hij niet meer terug te luisteren omdat het bijna 2 jaar geleden is.
Even voor de helderheid, met welke bedoeling ga je mij voor jouw karretje spannen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 29962
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dit is ook een wat stekelige opmerking.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5683
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 10 sep 2024, 22:11 Dit is ook een wat stekelige opmerking.
Vast wel weer beste DDD, gewoon een heldere vraag is het van mijn kant. Wantik kan me niet heugen dat ik ooit gezegd heb dat ik die preek indertijd gehouden in lijn met de DL zou vinden. Maar ik laat me graag overtuigen. Verder heb ik gister na ruggespraak met een mod besloten dat ik minder mezelf ga verleiden op onzinreacties in te gaan of juist dit onderbouwd wel te doen. Dit is de 1e dus na mijn besluit. Verder dit nog even, persoonlijk vind ik de opmerkingen al tijden lang aan het adres van de GBS pas stekelig. Keer op keer! Misschien een mooi moment om daarmee te stoppen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10986
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Nee, ik ben het met Pierre eens. Wat een rariteit om dit hier zo neer te zetten. Ik blijf daar verre van. Wellicht heb ik een keer instemmend gereageerd op een preek(fragment) en wordt dit nu gebruikt in deze, wat mij betreft, uiterst nare discussie.
DDD
Berichten: 29962
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind dat heel onredelijk. GG-lid zegt dat ds. G. Beens preekt in lijn met de DL. Ik weet niet of dat zo is, maar zijn argument daarvoor is best goed. Hij zegt dat een preek van deze dominee op het forum is besproken en dat een aantal mensen daar hun instemming mee hebben betuigd.

Aangezien iedereen hier de DL onderschrijft, is dat een prima argument.

Los daarvan vind ik het temeer raar dat er dan een verwijt naar GG-lid gaat in dit verband. Maar dat laat maar zien dat de inhoud helemaal niet altijd beslissend is bij waar mensen op reageren en hoe.
DDD
Berichten: 29962
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 10 sep 2024, 22:25
DDD schreef: 10 sep 2024, 22:11 Dit is ook een wat stekelige opmerking.
Vast wel weer beste DDD, gewoon een heldere vraag is het van mijn kant. Wantik kan me niet heugen dat ik ooit gezegd heb dat ik die preek indertijd gehouden in lijn met de DL zou vinden. Maar ik laat me graag overtuigen. Verder heb ik gister na ruggespraak met een mod besloten dat ik minder mezelf ga verleiden op onzinreacties in te gaan of juist dit onderbouwd wel te doen. Dit is de 1e dus na mijn besluit. Verder dit nog even, persoonlijk vind ik de opmerkingen al tijden lang aan het adres van de GBS pas stekelig. Keer op keer! Misschien een mooi moment om daarmee te stoppen.
Mijn opmerkingen over de GBS zijn zeker stekelig. Daar stem ik volkomen mee in. Het is een doorn in mijn oog. Maar laat ik daar niet over uitweiden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8070
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 10 sep 2024, 22:27 Nee, ik ben het met Pierre eens. Wat een rariteit om dit hier zo neer te zetten. Ik blijf daar verre van. Wellicht heb ik een keer instemmend gereageerd op een preek(fragment) en wordt dit nu gebruikt in deze, wat mij betreft, uiterst nare discussie.
Ik vind jouw reactie uiterst naar en die van @pierre27 helemaal (heeft hij die ruggespraak met jouw gehouden?). In plaats van dat je zegt dat het volkomen normaal is dat predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten preken volgens de Dordtse Leerregels, ga je mijn reactie hier openlijk in twijfel trekken. Hoe durf je dat te doen! Ik vind het heel erg verdrietig dat, als ík me hier moet verdedigen dat predikanten, binnenin het kerkverband waarvan wij allenbei lid zijn, preken volgens Gods Woord en Zijn heilzame geboden, je zó op mij reageert. Het raakt me meer dan ik zeggen kan. Als je hier zegt dat het niet uitmaakt onder welke predikant je ervaren mag dat de Heere spreekt, luister je niet goed, heb je niet door dat er meer is dan accentverschillen, ja dan ben je niet op de hoogte van wat er allemaal zou spelen in de Gereformeerde Gemeenten aan onoverkoombare verschillen. Sorry, maar dan schiet het bij mij echt helemaal volledig verkeerd.

Want moet ik dán met bepaalde opmerkingen hier doen, die totaal geen recht doen aan de eerbied en ontzag die wij dienen te hebben voor diegenen die God gebruiken wil om door hen tot ons te spreken en waarin zelfs gezegd wordt dat een bepaalde prediking niet meer is volgens het gereformeerde belijden??
Online
Wim Anker
Berichten: 4409
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2024, 03:50
Ad Anker schreef: 10 sep 2024, 22:27 Nee, ik ben het met Pierre eens. Wat een rariteit om dit hier zo neer te zetten. Ik blijf daar verre van. Wellicht heb ik een keer instemmend gereageerd op een preek(fragment) en wordt dit nu gebruikt in deze, wat mij betreft, uiterst nare discussie.
Ik vind jouw reactie uiterst naar en die van @pierre27 helemaal (heeft hij die ruggespraak met jouw gehouden?). In plaats van dat je zegt dat het volkomen normaal is dat predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten preken volgens de Dordtse Leerregels, ga je mijn reactie hier openlijk in twijfel trekken. Hoe durf je dat te doen! Ik vind het heel erg verdrietig dat, als ík me hier moet verdedigen dat predikanten, binnenin het kerkverband waarvan wij allenbei lid zijn, preken volgens Gods Woord en Zijn heilzame geboden, je zó op mij reageert. Het raakt me meer dan ik zeggen kan. Als je hier zegt dat het niet uitmaakt onder welke predikant je ervaren mag dat de Heere spreekt, luister je niet goed, heb je niet door dat er meer is dan accentverschillen, ja dan ben je niet op de hoogte van wat er allemaal zou spelen in de Gereformeerde Gemeenten aan onoverkoombare verschillen. Sorry, maar dan schiet het bij mij echt helemaal volledig verkeerd.

Want moet ik dán met bepaalde opmerkingen hier doen, die totaal geen recht doen aan de eerbied en ontzag die wij dienen te hebben voor diegenen die God gebruiken wil om door hen tot ons te spreken en waarin zelfs gezegd wordt dat een bepaalde prediking niet meer is volgens het gereformeerde belijden??
Kan het gewoon inhoudelijk? Zonder poppetjes, gevoelens en gekwetsheden?
HersteldHervormd
Berichten: 6566
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Wat een gesprek ook weer :bobo
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 12300
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 18:03
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:41
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 16:34
Inwoner schreef: 10 sep 2024, 16:28

Kun je die prekenserie van ds Van der Net in overeenstemming brengen met hetgeen ds G. Beens leert????
Ja hoor. Zeker wel.
Dan lijkt het me heel zinvol als je nog eens een preek beluistert van beide predikanten. Wat mij betreft maak je er een preekbespreking van. Het gaat mij niet om geneuzel op de vierkante mm. Het gaat om een oprechte zorg. Echt, de GG is niet zo'n eenheid als dat je zou willen.
Er is al eens een preek van ds. Beens besproken.
Zie: viewtopic.php?p=1071237#p1071237
Ik kan @Ad Anker, @Zeeuw, @Hoopvol, @Posthoorn en @pierre27 als getuige oproepen dat deze preek volledig in overeenstemming was met de Dordtse Leerregels. Helaas is hij niet meer terug te luisteren omdat het bijna 2 jaar geleden is.
Oei. Ik kan alleen getuige zijn als ik de/een preek ook luister natuurlijk.
Onze dominee heeft ook een prekenserie over de de DL gehouden. Volledig in overeenstemming met de Schrift. Maar...ik denk zomaar dat jij het nog niet zo eenvoudig zou vinden er onbevooroordeeld naar te luisteren.
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

HersteldHervormd schreef: 11 sep 2024, 07:37 Wat een gesprek ook weer :bobo
Ik ben ook van plan hiermee te stoppen HHK. Mensen (GG-LID) voelen zich persoonlijk aangevallen en geeft zelf zijn/haar eigen mening die dan als waarheid wordt verkondigd

Alle tegenargumenten worden als geneuzel weggezet en geeft zelf geen antwoord op antwoord op vragen die gesteld worden. Mijn
opmerking dat door niet alle predikanten binnen de GG volgens de gereformeerde traditie wordt gepreekt wordt moet gezien worden als een opmerking in het kader van "een Evangelie verkondigd met kleine letters". Rechts GG mag dat doen van mij als men mij en velen met mij maar toestaan daar een afwijkende mening over te hebben.

Wat ds. X of Y daarover zegt interesseert mij niet als ze niet op de Schrift zijn gebaseerd maar op bevindelijkheid die makkelijk is aan te leren als het op de tale Kanaäns lijkt.
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

[/quote] Oei. Ik kan alleen getuige zijn als ik de/een preek ook luister natuurlijk.
Onze dominee heeft ook een prekenserie over de de DL gehouden. Volledig in overeenstemming met de Schrift. Maar...ik denk zomaar dat jij het nog niet zo eenvoudig zou vinden er onbevooroordeeld naar te luisteren.
[/quote]
Zijn die preken nog ergens te vinden Zeeuw ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12449
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

On topic, please
Berichten hierna worden geknipt als het meer neigt naar onderling gevit dan naar het uitwisselen van argumentatie
Plaats reactie