Gereformeerde Gemeenten

GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

DDD schreef: 10 sep 2024, 22:33
pierre27 schreef: 10 sep 2024, 22:25
DDD schreef: 10 sep 2024, 22:11 Dit is ook een wat stekelige opmerking.
Vast wel weer beste DDD, gewoon een heldere vraag is het van mijn kant. Wantik kan me niet heugen dat ik ooit gezegd heb dat ik die preek indertijd gehouden in lijn met de DL zou vinden. Maar ik laat me graag overtuigen. Verder heb ik gister na ruggespraak met een mod besloten dat ik minder mezelf ga verleiden op onzinreacties in te gaan of juist dit onderbouwd wel te doen. Dit is de 1e dus na mijn besluit. Verder dit nog even, persoonlijk vind ik de opmerkingen al tijden lang aan het adres van de GBS pas stekelig. Keer op keer! Misschien een mooi moment om daarmee te stoppen.
Mijn opmerkingen over de GBS zijn zeker stekelig. Daar stem ik volkomen mee in. Het is een doorn in mijn oog. Maar laat ik daar niet over uitweiden.
Helemaal mee eens DDD
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

MGG schreef: 10 sep 2024, 20:56
GG links schreef: 10 sep 2024, 14:01
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 13:36 Nee. Maar je bent toch niet alleen lid omdat je het plaatselijk goed hebt?

Als het goed is, is er liefde tot het geheel van het kerkverband en maakt het niet uit wie er op de preekstoel staat en welke dominee of student er voorgaat. Zie Johannes 17.

Ze zijn allemaal ambassadeurs van Christuswege!
Sorry, maar ik heb voel geen verbondenheid meer met het kerkverband. En het maakt mij wel degelijk uit wie er op de kansel staat. Ik voel me verbonden met heel veel mensen uit diverse kerkverbanden maar niet specifiek meer met de GG. Ik hoop dat ik niemand kwets.
Ik vind het wel verhelderend. Het heeft weinig zin om de flanken bij elkaar te willen houden als een deels van de flanken het niet nodig vindt. Wat mij betreft gaat de focus naar het brede midden.
Wat mij betreft houden we de flanken wel bij elkaar en zorgt het curatorium ook dat er voldoende studenten afkomen die de GG aan de linkerzijde kunnen dienen. En gaat het gesprek over kerkelijke eenheid niet alleen gevoerd worden met de GGiN maar ook met de HHK. Ik mag toch hopen dat dit gebeurd, anders mag Links meedoen als men maar doet wat Rechts zegt. En zo werkt dat niet
Zeeuw
Berichten: 12300
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Als jij nou goed gaat leren quoten, zal ik het eens voor je opzoeken :-)
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 11 sep 2024, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5835
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

GG links schreef: 11 sep 2024, 08:16
HersteldHervormd schreef: 11 sep 2024, 07:37 Wat een gesprek ook weer :bobo
Ik ben ook van plan hiermee te stoppen HHK. Mensen (GG-LID) voelen zich persoonlijk aangevallen en geeft zelf zijn/haar eigen mening die dan als waarheid wordt verkondigd

Alle tegenargumenten worden als geneuzel weggezet en geeft zelf geen antwoord op antwoord op vragen die gesteld worden. Mijn
opmerking dat door niet alle predikanten binnen de GG volgens de gereformeerde traditie wordt gepreekt wordt moet gezien worden als een opmerking in het kader van "een Evangelie verkondigd met kleine letters". Rechts GG mag dat doen van mij als men mij en velen met mij maar toestaan daar een afwijkende mening over te hebben.

Wat ds. X of Y daarover zegt interesseert mij niet als ze niet op de Schrift zijn gebaseerd maar op bevindelijkheid die makkelijk is aan te leren als het op de tale Kanaäns lijkt.
Daar is een forum ook voor bedoeld toch? Niet om het met elkaar eens te zijn maar ook om het grondig met elkaar oneens te zijn en ook om zich persoonlijk aangevallen te voelen wat bij de een heel snel gaat en bij de ander nooit. Alhoewel het streven altijd moet zijn netjes en binnen de regels te reageren.
Wat mij betreft, lekker blijven posten. Ik vind verscheidenheid binnen het forum best interessant zolang het netjes blijft.
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Zeeuw schreef: 11 sep 2024, 08:29 Als jij nou goed gaat leren quoten, zal ik het eens voor je opzoeken :-)
😁
Zeeuw
Berichten: 12300
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GG links schreef: 11 sep 2024, 08:30
Zeeuw schreef: 11 sep 2024, 08:29 Als jij nou goed gaat leren quoten, zal ik het eens voor je opzoeken :-)
😁
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... ?year=2021

Begonnen oktober 2021 en doorlopend in 2022. Uiteraard is niet iedere preek een DL-preek.
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Zeeuw schreef: 11 sep 2024, 08:35
GG links schreef: 11 sep 2024, 08:30
Zeeuw schreef: 11 sep 2024, 08:29 Als jij nou goed gaat leren quoten, zal ik het eens voor je opzoeken :-)
😁
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... ?year=2021

Begonnen oktober 2021 en doorlopend in 2022. Uiteraard is niet iedere preek een DL-preek.
Ik heb het vermoeden dat deze preken niet gelijk zijn aan de preken van de GG-predikanten over de DL. 😀
DDD
Berichten: 29962
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vermoed juist van wel.
Inwoner
Berichten: 537
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

GG links schreef: 11 sep 2024, 08:28
MGG schreef: 10 sep 2024, 20:56
GG links schreef: 10 sep 2024, 14:01
GerefGemeente-lid schreef: 10 sep 2024, 13:36 Nee. Maar je bent toch niet alleen lid omdat je het plaatselijk goed hebt?

Als het goed is, is er liefde tot het geheel van het kerkverband en maakt het niet uit wie er op de preekstoel staat en welke dominee of student er voorgaat. Zie Johannes 17.

Ze zijn allemaal ambassadeurs van Christuswege!
Sorry, maar ik heb voel geen verbondenheid meer met het kerkverband. En het maakt mij wel degelijk uit wie er op de kansel staat. Ik voel me verbonden met heel veel mensen uit diverse kerkverbanden maar niet specifiek meer met de GG. Ik hoop dat ik niemand kwets.
Ik vind het wel verhelderend. Het heeft weinig zin om de flanken bij elkaar te willen houden als een deels van de flanken het niet nodig vindt. Wat mij betreft gaat de focus naar het brede midden.
Wat mij betreft houden we de flanken wel bij elkaar en zorgt het curatorium ook dat er voldoende studenten afkomen die de GG aan de linkerzijde kunnen dienen. En gaat het gesprek over kerkelijke eenheid niet alleen gevoerd worden met de GGiN maar ook met de HHK. Ik mag toch hopen dat dit gebeurd, anders mag Links meedoen als men maar doet wat Rechts zegt. En zo werkt dat niet
Ik ben er van overtuigd dat als er 'voldoende' studenten voor de 'linkerzijde' afkomen (wat is eigenlijk links?) we de flanken bepaald niet bij elkaar houden. Het curatorium kijkt niet of iemand links of rechts is, maar of hij geroepen en gezonden is.

Als echter de predikanten qua leer zodanig ver uit elkaar liggen, dat ze voor elkaar waarschuwen, dan kun je lang of kort praten, maar dan is er sprake van onderlinge verdeeldheid. Ik ben van mening dat er echt geen eenheid is binnen het geheel van de GG. Hoe kan anders 'Lisse' ontstaan? Hoe kan het anders, dat er nog al wat gemeenten zijn die slechts een deel van de predikanten uitnodigt? Het is de praktijk, en dat is echt niet, omdat dominee P aardiger is dan dominee R. Het is, omdat er iets anders verkondigd wordt. En ik blijf er bij dat dit niet te scharen is onder accentsverschillen.
Zolang er onderlinge verdeeldheid blijft bestaan, is een gesprek over samengaan met andere denominaties vruchteloos. Neem alleen maar de mening dat de ene helft graag samen wil met de HHK en de andere met de GGN.
En nee, dit is niet een discussie om de discussie. Dit is geschreven uit diepe bezorgdheid.
Job
Berichten: 3255
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

@Tiberius, ik vind "honderden bezwaarden" niet een doorslaggevend argument om het gelijk van die groep aan te tonen. In de Bijbel liepen ze met honderden bij de Heere Jezus Christus vandaan en bleven profeten ook alleen over, maar dat was er geen blijk van dat de Heere Jezus of de profeten het mis hadden.

Misschien baseer ik me op zaken die jij niet weet of niet voor mogelijk houdt, zou dat kunnen? Ik geef mijn mond niet zomaar een douw maar probeer uit te lichten dat er ook een andere kant aan dit verhaal zit, dan enkel het verhaal waarmee de publiciteit wordt gezocht, namelijk een boel gepraat en gestook.

Laat mij dan maar eenzijdig boothanger zijn maar ik zal consequent op de trom blijven slaan wanneer ik zie (wat hier echt TE veel gebeurt) dat mensen komen mopperen over kerkenraadsbeleid en dominees die verkeerde keuzes maken en zichzelf dan als passief slachtoffer neerzetten van het kerkelijk gezag en doen alsof men hun gemeente wel willoos en monddood moet verlaten. "Ik moest weg", hoor ik dan. Wij samen zijn daar ook al eens over geclashed meen ik rondom opmerkingen over de gemeentes Zwijndrecht/HIA. Het geeft me niet om daarvoor eventueel verguist te worden, met de klaarblijkelijk vele kerkmigranten hier zal ik daarmee vermoedelijk de knuppel in het hoenderhok blijven gooien en op gevoelige tenen gaan staan. Ik kan me er principieel niet bij neer leggen. Men heeft een eigen volwassen verantwoordelijkheid, en "buigen" en "bukken" en "verdragen" zijn (weliswaar: uitdagende!, offers-kostende) christelijke deugden die soms ineens niet meer lijken te gelden wanneer er in een gemeente een koers wordt ingezet die niet bevalt, maar een koers die nog wel altijd valt binnen de bandbreedte van het kerkverband en daarmee ook binnen de bandbreedte van Schrift en Belijdenis.

Zeg ik daarmee dat elke bezwaarde ongelijk heeft? Helemáál niet. Er wordt kerkelijk veel geleden en ik weet zelf meer dan genoeg van wat er langs kan komen. Maar er is een koninklijke weg: gesprek, bidden en op een bepaald moment ook buigen, ook wanneer je géén gelijk krijgt terwijl je tot in het diepst van je ziel vindt dat je dat wel hebt. Ik bevind me net zo goed op puinhopen van kerkelijk Nederland, hoor, en weet terdege dat dat niet de makkelijkste weg is. Het is wel goed voor iedereen, incluis mezelf, al is het pijnlijk, om onder ogen te zien zelf deel uit te maken van die puinhoop, zelf het gruis van de kerk te zijn.

All-over ben ik goed klaar met het maar onderling kwaadspreken in gemeenten en weggaan wanneer het allemaal niet (meer) naar eigen wens gaat. Ik blijf erbij: het is een wereldse tendens: ik wil, ik voel, ik wil dus ik doe. Met schaamte zie ik dat niet alleen eigen kerken daaraan kapot gaan, maar dat ook omliggende kerken die onze ontevredenen ontvangen eronder gaan lijden.
Zeeuw
Berichten: 12300
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 11 sep 2024, 08:49 Ik vermoed juist van wel.
Ik denk dat jullie beide niet zoveel moeten vermoeden, maar als je echt zo nodig wil vergelijken dan gewoon luisteren. Ik hoop dat de preken je dusdanig raken dat de lust tot allerhande vergelijkingen vergaat.
ejvl
Berichten: 5835
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Inwoner schreef: 11 sep 2024, 08:52 En ik blijf er bij dat dit niet te scharen is onder accentsverschillen.
Als de Heere Zijn volk heeft in de linkerzijde en de rechterzijde van de GG zijn het in mijn ogen wel accentverschillen. Als het groter wordt gemaakt kan er immers geen zegen op rusten.
Een accentverschil is een niet-essentieel verschil immers en de weg der zaligheid is essentieel.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10986
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 11 sep 2024, 07:32 Kan het gewoon inhoudelijk? Zonder poppetjes, gevoelens en gekwetsheden?
Dat is precies mijn hele punt. Met deze discussie moet je op deze manier helemaal niet mee willen doen. Flanken, links, rechts, verbonden of niet. En dan mijn naam ergens invoeren als bewijslast, dat deed me, ik denk net als Pierre en zonder ruggespraak, reageren. Hou me er buiten a.u.b. Spreek voor jezelf. En een tip: laat je niet meevoeren in zo'n flankentwist.

Voor degenen die de Gouden scepter toegereikt van Kohlbrugge in de kast hebben: 11 september is zeer toepasselijk!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33893
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 11 sep 2024, 09:00 @Tiberius, ik vind "honderden bezwaarden" niet een doorslaggevend argument om het gelijk van die groep aan te tonen. In de Bijbel liepen ze met honderden bij de Heere Jezus Christus vandaan en bleven profeten ook alleen over, maar dat was er geen blijk van dat de Heere Jezus of de profeten het mis hadden.

Misschien baseer ik me op zaken die jij niet weet of niet voor mogelijk houdt, zou dat kunnen? Ik geef mijn mond niet zomaar een douw maar probeer uit te lichten dat er ook een andere kant aan dit verhaal zit, dan enkel het verhaal waarmee de publiciteit wordt gezocht, namelijk een boel gepraat en gestook.

Laat mij dan maar eenzijdig boothanger zijn maar ik zal consequent op de trom blijven slaan wanneer ik zie (wat hier echt TE veel gebeurt) dat mensen komen mopperen over kerkenraadsbeleid en dominees die verkeerde keuzes maken en zichzelf dan als passief slachtoffer neerzetten van het kerkelijk gezag en doen alsof men hun gemeente wel willoos en monddood moet verlaten. "Ik moest weg", hoor ik dan. Wij samen zijn daar ook al eens over geclashed meen ik rondom opmerkingen over de gemeentes Zwijndrecht/HIA. Het geeft me niet om daarvoor eventueel verguist te worden, met de klaarblijkelijk vele kerkmigranten hier zal ik daarmee vermoedelijk de knuppel in het hoenderhok blijven gooien en op gevoelige tenen gaan staan. Ik kan me er principieel niet bij neer leggen. Men heeft een eigen volwassen verantwoordelijkheid, en "buigen" en "bukken" en "verdragen" zijn (weliswaar: uitdagende!, offers-kostende) christelijke deugden die soms ineens niet meer lijken te gelden wanneer er in een gemeente een koers wordt ingezet die niet bevalt, maar een koers die nog wel altijd valt binnen de bandbreedte van het kerkverband en daarmee ook binnen de bandbreedte van Schrift en Belijdenis.

Zeg ik daarmee dat elke bezwaarde ongelijk heeft? Helemáál niet. Er wordt kerkelijk veel geleden en ik weet zelf meer dan genoeg van wat er langs kan komen. Maar er is een koninklijke weg: gesprek, bidden en op een bepaald moment ook buigen, ook wanneer je géén gelijk krijgt terwijl je tot in het diepst van je ziel vindt dat je dat wel hebt. Ik bevind me net zo goed op puinhopen van kerkelijk Nederland, hoor, en weet terdege dat dat niet de makkelijkste weg is. Het is wel goed voor iedereen, incluis mezelf, al is het pijnlijk, om onder ogen te zien zelf deel uit te maken van die puinhoop, zelf het gruis van de kerk te zijn.

All-over ben ik goed klaar met het maar onderling kwaadspreken in gemeenten en weggaan wanneer het allemaal niet (meer) naar eigen wens gaat. Ik blijf erbij: het is een wereldse tendens: ik wil, ik voel, ik wil dus ik doe. Met schaamte zie ik dat niet alleen eigen kerken daaraan kapot gaan, maar dat ook omliggende kerken die onze ontevredenen ontvangen eronder gaan lijden.
Het verhaal van één van die honderden bezwaarden staat uitgerekend vandaag in de krant.
Als je dat leest, kan je de rest van jouw posting en al je keiharde oordelen in de prullenbak gooien.
Maar als jij dat fijn vindt, blijf gerust in je eigen tunnelvisie zitten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8070
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GG links schreef: 11 sep 2024, 08:41
Zeeuw schreef: 11 sep 2024, 08:35
GG links schreef: 11 sep 2024, 08:30
Zeeuw schreef: 11 sep 2024, 08:29 Als jij nou goed gaat leren quoten, zal ik het eens voor je opzoeken :-)
😁
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... ?year=2021

Begonnen oktober 2021 en doorlopend in 2022. Uiteraard is niet iedere preek een DL-preek.
Ik heb het vermoeden dat deze preken niet gelijk zijn aan de preken van de GG-predikanten over de DL. 😀
Het zou goed zijn als we een draadje zouden starten over wat nu een goede, juiste en evenwichtige prediking is, zonder de nadruk te leggen op accentverschillen. Je kunt bij de tekstuele uitleg van de Dordtse Leerregels niet iets zeggen wat daar tegenin gaat. Dus ik ben het met @DDD eens dat dit gewoon hetzelfde is dan in de GG.
Plaats reactie