Gereformeerde Gemeenten

Piet Puk
Berichten: 5693
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 11 sep 2024, 11:26
Piet Puk schreef: 11 sep 2024, 11:14
Tiberius schreef: 11 sep 2024, 11:05
GGotK schreef: 11 sep 2024, 10:49
Dat artikel neemt de terechte bezwaren van GG-lid niet weg.
Het is Job, die deze harde veroordelingen doet; niet GG-lid.
Job gaat er meestal keihard in en komt dan op een gegeven moment met een bericht, dat hij er last van heeft en zich schaamt voor zijn harde woorden.
Daar probeer ik nu alvast op aan te sturen.
Wat ik even niet begrijp: je vind het hard overkomen van Job. Als moderator heb je bepaalde instrumenten tot je beschikking. Vallen de bijdragen dan niet onder een categorie om in te grijpen? Nou heb ik het begin verder niet gevolgd, maar krijg het idee dat er voor mindere dingen wel is ingegrepen en nu niet
Waarom zou hij hier zijn mening niet mogen uiten? Al deel ik die niet.
Jij hebt ongetwijfeld een goed begrip van wat een mening is en wat op de persoon is(heb ik in het verleden begrepen). Ik proefde in jullie conversatie iets wat leek van 'op de persoon'. Maar als het een mening is, prima!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33892
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Er wordt hier vaak gezegd dat iets op de persoon is. Maar dat klopt vrijwel nooit. Wat dat wel is, kan je hier lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Bovendien hoeft 'op de persoon' niet per se een drogreden te zijn, maar kan ook bedoeld worden 'om aan te geven dat er een inconsequentie zit in de argumenten die door de discussiepartner worden aangedragen'.

(Wat trouwens wél op de persoon is, om mensen niet in een blad of forum te laten schrijven, omdat ze een jouw onwelgevallige mening hebben. ;) Maar dat voert off-topic.)
-DIA-
Berichten: 33268
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 11 sep 2024, 11:33
-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:25
-DIA- schreef: 15 jun 2024, 21:42
Weet misschien iemand van wie deze catechismusverklaring is?
Ik ben er nog steeds niet uit. Af en toe luister ik naar de catechismusverklaring van.... Ja, van wie? In elk geval heldere catechismuspreken. Ze worden gelezen in de Oud Geref. Gem. Bevervoorde te Rijssen.
Omdat ik er nog nog niet uit kom van wie deze preken zijn nog een herhaalde oproep: Wie weet van wie deze catechismusverklaring is?
Zijn ze niet nog steeds bezig in die van ds G.v.d.Breevaart? Je hebt dit namelijk al eens eerder (april vorig jaar) gevraagd.
Ik weet het niet, zou het ds. van de Breevaart zijn? Ja, ze zijn nog met dezelfde bezig, als het toen ds. vdB, was, dan nu nog. Zijn deze preken nog te koop?
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Marco
Berichten: 3704
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marco »

@ -DIA- : Kan je dat niet gewoon vragen bij die gemeente?
Laatst gewijzigd door Marco op 11 sep 2024, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33892
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:45
refo schreef: 11 sep 2024, 11:33
-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:25
-DIA- schreef: 15 jun 2024, 21:42
Weet misschien iemand van wie deze catechismusverklaring is?
Ik ben er nog steeds niet uit. Af en toe luister ik naar de catechismusverklaring van.... Ja, van wie? In elk geval heldere catechismuspreken. Ze worden gelezen in de Oud Geref. Gem. Bevervoorde te Rijssen.
Omdat ik er nog nog niet uit kom van wie deze preken zijn nog een herhaalde oproep: Wie weet van wie deze catechismusverklaring is?
Zijn ze niet nog steeds bezig in die van ds G.v.d.Breevaart? Je hebt dit namelijk al eens eerder (april vorig jaar) gevraagd.
Ik weet het niet, zou het ds. van de Breevaart zijn? Ja, ze zijn nog met dezelfde bezig, als het toen ds. vdB, was, dan nu nog. Zijn deze preken nog te koop?
Alleen tweedehands, zo te zien: https://www.bol.com/nl/nl/p/heidelbergs ... 666860656/
-DIA-
Berichten: 33268
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 11 sep 2024, 09:10
Job schreef: 11 sep 2024, 09:00 @Tiberius, ik vind "honderden bezwaarden" niet een doorslaggevend argument om het gelijk van die groep aan te tonen. In de Bijbel liepen ze met honderden bij de Heere Jezus Christus vandaan en bleven profeten ook alleen over, maar dat was er geen blijk van dat de Heere Jezus of de profeten het mis hadden.

Misschien baseer ik me op zaken die jij niet weet of niet voor mogelijk houdt, zou dat kunnen? Ik geef mijn mond niet zomaar een douw maar probeer uit te lichten dat er ook een andere kant aan dit verhaal zit, dan enkel het verhaal waarmee de publiciteit wordt gezocht, namelijk een boel gepraat en gestook.

Laat mij dan maar eenzijdig boothanger zijn maar ik zal consequent op de trom blijven slaan wanneer ik zie (wat hier echt TE veel gebeurt) dat mensen komen mopperen over kerkenraadsbeleid en dominees die verkeerde keuzes maken en zichzelf dan als passief slachtoffer neerzetten van het kerkelijk gezag en doen alsof men hun gemeente wel willoos en monddood moet verlaten. "Ik moest weg", hoor ik dan. Wij samen zijn daar ook al eens over geclashed meen ik rondom opmerkingen over de gemeentes Zwijndrecht/HIA. Het geeft me niet om daarvoor eventueel verguist te worden, met de klaarblijkelijk vele kerkmigranten hier zal ik daarmee vermoedelijk de knuppel in het hoenderhok blijven gooien en op gevoelige tenen gaan staan. Ik kan me er principieel niet bij neer leggen. Men heeft een eigen volwassen verantwoordelijkheid, en "buigen" en "bukken" en "verdragen" zijn (weliswaar: uitdagende!, offers-kostende) christelijke deugden die soms ineens niet meer lijken te gelden wanneer er in een gemeente een koers wordt ingezet die niet bevalt, maar een koers die nog wel altijd valt binnen de bandbreedte van het kerkverband en daarmee ook binnen de bandbreedte van Schrift en Belijdenis.

Zeg ik daarmee dat elke bezwaarde ongelijk heeft? Helemáál niet. Er wordt kerkelijk veel geleden en ik weet zelf meer dan genoeg van wat er langs kan komen. Maar er is een koninklijke weg: gesprek, bidden en op een bepaald moment ook buigen, ook wanneer je géén gelijk krijgt terwijl je tot in het diepst van je ziel vindt dat je dat wel hebt. Ik bevind me net zo goed op puinhopen van kerkelijk Nederland, hoor, en weet terdege dat dat niet de makkelijkste weg is. Het is wel goed voor iedereen, incluis mezelf, al is het pijnlijk, om onder ogen te zien zelf deel uit te maken van die puinhoop, zelf het gruis van de kerk te zijn.

All-over ben ik goed klaar met het maar onderling kwaadspreken in gemeenten en weggaan wanneer het allemaal niet (meer) naar eigen wens gaat. Ik blijf erbij: het is een wereldse tendens: ik wil, ik voel, ik wil dus ik doe. Met schaamte zie ik dat niet alleen eigen kerken daaraan kapot gaan, maar dat ook omliggende kerken die onze ontevredenen ontvangen eronder gaan lijden.
Het verhaal van één van die honderden bezwaarden staat uitgerekend vandaag in de krant.
Als je dat leest, kan je de rest van jouw posting en al je keiharde oordelen in de prullenbak gooien.
Maar als jij dat fijn vindt, blijf gerust in je eigen tunnelvisie zitten.
Zonder dat ik vandaag de krant heb gelezen geloof ik toch dat Job hier rechte woorden spreekt. Het moge dan voor sommigen wat hard overkomen, ik zie geen verkeerdheid in dit zijn zeggen.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
-DIA-
Berichten: 33268
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 11 sep 2024, 11:48
-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:45
refo schreef: 11 sep 2024, 11:33
-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:25

Ik ben er nog steeds niet uit. Af en toe luister ik naar de catechismusverklaring van.... Ja, van wie? In elk geval heldere catechismuspreken. Ze worden gelezen in de Oud Geref. Gem. Bevervoorde te Rijssen.
Omdat ik er nog nog niet uit kom van wie deze preken zijn nog een herhaalde oproep: Wie weet van wie deze catechismusverklaring is?
Zijn ze niet nog steeds bezig in die van ds G.v.d.Breevaart? Je hebt dit namelijk al eens eerder (april vorig jaar) gevraagd.
Ik weet het niet, zou het ds. van de Breevaart zijn? Ja, ze zijn nog met dezelfde bezig, als het toen ds. vdB, was, dan nu nog. Zijn deze preken nog te koop?
Alleen tweedehands, zo te zien: https://www.bol.com/nl/nl/p/heidelbergs ... 666860656/
Bedankt! Bezwaar is dat ik die voor tweedehands nog behoorlijk duur vind.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6717
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:45 Ik weet het niet, zou het ds. van de Breevaart zijn? Ja, ze zijn nog met dezelfde bezig, als het toen ds. vdB, was, dan nu nog. Zijn deze preken nog te koop?
https://www.deboekenkamer.nl/auteurs/br ... -g-van-de/
GGG038
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Maanenschijn schreef: 09 sep 2024, 22:34 Ik vind dat ds. Vreugdenhil hier wijze woorden spreekt.

https://youtu.be/OgrtvGXVdCs?si=CJu8FKFQa2dsPmdg

Ben je echt van plan deze predikant aan te wijzen als bevorderaar van kerkelijke eenheid?
Naar mijn mening kan hem juist worden verweten dat hij dit de afgelopen jaren niet heeft gedaan, gezien de vele incidenten en rectificatie in De Saambinder.

Ook zijn recente uitspraken, zoals te zien in deze opname, lijken weinig bij te dragen aan het bevorderen van eenheid:
https://www.youtube.com/watch?v=au5Fzl6 ... Fw&index=2
GerefGemeente-lid
Berichten: 8070
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 11 sep 2024, 11:23
GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2024, 11:20
GG links schreef: 11 sep 2024, 11:11
Marco schreef: 11 sep 2024, 11:03
Dan richt ik mijn eigen kerk op. Die past het best bij mij...

Of is het toch Christus' kerk, waar ik deel van uitmaak en levend lid van ben? Die zich houdt aan schriftuurlijke prediking, sacramenten en tucht, zoals de NGB stelt, en waarvan de NGB óók stelt, dat ik de plicht heb, mij daarbij te voegen?
Een levend lidmaat betekend niet dat je als lid fysiek leeft.
Dus het lichaam, waarvan Christus het Hoofd is, leeft, maar als jij een deel bent van dat levend lichaam kun je toch dood zijn???
Ja, dat kan. Je kunt in de wijnstok zijn en toch geen vruchten voortbrengen.
Maar daar gaat het over het onderscheid tussen verbondskinderen en Gods kinderen.

Een lidmaat dat deel uitmaakt van het lichaam waarvan Christus het Hoofd is, kan niet dood zijn, wat @GG links wel beweert. Immers is het lichaam Gods ware volk.

Zondag 21, vraag en anwoord 54
Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.
crossmountain
Berichten: 544
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

GGG038 schreef: 11 sep 2024, 12:08
Maanenschijn schreef: 09 sep 2024, 22:34 Ik vind dat ds. Vreugdenhil hier wijze woorden spreekt.

https://youtu.be/OgrtvGXVdCs?si=CJu8FKFQa2dsPmdg

Ben je echt van plan deze predikant aan te wijzen als bevorderaar van kerkelijke eenheid?
Naar mijn mening kan hem juist worden verweten dat hij dit de afgelopen jaren niet heeft gedaan, gezien de vele incidenten en rectificatie in De Saambinder.

Ook zijn recente uitspraken, zoals te zien in deze opname, lijken weinig bij te dragen aan het bevorderen van eenheid:
https://www.youtube.com/watch?v=au5Fzl6 ... Fw&index=2
Wat is er mis aan dit preekfragment van ds. C.G. Vreugdenhil? Hij stelt alleen een retorische vraag. Hij zegt heel veel wijze dingen, maar zal zelf niet de kop verzonnen hebben van de video. De titel is, heb ik het idee, wel de roze olifant in de GG.
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

GGG038 schreef: 11 sep 2024, 12:08
Maanenschijn schreef: 09 sep 2024, 22:34 Ik vind dat ds. Vreugdenhil hier wijze woorden spreekt.

https://youtu.be/OgrtvGXVdCs?si=CJu8FKFQa2dsPmdg

Ben je echt van plan deze predikant aan te wijzen als bevorderaar van kerkelijke eenheid?
Naar mijn mening kan hem juist worden verweten dat hij dit de afgelopen jaren niet heeft gedaan, gezien de vele incidenten en rectificatie in De Saambinder.

Ook zijn recente uitspraken, zoals te zien in deze opname, lijken weinig bij te dragen aan het bevorderen van eenheid:
https://www.youtube.com/watch?v=au5Fzl6 ... Fw&index=2
Zucht. Dat bedoelde ik nu. Deze man is GG-predikant en loyaal. Alleen heeft hij zijn eigen visie op bepaalde zaken. Het feit dat hij zich niet heeft laten wegpesten maakt hem juist uitermate geschikt als voorvechter voor de kerkelijke eenheid.
Laatst gewijzigd door GG links op 11 sep 2024, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5693
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 11 sep 2024, 11:39 (Wat trouwens wél op de persoon is, om mensen niet in een blad of forum te laten schrijven, omdat ze een jouw onwelgevallige mening hebben. ;) Maar dat voert off-topic.)
Soms is het verstandig om Veraf niets te roepen van iets wat Nabij is :D Meestal heb je Veraf niet zo'n goed zicht op wat Nabij is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8070
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GG links schreef: 11 sep 2024, 12:25 Het feit dat hij zich niet heeft laten wegpesten
Impliceer je nu dat dit wel is geprobeerd?
GG links
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2024, 12:31
GG links schreef: 11 sep 2024, 12:25 Het feit dat hij zich niet heeft laten wegpesten
Impliceer je nu dat dit wel is geprobeerd?
Ja precies! Denk alleen is aan de HSV-affaire.
Laatst gewijzigd door GG links op 11 sep 2024, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie