Gereformeerde Gemeenten

Delftenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Teveel separatie kan inderdaad.
Dat is een gevaarlijke situatie omdat daardoor sommige gelovigen gaan denken dat ze nog onbeheerd zijn. Hierdoor worden mensen bij God vandaan gehouden en dat is ernstig.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Het mag genoemd worden, in ruim 10 jaar tijd, 26910 berichten in dit topic. Enorm😉
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ND-lezers reageren op het voornemen van leden van Gereformeerde Gemeente Lisse om zich los te maken:
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1238746 ... ereformeer

Het gaat om ds. Leo Blees en mw. Hilde Westerman.
Marco

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef: 12 sep 2024, 22:11 Kan een predikant te veel separeren? Als het mis gaat is het geen separeren meer. Daar wil ik toch graag wat over door bomen. Kan je bijvoorbeeld Gods werk verkeerd separeren? Zowel rechts als links kan dat zeker. Ware godsvrucht kan door een vrijzinnige predikant afgedaan worden als wettisch. Een rechtzinnige dominee kan onderscheid maken terwijl er geen onderscheid ligt. Ik denk dus dat het wel kan.
Eerste gedachte: Een predikant hoort niet te separeren, tenminste niet in de prediking (ik heb het niet over persoonlijke gesprekken en tucht). Separeren doet Gods Woord zelf, door te wijzen op de vruchten. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt.
Tweede gedachte: een dominee die onderscheid maakt terwijl er geen onderscheid ligt is níet rechtzinnig. Zo een dominee plaatst zijn eigen denken, zijn eigen ervaring, zijn eigen.. boven de Schrift. Daarmee is hij net zo fout bezig als de vrijzinnige predikant die dat ook doet.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 13 sep 2024, 09:30 ND-lezers reageren op het voornemen van leden van Gereformeerde Gemeente Lisse om zich los te maken:

Kan je een korte samenvatting geven?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 13 sep 2024, 09:30 ND-lezers reageren op het voornemen van leden van Gereformeerde Gemeente Lisse om zich los te maken:

Het lijkt of kul argument van 2004 door iemand of een groepje zo overtuigd gebracht is, dat het bij een flinke groep is aangeslagen. Wel knap gedaan gezien het nu een van de twee hoofdargumenten is.
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 13 sep 2024, 10:05

Kan je een korte samenvatting geven?
Je stelt de vraag niet aan mij, maar wat ik van het artikel onthouden heb, zal ik kort samenvatten.

De dominee bidt voor de gemeente en vindt het verdrietig dat het zo gaat. Hij wijst o.a. op wat het uitstraalt naar het dorp en dat in de provincie Groningen elke kerkganger gemist wordt. Verder stelt hij een aantal vragen.

De reactie is het antwoord op de vraag of de gestalten te hoog zijn of de deur te smal wordt geantwoord dat het waarschijnlijk beide is. De overige vragen worden niet beantwoord en het argument van 2004 wordt weer genoemd.
TSD

Bericht door TSD »

Lisser schreef: 13 sep 2024, 10:14
MGG schreef: 13 sep 2024, 10:07

Het lijkt of kul argument van 2004 door iemand of een groepje zo overtuigd gebracht is, dat het bij een flinke groep is aangeslagen. Wel knap gedaan gezien het nu een van de twee hoofdargumenten is.
Ik heb het gelezen, maar eerlijk gezegd vind ik de argumentatie niet overtuigend. Het is wel interessant dat iemand die oorspronkelijk uit de Gereformeerde Gemeente komt en nu lid is van de PKN, adviseert omwille van de eenheid bij elkaar te blijven.
Toch vind ik de reactie van Hilde Westerman niet overtuigend. Er worden geen argumenten gegeven over de werkelijke beweegredenen, maar ze lijkt vooral te wijzen op de eenheid die de HHK zou vertegenwoordigen. Dit zou een geldig punt zijn als men terugkeert naar een bestaande HHK-gemeente, zoals in Katwijk of Haarlem. Maar dan rijst de vraag: waarom is dat niet 15 of 20 jaar geleden al gebeurd?
Ik heb het gevoel dat mevrouw Westerman om de kern van de zaak heen draait en argumenten aanvoert die vooral bedoeld lijken om de stap te rechtvaardigen vanuit het eenheids-argument, zonder echt eerlijk en open de echte redenen te benoemen.
Zo komt het ook op mij over als buitenstaander. Ik kan de argumentatie van “sinds 2004” echt niet volgen, dus er lijkt op zijn minst een vorm van tunnelvisie te ontstaan.

Overigens vind ik een individuele overgang naar een andere gemeente echt van een andere orde als scheuren en een nieuwe gemeente starten. Alleen al wat betreft de impact enzovoorts.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste laat dan vermoedelijk vooral zien dat je met beide opties geen ervaring hebt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lisser schreef: 13 sep 2024, 10:14
MGG schreef: 13 sep 2024, 10:07

Ik heb het gelezen, maar eerlijk gezegd vind ik de argumentatie niet overtuigend. Het is wel interessant dat iemand die oorspronkelijk uit de Gereformeerde Gemeente komt en nu lid is van de PKN, adviseert omwille van de eenheid bij elkaar te blijven.
Toch vind ik de reactie van Hilde Westerman niet overtuigend. Er worden geen argumenten gegeven over de werkelijke beweegredenen, maar ze lijkt vooral te wijzen op de eenheid die de HHK zou vertegenwoordigen. Dit zou een geldig punt zijn als men terugkeert naar een bestaande HHK-gemeente, zoals in Katwijk of Haarlem. Maar dan rijst de vraag: waarom is dat niet 15 of 20 jaar geleden al gebeurd?
Ik heb het gevoel dat mevrouw Westerman om de kern van de zaak heen draait en argumenten aanvoert die vooral bedoeld lijken om de stap te rechtvaardigen vanuit het eenheids-argument, zonder echt eerlijk en open de echte redenen te benoemen.
Dat gevoel kreeg ik ook.

Overigens terzijde: we hebben het hier regelmatig over 'op de persoon', maar deze zin 'Het is wel interessant dat iemand die oorspronkelijk uit de Gereformeerde Gemeente komt en nu lid is van de PKN, adviseert omwille van de eenheid bij elkaar te blijven.' is een schoolvoorbeeld van een argument op de persoon.
CvD

Bericht door CvD »

Dat ds Leo Blees dit advies geeft begrijp ik niet zo. Ik kan hem persoonlijk heel goed. Dan is mijn tegen vraag aan hem ,waarom ben je zelf weggegaan. Vooral ook omdat hij zelf aan de confessionele kant is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

CvD schreef: 13 sep 2024, 11:03 Dat ds Leo Blees dit advies geeft begrijp ik niet zo. Ik kan hem persoonlijk heel goed. Dan is mijn tegen vraag aan hem ,waarom ben je zelf weggegaan. Vooral ook omdat hij zelf aan de confessionele kant is.
Dat is dus precies een argument ad hominem (op de persoon).
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef: 13 sep 2024, 11:06
CvD schreef: 13 sep 2024, 11:03 Dat ds Leo Blees dit advies geeft begrijp ik niet zo. Ik kan hem persoonlijk heel goed. Dan is mijn tegen vraag aan hem ,waarom ben je zelf weggegaan. Vooral ook omdat hij zelf aan de confessionele kant is.
Dan wellicht de vraag of op de persoon perse verkeerd is. Juist zulke mensen kunnen door hun persoonlijke stap toe te lichten anderen aanmoedigen te gaan of juist te blijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef: 13 sep 2024, 10:30 Dat laatste laat dan vermoedelijk vooral zien dat je met beide opties geen ervaring hebt.
Behalve dat je dat mis hebt zou ik zeggen: onderbouw dan maar eens waarom het individueel overgaan naar een andere gemeente meer impact heeft dan de scheuringen die in de afgelopen decennia hebben plaatsgevonden (en dan mag je je beperken tot scheuringen van individuele gemeenten).

Ik heb overigens helemaal niet willen zeggen dat individueel overgaan naar een andere gemeente geen pijn doet, zéker wel. Afhankelijk van de reden zal dat ook zeker als een 'scheur' voelen, zeg ik uit eigen ervaring. Het gaat mij om de impact gemeente.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 13 sep 2024, 11:06
Hoezo? Volgens mij is er wel zeker sprake van een contradictie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie