Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal geen afbreuk doen. Ik denk eerlijk gezegd dat je dan niet logisch nadenkt, maar je gevoel te veel laat spreken.

Los daarvan is het wat bezijden het onderwerp. Ik ben het erg eens met het opinie-artikel van de heer Blees.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24177
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Lilian1975 schreef: 14 sep 2024, 11:02
Ambtenaar schreef: 14 sep 2024, 10:17
CvdW schreef: 13 sep 2024, 22:52 Ds. Knevel gaf in het verleden het advies 'doe dat ding uit', hierbij ging het om de tv. Hij was tv-presentator en dan zo'n advies geven?
Andries Knevel is theoloog en preekt, maar is geen predikant.
Nou ik vond het als adolescent wel ongeloofwaardig toen. Hij kwam.zijn lezing indertijd op de Pabo de Driestar houden. En ik weet nog dat ik dacht... nou ja. U werkt zelf bij de tv. Waarschuwt voor gevaren en ontraadt het zelfs. Zegt doe dat ding uit! Hij kreeg daar ook vragen over. En als ik het me goed herinner zei hij; als je het niet hebt. Hou het zo. En wel, dan liever uit. Zeker als je reformatorisch bent. En ja hij werkte voor de EO. Dus dat was ook wel goed. Ik vond het afbreuk doen aan wat hij stelde.
Dat was dan jou persoonlijke uitleg.
Knevel zelf kon bij de tv nog veel goeds doen, wetend dat veel mensen de tv niet weg doen.
Je hebt realiteit en advies. Zo heb je mobiele telefoons nodig om uit te dragen dat je ze niet moet misbruiken.
-DIA-
Berichten: 33268
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 12 sep 2024, 19:22
-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:53
Tiberius schreef: 11 sep 2024, 11:48
-DIA- schreef: 11 sep 2024, 11:45
Ik weet het niet, zou het ds. van de Breevaart zijn? Ja, ze zijn nog met dezelfde bezig, als het toen ds. vdB, was, dan nu nog. Zijn deze preken nog te koop?
Alleen tweedehands, zo te zien: https://www.bol.com/nl/nl/p/heidelbergs ... 666860656/
Bedankt! Bezwaar is dat ik die voor tweedehands nog behoorlijk duur vind.
Ik kreeg het verzoek of ik de onderstaande informatie met je wil delen.

Op naam van ds. Breevaart zijn 2 verklaringen van de Catechismus uitgegeven.

1 De Heidelbergse Catechismus; deze verklaring van de Heidelbergse Catechismus is geredigeerd uit de schetsen van Ds. G. van de Breevaart.
2 Uw vrije gunst; deze verklaring van de Heidelbergse Catechismus bestaat uit 67 predikaties, voorafgegaan door een inleidingspredikatie, die zeer geschikt zijn om in der kerkdiensten te lezen. Deze zijn overgenomen van de Band.

Bij het overnemen van de Band is men redelijk vrij te werk gegaan om aansluiting te vinden op een meer hedendaags taalgebruik.

De voorgelezen preek komt inderdaad uit het boek 'Uw vrije gunst alleen'. Dit boek is zowel nieuw als 2e hands nog verkrijgbaar.
Hartelijk dank voor de informatie. Wellicht merkt u dat ik (om wel bekende redenen) wat afstand probeer te nemen van Refoforum.
Ik heb wat leespreken gehoord in de Oud Gereformeerde Gemeente hier, en zodoende weet ik dat de preken helder en bevindelijk van aard zijn.
Nogmaals hartelijk dank.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
newton
Berichten: 789
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Discussie, "waaraan dient een preek te voldoen" afgesplitst naar viewtopic.php?t=15589
Lisser
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 sep 2024, 13:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Lisser »

Beroepen te Lisse: ds. P.J. de Raaf te Boskoop
MGG
Berichten: 4421
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Mooi dat weer zoveel predikanten tijd maakte voor de predikantendag. Ontmoetingen met goede gesprekken bevordert de kerkelijke eenheid waarschijnlijk meer dan vergaderingen over dit thema.
MichelT
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

Wat is dat predikantendag?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18953
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Lisser schreef:Beroepen te Lisse: ds. P.J. de Raaf te Boskoop
Veel gebed nodig voor dit beroep..lijkt me dat dit niet makkelijk is.
MGG
Berichten: 4421
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

MichelT schreef: 16 sep 2024, 21:49 Wat is dat predikantendag?
Een jaarlijks terugkerende dag waarbij het grootste deel van de predikanten samenkomt. Hoe de dag er precies uit ziet weet ik niet meer. In de SB van vorige jaar kan je dat vinden. Ik dacht opening, lezing en daarna in groepjes over het onderwerp doorpraten. Tussendoor pauze en diner dus ruimte genoeg voor onderlingen ontmoetingen. Gezien het aantal aanwezige bevalt het de dominees goed.
DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

helma schreef: 16 sep 2024, 21:55
Lisser schreef:Beroepen te Lisse: ds. P.J. de Raaf te Boskoop
Veel gebed nodig voor dit beroep..lijkt me dat dit niet makkelijk is.
Waarom?

Ik hoop een mogelijke verhuizing beide gemeenten bespaard kan blijven.
TSD
Berichten: 2312
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

DDD schreef: 16 sep 2024, 23:46
helma schreef: 16 sep 2024, 21:55
Lisser schreef:Beroepen te Lisse: ds. P.J. de Raaf te Boskoop
Veel gebed nodig voor dit beroep..lijkt me dat dit niet makkelijk is.
Waarom?

Ik hoop een mogelijke verhuizing beide gemeenten bespaard kan blijven.
Dat je dat voor Boskoop hoopt snap ik, maar waarom hoop je dat voor Lisse dan?
DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Tja. Het is duidelijk dat er een bijzondere situatie is in Lisse, die veel flexibiliteit en tact vereist. Het lijkt me goed dat een dominee met bredere ervaring daarheen gaat. Alles wat in een homogene gemeente kan, hoeft nog niet te werken in een andere gemeente. Maar ik kan het maar beperkt beoordelen hoor. Ik was alleen erg verbaasd om hier te lezen over de voorbede.

Bij nader inzien is dat verder niet gek, je hoeft immers niet te bidden dat het beroep wordt aangenomen. Maar voor zover het idee zou zijn dat in alle gevallen een uitgesproken persoonlijkheid als predikant dan maar de oplossing zal zijn: dat lijkt me onjuist.
TSD
Berichten: 2312
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

DDD schreef: 17 sep 2024, 08:59 Tja. Het is duidelijk dat er een bijzondere situatie is in Lisse, die veel flexibiliteit en tact vereist. Het lijkt me goed dat een dominee met bredere ervaring daarheen gaat. Alles wat in een homogene gemeente kan, hoeft nog niet te werken in een andere gemeente. Maar ik kan het maar beperkt beoordelen hoor. Ik was alleen erg verbaasd om hier te lezen over de voorbede.

Bij nader inzien is dat verder niet gek, je hoeft immers niet te bidden dat het beroep wordt aangenomen. Maar voor zover het idee zou zijn dat in alle gevallen een uitgesproken persoonlijkheid als predikant dan maar de oplossing zal zijn: dat lijkt me onjuist.
Hoezo is Ds. de Raaf zo'n uitgesproken persoonlijkheid dan? Ik begrijp je oprecht niet.
Hij heeft nog niet veel ervaring als predikant inderdaad, maar dat zegt toch lang niet alles?
DDD
Berichten: 29960
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het spijt me oprecht. Maar ik ben niet de juiste persoon om hier predikanten te 'recenseren'. Waar zou dat ook goed voor zijn? Ik begrijp niet wat je met zulke opmerkingen wilt bereiken.

Maar ik maak er bezwaar tegen dat de suggestie is dat het aannemen van zo'n beroep een begin van een oplossing is. Dat is alles. Zo werkt het niet, mijns inziens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8070
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

TSD schreef: 17 sep 2024, 09:17
DDD schreef: 17 sep 2024, 08:59 Tja. Het is duidelijk dat er een bijzondere situatie is in Lisse, die veel flexibiliteit en tact vereist. Het lijkt me goed dat een dominee met bredere ervaring daarheen gaat. Alles wat in een homogene gemeente kan, hoeft nog niet te werken in een andere gemeente. Maar ik kan het maar beperkt beoordelen hoor. Ik was alleen erg verbaasd om hier te lezen over de voorbede.

Bij nader inzien is dat verder niet gek, je hoeft immers niet te bidden dat het beroep wordt aangenomen. Maar voor zover het idee zou zijn dat in alle gevallen een uitgesproken persoonlijkheid als predikant dan maar de oplossing zal zijn: dat lijkt me onjuist.
Hoezo is Ds. de Raaf zo'n uitgesproken persoonlijkheid dan? Ik begrijp je oprecht niet.
Hij heeft nog niet veel ervaring als predikant inderdaad, maar dat zegt toch lang niet alles?
Ik wil niet alles op de spits drijven, maar ds. De Raaf heeft nog een beroep. Het lijkt me voor onze classis ook fijn als hij dát aanneemt.
Plaats reactie