Misschien een troostrijke gedachte; je bent niet de enige.pierre27 schreef: ↑24 sep 2024, 20:38Ik verbaasde meer eerder over de conversatie tussen linkse-GG en Rappe Jan. Het leuk een beetje op Bart en Kees van ds v Reenen.
Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
Wat is daar zo troostrijk aan dan?HersteldHervormd schreef: ↑24 sep 2024, 21:55Misschien een troostrijke gedachte; je bent niet de enige.pierre27 schreef: ↑24 sep 2024, 20:38Ik verbaasde meer eerder over de conversatie tussen linkse-GG en Rappe Jan. Het leuk een beetje op Bart en Kees van ds v Reenen.
@DDD nu raak ik de kluts even kwijt. Er is toch wel degelijk een GG leer? Waarom had men dan niet genoeg aan de zes belijdenisgeschriften? Waarom heeft men in de leeruitspraken van 31 dan de DL naar rechts bijgesteld? Vond men Dordt te ruim? Ik ben bang van wel. Men vond Dordt te weinig expliciet supra-lapsarisch. En als u stelt dat de dogmatiek van ds. G. H. Kersten niet hoort bij de leer van de GG snap ik het helemaal niet meer. Ik heb nooit beter geweten dan dat de dogmatiek van ds. G.H. Kersten tot op vandaag grondleggend was voor het onderwijs op o.a de Theologische School en bijvoorbeeld de cursussen godsdienstonderwijs. Juist daarom verbaasde ik me ( positief) over de lezing voor studenten omdat de uitleg van die GG predikant die de lezing hield over de doop, afweek van de visie van ds. G.H. Kersten over de kinderdoop. Ds. G.H. Kersten bestreed namelijk ten stelligste dat alle gedoopte kinderen opgenomen waren in het genadeverbond. Hij vermeed het zelfs om te spreken over tweeërlei kinderen des verbonds. Zijn leer over de heilige doop werd volkomen beheerst door de leeruitspraak dat de verkiezing heerst over het verbond. Ten bewijze: meer dan dertigmaal
(nageteld) voegde ds. G.H.K. in de paragraaf over de kinderdoop uit zijn dogmatiek het woord predestinatie toe, of een woord dat met de predestinatie te maken had.
-
Klopt. GG en GGiN onderwijzen beide vanuit dat spoor..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Theoretisch mee eens. Praktisch gezien staat de opvatting over de doop bijna haaks op wat ik hier in de plaatselijke GG hoor. Daarom bestaat er geen GG-leer. En dat is maar gelukkig ook. Begrijp ik goed dat ook jij geen aanhanger bent van de dogmatiek van Kersten ?JanRap schreef: ↑25 sep 2024, 08:41@DDD nu raak ik de kluts even kwijt. Er is toch wel degelijk een GG leer? Waarom had men dan niet genoeg aan de zes belijdenisgeschriften? Waarom heeft men in de leeruitspraken van 31 dan de DL naar rechts bijgesteld? Vond men Dordt te ruim? Ik ben bang van wel. Men vond Dordt te weinig expliciet supra-lapsarisch. En als u stelt dat de dogmatiek van ds. G. H. Kersten niet hoort bij de leer van de GG snap ik het helemaal niet meer. Ik heb nooit beter geweten dan dat de dogmatiek van ds. G.H. Kersten tot op vandaag grondleggend was voor het onderwijs op o.a de Theologische School en bijvoorbeeld de cursussen godsdienstonderwijs. Juist daarom verbaasde ik me ( positief) over de lezing voor studenten omdat de uitleg van die GG predikant die de lezing hield over de doop, afweek van de visie van ds. G.H. Kersten over de kinderdoop. Ds. G.H. Kersten bestreed namelijk ten stelligste dat alle gedoopte kinderen opgenomen waren in het genadeverbond. Hij vermeed het zelfs om te spreken over tweeërlei kinderen des verbonds. Zijn leer over de heilige doop werd volkomen beheerst door de leeruitspraak dat de verkiezing heerst over het verbond. Ten bewijze: meer dan dertigmaal
(nageteld) voegde ds. G.H.K. in de paragraaf over de kinderdoop uit zijn dogmatiek het woord predestinatie toe, of een woord dat met de predestinatie te maken had.
Ds. Kersten was groot aanhanger van SteenblokGroot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 08:56 Klopt. GG en GGiN onderwijzen beide vanuit dat spoor..
-
Toch verschilden ze op sommige punten aanzienlijk. Ds. Kersten had toch wel een andere visie op het aanbod van genade, die anders lag dan dr. Steenblok leerde.GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:11Ds. Kersten was groot aanhanger van SteenblokGroot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 08:56 Klopt. GG en GGiN onderwijzen beide vanuit dat spoor..
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 25 sep 2024, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Scheuring terecht en daarom niet meer samenvoegen.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 sep 2024, 10:17Toch verschilden ze op sommige punten aanzienlijk. Ds. Kersten had toch wel een andere visie op het aanbod van genade, die anders lag dan dr. Steenblok leerde.GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:11Ds. Kersten was groot aanhanger van SteenblokGroot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 08:56 Klopt. GG en GGiN onderwijzen beide vanuit dat spoor..
-
Dat is jouw mening. Ik zie dat anders.GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:20Scheuring terecht en daarom niet meer samenvoegen.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 sep 2024, 10:17Toch verschilden ze op sommige punten aanzienlijk. Ds. Kersten had toch wel een andere visie op het aanbod van genade, die anders lag dan dr. Steenblok leerde.GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:11Ds. Kersten was groot aanhanger van SteenblokGroot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 08:56 Klopt. GG en GGiN onderwijzen beide vanuit dat spoor..
-
Of wat ruimte laten iets wat ik vanuit een bepaalde flank vaak hoor .GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:20Scheuring terecht en daarom niet meer samenvoegen.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 sep 2024, 10:17Toch verschilden ze op sommige punten aanzienlijk. Ds. Kersten had toch wel een andere visie op het aanbod van genade, die anders lag dan dr. Steenblok leerde.GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:11Ds. Kersten was groot aanhanger van SteenblokGroot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 08:56 Klopt. GG en GGiN onderwijzen beide vanuit dat spoor..
-
Ik denk dat in ieder kerkverband mensen zijn die toch hetzelfde denken als jezelf. Tenminste, dat zie ik hier op dit forum gebeuren. Van GGiN, GG, HHK, PKN tot CGK en de rest (of in andere volgorde ). Wat zegt "je" kerkverband? Dat je daar in de officiële boeken sta..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Hoe zie jij dat anders ? Is er een leerverschil met de GGiN of een liggingsverschil ? Als de scheuring in 1953 niet nodig zou zijn geweest dan hebben onze geliefde dominees en ouderlingen er een behoorlijke puinhoop van gemaakt destijds. Als er een samenvoeging komt dan stappen heel verl mensen over naar de HHK. En wat heb je dan gewonnen ? Ik zal mezelf iets nuanceren;: 1-wording ok maar alleen als de HHK volledig in het traject mee mag doen. En......dat gaat (waarschijnlijk) nooit gebeuren.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 sep 2024, 10:22Dat is jouw mening. Ik zie dat anders.GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:20Scheuring terecht en daarom niet meer samenvoegen.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 sep 2024, 10:17Toch verschilden ze op sommige punten aanzienlijk. Ds. Kersten had toch wel een andere visie op het aanbod van genade, die anders lag dan dr. Steenblok leerde.
Eens!Groot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 10:35 Ik denk dat in ieder kerkverband mensen zijn die toch hetzelfde denken als jezelf. Tenminste, dat zie ik hier op dit forum gebeuren. Van GGiN, GG, HHK, PKN tot CGK en de rest (of in andere volgorde ). Wat zegt "je" kerkverband? Dat je daar in de officiële boeken sta..
-
Dacht ik...GG links schreef: ↑25 sep 2024, 10:43Eens!Groot Blankenstein schreef: ↑25 sep 2024, 10:35 Ik denk dat in ieder kerkverband mensen zijn die toch hetzelfde denken als jezelf. Tenminste, dat zie ik hier op dit forum gebeuren. Van GGiN, GG, HHK, PKN tot CGK en de rest (of in andere volgorde ). Wat zegt "je" kerkverband? Dat je daar in de officiële boeken sta..
Met hartelijke groeten vanuit de GGiN