Echt letterlijk. Meerdere malen ook. En ook nog eens van de ene kant van de kerk naar de andere. Ik heb dat in mijn eigen gemeente nog nooit gezien.Terri schreef: ↑30 sep 2024, 21:51Heel speciaal ja....HersteldHervormd schreef: ↑30 sep 2024, 17:07 Gisteren naar een PG dienst geweest. Ik was toch wel positief verrast. Ik hoorde veel over een afhankelijkheid van God, toch wel wat uit het stuk der dankbaarheid, al werd dat allemaal niet zo letterlijk benoemt. Ook hoorde ik wat over het eenzijdige werk van God en de noodzaak om Hem te kennen. Hij is het die helpt en ondersteuning geeft etc. Ik vond dat verfrissend en goed.
Wat mij verder ook opviel was de drukte en onrust. Iedereen praat en begroet elkaar voor de dienst. Ik ben dat niet gewend. Ook tijdens de dienst werd er veel gepraat tussendoor, ook een hoop activisme, dat zat hem meer in het gaan staan en weer gaan zitten om de havenklap. De dienst duurde al 20 minuten voordat er niemand meer liep. De snoeprollen vlogen door de lucht. Door dit alles miste ik wel een beetje de eerbied eerlijk gezegd. De preek duurde een klein half uur ongeveer. Dat is bij ons ook dikwijls 2x zo lang.
Maar goed, al met al ben ik gematigd positief. Ik ging er redelijk blanco in, dus ik had geen last van vooroordelen.
Hoe was je zondag [2]?
-
Re: Hoe was je zondag [2]?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
De mededeelzaamheid was groot, begrijp ik wel.
- Maanenschijn
Precies ja. Het is een kerkdienst, niet als specifiek PG aan te duiden. Als zijnde: in een PG dienst gaat het zus en zo. Net als een dienst in de ene CGK anders kan zijn dan in de andere CGK.DDD schreef:Het is een dienst van een protestantse gemeente. Zo simpel is dat. Een gemiddelde Petrus-gemeente.
Dat zegt net zoveel als een cgk-dienst.
De beeldende beschrijving van HH heeft niet zo veel met PG te maken, het zou ook een beschrijving kunnen zijn van een CGK dienst of van een evangelische gemeente.
Wat niet wegneemt dat het best een interessante ervaring kan zijn geweest. Ongetwijfeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Precies. Maar die rollen snoep triggerde mij vooral....Je zal maar niet goed kunnen mikkenMaanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 01:01Precies ja. Het is een kerkdienst, niet als specifiek PG aan te duiden. Als zijnde: in een PG dienst gaat het zus en zo. Net als een dienst in de ene CGK anders kan zijn dan in de andere CGK.DDD schreef:Het is een dienst van een protestantse gemeente. Zo simpel is dat. Een gemiddelde Petrus-gemeente.
De beeldende beschrijving van HH heeft niet zo veel met PG te maken, het zou ook een beschrijving kunnen zijn van een CGK dienst of van een evangelische gemeente.
Wat niet wegneemt dat het best een interessante ervaring kan zijn geweest. Ongetwijfeld.
- Arja
- Contacteer:
Haha, ik heb gegoogeld wat een PG dienst was. Dat snoepen is echt apart hè.HersteldHervormd schreef: ↑30 sep 2024, 17:07 Gisteren naar een PG dienst geweest. Ik was toch wel positief verrast. Ik hoorde veel over een afhankelijkheid van God, toch wel wat uit het stuk der dankbaarheid, al werd dat allemaal niet zo letterlijk benoemt. Ook hoorde ik wat over het eenzijdige werk van God en de noodzaak om Hem te kennen. Hij is het die helpt en ondersteuning geeft etc. Ik vond dat verfrissend en goed.
Wat mij verder ook opviel was de drukte en onrust. Iedereen praat en begroet elkaar voor de dienst. Ik ben dat niet gewend. Ook tijdens de dienst werd er veel gepraat tussendoor, ook een hoop activisme, dat zat hem meer in het gaan staan en weer gaan zitten om de havenklap. De dienst duurde al 20 minuten voordat er niemand meer liep. De snoeprollen vlogen door de lucht. Door dit alles miste ik wel een beetje de eerbied eerlijk gezegd. De preek duurde een klein half uur ongeveer. Dat is bij ons ook dikwijls 2x zo lang.
Maar goed, al met al ben ik gematigd positief. Ik ging er redelijk blanco in, dus ik had geen last van vooroordelen.
Deel 2 Opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
-
Dat zeg ik toch ook nergens? Het was meer dan duidelijk dat het ging om een dienst bij een PG. Uiteraard is er wel een contrast t.o.v. mijn HHG. Vooral de onrust, het gekwebbel, het lopen, het praten etc. Ik apprecieer toch wel enige mate van rust en eerbied.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 01:01Precies ja. Het is een kerkdienst, niet als specifiek PG aan te duiden. Als zijnde: in een PG dienst gaat het zus en zo. Net als een dienst in de ene CGK anders kan zijn dan in de andere CGK.DDD schreef:Het is een dienst van een protestantse gemeente. Zo simpel is dat. Een gemiddelde Petrus-gemeente.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
- Maanenschijn
Het ligt vast aan mij, maar blijkbaar snap ik niet altijd wat je bedoelt. Net als nu. Wat zeg je nergens?HersteldHervormd schreef:Dat zeg ik toch ook nergens? Het was meer dan duidelijk dat het ging om een dienst bij een PG. Uiteraard is er wel een contrast t.o.v. mijn HHG. Vooral de onrust, het gekwebbel, het lopen, het praten etc. Ik apprecieer toch wel enige mate van rust en eerbied.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 01:01Precies ja. Het is een kerkdienst, niet als specifiek PG aan te duiden. Als zijnde: in een PG dienst gaat het zus en zo. Net als een dienst in de ene CGK anders kan zijn dan in de andere CGK.DDD schreef:Het is een dienst van een protestantse gemeente. Zo simpel is dat. Een gemiddelde Petrus-gemeente.
Dat het in iedere protestantse gemeente zo toegaat.
-
Met ''Precies ja. Het ... de andere CGK'' insinueer je dat ik dat ergens gezegd hebt. Daarna zeg je: ''De beeldende beschrijving van HH heeft niet zo veel met PG te maken''. Daarmee doe je weer alsof ik dat gezegd hebt. Het is vanaf het begin duidelijk dat ik gewoon bedoel dat ik een dienst bijgewoond hebt van een Protestantse Gemeente. Ik generaliseer nergens de gang van zaken van die betreffende dienst.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 22:10Het ligt vast aan mij, maar blijkbaar snap ik niet altijd wat je bedoelt. Net als nu. Wat zeg je nergens?HersteldHervormd schreef:Dat zeg ik toch ook nergens? Het was meer dan duidelijk dat het ging om een dienst bij een PG. Uiteraard is er wel een contrast t.o.v. mijn HHG. Vooral de onrust, het gekwebbel, het lopen, het praten etc. Ik apprecieer toch wel enige mate van rust en eerbied.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 01:01Precies ja. Het is een kerkdienst, niet als specifiek PG aan te duiden. Als zijnde: in een PG dienst gaat het zus en zo. Net als een dienst in de ene CGK anders kan zijn dan in de andere CGK.DDD schreef:Het is een dienst van een protestantse gemeente. Zo simpel is dat. Een gemiddelde Petrus-gemeente.
- Maanenschijn
O, nee hoor. Ik insinueer niks. Het was meer een vervolg van de vraag die Huisman stelde: Wat is een PG dienst?HersteldHervormd schreef:Met ''Precies ja. Het ... de andere CGK'' insinueer je dat ik dat ergens gezegd hebt. Daarna zeg je: ''De beeldende beschrijving van HH heeft niet zo veel met PG te maken''. Daarmee doe je weer alsof ik dat gezegd hebt. Het is vanaf het begin duidelijk dat ik gewoon bedoel dat ik een dienst bijgewoond hebt van een Protestantse Gemeente. Ik generaliseer nergens de gang van zaken van die betreffende dienst.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 22:10Het ligt vast aan mij, maar blijkbaar snap ik niet altijd wat je bedoelt. Net als nu. Wat zeg je nergens?HersteldHervormd schreef:Dat zeg ik toch ook nergens? Het was meer dan duidelijk dat het ging om een dienst bij een PG. Uiteraard is er wel een contrast t.o.v. mijn HHG. Vooral de onrust, het gekwebbel, het lopen, het praten etc. Ik apprecieer toch wel enige mate van rust en eerbied.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 01:01 Precies ja. Het is een kerkdienst, niet als specifiek PG aan te duiden. Als zijnde: in een PG dienst gaat het zus en zo. Net als een dienst in de ene CGK anders kan zijn dan in de andere CGK.
Ik heb helemaal niet opgevat dat je generaliseert. Ik denk dat we gewoon een beetje langs elkaar heen praten . Excuus als ik een verkeerde indruk heb gegeven.
-
Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 23:30O, nee hoor. Ik insinueer niks. Het was meer een vervolg van de vraag die Huisman stelde: Wat is een PG dienst?HersteldHervormd schreef:Met ''Precies ja. Het ... de andere CGK'' insinueer je dat ik dat ergens gezegd hebt. Daarna zeg je: ''De beeldende beschrijving van HH heeft niet zo veel met PG te maken''. Daarmee doe je weer alsof ik dat gezegd hebt. Het is vanaf het begin duidelijk dat ik gewoon bedoel dat ik een dienst bijgewoond hebt van een Protestantse Gemeente. Ik generaliseer nergens de gang van zaken van die betreffende dienst.Maanenschijn schreef: ↑01 okt 2024, 22:10Het ligt vast aan mij, maar blijkbaar snap ik niet altijd wat je bedoelt. Net als nu. Wat zeg je nergens?HersteldHervormd schreef:
Dat zeg ik toch ook nergens? Het was meer dan duidelijk dat het ging om een dienst bij een PG. Uiteraard is er wel een contrast t.o.v. mijn HHG. Vooral de onrust, het gekwebbel, het lopen, het praten etc. Ik apprecieer toch wel enige mate van rust en eerbied.
Ik heb helemaal niet opgevat dat je generaliseert. Ik denk dat we gewoon een beetje langs elkaar heen praten . Excuus als ik een verkeerde indruk heb gegeven.
- Arja
- Contacteer:
Wat klinkt dit mooi: zoete oase.Bertiel schreef: ↑30 sep 2024, 07:58 Gisteren een heerlijke zondag
Gistermorgen Jona 4:4-11 (tekst) en Efe 4:17-32
Thema en eerste punt: Gods Geheim
tweede punt: Gods geheim onthuld
Gisterenavond Joh 1:1-14 HC Zondag 13 vraag en Antwoord 33
Geadopteerde kinderen en Gods Zoon
1. Gods eniggeboren Zoon
2. Geadopteerde kinderen
Vooral de avonddienst was een heerlijk zoete oase!
Goede en gezegende zondag gehad
Deel 2 Opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/