Verwantschap theologie en filosofie.

DDD
Berichten: 30283
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door DDD »

Dat herken ik wel.

Daar is veel over te zeggen. Ik sluit aan bij Philip.

Daarnaast: God kan met mensen niet anders dan menselijk communiceren. Mensen zijn gebonden aan de middelen. Aan het waarnemen, horen, associeren en aan de werking van ons hart en hoofd.

Hoe meer wij weten van hoe wij mensen functioneren, hoe beter we ook verschijnselen kunnen verklaren. Dat zegt niet dat God daarin niet werkt. God werkt alle dingen. Het is ook onvoorstelbaar dat God ons buiten ons waarnemingsvermogen om zou kunnen bereiken. Wij mensen zijn daar te beperkt voor. Het is -als het zou kunnen- ook maar de vraag of God dat zou willen. Dat blijkt niet uit zijn openbaring.

In ieder geval: dat dingen verklaarbaar zijn, sluit niet uit dat God daardoor spreekt.
HersteldHervormd
Berichten: 6752
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 15 okt 2024, 22:38 Dat herken ik wel.

Daar is veel over te zeggen. Ik sluit aan bij Philip.

Daarnaast: God kan met mensen niet anders dan menselijk communiceren. Mensen zijn gebonden aan de middelen. Aan het waarnemen, horen, associeren en aan de werking van ons hart en hoofd.

Hoe meer wij weten van hoe wij mensen functioneren, hoe beter we ook verschijnselen kunnen verklaren. Dat zegt niet dat God daarin niet werkt. God werkt alle dingen. Het is ook onvoorstelbaar dat God ons buiten ons waarnemingsvermogen om zou kunnen bereiken. Wij mensen zijn daar te beperkt voor. Het is -als het zou kunnen- ook maar de vraag of God dat zou willen. Dat blijkt niet uit zijn openbaring.

In ieder geval: dat dingen verklaarbaar zijn, sluit niet uit dat God daardoor spreekt.
Dank DDD en Philip.
Ik begrijp dat mensen nu eenmaal zintuigen hebben en dat we die moeten gebruiken. Het gaat om uiteindelijk om de balans tussen het verklaren van zaken en het kijken met een geestelijk oog. Snap je wat ik daarmee bedoel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 30283
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door DDD »

Ja. Maar een geestelijk oog is óók beperkt tot de mogelijkheden die God ons gegeven hebt.

Als God bij wijze van spreken tot ons zou spreken in hoge tonen, dan zouden wij dat niet horen, maar katten wel. Hoewel het ook mogelijk is dat de een iets ziet dat de ander niet ziet.
Mannetje
Berichten: 8321
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Mannetje »

Mogelijk biedt dit proefschrift ook handvatten voor je worsteling: https://research.vu.nl/ws/portalfiles/p ... tation.pdf
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1473
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Marck »

Hier misschien ook nuttig: https://www.christelijkefilosofie.nl/
Plaats reactie