Situatie Midden-Oosten

ZWP
Berichten: 1897
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door ZWP »

GerefGemeente-lid schreef: 09 okt 2024, 19:39
ZWP schreef: 09 okt 2024, 18:55 In werkelijkheid is het genuanceerder dan of je bent het met Wilders eens of je bent pro Palestina.

Ik vind zowel die tweet van Wilders belachelijk en gezagsondermijnend etc én ook dat die zogenaamde pro Palestina demonstranten alle fatsoensperken te buiten gaan.
Het is niet altijd van tweeën één.
Maar wat is dan de reden dat heel de Nederlandse media en een flink aantal burgemeesters nu om het hardst roepen dat het allemaal zo erg is wat Wilders zegt, terwijl je ze nooit in het publieke debat hoort zeggen dat die zogenaamde pro-Palestinademonstranten die antisemitisme propageren moeten worden gestopt?

En welke zorg is er op dit moment groter? De opkomst van Jodenhaat en antisemitisme of Wilders die een stuk rood vlees de arena ingooit?
Ik deel denk ik een deel van je zorgen wel.

Dat de burgermeesters nu hard roepen dat Wilders dit echt niet mag zeggen is duidelijk. Hij is de leider van de grootste 'partij' en zit in de coalitie. Zijn gezagsondermijnend spreken doet wat met de maatschappij. Het is olie op het vuur. Zoals je zegt: een stuk rood vlees in de arena. En het maakt verder niet uit wat een burgermeester inhoudelijk van een demonstratie vindt. Overigens wordt er heel wat gesproken over antisemitisme. En, ook weer zo'n nuancering, niet elke kritiek op Israël is antisemitisme.
elbert
Berichten: 1470
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

ZWP schreef: 10 okt 2024, 07:29Overigens wordt er heel wat gesproken over antisemitisme. En, ook weer zo'n nuancering, niet elke kritiek op Israël is antisemitisme.
Het opvallende is dat veel van dat spreken over antisemitisme komt van rechtse partijen zoals de PVV die door linkse partijen als een gevaar worden gezien. Linkse partijen hoor je opvallend weinig over antisemitisme en als ze het wel doen, dan zullen ze altijd ook islamofobie noemen en dat doen ze, lijkt me, om dat weer een beetje te nuanceren. Want ja, veel moslims stemmen links dus die potentiele achterban wil je niet van je vervreemden. Dus komt er zelden een harde veroordeling richting Jodenhaat van die kant.
En dus zitten we in de merkwaardige situatie dat linkse partijen regelmatig naar de jaren 30 verwijzen als het om partijen als de PVV gaat, terwijl diezelfde PVV misschien wel het felste protesteert tegen Jodenhaat.

Terug naar het Midden-Oosten zelf: volgens Israelische media gaat het Israelische kabinet vanavond een definitief besluit nemen over de vergeldingsactie tegen Iran.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Hamas-leider Yahya Sinwar is gedood. DNA-tests hebben uitgewezen dat het werkelijk om Sinwar gaat.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4231
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

Edelweiss schreef: 17 okt 2024, 16:28 Hamas-leider Yahya Sinwar is gedood. DNA-tests hebben uitgewezen dat het werkelijk om Sinwar gaat.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Wat ik begrijp was het niet specifiek een aanval op hem, maar min of meer een 'toevalstreffer'?
Arja
Berichten: 2638
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 17 okt 2024, 16:28 Hamas-leider Yahya Sinwar is gedood. DNA-tests hebben uitgewezen dat het werkelijk om Sinwar gaat.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Jaja, ik las het ook. En ze hadden hem niet eens op het oog.
HersteldHervormd
Berichten: 6733
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door HersteldHervormd »

elbert schreef: 10 okt 2024, 13:11
ZWP schreef: 10 okt 2024, 07:29Overigens wordt er heel wat gesproken over antisemitisme. En, ook weer zo'n nuancering, niet elke kritiek op Israël is antisemitisme.
Het opvallende is dat veel van dat spreken over antisemitisme komt van rechtse partijen zoals de PVV die door linkse partijen als een gevaar worden gezien. Linkse partijen hoor je opvallend weinig over antisemitisme en als ze het wel doen, dan zullen ze altijd ook islamofobie noemen en dat doen ze, lijkt me, om dat weer een beetje te nuanceren. Want ja, veel moslims stemmen links dus die potentiele achterban wil je niet van je vervreemden. Dus komt er zelden een harde veroordeling richting Jodenhaat van die kant.
En dus zitten we in de merkwaardige situatie dat linkse partijen regelmatig naar de jaren 30 verwijzen als het om partijen als de PVV gaat, terwijl diezelfde PVV misschien wel het felste protesteert tegen Jodenhaat.

Terug naar het Midden-Oosten zelf: volgens Israelische media gaat het Israelische kabinet vanavond een definitief besluit nemen over de vergeldingsactie tegen Iran.
Helemaal eens. De uitersten komen samen. Extreem links en extreem rechts vinden elkaar op dit thema.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8540
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Geytenbeekje »

Het is wel zorgelijk dat de VN die ervoor had laten zorgen dat Israël gevormd werd, dat zij tegenwind van Israël krijgen. Ik snap de bedoeling van die vele bombardementen in Libanon ook niet.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1263
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Klavart »

Terri schreef: 17 okt 2024, 19:40
Edelweiss schreef: 17 okt 2024, 16:28 Hamas-leider Yahya Sinwar is gedood. DNA-tests hebben uitgewezen dat het werkelijk om Sinwar gaat.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Wat ik begrijp was het niet specifiek een aanval op hem, maar min of meer een 'toevalstreffer'?
Dat doet mij denken aan 1 Koningen 22 vers 34.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18113
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 17 okt 2024, 22:31 Het is wel zorgelijk dat de VN die ervoor had laten zorgen dat Israël gevormd werd, dat zij tegenwind van Israël krijgen. Ik snap de bedoeling van die vele bombardementen in Libanon ook niet.
Ik heb veel begrip voor de bombardementen in Libanon. Net als veel Libanezen die Hezbollah haten. De VN heeft haar taak daar niet gedaan. Onder haar ogen heeft Hezbollah een enorm wapenarsenaal kunnen bemachtigen.
Het mandaat van deze VN macht strekt niet verder dan kijken. Dat is belachelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Berichten: 1470
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Geytenbeekje schreef: 17 okt 2024, 22:31Ik snap de bedoeling van die vele bombardementen in Libanon ook niet.
Er wordt al sinds 8 oktober 2023 vanuit Libanon met raketten op Israel geschoten.
Daardoor moesten 60.000 tot 80.000 Israelische burgers uit het noorden van Israel hun huis ontvluchten.
Libanon zit tjokvol met Hezbollah raketten. Schattingen van voor de oorlog gingen uit van 100.000 tot 150.000 raketten.
Daar is Israel dus op aan het schieten en vandaar de vele bombardementen in Libanon.
De bedoeling van die bombardementen op Libanon is dat Israelische burgers uit het noorden van Israel weer terug naar hun huis kunnen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18988
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door helma »

Uit de app Israëlbidders:

Afbeelding Psalm 27 is gebeurd!
Op de eerste dag van het Loofhuttenfeest! ‘Struikelden zij zelf en vielen.’ Sinwar, een moderne Hitler, is niet gevonden door een speciale spectaculaire actie. Nee, hij is gevonden door gewone soldaten die niet eens door hadden wie ze voor zich hadden. De ‘slager van Khan Yunis.’ Het brein achter de afschuwelijke slachting van 7 oktober, die Israël en de Joden wou wegvagen. Hij heeft zijn eigen volk opgeofferd voor zijn doelen.
Gaza, met zijn prachtige ligging had het Dubai van het Midden-Oosten kunnen worden, met welvaart. Maar door haat gedreven, koos deze leider een ander weg.
Terwijl Sinwar in de gevangenis in Israël was, heeft hij zijn plannen bedacht. Hij ontdekte dat Israël voor het Leven kiest. Hij zag het als een zwakke plek. Hijzelf koos voor dood en verderf. Hij die door Israël in de gevangenis is geopereerd aan een hersentumor. Hij die is uitgeleverd samen met 1000 gevangenen tegen 1 Israëlische soldaat. Diegene die het niet erg vond dat tienduizenden van zijn eigen volk werden opgeofferd, door ze als een menselijk schild te gebruiken. Hij is niet meer…

Op dat moment was hij, God zij dank, niet omringt met de gegijzelden. Dank U Heer, we zien het als een wonder.
Sinwar had een UNWRA ID bij zich, explosieven, maar ook plattegronden van zijn beruchte tunnelsysteem.
Zo dikwijls stond bij de https://www.icej.nl/gebedspunten, als gebedspunt:
Bid dat ze Sinwar mogen vinden. Dat is gebed is beantwoord!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9671
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

Als ik een hooggeplaatste Iranier was, die nu erg bang voor Israel is, zou ik me in ieder geval niet in Isfahan verbergen.

https://www.gedichten.nl/nedermap/poezi ... 32641.html
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

Terri schreef: 17 okt 2024, 19:40
Edelweiss schreef: 17 okt 2024, 16:28 Hamas-leider Yahya Sinwar is gedood. DNA-tests hebben uitgewezen dat het werkelijk om Sinwar gaat.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Wat ik begrijp was het niet specifiek een aanval op hem, maar min of meer een 'toevalstreffer'?
Correct. Dat maakt het extra bijzonder.
huisman schreef: 17 okt 2024, 23:00
Geytenbeekje schreef: 17 okt 2024, 22:31 Het is wel zorgelijk dat de VN die ervoor had laten zorgen dat Israël gevormd werd, dat zij tegenwind van Israël krijgen. Ik snap de bedoeling van die vele bombardementen in Libanon ook niet.
Ik heb veel begrip voor de bombardementen in Libanon. Net als veel Libanezen die Hezbollah haten. De VN heeft haar taak daar niet gedaan. Onder haar ogen heeft Hezbollah een enorm wapenarsenaal kunnen bemachtigen.
Het mandaat van deze VN macht strekt niet verder dan kijken. Dat is belachelijk.
Volledig mee eens. UNIFIL is een volstrekt nutteloze organisatie. Zij stonden er bij en keken er naar, beschermden, en lieten het toe.
Ik heb het enorme voorrecht gehad om UN-watcher Hillel Neuer te mogen ontmoeten. Het bewijs dat de UN jaren weg heeft gekeken, zowel bij UNIFIL als bij de UNRWA, is zo overweldigend dat de VN, gezien hun tomeloze hypocrisie, in mijn ogen hun toon ernstig mag matigen in dit conflict omdat hun statements totaal ongeloofwaardig zijn.
elbert schreef: 18 okt 2024, 07:56
Geytenbeekje schreef: 17 okt 2024, 22:31Ik snap de bedoeling van die vele bombardementen in Libanon ook niet.
Er wordt al sinds 8 oktober 2023 vanuit Libanon met raketten op Israel geschoten.
Daardoor moesten 60.000 tot 80.000 Israelische burgers uit het noorden van Israel hun huis ontvluchten.
Libanon zit tjokvol met Hezbollah raketten. Schattingen van voor de oorlog gingen uit van 100.000 tot 150.000 raketten.
Daar is Israel dus op aan het schieten en vandaar de vele bombardementen in Libanon.
De bedoeling van die bombardementen op Libanon is dat Israelische burgers uit het noorden van Israel weer terug naar hun huis kunnen.
Vergeet hierbij ook niet te melden dat UNIFIL zich tijdens genoemde bombardementen, en op alle terreur van voorgaande jaren, op geen enkele wijze heeft uitgesproken. Pas toen Israel terug ging bijten, presenteerden zij hun verontwaardiging hierover. Schandelijk.
Evil is finally being exposed en ik denk dat er heel wat grote namen bij de VN vrij zenuwachtig zijn hierover.

@helma: wat een prachtig bericht. Dank je wel voor het delen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18113
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Dit is best fascinerend om te lezen. Het einde van Sinwar.

https://nos.nl/l/2541234
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4231
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

Op de een of andere manier had hij ( lijkt het) wat van z'n extreme voorzichtigheid los gelaten.
Maar ik blijf steeds denken aan wat @Klavart schreef...
Plaats reactie