Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Inderdaad. Maar Arnhem heeft er nauwelijks, de laatste maanden van dit jaar.
-
Niet aan het uitnodigingsbeleid in ieder geval!
-
Hoe houd jij al die zaken en patronen bij? Zit je met een lijstje (in hoofd of hand) elke week de preekbeurten te categoriseren en analyseren?GerefGemeente-lid schreef: ↑17 okt 2024, 18:57
Ds. Huisman preekt elke maand in Lelystad en ds. Van Manen ook. En vanuit de classis Rijssen kunnen wellicht ds. Visser (nu nog consulent van Doetinchem) en ds. J. Janse in de derde diensten wel bijspringen, lijkt me. Ds. J. Beens reist op zondag ook behoorlijke afstanden, dus die kan ook bijspringen. En ds. Van Nieuw Amerongen ook.
Ik begrijp je suggesties wel over welke predikanten waar kunnen helpen. Het is praktisch meedenken van je, vermoed ik, al zet het verder geen zoden aan de dijk aangezien degenen die het aangaat dit niet lezen of er anders vast met bepaalde gedachten kennis van zouden nemen. Maar klopt het dat ik er ook iets vanzelfsprekends in lees? "Dat kunnen ze best doen", zoiets.
Ik vind die derde en andere extra preekbeurten van dominees eigenlijk helemaal niet zo'n vanzelfsprekendheid. Sympathiek dat ze het doen, maar een aanslag op het zondagleven van hun gezinnen en mogelijk zelfs van hun eigen geestelijk leven.
-
Je hele reactie is van dusdanige aard dat ik weinig zin heb om te reageren.
Je laatste woorden vind ik bovendien een onterechte waardeoordeel en eigenlijk ook een veroordeling. Alsof een derde dienst zorgt voor een minder geestelijk leven onder Gods knechten.
Het moet toch niet gekker worden.
Je laatste woorden vind ik bovendien een onterechte waardeoordeel en eigenlijk ook een veroordeling. Alsof een derde dienst zorgt voor een minder geestelijk leven onder Gods knechten.
-
Doe normaal man. Job stelt gewoon een vraag.
En onze dominee zegt zelf ook dat een derdedienst een belasting is
En onze dominee zegt zelf ook dat een derdedienst een belasting is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Ik weet ook dat er een predikant was die het had over de preekstoel als zijn 'houten dokter'.
En de oud-predikant van onze gemeente gaat nog iedere zondagmorgen voor, ondanks zijn zeer hoge leeftijd.
Laat dat maar de boventoon voeren.
- Maanenschijn
Met welk been ben jij uit bed gestapt vanmorgen (figuurlijk)?GerefGemeente-lid schreef:Je hele reactie is van dusdanige aard dat ik weinig zin heb om te reageren.
@Job stelt heel gewone zaken aan de orde, een goede analyse. En zinvolle opmerkingen over de derde dienst. Menig predikantskind zal opmerken dat vader erg afwezig was, zelfs zondags.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat vind ik niet. Iemand met een normale kerkelijke algemene ontwikkeling zou de opmerkingen van GG-lid hebben kunnen plaatsen. Dus als iemand dan net doet of je daar bijzondere moeite voor moet doen, is dat onaangenaam en suggestief.
Dat geldt ook voor het laatste deel van de bijdrage van Job. Preken is hun werk, en je moet het effect van weg zijn op zondag niet overdrijven. Het is veel eerder een probleem als je de hele week en zaterdag druk bent. Maar een keer extra preken op zondag hoeft heus niet in alle gevallen belastend te zijn. En zo wel: dat hoort ook bij het werk en de roeping.
Ik ben het dus niet zo met Maanenschijn eens, maar kennelijk kun je hier heel verschillend over denken.;-)
-
Een extra dienst kost een dominee als hij een beetje in de buurt blijft is dat maximaal 3 uur.Maanenschijn schreef: ↑19 okt 2024, 12:43Met welk been ben jij uit bed gestapt vanmorgen (figuurlijk)?GerefGemeente-lid schreef:Je hele reactie is van dusdanige aard dat ik weinig zin heb om te reageren.
@Job stelt heel gewone zaken aan de orde, een goede analyse. En zinvolle opmerkingen over de derde dienst. Menig predikantskind zal opmerken dat vader erg afwezig was, zelfs zondags.
Een predikantskind kan zondag ruim 2 uur naar zijn vader luisteren terwijl de vaders van andere kinderen stil zijn .
- Maanenschijn
Ja ja, mijn kinderen zouden dat snel zat zijn .MGG schreef:Een extra dienst kost een dominee als hij een beetje in de buurt blijft is dat maximaal 3 uur.Maanenschijn schreef: ↑19 okt 2024, 12:43Met welk been ben jij uit bed gestapt vanmorgen (figuurlijk)?GerefGemeente-lid schreef:Je hele reactie is van dusdanige aard dat ik weinig zin heb om te reageren.
Een predikantskind kan zondag ruim 2 uur naar zijn vader luisteren terwijl de vaders van andere kinderen stil zijn .
Je kunt de afwezigheid niet simpelweg terugbrengen naar bijv. 3 uur. Het is vlug eten, gaan preken, thuiskomen en weer snel wat naar binnen schuiven en weer weg. Die drie uur is betekent veel meer. Vooral op een moment waarin je juist de kans heb iets voor je gezin te betekenen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Ik ken HHK dominees die het liefst 4x preken per zondag. Of dat verantwoord is of niet weet ik niet. Zou wel simpel zijn als ik daar wat van vind.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com