Job schreef: ↑19 okt 2024, 15:40
Ik denk dat jij, GGlid, meer redeneert vanuit: het is een liefdedienst en ze zullen niets liever willen dan preken. Klopt dat? Ik ga daar nog wel een heel eind in mee, maar zo'n derde dienst, ik vraag me af of het voor alle partijen vruchtbaar is. Als ouders en dus ook vaders op één dag nodig zijn in hun gezin, is het op zondag. Heel veel rondom het laatste interview van ds. Moerkerken, maar ook wat er gezegd is in het In Memoriam, heeft me aan het denken gezet. De kinderen zijn maar één keer klein he? En dominees zijn niet ons publiek bezit.
Ik zie ze soms aan komen crossen bij onze kerk, soms met een croissantje in de hand, koster erachteraan met een bak koffie richting consistorie, tien minuten voor aanvangstijd van de dienst, dat ik denk: komt u er zelf aan toe om zondag te houden, zoals verwoord in de catechismus? Is er stille tijd? Hebt u eerst ontvangen zodat u kunt uitdelen?
Dan is er nog iets. Ik kan niet voor alle gemeenten spreken maar onze vacante gemeente is zeer ruim bedeeld met preekbeurten. Zodanig dat het geregeld best lastig is om de nood v/h vacant-zijn te voelen. We hebben soms minder leesdiensten dan gemeenten met een eigen dominee.
Ja. Inderdaad. Ik geloof dat menigmaal het preken ook hun liefste werk is. Lees bijvoorbeeld het interview van ds. Verschuure, vorig jaar in het RD, er maar op na.
En verder vind ik het teveel mensenmiddelpuntig van je geredeneerd. Vroeger liepen de dominees op zondag zelfs nog een flink aantal km naar een naburige gemeente. Dan waren ze nog veel langer weg.
Je moet verder ook niet vergeten dat men misschien op andere tijden wel met de kleine kinderen kan praten, waar een vader die 50 uur per week in de bouw als zzp-er werkt dat niet kan. Denk aan de momenten dat men de kinderen naar school kan brengen of kan ophalen of aan de momenten uit school 's middags bij de koffie. Er zijn ook predikanten die de woensdagmiddag vrij houden voor de kinderen, heb ik weleens begrepen.
En wat betreft die stille tijd op zondag; ik denk dat menig predikant de zondagse wekker heel erg vroeg heeft staan. Ik weet van een predikant die daarom op zaterdagavond ook geen activiteiten buitenshuis inplant, mede vanwege dit en ook om deze voor het gezin vrij te houden.
Dus ik vind dat je te eenzijdig deze zaak beziet.