Pleiten op je doop

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12546
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 21 okt 2024, 11:51 https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wel typisch dat hij op Calvijn zich beroept, net als I Kievit die wel alle gedoopten in het genadeverbond rekende (tweeërlei kinderen des verbonds).
Zal vast wel een reactie op komen, denk ik.
Ik ken de beste man niet, is hij theologisch opgeleid?
Er zitten wel wat omissies in, als het gaat om theologisch redeneren. NGB 16 gaat wel over de verkiezing, maar niet over het verbond. Toch trekt deze man een conclusie die daar niet in is opgenomen. NGB 35 gaat over het avondmaal, waarbij hij voor het gemak NGB 34 over de doop overslaat waar letterlijk dit staat: "En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen".
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 973
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Adagio »

Misschien een jaar of vijftien geleden circuleerde in vrijgemaakte kring de volgende equivalent voor wat in de reformatorische hoek "Refocontainer" werd geheten, nl.: "Verbondsbak". Geen idee of het nog gangbaar is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18137
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Herman schreef: 21 okt 2024, 12:14
Bertiel schreef: 21 okt 2024, 11:51 https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wel typisch dat hij op Calvijn zich beroept, net als I Kievit die wel alle gedoopten in het genadeverbond rekende (tweeërlei kinderen des verbonds).
Zal vast wel een reactie op komen, denk ik.
Ik ken de beste man niet, is hij theologisch opgeleid?
Er zitten wel wat omissies in, als het gaat om theologisch redeneren. NBV 16 gaat wel over de verkiezing, maar niet over het verbond. Toch trekt deze man een conclusie die daar niet in is opgenomen. NGB 35 gaat over het avondmaal, waarbij hij voor het gemak NGB 34 over de doop overslaat waar letterlijk dit staat: "En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen".
Het verbondsdenken van deze ouderling is niet gestempeld door Schrift en belijdenis maar door ‘zijn’ leer. Voor de rest niets verrassend in dit opiniestuk. Ds Boersma heeft zich natuurlijk ook ongelukkig uitgedrukt. Dat de doop inlijft in het genadeverbond is niet conform de 3FvE en ons doopformulier. Omdat de kinderen in het genadeverbond zijn behoren ze gedoopt te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere
Berichten: 518
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Refojongere »

Ik las in de vragenrubriek een bijbels antwoord van A.J.C. van Gent van de gereformeerde gemeenten:

Als God iets heeft beloofd, dan doet Hij het toch? Het zoeken naar een logische oplossing voor dit soort menselijke vragen is de reden dat over deze onderwerpen al eeuwenlang wordt gediscussieerd. Wij krijgen onze gedachten niet logisch geordend. Wij willen graag de ogenschijnlijke tegenstrijdigheden oplossen, zoals: Gods verborgen verkiezing, Zijn verbond en beloften en het door Zijn Geest gewerkte geloof in Christus. Bedenk echter dat Gods gedachten hoger zijn dan onze gedachten (Jesaja 55:9b). We mogen daarom vrijmoedig en eerbiedig alle Bijbelse gegevens laten staan en ons ootmoedig berusten in het Woord van de HEERE. Met Calvijn mogen we vasthouden dat God in Zijn verbond en met de doop aan ons en onze kinderen beloften doet, die in Zijn vrijmacht in de uitverkorenen worden vervuld. Het krijgen van de beloofde zegen is volkomen Gods genade en het níet krijgen van die beloofde zegeningen wordt veroorzaakt door het vasthouden aan de zonde en het in ongeloof moedwillig verwerpen van Gods verbondsbeloften.
Groot Blankenstein
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

Link naar bovengenoemde vraag en antwoord:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... -beloften/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Geytenbeekje
Berichten: 8541
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef: 21 okt 2024, 13:03
Herman schreef: 21 okt 2024, 12:14
Bertiel schreef: 21 okt 2024, 11:51 https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wel typisch dat hij op Calvijn zich beroept, net als I Kievit die wel alle gedoopten in het genadeverbond rekende (tweeërlei kinderen des verbonds).
Zal vast wel een reactie op komen, denk ik.
Ik ken de beste man niet, is hij theologisch opgeleid?
Er zitten wel wat omissies in, als het gaat om theologisch redeneren. NBV 16 gaat wel over de verkiezing, maar niet over het verbond. Toch trekt deze man een conclusie die daar niet in is opgenomen. NGB 35 gaat over het avondmaal, waarbij hij voor het gemak NGB 34 over de doop overslaat waar letterlijk dit staat: "En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen".
Het verbondsdenken van deze ouderling is niet gestempeld door Schrift en belijdenis maar door ‘zijn’ leer. Voor de rest niets verrassend in dit opiniestuk. Ds Boersma heeft zich natuurlijk ook ongelukkig uitgedrukt. Dat de doop inlijft in het genadeverbond is niet conform de 3FvE en ons doopformulier. Omdat de kinderen in het genadeverbond zijn behoren ze gedoopt te zijn.
Je kan mijns inziens wel zeggen dat de uitverkorenen bezitters zijn van de genadige weldaad/weldaden dat vloeit uit het genadeverbond.
Bertiel
Berichten: 5182
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Bertiel »

Groot Blankenstein schreef: 21 okt 2024, 19:28 Link naar bovengenoemde vraag en antwoord:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... -beloften/
dat is heel wat anders dan dat er ooit achterop het RD heeft gestaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8272
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Pleiten op je doop

Bericht door GerefGemeente-lid »

Refojongere schreef: 21 okt 2024, 17:59 Ik las in de vragenrubriek een bijbels antwoord van A.J.C. van Gent van de gereformeerde gemeenten:

Als God iets heeft beloofd, dan doet Hij het toch? Het zoeken naar een logische oplossing voor dit soort menselijke vragen is de reden dat over deze onderwerpen al eeuwenlang wordt gediscussieerd. Wij krijgen onze gedachten niet logisch geordend. Wij willen graag de ogenschijnlijke tegenstrijdigheden oplossen, zoals: Gods verborgen verkiezing, Zijn verbond en beloften en het door Zijn Geest gewerkte geloof in Christus. Bedenk echter dat Gods gedachten hoger zijn dan onze gedachten (Jesaja 55:9b). We mogen daarom vrijmoedig en eerbiedig alle Bijbelse gegevens laten staan en ons ootmoedig berusten in het Woord van de HEERE. Met Calvijn mogen we vasthouden dat God in Zijn verbond en met de doop aan ons en onze kinderen beloften doet, die in Zijn vrijmacht in de uitverkorenen worden vervuld. Het krijgen van de beloofde zegen is volkomen Gods genade en het níet krijgen van die beloofde zegeningen wordt veroorzaakt door het vasthouden aan de zonde en het in ongeloof moedwillig verwerpen van Gods verbondsbeloften.
Ik voel meer voor de visie van Van Maren. Het altijd maar weer schermen met de zonde van het ongeloof is erg makkelijk om bepaalde dogmatische zaken kloppend te krijgen.
Carsten
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Carsten »

De zonde van ongeloof wordt duidelijk en meerdere keren in de Bijbel genoemd. Waar zouden wij deze Bijbelse notie wegzetten als erg makkelijk, daar wij weten dat het een grote zonde is. Die door onze oudvaders zelfs als geestelijke zelfmoord werd gezien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12546
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Herman »

Het punt is dat de zonde van het ongeloof in het systeem van een dubbele predestinatie geen plek heeft. Je bent dan verworpen en het kan dus nooit van je eigen keuze voor het ongeloof afhangen dat je niet zalig wordt. Dergelijke extremiteiten - niet door mij onderschreven overigens- hebben wel een plek in de rechterkant van de gereformeerde orthodoxie.
Groot Blankenstein
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

Het praktische probleem van de GGiN lijn van denken is, dat het de grond om te mogen hopen op Gods beloften, eigenlijk achter slot en grendel zet achter de verkiezing. Bent u uitverkorenen, dan is het voor u…en arme zondaren lopen vast. Want die voelen zich van alles behalve uitverkoren.

Ik vind het zo verdrietig dat dit nu weer in de krant staat! Bidden jullie asjeblieft mee om een heel goede tegenreactie die doel treft…
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Michaels
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Michaels »

Hier weer, met alle respect, hoteldebotel over de kinderdoop.

genadeverbond?
De consequentie van de stelling dat „de doop inlijft in het genadeverbond” is dat de beloften van het genadeverbond dan ook voor alle gedoopten zijn. De Schrift en de praktijk leren echter dat ook vele gedoopten verloren gaan.
https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wanneer komt men er achter dat de doop alleen aan gelovige toebehoord.
Mannetje
Berichten: 8322
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Mannetje »

Michaels schreef: 22 okt 2024, 08:53 Hier weer, met alle respect, hoteldebotel over de kinderdoop.

genadeverbond?
De consequentie van de stelling dat „de doop inlijft in het genadeverbond” is dat de beloften van het genadeverbond dan ook voor alle gedoopten zijn. De Schrift en de praktijk leren echter dat ook vele gedoopten verloren gaan.
https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wanneer komt men er achter dat de doop alleen aan gelovige toebehoord.
Fijn dat je het artikel nog even aanhaalt waar het al weer even over ging. Heb je alles gelezen, of kom je even artikel dumpen en anti-kinderdoop promoten?
-
Michaels
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Michaels »

Mannetje schreef: 22 okt 2024, 09:22
Michaels schreef: 22 okt 2024, 08:53 Hier weer, met alle respect, hoteldebotel over de kinderdoop.

genadeverbond?
De consequentie van de stelling dat „de doop inlijft in het genadeverbond” is dat de beloften van het genadeverbond dan ook voor alle gedoopten zijn. De Schrift en de praktijk leren echter dat ook vele gedoopten verloren gaan.
https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wanneer komt men er achter dat de doop alleen aan gelovige toebehoord.
Fijn dat je het artikel nog even aanhaalt waar het al weer even over ging. Heb je alles gelezen, of kom je even artikel dumpen en anti-kinderdoop promoten?
Ik kom niets promoten, aanmoedigen, bevorderen nog stimuleren maar de rechte dooppraktijk zoals die letterlijk in de Bijbel beschreven wordt alleen dan kan dat verdiepen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8272
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Pleiten op je doop

Bericht door GerefGemeente-lid »

Michaels schreef: 22 okt 2024, 09:33
Mannetje schreef: 22 okt 2024, 09:22
Michaels schreef: 22 okt 2024, 08:53 Hier weer, met alle respect, hoteldebotel over de kinderdoop.

genadeverbond?
De consequentie van de stelling dat „de doop inlijft in het genadeverbond” is dat de beloften van het genadeverbond dan ook voor alle gedoopten zijn. De Schrift en de praktijk leren echter dat ook vele gedoopten verloren gaan.
https://www.rd.nl/artikel/1081683-zijn- ... adeverbond

Wanneer komt men er achter dat de doop alleen aan gelovige toebehoord.
Fijn dat je het artikel nog even aanhaalt waar het al weer even over ging. Heb je alles gelezen, of kom je even artikel dumpen en anti-kinderdoop promoten?
Ik kom niets promoten, aanmoedigen, bevorderen nog stimuleren maar de rechte dooppraktijk zoals die letterlijk in de Bijbel beschreven wordt alleen dan kan dat verdiepen.
Gelukkig zegt de Heidelbergse Catechismus dat we ook de jonge kinderen behoren te dopen.
Plaats reactie