Pleiten op je doop

Groot Blankenstein
Berichten: 396
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer…!

Jes. 45:22

https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
JanRap
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Pleiten op je doop

Bericht door JanRap »

Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 13:36
JanRap schreef: 22 okt 2024, 11:01
Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 08:51 Het praktische probleem van de GGiN lijn van denken is, dat het de grond om te mogen hopen op Gods beloften, eigenlijk achter slot en grendel zet achter de verkiezing. Bent u uitverkorenen, dan is het voor u…en arme zondaren lopen vast. Want die voelen zich van alles behalve uitverkoren.

Ik vind het zo verdrietig dat dit nu weer in de krant staat! Bidden jullie asjeblieft mee om een heel goede tegenreactie die doel treft…
@Groot Blankenstein, U bent verdrietig vanwege deze publicatie. Begrijpelijk. Theologisch raakt het artikel kant noch wal. Het lijkt op de wiskundige filosofische constructies van dr. Steenblok. En op de massieve en drammerige stijl van dr. Abraham Kuyper. ( !) Toch was de toonzetting milder dan we uit deze hoek van de GG in Ned gewend zijn. De scribent maakte de GG predikant niet verdacht. U hoopt op een goede tegenactie. U bedoelt waarschijnlijk een gedegen artikel. Wie moet dat schrijven? Het standpunt over de doop van de GG is ( in principe hetzelfde) als van de GG in Ned. Gebaseerd op de Dogmatiek van ds. GH Kersten. En stel dat de scribent zich zou laten corrigeren dan houdt hij op GG in Nedter te zijn. Lastig.
Hoe het moet weet ik ook niet. Ik weet wel dat bij HEERE geen ding onmogelijk is. Ik hoop nog altijd dat heel de hoek die zo denkt, het kromme van hun denken ooit nog eens in gaat zien. En gereformeerd word..

En dat het voor de scribent lastig zou zijn als hij zich laat corrigeren, geloof ik direct. Eigenlijk kan dat misschien ook alleen maar gebeuren als de HEERE zulke mensen zelf vast laat lopen in eigen dogma’s.

🙏🏻 🙏🏻 🙏🏻
@Groot Blankensteind. Er zijn een paar zaken die correctie extra moeilijk maken. 1 Het zijn vaak uiterst sympathieke, intelligente en hardwerkende ambtsdragers die publicaties schrijven als bovenbedoeld 2. Er is in die kringen een enorm wantrouwen tegenover een ieder die het anders heeft geleerd. Ze worden weggezet als drie-verbondenaanhangers, remonstranten, of zelfs als mensen die de alverzoening aanhangen 3. Omdat ze vaak voor het leven ambtsdrager zijn hebben ze een onaantastbare status gekregen. Tegenspraak of correctie in de kring van ambtsdragers is not done 4. Veel gemeenteleden slikken alles voor zoete koek. Het is als het fides implicitas van de Roomse kerk, men gelooft wat de kerk gelooft. 5 De belijdenissen worden hooggeprezen maar weinig gelezen of fors verbouwd dan wel bijgesteld 6. De christelijke leer en de bevinding worden volledig uit elkaar gerukt. Ten nadele van de leer van de kerk van alle tijden. De leer van profeten en apostelen waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen.
Groot Blankenstein
Berichten: 396
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Groot Blankenstein
Berichten: 396
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

De HEERE is groter dan iedere barrière..!

🙏🏻 🙏🏻 🙏🏻
Laatst gewijzigd door Groot Blankenstein op 22 okt 2024, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6798
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Posthoorn »

Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 16:07 Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
Nou, zo kan het wel weer, hè. Je moet wel weten wat je zegt.
Groot Blankenstein
Berichten: 396
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

Ik ben me heel bewust van wat ik zeg..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Michaels
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Michaels »

GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 14:23
Michaels schreef: 22 okt 2024, 14:06
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:45
Michaels schreef: 22 okt 2024, 09:44
Ik schreef: ‘met alle respect, hoteldebotel’.
Hoteldebotel kun je meer onder verstaan maar in mijn geval bedoeld ‘heel erg verliefd zijn op’ zodat je het andere niet meer ziet of verstaat.
Maar daarmee wijs jij de kinderdoop af. En dat is een schokkende werkelijkheid.
Nee dat is niet zo en schreef ik ook niet.
Ook de kinderdoop heeft een gegronde dogmatische rede maar ……die steeds weer en meer (in onze tijd en cultuur) in de geremdheid eindigt, zie dit topic maar weer. Ik bedoel met verliefdheid (hoteldebotel) op de kinderdoop dat je daarvan zo gegrondvest bent dat je alleen daar maar op ziet. Je weet dat verliefdheid ook blind maakt voor het andere zoals het gezegde zegt: Liefde maakt bind. Ik zie dit ook heel erg bij jou van toepassing.
Bij jou ook dan.

Volwassendoop is niet Bijbels. Dat lijk jij wel te suggereren.
Nee dat suggereer ik niet.

Je kunt zo verschrikkelijk vast blijven houden of focussen op dat je het andere allemaal totaal over het hoofd ziet.

De kinderdoop is een dogmatische gegronde Bijbelse reden, volwassen doop een letterlijk Bijbels grond. Het is dus niet of-of maar het is en-en.

Dat komt m.i. omdat men meent één ervan te moeten wegstrepen.

En dat zorgt voor een dilemma omdat onderkent wordt dat beide gegevens volkomen naar de Schrift zijn. En terecht. Men zou daarom beide perspectieven laten staan. Het spanningsveld is dus gezond. Slechts wie meent te moeten kiezen zal voortdurend strijd ervaren.

En daarom: GOD is degene die zowel ogen sluit alsook opent. Alles op zijn tijd: volmaakt en voor iedereen! En van die waarheid moet wij getuigen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8271
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Pleiten op je doop

Bericht door GerefGemeente-lid »

Michaels schreef: 22 okt 2024, 16:33
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 14:23
Michaels schreef: 22 okt 2024, 14:06
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:45 Maar daarmee wijs jij de kinderdoop af. En dat is een schokkende werkelijkheid.
Nee dat is niet zo en schreef ik ook niet.
Ook de kinderdoop heeft een gegronde dogmatische rede maar ……die steeds weer en meer (in onze tijd en cultuur) in de geremdheid eindigt, zie dit topic maar weer. Ik bedoel met verliefdheid (hoteldebotel) op de kinderdoop dat je daarvan zo gegrondvest bent dat je alleen daar maar op ziet. Je weet dat verliefdheid ook blind maakt voor het andere zoals het gezegde zegt: Liefde maakt bind. Ik zie dit ook heel erg bij jou van toepassing.
Bij jou ook dan.

Volwassendoop is niet Bijbels. Dat lijk jij wel te suggereren.
Nee dat suggereer ik niet.

Je kunt zo verschrikkelijk vast blijven houden of focussen op dat je het andere allemaal totaal over het hoofd ziet.

De kinderdoop is een dogmatische gegronde Bijbelse reden, volwassen doop een letterlijk Bijbels grond. Het is dus niet of-of maar het is en-en.

Dat komt m.i. omdat men meent één ervan te moeten wegstrepen.

En dat zorgt voor een dilemma omdat onderkent wordt dat beide gegevens volkomen naar de Schrift zijn. En terecht. Men zou daarom beide perspectieven laten staan. Het spanningsveld is dus gezond. Slechts wie meent te moeten kiezen zal voortdurend strijd ervaren.

En daarom: GOD is degene die zowel ogen sluit alsook opent. Alles op zijn tijd: volmaakt en voor iedereen! En van die waarheid moet wij getuigen.
Nee hoor. Ik lees dit nergens in de Bijbel of in de Catechismus.
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

GerefGemeente-lid schreef:
Michaels schreef: 22 okt 2024, 14:06
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:45
Michaels schreef: 22 okt 2024, 09:44 Ik schreef: ‘met alle respect, hoteldebotel’.
Hoteldebotel kun je meer onder verstaan maar in mijn geval bedoeld ‘heel erg verliefd zijn op’ zodat je het andere niet meer ziet of verstaat.
Maar daarmee wijs jij de kinderdoop af. En dat is een schokkende werkelijkheid.
Nee dat is niet zo en schreef ik ook niet.
Ook de kinderdoop heeft een gegronde dogmatische rede maar ……die steeds weer en meer (in onze tijd en cultuur) in de geremdheid eindigt, zie dit topic maar weer. Ik bedoel met verliefdheid (hoteldebotel) op de kinderdoop dat je daarvan zo gegrondvest bent dat je alleen daar maar op ziet. Je weet dat verliefdheid ook blind maakt voor het andere zoals het gezegde zegt: Liefde maakt bind. Ik zie dit ook heel erg bij jou van toepassing.
Bij jou ook dan.

Volwassendoop is niet Bijbels. Dat lijk jij wel te suggereren.
Handelingen 22:16, En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam de Heeren.
Handelingen 8 zegt genoeg denk ik.

De discussie is niet volwassen doop, maar geloofsdoop, kinderen kunnen ook geloven. De twijfel of waar men steeds meer moeite mee heeft is de zuigelingendoop. Die discussie zal er altijd blijven. De vraag is staat het God in de weg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4243
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Terri »

Maar hoe kun je met droge ogen beweren dat volwassen doop niet Bijbels is?
Ik wrijf m'n ogen uit. Hoe ver kun je afgedwaald zijn.... :sweat
Eens met Michaels post.
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Simon0612 »

Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 16:07 Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

Simon0612 schreef:
Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 16:07 Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Simon0612 »

Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30
Simon0612 schreef:
Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 16:07 Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30
Simon0612 schreef:
Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 16:07 Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Ik hoor vooral een grote noodkreet, en dit is niet de enige, ik hoor er velen vanuit de GGIN. Zouden die allemaal ongegrond zijn? Maar goed of topic dit het over pleiten op je doop dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18133
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 16:40
GerefGemeente-lid schreef:
Michaels schreef: 22 okt 2024, 14:06
GerefGemeente-lid schreef: 22 okt 2024, 09:45 Maar daarmee wijs jij de kinderdoop af. En dat is een schokkende werkelijkheid.
Nee dat is niet zo en schreef ik ook niet.
Ook de kinderdoop heeft een gegronde dogmatische rede maar ……die steeds weer en meer (in onze tijd en cultuur) in de geremdheid eindigt, zie dit topic maar weer. Ik bedoel met verliefdheid (hoteldebotel) op de kinderdoop dat je daarvan zo gegrondvest bent dat je alleen daar maar op ziet. Je weet dat verliefdheid ook blind maakt voor het andere zoals het gezegde zegt: Liefde maakt bind. Ik zie dit ook heel erg bij jou van toepassing.
Bij jou ook dan.

Volwassendoop is niet Bijbels. Dat lijk jij wel te suggereren.
Handelingen 22:16, En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam de Heeren.
Handelingen 8 zegt genoeg denk ik.

De discussie is niet volwassen doop, maar geloofsdoop, kinderen kunnen ook geloven. De twijfel of waar men steeds meer moeite mee heeft is de zuigelingendoop. Die discussie zal er altijd blijven. De vraag is staat het God in de weg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zuigelingendoop? Mensen die deze term gebruiken verraden zich meteen als tegenstander van de kinderdoop. Noem jij de besnijdenis ook zuigelingenbesnijdenis?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie