Pleiten op je doop

Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

huisman schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 16:40
GerefGemeente-lid schreef:
Michaels schreef: 22 okt 2024, 14:06 Nee dat is niet zo en schreef ik ook niet.
Ook de kinderdoop heeft een gegronde dogmatische rede maar ……die steeds weer en meer (in onze tijd en cultuur) in de geremdheid eindigt, zie dit topic maar weer. Ik bedoel met verliefdheid (hoteldebotel) op de kinderdoop dat je daarvan zo gegrondvest bent dat je alleen daar maar op ziet. Je weet dat verliefdheid ook blind maakt voor het andere zoals het gezegde zegt: Liefde maakt bind. Ik zie dit ook heel erg bij jou van toepassing.
Bij jou ook dan.

Volwassendoop is niet Bijbels. Dat lijk jij wel te suggereren.
Handelingen 22:16, En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam de Heeren.
Handelingen 8 zegt genoeg denk ik.

De discussie is niet volwassen doop, maar geloofsdoop, kinderen kunnen ook geloven. De twijfel of waar men steeds meer moeite mee heeft is de zuigelingendoop. Die discussie zal er altijd blijven. De vraag is staat het God in de weg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zuigelingendoop? Mensen die deze term gebruiken verraden zich meteen als tegenstander van de kinderdoop. Noem jij de besnijdenis ook zuigelingenbesnijdenis?
Mijn kinderen die ik heb laten dopen waren zuigelingen, de joodse jongentjes op de achtste dag waren zuigelingen, ik ben zeker geen baptist. Beetje jammer als je zo oordeelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JanRap
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Pleiten op je doop

Bericht door JanRap »

Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:43
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30
Simon0612 schreef: Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Ik hoor vooral een grote noodkreet, en dit is niet de enige, ik hoor er velen vanuit de GGIN. Zouden die allemaal ongegrond zijn? Maar goed of topic dit het over pleiten op je doop dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kijk nou toch eens aan @Groot Blankenstein, u spreekt Kohlbruggiaanse taal en u wordt evenals Kohlbrugge uit de synagoge geworpen. Als men overal doorheen zakt moet men als een goddeloze gerechtvaardigd worden, en dat is bijna onmogelijk ( naar de mens gesproken) als heel je theologie een embryo-theologie is. Want met genoemde theologie heb je alles al in de wedergeboorte geschonken gekregen, dus dan wordt je als reeds wedergeboren gerechtvaardigde gerechtvaardigd. Wat hebben we er toch een puinhoop van gemaakt door de leer van de reformatie links te laten liggen. En zelfs verdacht te maken...
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Simon0612 »

Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:43
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30
Simon0612 schreef: Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Ik hoor vooral een grote noodkreet, en dit is niet de enige, ik hoor er velen vanuit de GGIN. Zouden die allemaal ongegrond zijn? Maar goed of topic dit het over pleiten op je doop dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi is dat altijd. Een andere achtergrond hebben en dan hier namens velen uit een ander verband de scheepsbel te moeten luiden. Ik hoor er weinig, en degene die je hoort zijn vaak dezelfde. En dan de meest absurde beweringen naar voren brengen.
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:43
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30 Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Ik hoor vooral een grote noodkreet, en dit is niet de enige, ik hoor er velen vanuit de GGIN. Zouden die allemaal ongegrond zijn? Maar goed of topic dit het over pleiten op je doop dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi is dat altijd. Een andere achtergrond hebben en dan hier namens velen uit een ander verband de scheepsbel te moeten luiden. Ik hoor er weinig, en degene die je hoort zijn vaak dezelfde. En dan de meest absurde beweringen naar voren brengen.
Beste vriend wie weet zit ikzelf wel in de GGIN, maar laten we elkaar niet gaan bevechten, ik kan janrap bijvallen dat klopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Michaels
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Michaels »

Wat is belangrijker het teken van de doop (fysiek) of het geloof (mentaal)??

Het fysieke teken is de afwassing van de zonden in Zijn bloed.

Het mentale teken is geloof in de afwassing van de zonden in Zijn bloed.

Wanneer je het toepast, gezien de leeftijd is niet belangrijk wel belangrijk is geloof.

Ja ja ik weet het een kind kan nog niet geloven maar dat hoeft ook niet dat doen de ouders zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels bijeen brengt plaatsbekledend. En als het tot verstand gekomen is kan dat kind het overnemen van de ouders door geloofsbelijdenis dan wordt het mentaal gedoopt want het fysieke teken is plaatsbekledend toegepast. Dit is de verbondslijn en erg mooi. Niemand kan zeggen dat het op Bijbels gronden niet klopt.

De doop is inderdaad in de plaats van de besnijdenis gekomen en Jezus heeft hieraan voldaan, Zijn bloed heeft gevloeid.

Het fysieke teken (doop) wanneer dat toegepast moet worden kun je verschillend over denken. Persoonlijk vind ik Bijbels gezien letterlijk gesproken wordt over de geloofsdoop of volwassendoop. In de Bijbel staat het letterlijk wanneer dat toegepast moet worden net eender als het avondmaal.

De kinderdoop is letterlijk niet duidelijk maar rust op een grond van vermoeden zoals Lydia en de Stokbewaarder maar je kunt ook niet ontkennen dat het niet zo is.

Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12545
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Herman »

Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 18:46
Simon0612 schreef:
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:43
Simon0612 schreef: Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Ik hoor vooral een grote noodkreet, en dit is niet de enige, ik hoor er velen vanuit de GGIN. Zouden die allemaal ongegrond zijn? Maar goed of topic dit het over pleiten op je doop dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi is dat altijd. Een andere achtergrond hebben en dan hier namens velen uit een ander verband de scheepsbel te moeten luiden. Ik hoor er weinig, en degene die je hoort zijn vaak dezelfde. En dan de meest absurde beweringen naar voren brengen.
Beste vriend wie weet zit ikzelf wel in de GGIN, maar laten we elkaar niet gaan bevechten, ik kan janrap bijvallen dat klopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Graag een inhoudelijke discussie voeren.
MGG
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Pleiten op je doop

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 22 okt 2024, 17:40
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30
Simon0612 schreef:
Groot Blankenstein schreef: 22 okt 2024, 16:07 Klopt. Ik weet het allemaal. De enige uitweg (naar mijn idee) is dat de mannen op het podium, massaal vastlopen in hun eigen bevindingen. Inclusief hun ervaringen “in de vierschaar der consciëntie”. Dat ze echt door alles heen zakken. En zoals Kohlbrugge een goddeloze onder de goddelozen worden…
Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Hoe klein is jouw bubbel?
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

Wat ik mij dan afvraag? Waarom blijven mensen dan lid van de GGINed als ze het zo oneens zijn. Het lijkt mij toch dan duidelijk dat je niet op je plek bent een dus beter kan verkassen. Of ga je,je eigen onnodig pijn ieder keer om daar lid te blijven en zondag aan zondag te kerken.
DDD
Berichten: 30283
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pleiten op je doop

Bericht door DDD »

CvD schreef: 22 okt 2024, 19:40 Wat ik mij dan afvraag? Waarom blijven mensen dan lid van de GGINed als ze het zo oneens zijn. Het lijkt mij toch dan duidelijk dat je niet op je plek bent een dus beter kan verkassen. Of ga je,je eigen onnodig pijn ieder keer om daar lid te blijven en zondag aan zondag te kerken.
Dat kan toch heel goed? Als je meent dat de GGiN een openbaringsvorm is van de ware kerk, dan kan dat heel goed.
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

DDD schreef: 22 okt 2024, 19:46
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:40 Wat ik mij dan afvraag? Waarom blijven mensen dan lid van de GGINed als ze het zo oneens zijn. Het lijkt mij toch dan duidelijk dat je niet op je plek bent een dus beter kan verkassen. Of ga je,je eigen onnodig pijn ieder keer om daar lid te blijven en zondag aan zondag te kerken.
Dat kan toch heel goed? Als je meent dat de GGiN een openbaringsvorm is van de ware kerk, dan kan dat heel goed.
Ja maar je bent toch wel met mee eens,dat als je zo tegen je zin naar de kerk moet zondags je beter verder kan kijken. Stel je zit op een psalmzangkoor een je zingt die graag. Je hebt helemaal niets met liederen of gezangen. Een ze gaan helemaal over van de psalmen naar de liederen of gezangen dan zou ik daar niet blijven,ik wil,psalmen zingen toch?
Laatst gewijzigd door CvD op 22 okt 2024, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 8321
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Mannetje »

CvD schreef: 22 okt 2024, 19:49
DDD schreef: 22 okt 2024, 19:46
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:40 Wat ik mij dan afvraag? Waarom blijven mensen dan lid van de GGINed als ze het zo oneens zijn. Het lijkt mij toch dan duidelijk dat je niet op je plek bent een dus beter kan verkassen. Of ga je,je eigen onnodig pijn ieder keer om daar lid te blijven en zondag aan zondag te kerken.
Dat kan toch heel goed? Als je meent dat de GGiN een openbaringsvorm is van de ware kerk, dan kan dat heel goed.
Ja maar je bent toch wel met mee eens,dat als je zo tegen je zin naar de kerk moet zondags je beter verder kan kijken.
Zou dat? Ben je niet gebonden aan de kerk van je belijdenis?
-
DDD
Berichten: 30283
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pleiten op je doop

Bericht door DDD »

@CvD:

Nee, dat ben ik helemaal niet met je eens. Je gaat naar de kerk om je onder de kritiek van Gods woord te stellen. Zolang dat een beetje fatsoenlijk gebeurt, hoef je het heus niet met alles eens te zijn. Misschien is het zelfs wel goed om geen prediking naar eigen smaak uit te zoeken.
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

DDD schreef: 22 okt 2024, 19:53 @CvD:

Nee, dat ben ik helemaal niet met je eens. Je gaat naar de kerk om je onder de kritiek van Gods woord te stellen. Zolang dat een beetje fatsoenlijk gebeurt, hoef je het heus niet met alles eens te zijn. Misschien is het zelfs wel goed om geen prediking naar eigen smaak uit te zoeken.
Nee je eigen gaan zitten ergeren daar is netjes.
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

Mannetje schreef: 22 okt 2024, 19:52
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:49
DDD schreef: 22 okt 2024, 19:46
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:40 Wat ik mij dan afvraag? Waarom blijven mensen dan lid van de GGINed als ze het zo oneens zijn. Het lijkt mij toch dan duidelijk dat je niet op je plek bent een dus beter kan verkassen. Of ga je,je eigen onnodig pijn ieder keer om daar lid te blijven en zondag aan zondag te kerken.
Dat kan toch heel goed? Als je meent dat de GGiN een openbaringsvorm is van de ware kerk, dan kan dat heel goed.
Ja maar je bent toch wel met mee eens,dat als je zo tegen je zin naar de kerk moet zondags je beter verder kan kijken.
Zou dat? Ben je niet gebonden aan de kerk van je belijdenis?
Als je het zo tegenstaat dan kan je zeker afvragen of ze nog gebonden zijn aan dat kerkverband waar zij belijdenis gedaan hebben. Kijk overal is wat ,maar ze trekken hier op het forum zulke grote woorden tegen hun eigen kerkverband, dat ik mijn dan echt afvraagt zit je daar nog wel goed.
DDD
Berichten: 30283
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pleiten op je doop

Bericht door DDD »

Je ergeren is zeker niet goed. Dat moet je dus afleren. Dat is een van de zegeningen van de kerkgang.

Mensen kiezen tegenwoordig alles wat ze consumeren. Het is heel gezond om zo nu en dan te moeten afwachten wat er komt en dan met zoveel mogelijk geduld onzin te horen, mocht dat aan de orde zijn. Dat is niet mijn sterkste kant en gelukkig hoef ik het zelden te oefenen.
Plaats reactie