Pleiten op je doop

Mannetje
Berichten: 8321
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Mannetje »

De vraag is of ze er echt nog zitten, niemand moet bij aanmelding kerkverband vermelden.
Verder is de oplossing dat men zich niet meer ergert, maar via kerkelijke weg het gesprek aangaat.
-
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

Mannetje schreef: 22 okt 2024, 20:05 De vraag is of ze er echt nog zitten, niemand moet bij aanmelding kerkverband vermelden.
Verder is de oplossing dat men zich niet meer ergert, maar via kerkelijke weg het gesprek aangaat.
Kijk een dat ben ik volkomen met je eens. Gewoon de kerkelijke weg een niet alles zo op het forum gooien. Daar dien je niemand, wel dat je mensen beschadigd hierdoor.
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

DDD schreef: 22 okt 2024, 20:02 Je ergeren is zeker niet goed. Dat moet je dus afleren. Dat is een van de zegeningen van de kerkgang.

Mensen kiezen tegenwoordig alles wat ze consumeren. Het is heel gezond om zo nu en dan te moeten afwachten wat er komt en dan met zoveel mogelijk geduld onzin te horen, mocht dat aan de orde zijn. Dat is niet mijn sterkste kant en gelukkig hoef ik het zelden te oefenen.
Wat wil je dan bereiken om het allemaal zo op dit forum te profileren? Er zijn ook gewoon kerkelijke wegen een neem iemand in vertrouwen als het je zo dwars zit.
DDD
Berichten: 30283
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pleiten op je doop

Bericht door DDD »

Er zit mij helemaal niets dwars. Hoe kom je erbij! Ik geef gewoon antwoord op jouw vragen.

En ik spreek jouw onjuiste oproep tegen om van kerk te veranderen als daar mijns inziens geen goede reden voor is.

Ik vraag me af of je wel begrijpt wat ik schrijf. In ieder geval trek je steeds heel bijzondere conclusies.
CvD
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvD »

DDD schreef: 22 okt 2024, 20:14 Er zit mij helemaal niets dwars. Hoe kom je erbij! Ik geef gewoon antwoord op jouw vragen.

En ik spreek jouw onjuiste oproep tegen om van kerk te veranderen als daar mijns inziens geen goede reden voor is.

Ik vraag me af of je wel begrijpt wat ik schrijf. In ieder geval trek je steeds heel bijzondere conclusies.
Ja ik begrijp jou schrijven wel. Maar zoals vaker ga jij altijd een andere kant op. Maar dat mag een ik roep niet op . Ik vraag mij dan alleen af wat je daar dan nog doet als alles je tegenstaat.
Simon0612
Berichten: 2206
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: 22 okt 2024, 19:22
Simon0612 schreef: 22 okt 2024, 17:40
Scheepsbel schreef: 22 okt 2024, 17:30
Simon0612 schreef: Heb dit gemeld want ik vind dit een absurde reactie. Ik zou zeggen: maken dat je wegkomt uit de GGiN!
Het is wat grof gezegd door deze persoon maar er zit toch echt een waarheid in, misschien anders formuleren maar met dezelfde uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vind het anders de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb. Dus blijkbaar is zijn ervaring niet mijn ervaring. En hoe kan jij dat beoordelen? Waar luid jouw scheepsbel??
Hoe klein is jouw bubbel?
Wat is groot en wat is klein. Ik denk vrij groot, maar een ander vind het misschien klein. Wat ik wel weet is dat dit vaak ter berde wordt gebracht door personen die niet eens lid zijn. Zoals ook hierboven blijkt. Dan is er dus geen sprake van enig bubbeltje..
Groot Blankenstein
Berichten: 396
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Groot Blankenstein »

Mannetje schreef: 22 okt 2024, 20:05 De vraag is of ze er echt zitten…
Ja, we zitten er nog steeds. Omdat de HEERE daar ondanks alles, altijd gezorgd heeft. Weggaan is laatste optie. De kerkenraad weet hoe wij (zijn gaan) denken. We staan ook niet onder censuur of zulk soort narigheid.

En gelukkig is echt niet iedere preek ergelijk zoals hier iemand suggereerde. Er komt vanalles langs. After ‘53 leespreken, oudvaders en preken van hedendaagse predikanten.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12545
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Herman »

on topic graag
KDD
Berichten: 1725
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Pleiten op je doop

Bericht door KDD »

Mannetje schreef: 22 okt 2024, 19:52
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:49
DDD schreef: 22 okt 2024, 19:46
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:40 Wat ik mij dan afvraag? Waarom blijven mensen dan lid van de GGINed als ze het zo oneens zijn. Het lijkt mij toch dan duidelijk dat je niet op je plek bent een dus beter kan verkassen. Of ga je,je eigen onnodig pijn ieder keer om daar lid te blijven en zondag aan zondag te kerken.
Dat kan toch heel goed? Als je meent dat de GGiN een openbaringsvorm is van de ware kerk, dan kan dat heel goed.
Ja maar je bent toch wel met mee eens,dat als je zo tegen je zin naar de kerk moet zondags je beter verder kan kijken.
Zou dat? Ben je niet gebonden aan de kerk van je belijdenis?
Ik heb net een boekje uit van Matthew Henry waar het hierover gaat (The True Nature of Schism) en hij doet helemaal niet krampachtig erover. Hij zegt dat je niemand mag verketteren want dan ben je fout bezig maar van kerk veranderen vindt hij op zichzelf niet verkeerd. Hij vergelijkt het met naar een dokter gaan - je kiest ook de dokter de je het beste vindt. Je ziel heeft veel maar waarde dus dan is het logisch dat je ook naar de kerk gaat dat je denkt het beste voor je ziel is.


http://www.digitalpuritan.net/Digital%2 ... Schism.pdf
CvdW
Berichten: 3097
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Pleiten op je doop

Bericht door CvdW »

KDD schreef: 22 okt 2024, 23:12
Mannetje schreef: 22 okt 2024, 19:52
CvD schreef: 22 okt 2024, 19:49
DDD schreef: 22 okt 2024, 19:46

Dat kan toch heel goed? Als je meent dat de GGiN een openbaringsvorm is van de ware kerk, dan kan dat heel goed.
Ja maar je bent toch wel met mee eens,dat als je zo tegen je zin naar de kerk moet zondags je beter verder kan kijken.
Zou dat? Ben je niet gebonden aan de kerk van je belijdenis?
Ik heb net een boekje uit van Matthew Henry waar het hierover gaat (The True Nature of Schism) en hij doet helemaal niet krampachtig erover. Hij zegt dat je niemand mag verketteren want dan ben je fout bezig maar van kerk veranderen vindt hij op zichzelf niet verkeerd. Hij vergelijkt het met naar een dokter gaan - je kiest ook de dokter de je het beste vindt. Je ziel heeft veel maar waarde dus dan is het logisch dat je ook naar de kerk gaat dat je denkt het beste voor je ziel is.


http://www.digitalpuritan.net/Digital%2 ... Schism.pdf
Een mooie reactie, maar er zullen er zijn die moeite hebben met 'je denkt het beste voor je ziel'. Dit moet je overlaten aan de kerkenraad zullen ze zeggen, denk ik.
JanRap
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Pleiten op je doop

Bericht door JanRap »

Herman schreef: 22 okt 2024, 21:34 on topic graag
@Herman, Geen kritiek of nazeuren over het beleid van onze geachte moderatoren, maar ik wil toch een citaat onder uw aandacht brengen uit de brochure Verbond en Doop van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
' Een zuivere en evenwichtige visie op de verbonden en op de Heilige Doop is van belang voor de prediking, voor leer en leven . Het is van eeuwigheidsbelang'.
Gezien deze uitspraak waren de voorgaande postings meer on topic dan men zou vermoeden.
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

Het ging hier toch over pleiten op je doop? Wanneer kun je dat? Wanneer heb je als niet waar gelovige recht op dat verbond? Het genade verbond. Kun je voor God argumenten zoals je gedoopte voorhoofd aandragen om Hem te laten beslissen je zalig te maken? Of dat je dat al bent op grond van het doopformulier in het dankgebed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12545
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Herman »

JanRap schreef: 23 okt 2024, 09:08
Herman schreef: 22 okt 2024, 21:34 on topic graag
@Herman, Geen kritiek of nazeuren over het beleid van onze geachte moderatoren, maar ik wil toch een citaat onder uw aandacht brengen uit de brochure Verbond en Doop van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
' Een zuivere en evenwichtige visie op de verbonden en op de Heilige Doop is van belang voor de prediking, voor leer en leven . Het is van eeuwigheidsbelang'.
Gezien deze uitspraak waren de voorgaande postings meer on topic dan men zou vermoeden.
Dat is een prima standpunt om over te discussiëren, zonder de integriteit van ambtsdragers in twijfel te trekken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 8270
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Pleiten op je doop

Bericht door GerefGemeente-lid »

Scheepsbel schreef: 23 okt 2024, 09:10 Het ging hier toch over pleiten op je doop? Wanneer kun je dat? Wanneer heb je als niet waar gelovige recht op dat verbond? Het genade verbond. Kun je voor God argumenten zoals je gedoopte voorhoofd aandragen om Hem te laten beslissen je zalig te maken? Of dat je dat al bent op grond van het doopformulier in het dankgebed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het dankgebed van het Doopformulier maakt niet zalig. De Doop ook niet.
Scheepsbel
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Scheepsbel »

GerefGemeente-lid schreef:
Scheepsbel schreef: 23 okt 2024, 09:10 Het ging hier toch over pleiten op je doop? Wanneer kun je dat? Wanneer heb je als niet waar gelovige recht op dat verbond? Het genade verbond. Kun je voor God argumenten zoals je gedoopte voorhoofd aandragen om Hem te laten beslissen je zalig te maken? Of dat je dat al bent op grond van het doopformulier in het dankgebed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het dankgebed van het Doopformulier maakt niet zalig. De Doop ook niet.
Ik zeg niet zalig maakt, .dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van Uw lieve zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heilige Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt." Het woordje hebt suggereert dat je de vergeving hebt, je bent aangenomen als kind van God, of lees ik dit verkeerd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie