Presidentsverkiezingen USA 2024

HersteldHervormd
Berichten: 6752
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

Scheepsbel schreef: 24 okt 2024, 18:41
Zeeuw schreef:
Scheepsbel schreef: 24 okt 2024, 18:35
Zeeuw schreef: Hij en wij allemaal van nature toch? Of zit er in jou een paar % goed?
Je hebt helemaal gelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nou, ik hoef niet persé mijn gelijk, maar ik denk dat wij mensen in de basis, onder de 'juiste' omstandigheden, het allemaal in ons hebben om monsters/beesten te zijn.
Ik heb ooit nog wel eens gedacht: wat zou ik er nu van gevonden hebben, als Hitler in het voorjaar van 1945 in die bunker tot bekering was gekomen? Als een moordenaar aan het kruis. Ik heb het antwoord nog niet gevonden moet ik zeggen. Wel het verstandelijke, maar van harte...nee, dat niet.
Gelukkig hoeven wij dat niet te beredeneren maar als God dit doet is het goed. Toen dat met breivik speelde zei een collega die nergens aan doet en dat niet kent, jullie veroordelen die man maar dat kwaad zit in ons allemaal, we waren stil. En ook die kan God bekeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Buitengewoon scherpzinnig van die man.
Ik denk dat je de stem van God daar in mag horen; een seculier mens hoor je dit zelden zeggen. Een refo zegt dit misschien nog met mond c.q. hart.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 24 okt 2024, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6752
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 24 okt 2024, 17:17
HersteldHervormd schreef: 24 okt 2024, 14:48
MGG schreef: 24 okt 2024, 12:30
HersteldHervormd schreef: 24 okt 2024, 12:02

:bobo Kan je aangeven wat je dan wel goed vond van Hitler?
- Het bestraffen van wreedheden tegen dieren. Bizar als je kijkt naar hoe mensen behandeld werden.
- Sluiting van bordelen
- economische groei en daling werkeloosheid. Of dit gezien de oplopende staatsschuld verantwoord was is een andere vraag.
- Kinderbijslag

Het sluiten van bordelen wil de SGP ook nog in 2024. Natuurlijk vind ik Hitler een verwerpelijke man, maar het is te makkelijk om te ontkennen dat iedereen twee kanten heeft.
- sympathie voor dieren vind ik nou niet echt een goede eigenschap. Dat vind ik veel te algemeen. Hitler hield van dieren, dat was een persoonlijke eigenschap.
- Sluiting bordelen en verbod op prostitutie was er met een bepaalde bedoeling en daarnaast ook nog eens selectief. In diverse werkkampen zijn er zelf bordelen gekomen om de productiviteit te verhogen. Het lijkt hier een beetje op de Romeinen. Legionairs mochten geen vrouw hebben tijdens hun dienst omdat het ze te veel zou afleiden en het een gebrek aan discipline zou geven. Niet zozeer vanwege de seksuele uitspattingen. Want de uitspattingen waren dikwijls niet mals.
- Economische groei en daling van werkeloosheid vind ik eigenlijk een schoffering om dit als argument te gebruiken. De rijkdom werd veelal over de rug van de slachtoffers vergaard en de wapenindustrie speelde daarin een grote rol, ik hoef je niet uit te leggen wat daar zo mis mee was. Vlak vóór de WO2 was er uberhaupt een wereldwijde opleving op het gebied van handel en economie; in andere landen ging het economisch ook een stuk beter.
- Kinderbijslag was alleen maar een lokkertje om te rekruteren. In Rusland gebeurt tegenwoordig hetzelfde.

Alles stond in het teken van het hogere doel. Echt alles.
Je vroeg niet op zaken te noemen waarbij het motief goed was. Het uit empathie voor dieren het mishandelen van dieren strafbaar stellen lijkt mij een goed motief.
Maar wat heeft het dan voor nut om een rijtje op te noemen? Daarmee suggereer je sympathie te hebben voor de ''goede'' dingen van Hitler. Nu gaat het ineens over motief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 24 okt 2024, 19:59
MGG schreef: 24 okt 2024, 17:17
HersteldHervormd schreef: 24 okt 2024, 14:48
MGG schreef: 24 okt 2024, 12:30

- Het bestraffen van wreedheden tegen dieren. Bizar als je kijkt naar hoe mensen behandeld werden.
- Sluiting van bordelen
- economische groei en daling werkeloosheid. Of dit gezien de oplopende staatsschuld verantwoord was is een andere vraag.
- Kinderbijslag

Het sluiten van bordelen wil de SGP ook nog in 2024. Natuurlijk vind ik Hitler een verwerpelijke man, maar het is te makkelijk om te ontkennen dat iedereen twee kanten heeft.
- sympathie voor dieren vind ik nou niet echt een goede eigenschap. Dat vind ik veel te algemeen. Hitler hield van dieren, dat was een persoonlijke eigenschap.
- Sluiting bordelen en verbod op prostitutie was er met een bepaalde bedoeling en daarnaast ook nog eens selectief. In diverse werkkampen zijn er zelf bordelen gekomen om de productiviteit te verhogen. Het lijkt hier een beetje op de Romeinen. Legionairs mochten geen vrouw hebben tijdens hun dienst omdat het ze te veel zou afleiden en het een gebrek aan discipline zou geven. Niet zozeer vanwege de seksuele uitspattingen. Want de uitspattingen waren dikwijls niet mals.
- Economische groei en daling van werkeloosheid vind ik eigenlijk een schoffering om dit als argument te gebruiken. De rijkdom werd veelal over de rug van de slachtoffers vergaard en de wapenindustrie speelde daarin een grote rol, ik hoef je niet uit te leggen wat daar zo mis mee was. Vlak vóór de WO2 was er uberhaupt een wereldwijde opleving op het gebied van handel en economie; in andere landen ging het economisch ook een stuk beter.
- Kinderbijslag was alleen maar een lokkertje om te rekruteren. In Rusland gebeurt tegenwoordig hetzelfde.

Alles stond in het teken van het hogere doel. Echt alles.
Je vroeg niet op zaken te noemen waarbij het motief goed was. Het uit empathie voor dieren het mishandelen van dieren strafbaar stellen lijkt mij een goed motief.
Maar wat heeft het dan voor nut om een rijtje op te noemen? Daarmee suggereer je sympathie te hebben voor de ''goede'' dingen van Hitler. Nu gaat het ineens over motief.
Jij bracht de stelling 'alles stond in teken van het hogere doel' in. In mijn beleving verlegde je door deze zin het gesprek van de vraag of hij goede dingen gedaan heeft naar het motief waaruit eventuele goede keuzes gemaakt zijn. Waarbij mij het gevoel bekroop als het motief slecht is, is de keuze dat ook.

Ik vind niet dat ik iets suggereer. Ik neem heel duidelijk afstand van Hitler en andere oorlogsmisdadigers. Ik ga alleen niet mee in de gedachte dat iemand die wij als slecht zien met terugwerkende kracht puur slechte dingen gedaan heeft. Zoals dit ook bij Napoleon, Mao en Stalin gebeurt. In heb het idee dat mensen die de maatschappij verafschuwt bewust of onbewust als 100% slecht worden weggezet. Dit zie je ook terug bij de opinie over (vermeende) terroristen of pedofielen. Dan kunnen wij ons beter voelen want zo slecht als persoon x zijn wij niet. De Bijbel leert ons iets heel anders. Ook achter misdadigers probeer ik de menselijke kant te zien en hun handelen te begrijpen. Let op begrijpen niet rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5721
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Dodo »

ZWP schreef: 12 okt 2024, 20:47 https://www.christiancouncilinternation ... 4-2000-uur

Wie gaat hierheen? Mini meeting!? 🙂
Zijn er nog mensen geweest? Mijn man was er, en hij had een leuke/interessante avond.
TSD
Berichten: 2343
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door TSD »

Dodo schreef: 24 okt 2024, 22:54
ZWP schreef: 12 okt 2024, 20:47 https://www.christiancouncilinternation ... 4-2000-uur

Wie gaat hierheen? Mini meeting!? 🙂
Zijn er nog mensen geweest? Mijn man was er, en hij had een leuke/interessante avond.
Ik kon helaas niet meer. Was te laat thuis om het nog te halen.
ZWP
Berichten: 1900
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door ZWP »

TSD schreef: 25 okt 2024, 10:44
Dodo schreef: 24 okt 2024, 22:54
ZWP schreef: 12 okt 2024, 20:47 https://www.christiancouncilinternation ... 4-2000-uur

Wie gaat hierheen? Mini meeting!? 🙂
Zijn er nog mensen geweest? Mijn man was er, en hij had een leuke/interessante avond.
Ik kon helaas niet meer. Was te laat thuis om het nog te halen.
Ik was er ook niet. Als ik het verslag lees was het wel wat eenzijdig pro Trump helaas. Dus wat dat betreft niets gemist. Ik ben inderdaad bang dat veel christenen in de VS hem voor lief nemen, maar niet zo scherp zien dat de GOP niet meer de oude is.
MGG
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door MGG »

https://nos.nl/artikel/2542111-washingt ... rkiezingen

Op zulke momenten ben ik blij dat de overheid NOS betaalt. Dit voorkomt dat rijke mensen bepalen of een krant openlijk een kandidaat mag steunen. Wat mij betreft mogen commerciële kranten best een kandidaat steunen, maar laat de reactie of de abonnees kiezen welke kandidaat.
KDD
Berichten: 1725
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door KDD »

Waarom de VS Oekraïne verliest
Zolang alles altijd de schuld van Donald Trump moet zijn, zal de pers het verhaal missen.

https://www.wsj.com/opinion/why-the-u-s ... _permalink
elbert
Berichten: 1483
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door elbert »

KDD schreef: 25 okt 2024, 23:46 Waarom de VS Oekraïne verliest
Zolang alles altijd de schuld van Donald Trump moet zijn, zal de pers het verhaal missen.

https://www.wsj.com/opinion/why-the-u-s ... _permalink
Het is best een goed artikel. In Oekraïne klaagt men al tijden steen en been over de westerse steun. Die komt ofwel te laat, danwel in te kleine aantallen. Men vraagt zich daar openlijk af of het westen eigenlijk wel wil dat het land deze oorlog tot een goed einde brengt. Nu is de situatie dat Oekraïne net genoeg steun krijgt om niet te verliezen, maar te weinig om te winnen.
Plaats reactie