Dat lijkt mij ook een mooie avond met onze ‘reformatorische’ priester. Is het online te volgen?
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. De voorzieningen zijn er in ieder geval, maar het gaat om een afgehuurde kerk, denk ik.
Zojuist was er nog een kaartje beschikbaar, ja
Dank voor de tip!
-
Bodar een dienaar van de antichrist en een vriend van Baudet, gekker moet het niet worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
nou nou....Scheepsbel schreef: ↑31 okt 2024, 14:52 Bodar een dienaar van de antichrist en een vriend van Baudet, gekker moet het niet worden.
Wat het Sola Scriptura betreft was Bodar best reformatorisch. Het is niet alleen de Schrift maar ook de traditie zegt Rome. Is dat niet ook reformatorisch inmiddels?
-
Ik denk dat er best wel weer wat elementen zijn teruggekomen, de onzekerheid, de bijzondere openbaring om zekerheid te hebben, de sterke nadruk op waar berouw, onze dominee noemde vanavond wat van deze zaken die toen in de RK kerk erg speelde, en ik dacht hetzelfde als jij Ad.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Wat een onzin verkopen jullie toch weer.
Ik vind het vergelijken van de geloofsbeleving in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met het Rooms gedachtegoed voor de Hervorming, een pure vijandschap tegen de prediking van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, de noodzakelijkheid van waarachtige wedergeboorte. Het is een uitspraak die we verre van ons moeten werpen. Anders geven we Arminius opnieuw de ruimte.
Ik vind het vergelijken van de geloofsbeleving in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met het Rooms gedachtegoed voor de Hervorming, een pure vijandschap tegen de prediking van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, de noodzakelijkheid van waarachtige wedergeboorte. Het is een uitspraak die we verre van ons moeten werpen. Anders geven we Arminius opnieuw de ruimte.
1. de onzekerheid - Psalm 30 : 7 - 11Bertiel schreef: ↑31 okt 2024, 21:34 Ik denk dat er best wel weer wat elementen zijn teruggekomen, de onzekerheid, de bijzondere openbaring om zekerheid te hebben, de sterke nadruk op waar berouw, onze dominee noemde vanavond wat van deze zaken die toen in de RK kerk erg speelde, en ik dacht hetzelfde als jij Ad.
2. de bijzondere openbaring om zekerheid te hebben - DL 3&4 art 12
3. de sterke nadruk op waar berouw- Jesaja 57:15, Ezechiël 36 : 31-32, Psalm 51, de Tollenaar achter in de tempel en nog zeer veel andere plaatsen.
Dus denk niet dat deze elementen Rooms zijn. Alleen met punt 2 kun je scheef gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hij zei nu juist dat hij op dat punt van de reformatorische opvattingen verschilde.:-) Maar het was een mooie avond, wat mij betreft.
-
Misschien moet je vooral de reactie van @huisman eens lezen.
-
1 zekerheid is te verkrijgen en dat is juist het speerpunt van de reformatiehuisman schreef: ↑31 okt 2024, 22:121. de onzekerheid - Psalm 30 : 7 - 11Bertiel schreef: ↑31 okt 2024, 21:34 Ik denk dat er best wel weer wat elementen zijn teruggekomen, de onzekerheid, de bijzondere openbaring om zekerheid te hebben, de sterke nadruk op waar berouw, onze dominee noemde vanavond wat van deze zaken die toen in de RK kerk erg speelde, en ik dacht hetzelfde als jij Ad.
2. de bijzondere openbaring om zekerheid te hebben - DL 3&4 art 12
3. de sterke nadruk op waar berouw- Jesaja 57:15, Ezechiël 36 : 31-32, Psalm 51, de Tollenaar achter in de tempel en nog zeer veel andere plaatsen.
Dus denk niet dat deze elementen Rooms zijn. Alleen met punt 2 kun je scheef gaan.
2 eens, het gevoelen in ons hart gewerkt door de Geest, gevoed uit het woord. Maar wel enkel het woord!!
3 berouw is zeker bijbels en nodig, maar als het verabsoluteerd wordt en verzelfstandigd door de mate voor te schrijven dan zijn we terug in Rome.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!