Wat is er mis aan kermis?

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Volgens mij is dit typisch een discussie die tot karikaturen en polarisatie kan leiden.

Ik zit nu bijv. al posts lang de kermis te verdedigen, terwijl ik er zelf nooit heenga (ben er ook een beetje te oud voor). Waar het mij echter om gaat is dat het plakken van stickertjes 'Dit is goed' en 'Dit is fout' veel te simpel is.

Niet alleen houdt dit 'model' onvoldoende rekening met de arglistigheid van ons hart (wat goede dingen kan perverteren). Ook houdt het te weinig rekening met het werk van de Heilige Geest in het leven van een christen (want een christen groeit in het geloof en komt door Jezus' kracht steeds sterker in zijn schoenen te staan tegenover de zonde)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:Volgens mij is dit typisch een discussie die tot karikaturen en polarisatie kan leiden.

Ik zit nu bijv. al posts lang de kermis te verdedigen, terwijl ik er zelf nooit heenga (ben er ook een beetje te oud voor). Waar het mij echter om gaat is dat het plakken van stickertjes 'Dit is goed' en 'Dit is fout' veel te simpel is.

Niet alleen houdt dit 'model' onvoldoende rekening met de arglistigheid van ons hart (wat goede dingen kan perverteren). Ook houdt het te weinig rekening met het werk van de Heilige Geest in het leven van een christen (want een christen groeit in het geloof en komt door Jezus' kracht steeds sterker in zijn schoenen te staan tegenover de zonde)
Hehe ik ben er ook al minimaal 6 jaar niet meer geweest :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:Ik zit nu bijv. al posts lang de kermis te verdedigen, terwijl ik er zelf nooit heenga
hehe, :mrgreen: me neither.
Met dit verschil dat ik er niet te oud voor voel....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
rekcor schreef:Ik zit nu bijv. al posts lang de kermis te verdedigen, terwijl ik er zelf nooit heenga
hehe, :mrgreen: me neither.
Met dit verschil dat ik er niet te oud voor voel....
Zelfs in hun grijze dagen, zijn zij nog jeugdig fris (Ps 92:8)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Guppy

Bericht door Guppy »

rekcor schreef:Volgens mij is dit typisch een discussie die tot karikaturen en polarisatie kan leiden.

Ik zit nu bijv. al posts lang de kermis te verdedigen, terwijl ik er zelf nooit heenga (ben er ook een beetje te oud voor). Waar het mij echter om gaat is dat het plakken van stickertjes 'Dit is goed' en 'Dit is fout' veel te simpel is.

Niet alleen houdt dit 'model' onvoldoende rekening met de arglistigheid van ons hart (wat goede dingen kan perverteren). Ook houdt het te weinig rekening met het werk van de Heilige Geest in het leven van een christen (want een christen groeit in het geloof en komt door Jezus' kracht steeds sterker in zijn schoenen te staan tegenover de zonde)
OK, in plaats van stickertjes:
Als christen beleiden we het Memento Mori, gedenk te sterven.
En dat kan ieder moment zijn. We hoeven niet oud te zijn. Het kan nu ons laatste levensuur zijn.
Sterven is: God ontmoeten voor zijn rechterstoel.
Mij is wel geleerd: Je hoeft niet te vragen of je ergens heen mag.
Het gaat erom, dat als je sterft, dat je de plek waar je sterft kunt verantwoorden voor God.
Als ik op de kermis rondloop en dan kom te sterven, dan kan ik die plaats niet verantwoorden. Ik heb daar niets te zoeken.
Maar, een ieder zij voor zijn gemoed verzekerd. Je hebt klein- en groot gelovigen.
Het gaat mij dus niet over het onschuldige (????) van de botsauto of de suikerspin. Maar de sfeer van de kermis maakt het voor mij onmogelijk.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Gupje schreef:Als christen belijden we het Memento Mori, gedenk te sterven.
Volgens mij belijden we als christenen 'Jezus Kurios': Jezus is Heer! 'Memento mori' is m.i. een armzalige, ketterse belijdenis. We zijn immers al dood in de zonde en als we dat niet meer zijn (doordat God ons opgewekt heeft) is de dood voor ons overwonnen door het werk van Jezus Christus.

Maar dat terzijde. Zoals eerder opgemerkt: ik kan mijn rondlopen op de kermis wel verantwoorden. Wel goed idd, om je altijd die vraag te stellen: wat zou Jezus doen (wat m.i. de evo-vertaling is van jouw: 'Kan ik deze plek als ik sterf verantwoorden voor God?')
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Guppy's begrip van momento mori heb ik al vaker gehoord. Ik vraag me af waar de opvatting vandaan komt dat de plek waar (en geestelijke gezindheid waarmee) sterven plaatsvindt zo belangrijk is. Voor mijn gevoel is het nogal eigenaardig en bijgelovig. Stel een man pleegt de zonde van overspel. Is het dan erger als deze man sterft tijdens zijn zondige daad dan wanneer hij keurig thuis bij zijn familie een paar uur daarna sterft? De zonde is immers in beide gevallen gedaan. Een mens wordt naar mijn idee afgerekend op heel zijn leven, niet op het laatste moment.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Zosinus schreef:Voor mijn gevoel is het nogal eigenaardig en bijgelovig.
Hebben r.k.-en daarom ook niet het sacrament van het oliesel, omdat ze leren dat 'de laatste zonde telt'?

Ik denk trouwens dat Guppy iets anders bedoelt dan wat jij denkt dat hij/zij bedoelt. Hij/zij bedoelt m.i. gewoon WWJD (zoals ik mijn post aangaf)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Even voor de mensen die de kermis verdedigen. Dit gaat met name met het argument dat de fout niet in het 'ding' zit, maar in ons, in de mens.
Voor een 'botsauto' kan je dit inderdaad verdedigen. Maar m.i. niet voor de 'kermis', want dat gaat verder dan een botsauto en een draaimolen. Dan moet je namelijk alle facetten van de kermis meenemen, zoals de openbare dronkenschap waar het vaak mee te paard gaat, de waarzeggerijen, het hele kermis gezelschap, etc.

En dan gaat het argument niet meer op dat de fout niet in het 'ding' zit, want m.i. zit de fout weldegelijk in de 'kermis'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Pim schreef:openbare dronkenschap waar het vaak mee te paard gaat, de waarzeggerijen, het hele kermis gezelschap
a. De openbare dronkenschap heeft weinig met de kermis te maken, dan wel met de mensen die er komen
b. Ik ben nog nooit een waarzegger tegengekomen op een kermis. Mocht dat wel het geval zijn, dan zou ik er niet heen gaan, naar die waarzegger. Ik vind het ver te gaan om dan de hele kermis af te schrijven, want dan kun je dus echt nergens meer naartoe. Bij mijn supermarkt werken ook onchristelijke mensen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Pim schreef:openbare dronkenschap waar het vaak mee te paard gaat, de waarzeggerijen, het hele kermis gezelschap
a. De openbare dronkenschap heeft weinig met de kermis te maken, dan wel met de mensen die er komen
b. Ik ben nog nooit een waarzegger tegengekomen op een kermis. Mocht dat wel het geval zijn, dan zou ik er niet heen gaan, naar die waarzegger. Ik vind het ver te gaan om dan de hele kermis af te schrijven, want dan kun je dus echt nergens meer naartoe. Bij mijn supermarkt werken ook onchristelijke mensen.
Inderdaad. Maar in kleineren dorpen is kermis vaak nog echt een dorpsfeest waar flink gezopen wordt. In de grotere steden is dat echter niet zo, en zie je niet allemaal mensen die dronken zijn daar.

Guppy, als jij daar niet kan sterven of zijn als Jezus terugkomen moet je er idd niet komen. Het houdt namelijk dan in dat je daar niet als christen aanwezig zou kunnen zijn... en dan moet je er idd wegblijven!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Guppy

Bericht door Guppy »

Zosinus schreef:Guppy's begrip van momento mori heb ik al vaker gehoord. Ik vraag me af waar de opvatting vandaan komt dat de plek waar (en geestelijke gezindheid waarmee) sterven plaatsvindt zo belangrijk is. Voor mijn gevoel is het nogal eigenaardig en bijgelovig. Stel een man pleegt de zonde van overspel. Is het dan erger als deze man sterft tijdens zijn zondige daad dan wanneer hij keurig thuis bij zijn familie een paar uur daarna sterft? De zonde is immers in beide gevallen gedaan. Een mens wordt naar mijn idee afgerekend op heel zijn leven, niet op het laatste moment.
Inderdaad, het gaat om het hele leven.
Het is niet erger of deze man sterft tijdens zijn zondige daad of thuis.
Het is niet zo dat het goed is als als je sterft op een plaats waar je "wel mag zijn".
Als je vooraf bedenkt dat je kunt sterven tijdens dat overspel, wordt je er misschien voor behoedt om dat overspel daadwerkelijk te begaan.
De dadelijke zonde is dan dus weggenomen.
Blijft nog steeds staan dat de zonde in gedachte al is gedaan.
We hebben zonden in gedachten, woorden en werken.

Dus ja, je kunt het hedendaags vertalen met WWJD.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Gaat het er niet ook om hoe je ergens heengaat? Of je er heen gaat als iemand van de wereld of als iemand in de wereld?

We hadden vanavond een prachtige toerustingscursus in de kerk, veel mensen hadden er ontzettend veel aan gehad. We stonden na afloop voor de kerk en praatten na over de mooie avond, gingen met een groep mensen naar de Ierse Pub en praatten daar nog even door over de avond, het geloof en over andere zaken, onder het genot van een drankje.

Niks mis mee toch? Das wat anders dan wanneer je je in de kroeg gaat zatzuipen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie